Kurs - høyttalerbygging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kurs - høyttalerbygging

Hei! Kunne tenke meg å begynne med selvbygg. Har googlet, men finner ingen som tilbyr kurs i dette (østlandsområdet). Noen som vet om en tilbyder?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loudspeaker design cookbook eller boken på dynabel sine sider kan hjelpe deg godt på vei dersom du tar deg tid til å lese de grundig, men vet ikke om noen som holder kurs.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Tror en bok kan være bra, men blir ikke helt det samme som å gå på kurs. Kanskje noen på forumet her kunne vært ildsjel? Et helgekurs på 10 timer hadde vært midt i blinken:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eeehmmm. altså. her snakker vi om å lære en generasjons kunst på 10 timers helgekurs? jau da. det går nok ikke. du får ikke kommet igjennom forside stoffet engang på10 timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er som å høre professorer i filosofi.
    Kunne fungert med et kurs, så lenge man er innstilt på at det bare vil dekke deler av området, evt at man har gjort en viss mengde forarbeid.
    Ingenting er umulig. Bare se på det fra en ny vinkel.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    eeehmmm. altså. her snakker vi om å lære en generasjons kunst på 10 timers helgekurs? jau da. det går nok ikke. du får ikke kommet igjennom forside stoffet engang på10 timer.
    SKjønner såpass. Målet mitt er å få en innføring for å kunne komme i gang som selvbygger.
    Har ikke ambisjoner om å bygge avanserte konstruksjoner, men kanskje noen enkle selvbyggprosjekter. Innføring i verktøy, tips og triks osv. Ett kurs kunne jo hatt som forutsetning om at en passende bok er lest på forhånd.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en er ny innen DIY så er det aller beste å gå for et kit fra annerkjent designer og som er bygget av andre før, så man kan dra nytte av deres erfaringer.

Selv har jeg erfart at det å designe selv vil bli vanskelig, selv med en 2-veis. Det er en hel rekke ting man på tenke på, og det å designe et filter byr på mange utfordringer. Det må ikke bare se bra ut på papiret, eller komme fra en kalkulator på nettet. Det må låte bra også, ta gjentatte målinger og mye mer.
    Det greieste er nok å lese boken som ligger på dynabel.no (den er på norsk, så ord og uttrykk er enklere å sette seg inn i) så du har endel bakgrunnsinformasjon, deretter kom igang med et kit.

Dersom du trenger byggetips så er det jo bare til å sette igang en tråd her på forumet angående kitet du bygger, så vil du definitivt få mer en nok informasjon om tips og triks. Det er dessverre ikke noen enkel løsning til bunnløs kunnskap, øvelse gjør mester

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    SKjønner såpass. Målet mitt er å få en innføring for å kunne komme i gang som selvbygger.
    Har ikke ambisjoner om å bygge avanserte konstruksjoner, men kanskje noen enkle selvbyggprosjekter. Innføring i verktøy, tips og triks osv. Ett kurs kunne jo hatt som forutsetning om at en passende bok er lest på forhånd.
    med tanke på verktøy og konstruksjon så finns det vel kurs.
    men da mere generelt om trearbeid.
    utover det er det nok bøker og egen lesing som gir best resultat.
    alternativt blir det et lengre kurs på f.eks 6mnd, med forskjellige temaer.
    og avsluttes med en praksis oppgave.
    men da snakker vi nesten skole

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips her!

Ville lest boken fra Dynabel. Også gått for et kit. Trenger ikke koste så mye. Et slikt kit vil gi deg mye ny læring, og du får sett hvordan det er i praksis. Du kan opprette en tråd her slik at du kan poste fremgang, og poste spørsmål samtidig. Det er lærerikt.

Dersom du ønsker å bygge noe helt selv, så vil en subwoofer være det letteste. SVS prosjekt kan jo f.eks være en god ide?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gå frem slik:

- Først må du finne ut hva du skal bruke høyttalerene til (kino, pc, pa osv) og hvilke egenskaper de må ha (spille høyt, spille rent, mye bass osv)

- Deretter må du finne ut begrensingene dine (Plass, pris, kompleksitet)

- Så må du finne eit greit kompromiss mellom begrensingene og hvilke egenskaper du vil ha. Det sier seg selv at dersom du har svært lite plass tilgjengelig så kan du ikke ha en svær sak som flytter mye luft, men en bokhylleht eller stativht kan være løsningen. Og selv om man har stor plass, men begrenset med gryn, så må man jo også tenke på det.

- Når du har funnet kitet du skal gå for så er det lurt å gå grundig igjennom andre sine tråder for å se hva de har gjort. Hvilke erfaringer hadde de med byggingen osv.

- Når du skal bygge for første gang kan det være en ide å bygge en prøvekasse først, slik at du får deg noen erfaringer først. Da slipper tabbene du kommer til å gjøre å bli på det ferdige produktet.

- Det de fleste er mest bekymret for er finishen, og dette kan være tricky men ikke umulig. Så lenge du har lest deg opp på det du skal gjøre er dette heller ikke noe problem.

Spør på forumet om du har problemer, så vil du få hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine yngre dager (18 og nettopp fått bil), så kjøpte vi billige elementer på biltema og så bygd vi kassene selv. Med bassport vs lukket konstruksjon, med demping vs uten osv...

Kan jo begynne slik også? Og så bare prøve deg frem? Men det spørs hvor mye du skal legge i det og hvor bra det skal bli

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan selvsagt gjøre det slik, men det garanterer jo mer eller mindre crappy lyd? Vær gjerne uenig med meg, men dersom man er oppattt av resultat er det best å gå for et kit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Skal ikke se bort i fra det
    Men da får du prøvd og feilet litt samtidig som det ikke koster all verden.
    Jeg liker i alle fall å begynne i det små og så ta ting derfra.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvis du henvender deg til din lokale Audio Builders så kan de sikkert dra igang et kurs hvis man får noen påmeldte. Det er jo i grunn høytalerbygging og sånt DIY går ut på, så de er en nyttig ressurs uansett. Spør du rette personen om ting så får du et foredrag du aldri glemmer.

På samme måte som Linux User Groups, man går ikke på "kurs" der, man bare er med. Uformellt slik jeg mener det bør være.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips alle sammen! Får begynne med Dynabel sin bok, følge opp med ett billig kit fra Ljudia, og så kontakte lokale Audio Builders dersom interessen fortsatt er der.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Takk for gode tips alle sammen! Får begynne med Dynabel sin bok, følge opp med ett billig kit fra Ljudia, og så kontakte lokale Audio Builders dersom interessen fortsatt er der.
    Nå vet jeg ikke hvilken prisklasse du tenker deg på kittet, men ville kanskje valgt noe fra Dynabel. Da de har større kompetanse enn de fleste hos ljudia. Hvertfall det jeg har erfart. Lyden av dynabel sine produkter er også mange divisjoner over det f.eks mgr er. Altså du får noe du kanskje kan bruke, og ikke brenne etter endt bygg.

dynaBel AS -> Selvbygg høyttaler
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)