Snell EIII diy-klone...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Snell EIII diy-klone...?

Mulig tittelen på tråden ikke gir leseren det rette budskapet på hva jeg egentlig er på jakt etter, så jeg starter med litt bakgrunn:

I hjemmet mitt har vi et "media-rom" på ca. 16 m3. Pr. i dag så er der ett par Seas Idunn fronter, samt Kef 2005-egg til senter og surround, og en 12" sub. Brukes mest til TV/film, men også en god del til musikk - alt fra klassisk til black metal, men mest pop/ rock/ electronica.

Både frontene og eggene er tungdrevne, dvs. 84-85 dB @1 watt. Dessuten så er mellombassen på Idunn-høyttalerene veldig "kultivert" - skulle gjerne hatt mer trøkk. Så til tross for noe som burde være en grei forsterker (Yamaha rx-v2067) så begrenses maks lydtrykk.

Det jeg leter etter er altså en ny frontrekke. Ikke for brutal, og ikke for dominerende/stor. Helst vil jeg bygge høttalerene inn i bokhylleveggen, noe som vil høste applaus fra regjeringa. Det begrenser dybden til kassene til ca. 23 cm, ellers står jeg ganske fritt mht. design...

Frontrekka skal altså være relativt lettdreven, og den skal ha god mellombass og oppover må det låte bra. Dypbass er ikke viktig i det hele tatt, tenkte å dele på 80 Hz.

Videre vil jeg ikke har for lys klang, gjerne litt BBC-dip. Klangen og lydsignaturen på CM1 høyttalerene er min referanse... Hadde de bare hatt litt mer krutt!

Så jeg tenker i retning av to-veis konstruksjon, 8" bass, lukket kasse og 1" diskant?

Jeg har trålt nettet og finner liksom ikke det rette. Noen som har tips eller råd?!? Takker for alle forslag

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heeelt det du beskriver, men har du kikka på Econowave-varianter? Har ikke sett med 8", men mener jeg har sett med 10".

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fulltone fostex/TB/seas i bakladet horn, needle eller noe.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ekonowave kopi kan bli meget bra:

Dette hornet:
    Horns

F.eks denne mid/bassen:
    Eminence Deltalite II 2510 - 10 Speaker 250 W 8 ohm - Kr. 942,- : evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett!
    (Høy Qts gir rikelig med bass, bra følsomhet, lave LE) Eller noe liknende fra B&C, Beyma eller andre. JBL, AE og slike ting blir overkill for dette konseptet.

Denne diskanten:
    AVshop.no / Beyma CP385Nd Compression Driver 1"
    Måler og låter bra.

Delefilter: 1 stk miniDSP foran 2-kanals effekttrinn. Deling: L/R 24db ved 1600hz, prøving og feiling gjelder her, men det er et ca utgangspunkt hvor hornet og bassen har ca samme direktivitet i horisontalplanet.

Pris: ca 6000kr.

Å bygge dem inn i bokhyllen bør gå helt fint, det eneste er at jeg vill nok hatt lit toe-in for å få skikkelig respons oppover.
    Kassen bør vel være rundt 20L og tunes til kanskje 80hz?
    Sitter ikke med simuleringsprogram for hånden akuratt så dette er litt gjetting.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ikke heeelt det du beskriver, men har du kikka på Econowave-varianter? Har ikke sett med 8", men mener jeg har sett med 10".
    Spennende - men jeg er kanskje litt forutatt og skeptisk til horn...?

Jeg ønsker høyere følsomhet på systemet enn jeg har nå, men trenger ikke 95 dB/w - jeg kommer langt med ca 90 dB (som er en temmelig heftig økning fra nåværende 84 dB...).

Så jeg tenkte mer ala konstruksjonene til Truels Gravesen, klassisk to-veis design med stor "mellomtone" og åkei følsomhet. Mimrer tilbake til 80-tallet og et par Wellex-høyttalere jeg bygget med 10" seas bass og 1" mellomtone og 1.ordens filter og lukka kasse. Bare med moderne element og litt mer vitenskap i filterberegningene

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0