bygge subber i tak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bygge subber i tak

eg har no gått i en periode å tenkt å fundert litt.
    når eg en gang i løpet av de neste årene får ett skikkelig hus, så har eg tenkt å montere 18-20 subber i taket, litt bare fordi eg kan, og det er tøft
    tenker da å montere i sidene av rommet med feks 10 ellementer på hverside langs nedover rommet. teker da å fore ned på en måte slik at kassen blir ca 45 grader og at ellementene peker skrått utover i rommer, og ikkje beint ned.
    er usikker på om 10" eller 12" er det beste, men er egentlig mest ute etter en sinnsyk mellom bass, ned til 30-35 hz og opp til ca 80 hz kanskje.
    men er usikker på hvilke ellementer som er best å bruke, tenker ca 1000 kr pr element, og hvilke og kor mangen forsterkere å slikt.

så tenkte eg bare å lage en svart ramme å tre den i svart duk, for å skjule det en del, gjerne da slik at en ramme dekker to ellementer feks.

er det noen som har prøvd eller hørt om noe lignende før.
    eg skal prøvd å få lager en skisse om hvordan eg har planlagt det i hode.

noen innspill til galskapen??

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul idé! Høres mildt sagt gøy ut

MEN. Hva er viktigst for deg? Antall, pris eller lydstyrke? Som regel når man bygger såkalt "infinitely baffled sub" ser man etter elementene som flytter mest luft per krone, så godt som alltid regel 15 og 18-tommere. Ergo har du valget mellom å gå ned på antall elementer eller opp i budsjett.

Om du vinkler eller buer de fire hjørneflatene litt får du akkurat plass til fem 18-tommere per hjørne, noe som gir deg mer membranareale enn seks 15-tommere. For eksempel Fi IB318 som koster $239/per. Eller en totalkostnad på 26.192,- NOK før frakt, moms og eventuelle rabatter (du får nok endel avslag når du kjøper 20 elementer i slengen...)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Kul idé! Høres mildt sagt gøy ut

MEN. Hva er viktigst for deg? Antall, pris eller lydstyrke? Som regel når man bygger såkalt "infinitely baffled sub" ser man etter elementene som flytter mest luft per krone, så godt som alltid regel 15 og 18-tommere. Ergo har du valget mellom å gå ned på antall elementer eller opp i budsjett.

Om du vinkler eller buer de fire hjørneflatene litt får du akkurat plass til fem 18-tommere per hjørne, noe som gir deg mer membranareale enn seks 15-tommere. For eksempel Fi IB318 som koster $239/per. Eller en totalkostnad på 26.192,- NOK før frakt, moms og eventuelle rabatter (du får nok endel avslag når du kjøper 20 elementer i slengen...)

det er vel egetlig alle tre.
    vil ha flest mulig ellementer for at det ser tøft ut, men vil ha 10" eller 12 " for at det skal spille skikkelig tight å tøft, skikkelig gromlyd med punch i "mellomregisteret"... for dyp bass har eg nok av i svs'ene mine.... det må spille fint å avballansert, men også kunne "rive ned " huset når det kreves

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At mindre elementer spiller "kjappere" og mer definert er en myte. Det er hovedsaklig frekvens- og impulsrespons som tar seg av den biten. Frekvensresponsen lar seg EQe hit eller dit, impulsresponsen må være rett fra børjan.

Jeg forstår at det ser tøft ut med flest mulig elementer, du må bare ha i bakhodet at du bruker langt mer penger enn nødvendig og faktisk taper på det. Bare se på tilgjengelig membranareale med de forskjellige løsningene. Fortsetter å bruke Fi iB3 som eksempel fordi de er beregnet til dette:

5 stk. 18-tommere: 6050 cm2 - $239/stk x 5 = $1195
    6 stk. 15-tommere: 4860 cm2 - $209/stk x 6 = $1254
    7 stk. 12-tommere: 3360 cm2 - $189/stk x 7 = $1323

Som du ser går prisen opp og membranarealet ned Siden alle elementene har 30mm Xmax vil fem 18-tommere flytte nesten dobbelt så mye luft som syv 12-tommere...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At mindre elementer spiller "kjappere" og mer definert er en myte. Det er hovedsaklig frekvens- og impulsrespons som tar seg av den biten. Frekvensresponsen lar seg EQe hit eller dit, impulsresponsen må være rett fra børjan.

Jeg forstår at det ser tøft ut med flest mulig elementer, du må bare ha i bakhodet at du bruker langt mer penger enn nødvendig og faktisk taper på det. Bare se på tilgjengelig membranareale med de forskjellige løsningene. Fortsetter å bruke Fi iB3 som eksempel fordi de er beregnet til dette:

5 stk. 18-tommere: 6050 cm2 - $239/stk x 5 = $1195
    6 stk. 15-tommere: 4860 cm2 - $209/stk x 6 = $1254
    7 stk. 12-tommere: 3360 cm2 - $189/stk x 7 = $1323

Som du ser går prisen opp og membranarealet ned Siden alle elementene har 30mm Xmax vil fem 18-tommere flytte nesten dobbelt så mye luft som syv 12-tommere...
    men hvordan er det du tenker med å ha 5 18" i ett hjørne egentlig?? eg er ikkje helt med på den.
    men vil ikkje 18" trenge 4 hele kraftverk for å trå til skikkelig??
    eg skal få se om eg får laget en sketcup i morgen om hvordan eg tenker det.

men uansett pris så er eg helt "nødt " til å ha minst 5 ellementer på hver side... that's just the way i am
    men kor stor "kasse" vil en 18" trenge da?? for det blir jo ikkje noe veldig voldsom kasse volum vil eg tro da... hvertfall ikkje slik eg har tenkt deg no.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoi, hadde helt glemt en konstruksjon som jeg mistenker vil blåse samtlige "normale" alternativer ut av vannet...

Følsomhet på 110dB med 1 watt inn, tilnærmet lineær (med litt EQ) fra 25 til 200 hz og elementkost på 5050,- per hjørne... Interessant?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Fortell.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvordan er det du tenker å montere ellementene egentlig??
    men det vil si at det ikkje trengs så mye krefter da eller??
    men det var jo en rimelig feit kurve ja, er det noe sånt eg kan håpe på å oppnå med de ellementene?? 5 i hvert hjørne??

eg skjønnte helt ærlig ikkje så mye av den siste der? :?:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslagene mine med Fi iB3 gikk ut på å montere elementene slik du selv sa i første post, slik at elementene peker 45 grader ut i rommet. Det siste forslaget er derimot noe ganske annet...

"Ulempen" er at rommet ditt må være minimum 4 x 4 meter og ha standard 2,4 meter takhøyde.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslagene mine med Fi iB3 gikk ut på å montere elementene slik du selv sa i første post, slik at elementene peker 45 grader ut i rommet. Det siste forslaget er derimot noe ganske annet...

"Ulempen" er at rommet ditt må være minimum 4 x 4 meter og ha standard 2,4 meter takhøyde.
    aha.. det er jo litt vanskelig å vite hvor stort rommet blir, siden eg ikkje har kjøpt det enda, men det hadde jo vert tøft da, men 4-5 18" pekende 45 grader utover i rommet. men kor masse forsterkeri trenger 8-10 slike da??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det siste forslaget mitt spiller jo 110dB med ÉN watt. Og siden dobbelt effekt gir 3dB økning vil det bli omtrent slik:

110 db - 1 watt
    113 db - 2 watt
    116 db - 4 watt
    119 db - 8 watt
    121 db - 16 watt
    123 db - 32 watt
    126 db - 64 watt
    129 db - 128 watt
    131 db - 256 watt

Riktignok med litt slingringsmonn for effektkompresjon. Det bør med andre ord holde fint med 250 gode watt per hjørne

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jøss

Du må tydeligvis være utrolig glad i bass!!!!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt å fortelle om forslaget epifant?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Du må tydeligvis være utrolig glad i bass!!!!
    litt kanskje men synest det altid mangler "bare litt!" her og der, så da er det bare å kline til gjøre det skikkelig med en gang... men så er jo dette ( desverre ) en del frem i tid for min del da, men det hadde vert rå kult!! tenk å dradd en fest med det!! ;D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er et forslag. hva med å kjøpe huset før du planlegger IB løsning.
    da ser du litt mere vilke muligheter du har. kanskje har du da et loft som kan brukes om kabinett. og da kan det være helt andre ellementer og løsninger som egner seg. litt dumt å kaste bort 20.000+ på ellementer til et hus du enda ikke har kjøpt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    her er et forslag. hva med å kjøpe huset før du planlegger IB løsning.
    da ser du litt mere vilke muligheter du har. kanskje har du da et loft som kan brukes om kabinett. og da kan det være helt andre ellementer og løsninger som egner seg. litt dumt å kaste bort 20.000+ på ellementer til et hus du enda ikke har kjøpt.
    eg bare lufter ideen eg, som sagt, så er jo dette en del frem i tid, til et hus eg enda ikkje har. eg har jo liksom ikkje tenkt å gå på handle tur i morgen, å bare la det ligge til eg får hus.
    dette er jo bare for å få litt erfaringer fra andre og innspill det om ka som funker og ikkje....

så du mener at det ikkje skal være lov å planlegge å "drømme" litt, å prøve å finne ut litt å planlegge litt inn i frem tiden??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo for all del. men virker som du er fast bestemt på en løsning, som er veldig plass krevende (med tanke på kabinett volum) og ikke egner seg i alle rom. det er tross alt rommet og dets plassering i huset som bestemmer hva som lar seg gjøre, og hva som egner seg å gjøre.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man konstruerer en kubisk manifold vil man kunne ha elementer på de fire motstående sidene, samt en på toppen for å få fem totalt. Hvordan man skal få til dette i et hjørne er noe annet...

Hvorfor vil du ha elementene pekende 45 grader ut i rommet? Er det kun for at det skal se tøft ut? Normalt sett vil det bunnen av en IB manifold se slik ut

Hva med å ta en titt på tråden til Kvitekrist her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...subwoofer.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Om man konstruerer en kubisk manifold vil man kunne ha elementer på de fire motstående sidene, samt en på toppen for å få fem totalt. Hvordan man skal få til dette i et hjørne er noe annet...

Hvorfor vil du ha elementene pekende 45 grader ut i rommet? Er det kun for at det skal se tøft ut? Normalt sett vil det bunnen av en IB manifold se slik ut

Hva med å ta en titt på tråden til Kvitekrist her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...subwoofer.html
    ja dette er et godt eksempel på hva jeg prøver å si. hva om rommet er i kjelleren da? og stua rett over

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fotskammel