Selvbygg av mindre 2veis høyttalere. Hjelp søkes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer PunkBuster sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selvbygg av mindre 2veis høyttalere. Hjelp søkes!

Driver og planlegger selvbygg av høyttalere, men siden jeg aldri har bygget noe før eller konstruert et delefilter, lurer jeg på hvordan dette vil bli.

Tenkte på 2 veis med Seas H0831 27TFF diskant og Seas H1288 CA22RNX mellomtone/basselement.

Diskant: http://www.mamut.net/dynabel/SE%2018...0-%20H0831.PDF
    Mellomtone: http://www.mamut.net/dynabel/SE%2050...0-%20H1288.PDF

Delefilter jeg har simulert er 3rd order BUTTERWORTH delt på 4000Hz. Slik:

Kabinett burde gå greit da jeg bare simulerer dette i WinISD.

En hornløsning hadde absolutt vert tøffest å lage, men har ikke funnet noe passende ennå på nettet. Regner med det er enklest å lage det slik som jeg har tenkt, med en veldig konvensjonell firkantet kasse på ca. 25x40x60 cm.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Delefilter er noe som dessverre høres veldig mye enklere å få til i teorien, enn hva som faktisk stemmer i praksis.

Såkalte "tabellfiltre" eller filtre beregnet utfra teoretiske formler vil i de aller fleste tilfellene bli feil. Ikke fordi formlene i seg selv er feil men fordi det har en del forutsetninger som man nærmest aldri oppnår i praksis.

Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at det med dette filteret vil låte tynt med veldig lite bass. Årsakene er noe som kalles "baffle step" som man må kompensere for i filteret. Denne kompenseringen forkortes ofte med "BSC".

Min mening er at du har tre muligheter for å lykkes med en DIY høyttaler:
    1. Bygg en ferdig konstruert høyttaler (fra f.eks Zaph Audio, Troels Gravesen, Dynabel m.fl)
    2. Kjøp deg måleutstyr og bruk mye tid på å lære måleteknikker og software.
    3. Kjøp deg store mengder delefilterkomponenter og bruk MYE tid på å tweake deg frem med ørene.

Rekkefølgen på mulighetene sier også hvilken metode du har størst sannsynlighet for å lykkes med.

Du finner mye info og lærdom rundt dette her på forumet og ellers på nettet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •