bygge subber i tak - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    Fotskammel
    Ja må se det positive i alt=)

Hus selges med stasjonære fotskammel i stuen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fotskammel med kjeller innsyn (om ikke subbene skal stå igjen)

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Har du tenkt å fortelle om forslaget epifant?
    Jada masa! Linnar Audio "The Subhorn":

Bestykket med fire stk. Eminence Kappa 15 (som faktisk bare koster 4407,- per hjørne fra Evenstad Musikk, jeg blingsa tydeligvis tidligere). Hornet har full takhøyde og er konstruert for å bruke hjørnet som en forlengelse av hornet for å senke nedre grensefrekvens. Det er derfor rommet må være minst 4 x 4 meter, fordi hvert horn trenger 2 x 2 meter for å fungere som tiltenkt. Her sett ovenfra:

Kappa 15 er tilgjengelig i 16 ohms versjon, altså kan man paralellkoble alle fire elementene i hvert horn for å havne på 4 ohm totalt. To QSC RMX1450 eller fire Hypex UCD700 bør passe fint.

En Infinite Baffle-løsning er ekstremt mye mer konevennlig, men kulhetsfaktoren er også proporsjonalt omvent. Then again; det tror ikke det er noenting i veien for å bygge hornkassene inn i veggen slik at de i praksis tar like liten plass som en IB-løsning

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 2 1/2 åring i hus. Er påvirket.

Regna med det var hornløsning ja. Så dette prosjektet for en stund siden men kom ikke på det. Trodde muligens det var Tuba HT du sikta til.

Tuba HT

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikkje helt roen på "quoting", så eg gjør det sånn eg...
    grunnen til at eg vil ha de langs taket, er at det er uteav veien, så er det tøft, og er ser for meg at det hadde funket bra, med tanke på at det er ellementer langs hele taket. litt av grunnen til at eg ville ha 10" eller 12" er at de trenger såpass lite kasse volum ,og at da volumet i den skråen vil funke som kasse. og med tanke på at eg får ellementer fra pioneer til innkjøps pris, så koster ikkje en litt skikkelig 12" mer en ca 5-600 kr... derfor tenker eg på det.

men det er ingen som kan svare meg på kor masse volum en 18" trenger, så det vet eg ikkje, derfor holder eg fortsatt en liten knapp på 12" :wink:
    og det er myeee enklere å lage til 8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det finns ikke et fasitsvar på hvor mye volum en 18" trenger. så det får du aldri svar på. det varierer fra ellement til ellement. og det spørs hvilken type kasse løsning du skal ha. hvilken tuning frekvens du skal ha +++++.
    det samme gjelder for 12" du nevner også. det er vel bil ellementer i tillegg?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    og med tanke på at eg får ellementer fra pioneer til innkjøps pris, så koster ikkje en litt skikkelig 12" mer en ca 5-600 kr... derfor tenker eg på det.
    Jeg kan nesten garantere deg at bilstereoelementene til Pioneer er veldig lite egnet til oppgaven. Og hvorfor er kasse til 12" enklere å lage enn til 18"...?

Det virker i mine øyne som om du uansett har bestemt deg for en løsning på forhånd, noe som i tilfelle er synd - for selv om det kan bli tøft når/om det blir ferdig kun vil være en brøkdel av hva som er mulig med samme innsats, penger og plass.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Jeg kan nesten garantere deg at bilstereoelementene til Pioneer er veldig lite egnet til oppgaven. Og hvorfor er kasse til 12" enklere å lage enn til 18"...?

Det virker i mine øyne som om du uansett har bestemt deg for en løsning på forhånd, noe som i tilfelle er synd - for selv om det kan bli tøft når/om det blir ferdig kun vil være en brøkdel av hva som er mulig med samme innsats, penger og plass.
    tenker ikkje at det er enklere, eg tenker bare at volumet i skråen vil funke som en kasse, og det vil vel ikkje være nok volum i den til at en 18" skal blåse skikkelig liv i.
    for det er det som har vert planen min hele tiden, for må eg til å lage store hull i taket å lager kasser på baksiden blir det fort veldig voldsomt.... og da er det greit å ha ett loft til disposisjon, skal det funke
    eg tenkte bare at ett "skikkelig" 12"er var en 12"er eg, om det var til bil eller hjemmekino, og at det da ikkje ble så dyrt, så viss det ikkje funker, så dropper eg jo bare det

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la oss si at kassene dine bygger 40cm ut og 40cm ned, med 45grader skrå front. da vil du trenge kanskje 1meter lengde pr 12" pioneer sub.(80Liter) 10 stk på hver side tilsier at rommet må være minimum 10meter langt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pioneer ellementene har anb fra 25 til 50L kasse, og det var det eg gikk ut i fra når eg laget planen i hode mitt, og at det da ville funke. men viss bil ellementer er boss, så er jo det helt ute av tema!
    men eg ser uansett for meg at med 18" går ikkje min lille plan slik eg hadde planlagt, for de må jo trenge en god del mer volum, i tilleg til at ellementer bygger en del mer, og "stjeler" litt, så da må eg vel til å "slakte huset ".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pioneer ellementene har anb fra 25 til 50L kasse, og det var det eg gikk ut i fra når eg laget planen i hode mitt, og at det da ville funke. men viss bil ellementer er boss, så er jo det helt ute av tema!
    men eg ser uansett for meg at med 18" går ikkje min lille plan slik eg hadde planlagt, for de må jo trenge en god del mer volum, i tilleg til at ellementer bygger en del mer, og "stjeler" litt, så da må eg vel til å "slakte huset ".
    det anbefalte kassevolumet er for bruk i bil. der har du en mye høyere roomgain.
    men om du f.eks bruker peerless xxls 12 i 30Liter lukket kabinett, så kan det gå. blir dog MYE dyrere. ca 1500,- pr. stk. da bør du også ha eq. f.eks med en mini DSP.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slakt

Slakt av huset kommer det vel igrunn til å bli uansett, Med tanke på det byggtekniske. Å feste noen kasser i taket vil vel være hensiktsmessig å gjøre i et bjelkelag. Hvor eventuell vibrasjon kassene vil forplante seg rett opp i bjelkelaget. Så sant du ikke henger fast med et slags "dempende" oppheng. Men jeg lurte på hvordan rom dette eventuelt skulle inn i. Om du kunne tegnet en skisse i Paint eller liknende for å vise hvordan du har sett det for deg?

Gjerne med et oversiktbilde (sett ovenfra)
    og et tverrsnittbilde. For er vel ikke sikkert at 18" vil bygge så mye mer enn 12" siden du da ikke trenger å ha de så tett, men allikevel få nok volum til hver kasse. Siden du da kan bygge litt ut i lengderetningen av rommet.

Vet ikke om det forklarte helt hva jeg mente, men en tegning kunne hjulpet litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja 18" i lukket kabinett kan funke. om det bygger ut 50cm og ned 50cm med en lengde på 80cm så er det 100Liter pr ellement. kan la seg gjøre å få 4-5 ellementer pr side da.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe sånt kanskje

Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    ja 18" i lukket kabinett kan funke. om det bygger ut 50cm og ned 50cm med en lengde på 80cm så er det 100Liter pr ellement. kan la seg gjøre å få 4-5 ellementer pr side da.
    Ikke den beste tegningen. Men er det noe slikt som er planlagt utseende messig?
    For da skiller det jo ikke så vanvittig masse for nedbygging av elementet. Målene jeg har satt på er ikke annet enn å gi en pekepinn, og de stemmer nok mer med virkeligheten enn det som kommer frem av tegningen.
    Vedlegg 81802

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg forstår det, så var det slik tanken var ja.
    BTW. spydeberg. vi blir naboer snart

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jasså

Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    som jeg forstår det, så var det slik tanken var ja.
    BTW. spydeberg. vi blir naboer snart
    Når er dette snakk om? Scenemolton kan kjøpes hos naboen min nå.
    (for de som er kjent i bygda)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    usikker på når de blir enda. i løpet av året håper jeg. blir askim jeg flytter til da. så ikke langt unna

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Ikke den beste tegningen. Men er det noe slikt som er planlagt utseende messig?
    For da skiller det jo ikke så vanvittig masse for nedbygging av elementet. Målene jeg har satt på er ikke annet enn å gi en pekepinn, og de stemmer nok mer med virkeligheten enn det som kommer frem av tegningen.
    Vedlegg 81802
    ja, noe alla det der.
    så lukket kasse med 18" kan funke greit? for eg trenger jo ikkje dypbass, under ca 30hz har eg jo svs'ene, selv om de blir litt småe oppi dette her da, men planen var at de skulle stå får den aller dypeste bassen.
    men kor langt ned ca går det ann å få tjunet en slik 18" da i lukket kasse med ca 100L kasse?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kommer helt ann på ellementet.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, noe alla det der.
    så lukket kasse med 18" kan funke greit? for eg trenger jo ikkje dypbass, under ca 30hz har eg jo svs'ene, selv om de blir litt småe oppi dette her da, men planen var at de skulle stå får den aller dypeste bassen.
    men kor langt ned ca går det ann å få tjunet en slik 18" da i lukket kasse med ca 100L kasse?
    En lukket kasse burde jo gå an å spille dypt med den også. Mangel på "lufting" gjør at den ikke trykker med så masse db ved hva du har tunet den til, men til gjengjeld ruller den ikke av så brått. Og med litt eq, vil du kunne booste det opp litt der du vil. Dette gjelder sikkert ikke alle element og kasser.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •