Hvor får man: "reticulated foam", (filter skum)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor får man: "reticulated foam", (filter skum)

Hei!
    Jeg er på jakt etter en type skum som jeg ønsker å teste i mine waveguide høyttalere. Se: Reticulated Foam, Closed Cell Foam, Open Cell Foam - Stephenson & Lawyer - Foam Fabrication og Hva er Reticulated Foam?

Dette er en waveguide MOD oppfunnet av Earl Geddes og brukes i alle hans høyttalere for å redusere HOM. I ettertid har denne moden blitt testet av flere DIY'ere med ifølge dem selv bra resultat. Hadde vært gøy å teste selv om ikke kostnaden er veldig høy.

Noen som har tips til norske bedrifter som driver med slikt skum?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ingen? :cry:

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme materiale som ble brukt til høyttalerfronter tidligere? Ljudia selger ennå i plater på 126 x 45 x 1.5 cm: Skum 1260x450x15 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning - eneste jeg vet om dessverre...

EDIT: du kan vel kanskje bruke tank-skum også? Slik man bruker i bensintanker i løpssammenheng: Racing 4 Fun - www.racing4fun.no - Roadracing

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det liknet unektelig utfra bildet, vil tippe disse bitene er svært små og vanskelig å benytte til formålet, men produsenten av disse burde jo kunne ha i større formater.. Takk for tips

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leter etter det samme selv. Beste jeg har funnet er denne, men prisen er ikke noe særlig og jeg så for meg ca 15cm selv.
    Har funnet en side til, men har ikke fått sjekket opp hva det egentlig er og priser, Laumb Jensen

Det ser ut som det må bestilles fra utlandet for å få litt store størrelser. DAFA er i Danmark så de er ikke så langt unna. Om de selger noen få klosser til privatpersoner er en annen sak.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reticulated skum er en spesiell type skum der hver boble er en 12 kantet celle i motsetning til vanlig skum der det bare er runde bobler. om det har noen akustiske fordeler framfor vanlige skummatter kan sikkert diskuteres.

om du bare vil ha vanlig open cell foam har de dette billig på biltema.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS

Kanskje du kan høre med: Hovedside

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tysk produsent av retikulert skum: http://www.emw.de/english_web/produk...stikfilter.htm

Om jeg har forstått riktig har retikulert skum større overflate enn åpencellet skum - derav bruken i filter. Vil tro åpencellet skum har mindre effekt på HOM og større effekt på frekvensgangen muligens?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk pris av NortettNortett i dag. Fikk anbefalt dem av Dafa i sverige. Det eneste de kunne ordne som er stort nok er 200x100x49cm til 8750kr. Dette hadde jo holdt til mange blokker, men spørs vel om det er noen som vil ta den investeringer og ta sjangsen på å selge videre.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det kommet masse bra tips som jeg ikke har sett. Kjempe bra og morro å se at det er andre som vil eksperimentere med det samme.

Jeg fikk pris av NortettNortett i dag. Fikk anbefalt dem av Dafa i sverige. Det eneste de kunne ordne som er stort nok er 200x100x49cm til 8750kr. Dette hadde jo holdt til mange blokker, men spørs vel om det er noen som vil ta den investeringer og ta sjangsen på å selge videre.
    Dette blir nok for dyrt for meg å være med på dessverre, da må vi få me en hel gjeng :P

Ser at de får tak i dette ganske rimelig i statene. Jeg tror trikset er å finne en lokal produsen av skum og spørre pent om vi kan kjøpe en rest eller en liten bit bare.

Jeg tror det er litt kritisk at det er reticulated skum og ikke vanlig open-cell skum, direktelyden skal ikke dempes for mye.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tilbud på 820kr for en kloss på 350x350x350mm hos NEFAB. De driver hovedsaklig med embalasje skum, men kunne skaffe filter skum også.

Jeg vil jo trenge to slike klosser så for min del vil det vel havne tett på 2000kr med frakt for å teste dette. Det var ca dobbelt så mye som jeg har lyst til å betale...

Hvis fler er interessert kan jeg jo høre om det finnes mer prisgunstige volum?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt ot men har du byggebeskrivelse av diy 2-veisene dine?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Fikk tilbud på 820kr for en kloss på 350x350x350mm hos NEFAB. De driver hovedsaklig med embalasje skum, men kunne skaffe filter skum også.

Jeg vil jo trenge to slike klosser så for min del vil det vel havne tett på 2000kr med frakt for å teste dette. Det var ca dobbelt så mye som jeg har lyst til å betale...

Hvis fler er interessert kan jeg jo høre om det finnes mer prisgunstige volum?
    Jeg trenger 3 slike, men synes prisen var litt drøy selv. Da nærmer vi oss den store klossen som det kunne vært skjært ut mange flere av. Problemet er helt klart å finne flere å spleise med.

Det virker som problemet er å få klosser, forholdsvis store matter kan skaffes til bedre priser, men med en gang det skal være klosser blir alt vanskelig.

Som du sier er det kanskje bedre å prøve å finne en produsent og kanskje ta en tur innom og spørre etter rester. Jeg ser for meg at det er ganske mye svinn i produksjonen.

Newcomer Snekkerstuen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk her- kan hende de gir deg en grei pris om du ønsker mer en et par ark..
    http://http://www.tropex.no/zen/index.php?main_page=index&cPath=250
    Eller her:
    Koi.no nettbutikk

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snekkerstuen
    Sjekk her- kan hende de gir deg en grei pris om du ønsker mer en et par ark..
    http://http://www.tropex.no/zen/index.php?main_page=index&cPath=250
    Eller her:
    Koi.no nettbutikk

Hmm om man legger lag å lag med de der vil det jo omtrent være nok faktisk til 2 stk waveguides. Prisen er mye bedre, men blått skum i waveguidene kan jeg ikke leve med samme hvor mye det skulle hjelpe

Vet ikke om noen sorte matter da? xD

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filtermatte 100x100x10cm - Hagedammen.no

Denne skal være sort. Men jeg aner ingen ting om tettheten. Ifølge Geddes bør tetteheten være 30 PPI for best mulig resultat. Vi ønsker ikke å lage et filter som maskerer høyere frekvenser for mye.

Den matten over vil man kunne lage omtrent 9 stk (30x30cm) 12" skumpropper av. Den er litt for grunn, tror waveguidene mine er ca 14-15cm dype helt fra munningen og ut, men jeg har lest at man ikke skal trenge å fylle hele for å få effekten.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Geddes sin patentsøknad hvor han går igjennom formålet og de tekniske kravene til sine "skum plugger": http://www.revintage.se/geddesfoam.pdf

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå tenkt litt på alternativene:
    NEFAB skaffer en kloss for 800kr. Jeg har funnet ut at jeg klarer meg med 1 slik kloss, siden waveguiden bare er 14cm dyp.
    Totalpris ca 1000kr.

Dette syntes jeg var mye så jeg hørte med Earl Geddes himself:

Han skal ha 150$ for 2stk 12" plugger inkludert shipping. Skal prøve å overtale han til å merke dem som product sample så slipper jeg mva. Men inkludert mva så er det rett under 1000kr for helt ferdige skumplugger. En liten tusenlapp for skum er MYE penger, men jeg legger heller noen hundrelapper her enn i kabler og annen snakeoil som andre driver med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •