Diy Sonosub kjapt og gæli

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diy Sonosub kjapt og gæli

Irritert over resultatet på denne sub'en;
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1706934
    og over at biltema ikke lengre selger bassporter, men inspirert av epifant, tok jeg med et støperør på sløyden og satte igang. Jeg får min første surroundreceiver til uka, og driver nå og finpusser på senteren og bakhøyttalerne, og skal ha, skal ha en sub klar når receiveren er i hus :roll:

[img]http://avforum.no/forum/attachment.php?attachmentid=81401&stc=1&d=13120604 45[/ing]
    noe for bilstereoen?

Så mens limet tørket på stereodørene jeg egentlig dro dit for å bygge, dro jeg fram fresen. Har blitt mer stødig på fresen i det siste, så selv en baffel for rør med en del som skal felles inn for å ligge i røret, innfelling for elementet, frese hele baffelen rund og frese ut midtstykket gikk.. tja.. det gikk på et vis
    -img_0157-1-jpg
    og detta var itte æillt engong!

-img_0158-1-jpg
    dagens fangst på sløyden, tatt med fres og håv.

Detta skjedde fort og gæli, så her finnes det ingen simuleringer, egentlig heller ikke begrep om hva som får en sonosub til å virke spesiellt bra. Annet enn at jeg tror det ikke trengs avstivere, siden røret er rundt (og vannet var veldig vått i dag, duh) og det er et jevnt trykk over hele flaten?
    Epifant nevnte et element, Tang-band W6-1139 i hver ende, jeg regner med det ene drives i motfase? Eller slave?

Har ikke limt bafflene, dette er bare hjemme for testing. Funker det, tar jeg det det tilbake og lager en bedre baffel nede og lager en kasse for innbygging av amp.

Det begynner å bli sent, men naboene får tåle litt forsiktig testing av dette røret.

Fortsettelse følger.
    -img_0162-1-jpg

-img_0163-1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerte røret. Har selv kjøpt inn to og har 4 w6-1139 liggende. Jeg tenkte meg en bassport løsning, men hvis løsningen din fungerte greit så er det kanskje løsningen å gå for.
    Spent på fortsettelsen..

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på iPhonen, så svaret får bli litt kort; det er som du sier ingenting som får en sonosub til å virke spesielt godt utover at "kassene" er enkle å konstruere, billige og stive pga den buede formen. Resten er jo en helt vanlig lukket eller portet kasse.

Jeg kommer nok til å prøve med både 1 og 2 elementer per rør, med miniDSP som EQ. Doble elementer kobles i samme fase, altså at begge membranene flytter seg inn på samme signal.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    -img_0163-1-jpg
    Hihihih, søtt klorestativ

Dette blir bra, w6 har bra lang slaglengde, hvor langt er det fra nederste element til plata?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klorestativ ja bra jeg ikke har bikkje, den ville kanskje løftet bakbeinet

Hvis du mener den nederste plata er det bare ca 1,5cm, jeg brukte innslagsmuttere og korte bolter bare for å ha noen ben, kjapt gjort, ingen utregning bak høyden.

Nå har jeg testet litt, og tror det må en bassport til. Løftet røret litt opp fra plata mens det spilte, og da var det dypbass i massevis. Har googlet litt, og finner kun en lukket sonosub. Men du har kanskje en plan med din lukkede, epifant?

Prøvde motfase, samme fase og slave, og hos meg var det motfase som låt best. Men jeg har kun testet litt, og har ikke målemic eller eq utover delefrekvens.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedformålet med røret mitt er å kunne lage testkasser kjapt og billig. Den endelige løsningen blir nok en "vanlig" kasse av MDF eller kryssfinér. Dessuten vil jeg ha EQ-mulighet i form av MiniDSP, slik at jeg har muligheten til å legge inn litt løft i bunnen om det skulle bli nødvendig. Ble så inspirert at jeg måtte ut og kappe litt tidligere idag, men uten EQ eller filter og kun 50W til rådighet låter det i beste fall ålreit...

Tapped horn er jo også en løsning med disse elementene, er litt sugen på å snekre sammen ei hornkasse for å se. Google "insubnia", har ikke tid til å finne link.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig greid å sitte stille på verandaen en hel kveld, også drar du fram flere spennende prosjekt.. Spørs om det blir sløyden igjen i morgen
    Spennende konstruksjon, fornøyd med lyden? Brukt tegninger med metriske mål, eller regnet om fra inches?

Noen som har ide til volum på støperøret for ett element i sonosuben, og lengde/diameter på bassport?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hornet på bildet er hentet fra Det Store Internettet, jeg leker kun med ideen. 1139 er uansett så tungdrevet at de utvilsomt kunne hatt god hjelp av litt hornlading...

Artig at motfase låt best hos deg, jeg ville trodd at det knapt gav lyd fra seg

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen dum ide å sette de i motfase nå, for å spille de inn.
    Men pass på, etterhvert som du myker opp 1139 så vil de få lengre slaglengde, sjekk etterhvert om det tar nedi bunnen av skaperverket ditt

Nå har jeg testet litt, og tror det må en bassport til. Løftet røret litt opp fra plata mens det spilte, og da var det dypbass i massevis.
    Mener du at det er for liten klaring fra sub og til bunn? Skjønte ikke helt hva det hadde med porta kasse å gjøre

Men ja, er nok ikke dumt å porte tuben på en eller annen måte.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når røret sitter på plass er det jo en lukket kasse. Når jeg løfter det litt opp slik at det blir noen cm klaring mellom nedre baffel og røret er det da en åpning der hvor luften har fritt spillerom. Altså er den ikke lukket lenger. Og da kom det bass i massevis.

Har nå tatt ut øverste element, og lagt på en pappskive med hull for å simulere en bassport. Når jeg kuttet ut 10 cm hull låt det best. Men blir denne enkle testen helt ugyldig, siden lengden på bassporten ikke er med?

Har nå bestilt følgende porter fra ljudia for å teste:
    571126 Bassport 95 mm (flens)
    571127 Bassrør 300x100 (altså inntil 30 cm bassrør, burde jeg ha lenger?)

571101 Bassrør 110 teleskop

571104 Bassrør 75x128

Takk for advarselen, uGn, tenkte jeg ikke på. Her skal lengre bolter handles inn veit jeg.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at en bassport ikke bare er et hull men et rør. poenget er at luften i porten har en viss egenvekt som igjen endrer oppførselen til konstruksjonen.

lengden og diameteren på en bassport er nøye kulkulert ut ifra parametrene til elementet og hvilken frekvensrespons en ønsker.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du fortelle meg hvordan jeg regner ut et egnet rør for denne suben?
    Og volum på røret? 35 liter er kanskje litt for mye på kun ett element?

Har ikke fått WinIsd til å fungere skikkelig, aner ikke andre måter å regne det ut på?

Edit: Frekvensrespons så lavt som mulig, tenker jeg, dog med en noenlunde jevn kurve?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det det en slik kalkulator du var ute etter?Sonosub - Free Speaker Design Software

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!