Vannbasert "lakkering" med trykkluft?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vannbasert "lakkering" med trykkluft?

Jeg har nå sittet en times tid og søkt litt rundt, men ikke funnet akkurat det jeg er ute etter. Så jeg drister meg til å lage atter en tråd om lakkering.

Jeg har MYE spon å lakkere, er meget lei av spraybokser. Så jeg kommer til å gå til innkjøp av en kompressor. Finishen jeg er ute etter er blank svart.

Det jeg lurer på er hvilke produkter som egner seg til å gå i sprøyten! Er det mulig å bruke vannbasert maling med et bra resultat? Lakkerer i et ganske lite rom med begrenset lufting for å hindre støv i luften, så med oljebasert lakk blir jeg ganske ør selv om jeg bruker gassmaske.

Så, noen som har forslag til slipegrunning, farge og klar"lakk" til å bruke i trykkluftsprøyte? Helst vannbasert dersom det er mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første så vil jeg faktisk anbefale biltema sin sprøyte kombinert med minste munnstykke. Denne er overraskende bra og lett å bruke.

Når det kommer til lakk, så pleier jeg bare å bestille dette hos den lokale bil-sjappa. Der har de veldig gode priser og rask levering
    De aller fleste som selger lakk idag har gått over til vannbasert.

Grunning så aner jeg ikke hva som fungerer på spon. På metall er i allefall 2-komponent syregrunning veldig bra men det er jo ikke så stor fare for at ei sponplate ruster, så tipper du kan velge noe som er både enklere og billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye! Alt er notert Da blir det biltema-sprøyten. Kan man bruke vanlig veggmaling med høy glans mon tro? Hvordan blir det i såfall å tynne denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du linket til hvilken sprøyte fra Biltema du mener? Planlegger selv, og det ville vært til hjelp

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker den proffsprøyten som er blå med hvit/gjennomsiktig lokk. Funker bra, men pass på at du har akkurat passe trykk. Rengjør godt når du er ferdig etter bruk. Da slipper du at malingsrester ligger igjen etc.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er den jeg tenkte på:
    Lakksprøyte "Proff" - Biltema
    evt denne, til halve prisen:
    Lakksprøyte - Biltema

Kompressoren som vil bli brukt leverer visstnok 154L/min, så det burde vel gå akkurat da.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for link Skogs!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delenummer 15454 + 154541 så har du oppsettet jeg vil annbefale

jeg ANER faktisk ikke om man kan bruke veggmaling i en slik sprøyte. Da trur jeg faktisk jeg ville tatt en telefon til et lakkeringsverksted eller lignende og spurt om dette ødelegger sprøyten.
    Billakk må også tynnes ut, og blir MYE tynnere enn veggmaling når man har den i sprøyta.

Kan hende det går bra hvis du bruker en av de større dysene
    (da kommer det MYE maling, så vær obs)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Sponplatene du skal lakkere, er de ubehandlede?

Uansett så må du grunne de. For å få best resultat vil jeg anbefale oljemaling som du tynner ut med white spirit. Du vil få best heft, best slitasje og mest glans ved å bruke oljemaling. Bakdelen er treig tørketid og mye lukt før det har herdet skikkelig.

En annen ting er at om du skal ha blank overflate krever det mest forarbeid. Sort høyblank er faktisk det værste du kan prøve deg på :P Hver minste lille stripe som ikke er godt nok pusset/sparklet vil vise!

Det jeg kan anbefale deg som du BØR eller MÅ gjøre er å sprøyte alt med sprøytesparkel først. Helst to-komponent. Du bør unngå å sprøyte med sparkel etter at du har lakkert med vannmaling/oljemaling da det koker lett. Kan være vannbasert er bedre på dette punktet, men.

Link til sprøytesparkel: Sprøytesparkel

Sprøytesparkel metter treverket og skjuler alle små skavanker og riper. Den pusses veldig lett ned og gir en veldig god heft før du lakkerer sort.

Fremgangsmåten jeg ville gjort var å pusse godt ned det du skal lakkere, avfette med rødsprit, grunne alt med sprøytesparkel, matte ned og fjerne alle striper med tokomponent bilsparkel eller akrylsparkel, sprøytegrunne en siste gang, matte ned med 400 papir og lakkere med oljemaling/vannmaling.

Sprøyta til Biltema (den blå med overkopp) er helt super til lakkering av treverk.

PS: Du kan bruke de fleste oljemalinger/vannmalinger som selges på en fargehandel til dette! Du tynner malingen ut ca 20% før du lakkerer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av kassene er helt ubehandlet, så det blir en god del sparkling og pussing for å få det jevnt på dem. Kan jeg grunne med vanlig to-komponent polyester mon tro? Tipper at den polyester-sparkelen er ganske dyr, og har en del polyester liggende etter tidligere glassfiber-prosjekter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du grunner med polyestersparkel kommer du til å pusse deg ihjel. Større skavanker ville jeg brukt fin akrylsparkel. Billig, tørker raskt, lett å pusse og krymper ikke. Jeg ville lakkert alt med sprøytesparkel først. Da ser du ujevnheter med en gang. Deretter sparkler det som sparkles må. Deretter et strøk til med sprøytesparkel over det du har sparklet og deretter lakk..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •