Har lyst til å bygge kinohøyttalere, er det realistisk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har lyst til å bygge kinohøyttalere, er det realistisk?

Er det realistisk å forsøke meg på å bygge kinohøyttalere av bra kvalitet, selv om jeg ikke har erfaring fra hverken høyttalerbygging eller særlig snekkerarbeid? Hvor mye penger må man ut med for at det skal kunne låte tøft? Foreløpig er det bare en drøm, men kunne godt tenke meg å forsøke på dette når hjemmekinoen skal bygges. Har ikke noe budsjett å forholde meg til enda, men håpet på under 10.000. Er det realistisk? Tenker da Left-center-right, men etterhvert også resten.

Edit: Jeg snakker utelukkende til kinobruk, ikke musikk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du virker som en ganske nevenyttig kar ellers, så jeg kan ikke se at det skal bli et problem.

Tenker du gulvstående eller litt mindre bak et lerret? Ville uansett gått for ett "tried and tested" prosjekt.

Har du noe mot horn? 8-10-12-15"? 2-veis? Har du kikka på noe som "tickled your fancy"? Kommer sub i tillegg (altså deles fra ca 80hz)?

Ble mange spm dette.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det mulig!

Men du må tenke på at verktøy og materialer koster, hvis du ikke har det da. Er du helt fersk som meg, så kjøp deg noen billige sponplater og lek og lær først!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Du virker som en ganske nevenyttig kar ellers, så jeg kan ikke se at det skal bli et problem.

Tenker du gulvstående eller litt mindre bak et lerret? Ville uansett gått for ett "tried and tested" prosjekt.

Har du noe mot horn? 8-10-12-15"? 2-veis? Har du kikka på noe som "tickled your fancy"? Kommer sub i tillegg (altså deles fra ca 80hz)?

Ble mange spm dette.
    Hehe, takk for tilliten!
    Jeg tenker først og fremst til å ha bak lerret, alle "identiske". Suber kommer i tillegg, drømmen er noe alá de BEF har bygget, altså liggende, fra vegg til vegg. Horn bruker jeg gjerne, helst så lettdrevne som mulig.

Jeg har ikke sett så mye etter dette og vet ikke hva som er "tried and tested", men det høres absolutt fornuftig ut. Delefilter bekymrer meg litt, men man kan kanskje kjøpe en slags pakke på dette?

Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Selvfølgelig er det mulig!

Men du må tenke på at verktøy og materialer koster, hvis du ikke har det da. Er du helt fersk som meg, så kjøp deg noen billige sponplater og lek og lær først!
    Materiale skal jeg kunne skaffe til en ok pris og verktøy har jeg tilgang på. Har to meget nevenyttige brødre, der den ene har drevet med high-end i 25 år og bl.a bygget flere høyttalere og den andre har bygget alt fra gulvklokker til eget hus.
    Har dog lyst til å gjøre dette helt selv, med minimal hjelp.8-)

Edit: Jeg mener gjerne masse hjelp her fra forumet, men ellers bygge selv.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at du også ender opp med en 460kg CNC fra kina.. Lykke til!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders3D
    Ser for meg at du også ender opp med en 460kg CNC fra kina.. Lykke til!
    Haha, neppe!

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    Jeg kjenner overhodet ikke til kvaliteten på disse høyttalerne, men det er noe alá dem jeg har lyst til å bygge. Gjerne større. Bor langt unna Haugesund, så det ville bli en lang tur å hente dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut denne siden. Manovi ab, Varberg, Sweden, sid1. Mener det var Gubben som har bygd noen av disse. Ingar frekventerer også her inne til tider og er en meget hjelpsom mann. Her får du utprøvde kit med delefilter. Prisen aner jeg desverre ikke noe om. Gubben var strålende fornøyd. Her er tråden hans:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-ferdig-6.html

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå linka jeg i en annen sammenheng til denne kit-leverandøren i går, men de får mye skryt.

Pi Speaker Kits, four Pi kit

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke regner med å få det perfekt første gangen så er du i mål.

Det blir dritt første gangen, litt bedre andre gangen, nesten bra tredje osv.
    Som nevnt over her, kjør noe billig spon og øv deg på verktøybruk først. Da kan du også eksperimentere litt ed kabinetter og utfprminger før du kjøper tykt, dyrt MDF og lager de 'ekte' kassene.

Angående hva du skal bygge så er det jo noen fine Beyma kit på avshop som ser greie ut å starte med. 12" og et meget bra horn. Samme hornet som meg og BEF bruker. Jeg vurderer disse som sidesurround.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Sjekk ut denne siden. Manovi ab, Varberg, Sweden, sid1. Mener det var Gubben som har bygd noen av disse. Ingar frekventerer også her inne til tider og er en meget hjelpsom mann. Her får du utprøvde kit med delefilter. Prisen aner jeg desverre ikke noe om. Gubben var strålende fornøyd. Her er tråden hans:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-ferdig-6.html
    Kjempetips. Det kule hadde vært 3xCaveman i front, men da snakker vi gulvstående. De bruker Beyma sin 15"coax.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, det er 100% realistisk at du skal kunne få bygget noen rene kino høyttalere som skal gi deg den rette kinofølelsen. Det enkleste å få til er en aktiv løsning. Er man litt kreativ og tenker litt utenfor det normale skal det være mulig å få til og med et fornuftig total budsjett.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips og råd her. Må se på budsjett og liknende når tiden nærmer seg. Når det gjelder høyttalersettene som er linket til her, ser de meget spennende ut. Det jeg ser for meg er ser dog mere ...kino ut? Ikke så hifi-som disse i linkene. For all del, utseende har ikke mye å si, men tenker mere på bruksområdet og plassering.

Aktive løsning er noe jeg har drømt om i årevis, men igjen er det delefilter etc som bekymrer meg litt.

Edit: de PI-speakers-greiene ser jo ut til å være temmelig rå da.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Er det realistisk å forsøke meg på å bygge kinohøyttalere av bra kvalitet, selv om jeg ikke har erfaring fra hverken høyttalerbygging eller særlig snekkerarbeid? Hvor mye penger må man ut med for at det skal kunne låte tøft? Foreløpig er det bare en drøm, men kunne godt tenke meg å forsøke på dette når hjemmekinoen skal bygges. Har ikke noe budsjett å forholde meg til enda, men håpet på under 10.000. Er det realistisk? Tenker da Left-center-right, men etterhvert også resten.

Edit: Jeg snakker utelukkende til kinobruk, ikke musikk.
    Jeg ser at mange her ønsker deg lykke til, at du kan bygge høyttalere tviler jeg ikke på, men JEG ville ikke drømt om det på tusen år....
    De fleste høyttalerfabrikanter i dag har lagt ned så mye arbeid i å utvikle høyttalere at man trygt kan si at det tilsvarer et tusen års arbeid...sannsynligvis mye mer...but knock yourselves out....:-)
    PS: Det er mye musikk i filmer, ikke bare ting som blåser i lufta....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En noe merkelig uttalelse etter min mening men... Det er klart at om man går for et prosjekt som ingen har gjort før med elementer få har prøvd, så er delefilter en "vanskelig øvelse". Når det er sagt, så slipper man å betale for "tusen års arbeid" og utvikling. Man slipper også å betale for den ofte veldig dyre innpakningen. Man får altså mye mer godlyd for pengene ved å bygge selv, OM man gjør det riktig. Det finnes minst like mange dyktige diy-ere som det finnes gode ht-fabrikker. Jeg er ikke en av de.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    En noe merkelig uttalelse etter min mening men... Det er klart at om man går for et prosjekt som ingen har gjort før med elementer få har prøvd, så er delefilter en "vanskelig øvelse". Når det er sagt, så slipper man å betale for "tusen års arbeid" og utvikling. Man slipper også å betale for den ofte veldig dyre innpakningen. Man får altså mye mer godlyd for pengene ved å bygge selv, OM man gjør det riktig. Det finnes minst like mange dyktige diy-ere som det finnes gode ht-fabrikker. Jeg er ikke en av de.
    Som du ser så har jeg levd en god stund og alltid hatt musikk og lyd som hobby...bare snakket utfra å ha lest altfor mange blader om HIFI osv osv
    i altfor mange år....mange kan bygge høyttalere...veldig FÅ kan bygge gode høyttalere...eneste måten å gjøre det på er å sette sammen et kit....som andre har laget ferdig...og de er det jo ikke så mange av....men for all del...har man tid og lyst....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snickers-is har jo aktive ht, ikke bare subb, i sin serie, men blir ikke å bygge selv da men. kanskje du kunne fått kjøpt delene løst av han og lagd selv, så du får ønsket finish.
    er vel ikke værre enn å bare spørre.

edit: skrivefeil

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    ...og de er det jo ikke så mange av....
    De er det en del av der ute faktisk

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    De er det en del av der ute faktisk
    da er det jo bare å gi mannen en link eller to.....:-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •