Bygging av TangBand fulltoner - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Fant ikke helt noe info om mine elementer. Tang Band W4. Men spennende bygg.
    Det jeg mente mer indirekte var at om du sender ham en mail såhar han sikkert noen tips. Han er som oftest ganske behjelpelig på andre fora.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehehe

Hittils har bakhøyttalerne fungert kjempe fint for min del. De klarer å holde følge med resten av anlegget. Og det er jo fint, med tanke på at de koster 1/10 av hva 602ene gjør.

Har også fått koblet opp andre suben og kalibrert denne.
    Ble faktisk enda bedre på musikk en hva jeg hadde regnet med. Savnet trykket i brystet fra trommene på rockemusikk. Men nå er det virkelig der.
    Sitter som et skudd.

Neste arbeidsperiode blir platene kappet for Stickyene, så får vi se hva dette blir for noe. Planen er å bytte ut bakkanalene med disse.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

intr dette her.. Mulig jeg leste for fort, men har du bestemt deg for center løsning?

Ser for meg en prisgunstig 5.0 pakke.. kjenner flere som har lyst på surruntlyd, men får ikke LOV til å bruke penger på sånt.. Men med så lave byggekostnader er det kanskje håp.. Og jeg kan prøve meg som ht-snekker

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nope

Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Heisann

intr dette her.. Mulig jeg leste for fort, men har du bestemt deg for center løsning?

Ser for meg en prisgunstig 5.0 pakke.. kjenner flere som har lyst på surruntlyd, men får ikke LOV til å bruke penger på sånt.. Men med så lave byggekostnader er det kanskje håp.. Og jeg kan prøve meg som ht-snekker
    Ikke finni ut noe mer om senter enda. Hadde jo igrunn ganske så greie høyttalere med 6´serien til B&W. Men hadde vært gøy å bygd alt selv også.
    Når jeg får hus og ikke leilighet og automatisk fått meg noen rom til. Skal jeg bygge en senter også. Da blir nok TangBand W8-1808 elementet bygd som fronter, W4-655SH brukt som bakhøyttalere. Og kanskje en av W8ene i en liten lukket kasse brukt som senter.

Er jo så billig med deler, så bare til å starte bygging. Blir jo fin lyd også.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Neste prosjekt

Som en fortsettelse på fulltoneprosjektet mitt, har jeg tenkt ut å prøve TangBand w8-1808 som element i front og senter kanal.

Frontene:
    1 x W8-1808 i 117 liter ventilert kasse
    - Enten rund bassrefleks montert nede på frontplata eller firkantet åpning nederst på frontplata. (Vet ikke hva som lønner seg)

Center:
    1 x W8-1808 i 117 liter ventilert kasse
    - Så for meg at kassa skulle ligge på TV-benken med TV oppå.
    - Element montert på midten av kassa med en mindre bassrefleks på hver side av den. (Kan hende kassen blir veldig stor med bassrefleks, mulig jeg går for lukket)

Ved å ha dette i frontrekken sammen med 2 subber, trenger ikke elementene å gå så veldig dypt. Dette vil vel gjøre at kassestørrelsen ikke trenger å bli så stor.

Så også for meg å ha dette uten noe form for filter eller deling, annet enn crossover på 80 Hz til subbene.

Noen innspill på dette?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beregning med WinISD

Noen som har peiling på beregning av kasser med dette programmet?

Driver å undersøker med kassemål til senteren og frontene. Men blir ikke helt klok på det.

Frontene prøver jeg med 4" bassrefleks og 117 liter eller noe i den duren.
    Senteren prøver jeg med 2x3" i ca 50 liter kabinett.

Senteren har jeg med vilje lagd litt for stor. For at den skal kunne bli stående under TVen min. Og fotplata til Samsungen trenger litt plass for å stå.

Kan noen sjekke om dette kan bli dugende som kasser.
    Og hvordan tykkelse på MDFen bør jeg ha. holder det med 16mm og kanskje doble frontplata?

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bestemt meg for kassemål?

Da ser det ut som om senteren får 45 liter og frontene 65 liter kasser.
    Bob Brines skrev noe i et annet forum om at disse elementene ville spille dypere i 65 liter kasse, men trykke litt mer i 45 liters kasse. Og det passer meg igrunn bra for hva jeg vil at en frontrekke skal gjøre. Så da går jeg for dette.

Problemet mitt nå blir hva jeg gjør med senteren, for på det kassemålet jeg har sett er det tilpasset med 1 stk 3" bassrefleks, men hvordan vil dette bli med 2 stk 3" bassreflekser?
    Estetisk vil dette være mer tilfredsstillende.

Frontene passer bra med 65 liter, for en front plassert oppå en av subbene jeg har bygd vil komme fint opp i høyde for å passe med ørene.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye å bidra med, annet enn å si at det er spennende. Kommer til å bygge noe med 8" til TB en gang jeg også.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt ny leking

Fikk endelig tid og mulighet til å snekre litt igjen. Cyburgs stikk.
    Arbeid utført:
    Kappe plater
    Limt alt foruten lukkeplate
    Fjernet overflødig lim.

Gjenstående arbeid:
    Fres hull til element
    Montere demping
    Montere terminaler
    Utvendig finish
    Sette i elementer
    Og spille de inn.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder er alltid gøy.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cyburgs Stick

Ferdig?

Mangler bare finish.
    Greide ikke å vente til finishen var bra på disse, så har bare fått satt på lukkeplata og prøvd de i stua på Emotivaen, de er forholdsvis tungdrevne disse TB W4-655 elementene. Så de tar ikke skade av litt god kraft for å drive dem opp.

Ville bare dele lytteinntrykket.
    Elementene spilte bra ned til 70 Hz i mindre lukkede kasser, men med denne kassen spiller de ihvertfall ned til 50 Hz.

For å finlytte musikk er de rett og slett utmerket, etter litt innspilling vet jeg ikke om jeg gidder å sette på noe filter for å dempe den lille peaken på 700Hz. De spiller rett og slett helt utrolig.

Å kutte de på 80 Hz og la subben drive opp resten er heller ikke dumt for å kunne spille litt mer rocka musikk, men til Lissi, Adele, Katie Melua og lignende musikk er de rett og slett helt fantastiske. Om noen vurderer å bygge en konstruksjon som kommer på rundt 800 kr så bare klin til å bygg!!!!

Vedlegg 82644

Vedlegg 82645

Vedlegg 82646

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ser her ja, kule saker du har skrudd sammen. Sittet selv på gjerdet angående diy, står mellom W3-871 og W5-1611SA. Om du deler rundt 120hz og bruker sub i området under merker du noen forskjell fra de bittemå kassene kontra de gulvstående du har?

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kjennslap til 5", men har prøvd ut 3" i flere forskjellige kasser. Dette elementet spiller svært vakkert, og i needles eller tabaq spiller det med noe bass og. Ulempen med elementet er at det ikke spiller høyt, og de kan være svært følsomme på plassering. Kommer litt an på kassen. Så dersom du vil ha litt pådrag og fylle et større rom, så vil du kanskje gå for 5".

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for det.

Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Ja ser her ja, kule saker du har skrudd sammen. Sittet selv på gjerdet angående diy, står mellom W3-871 og W5-1611SA. Om du deler rundt 120hz og bruker sub i området under merker du noen forskjell fra de bittemå kassene kontra de gulvstående du har?
    Utseendet er langt fra akseptabelt for designsjefen i huset. Men lyden er meget bra. Finnes bare 4 skruer i denne kassa. De som holder elementet. Har ikke prøvd å dele på 120. Synes ikke subbene leverer noen fin lyd over 80 hz. Men synes disse gulvstående spiller mye mer detaljert enn de små kassene. Før du vurderer noen andre elementer eller kasser bør du høre denne kassen først. Needle og tabaq med 3" kan ikke måle seg med 4" i stikk konstruksjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende prosjekt du har her!

Har snust litt på litt lignende ide basert på samme W8-1808 elementene, med unntak at jeg har tenkt på lukket kasse i kombinasjon med sub.

Det jeg er mest "skeptisk" til er doppler-effekter når fulltonene brukes nedover i frekvens mot sub (typisk deling ved 80 Hz), om diskanten blir skrikete pga. oppbrytninger/ whizzer, om de blir veldig retningsbestemte, og om de vil klare å spille med tilstrekkelig trøkk i mellombassen.

Stigningen i frekvens tenker jeg lar seg lett temme med RK-funksjonen til receiveren? Vil helst unngå passive filter...

Uansett, prosjektet ditt er svært interessant - og forhåpentligvis så er det en mulighet for å oppnå masse godlyd for en billig penge. Så denne tråden vil jeg følge tett...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igang med finishen på de? Litt flere bilder av herligheten skader ikke

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ferie

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Igang med finishen på de? Litt flere bilder av herligheten skader ikke
    Bare komme seg hjem fra tyrkia, så blir det finish. Har en uke fri etter turen nå, så da får jeg nok fullført finish. Og lagt ut bilder.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finish på 4"

Ble ikke så fornøyd med finishen på Cyburg Stick høyttalerne, så bygger 4 nye som får lik og fin finish.

Kappet opp materialer og begynt limingen. Bilder kommer senere.

Lurer fortsatt på om noen her inne har bygget noe med Tang Band w8-1808 eller w8-1772.

Elementene er ganske så like, men trenger forskjellig kasse.

Fikk mail fra Dynabel, og der mente de 65 liter tunet til 40 Hz på den ene og lukket på den andre.

Bob Brines tt2000 er en konstruksjon for W8-1772 men TangBand fabrikken i Taiwan har en annen kasseform som ser spennende ut. Problemet er at det står i oppskriften at det skal være 25 mm HDF plater.

Blir altså dyrere kasser enn jeg hadde regnet med. Hadde jeg fått til å bygge en liknende kasse som Cyburgs Stick består av til w8 elementene, ville alt blitt perfekt.

Så får se hva det blir til.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Friuke

Da er dagens økt avsluttet.

Nesten ferdig med 4 "Sticker" til. Hadde platene ferdig kappet, men det går med noen runder med liming, sparkling og pussing. 4 tvinger gjør ikke saken lettere. Har fått gjort så pass mye at de mest sannsynlig blir ferdig i morgen. Bilder kommer når de er limt sammen, sparklet og pusset ned slik at bare lakk/maling gjenstår.

Har også bygget to senter høyttalere for moro skyld. Brukte mye tid på å flytte på platene inni kassa og høre meg frem til hva som ble bra. La topplokket oppå med tvinger for press, slik at kassa var tett under lytting.

Vedlegg 83134Vedlegg 83135

Lyden ble vel; utrolig kraftig midttone, lite bass, men fin diskant. Har ikke målt noe på den annet enn å teste ut div sanger. Og som senter passer den fint, for den runder av ved 60-80Hz.

Materialer, terminaler og plater = 350 kr.
    Lim og resten hadde jeg fra før av, så det regnes ikke som kostpris.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt med en senterht med samme elementer. Hadde vært interessant å se noen målinger og om vellykket: mål på kasse.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •