Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)

Da hiver jeg meg inn i den spennende verdenen som er OB. Har aldri hatt gleden av å høre en slik konstruksjon, men det har ikke hindret meg før heller.

Jeg har ett par Fostex FE168E Sigma-series på vei over dammen fra Madisound. Hadde egentlig tenkt å bygge noe mindre med kun denne driveren, men så begynte jeg å lese litt på nett om OB igjen. Da måtte jeg jo bare prøve.

Jeg kontaktet Martin J. King og etter litt frem og tilbake kom vi fram til en baffel med 1stk 168E og 2stk Eminence Alpha 15A pr side. Jeg har miniDSP fra før og en Rotel RB-1572 til å drive bassene. Planen er å kjøpe en RB-1510 til Fostexene.

Jeg vil at dette skal se pent ut. Antall pene OB-prosjekt på nett kan man knapt telle på en hånd, dessverre. Forhørte meg med en bekjent som er mekaniker/billakkerer i dag, og han skulle ordne lakkering meget billig. Farge blir hvit.

Her er hva Martin J. King foreslo ang baffel:

FE-168E Sigma and 2 x Alpha 15A woofer
    OB 20" wide by 40" tall
    FE-168E Sigma 34" from bottom of baffle and 2" offset of center
    Alpha 15A's at 8" and 22" from bottom of baffle and centered
    Low pass filter is 2nd order Bessel at 200 Hz with -2 dB of boost applied to the Alpha 15A's
    High pass filter is 2nd order Bessel at 300 Hz

The crossover settings should be used as starting values and can be tweaked to fit your room's response and your personal preferences.

Martin
    Rent designmessig er jeg bekymret for offset på 2" av Fostexen. Jeg har lest at "å offsette" (flott formulering) driveren slik har fordeler og ulemper. Spm er om ulempene er så store om jeg velger å ikke gjøre det at jeg (som ikke har disse berømte gullørene) vil bli plaget av det...? Jeg monterer de selvsagt slik som Martin sier om det ikke er en vei utenom. Jeg legger ikke mye arbeid i dette uten at det låter bra. Jeg ser at Jamo har sentermontert alle sine drivere. Det har også Vasile Carcei som har laget disse perlene:
    Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-ob_supravox-jpg

Det neste blir å finne ut av base og avstiving på baksiden. Om noen har lyst å prøve seg på en tegning så er det fritt frem.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skal jeg følge med! Det du sier om pene OB er jeg helt enig i, har inntrykk at mange bare smeller opp noen plater uten å ta seg tid til finish engang, kanskje siden det låter så bra?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig det er derfor.

Fostex FE168E Sigma er i utgangspunktet ikke mest egnet for OB, men både Martin J. King og Dave Dlugos fra planet10 mener det går helt fint så lenge den får hjelp av feks Eminence Alpha 15 i bunn.

Jeg syns tykk baffel ser penest ut, men den skal visst ikke være for tykk heller. Får forske litt mer på det.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger inn noen bilder som referanse til fremtidige spm. Hentet fra quarter-wave.com.

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-ob_front-jpg
    Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-ob_xover-jpg
    Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-ob_fe_108e-jpg

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanonprosjekt Frode!!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på det Per Anders. Er kjempefornøyd med forrige prosjekt (TABAQ), og fulltoner ER spennende. TABAQ vil nok bli beholdt til andre formål, men jeg ville ha noe med mer trøkk. Om dette låter som jeg håper, så blir det lenge til jeg bytter disse. Jeg vil nok fortsette å bygge andre ting selvsagt.

Lurer litt på avstiving i bakkant. Den skal også ta seg av å skjule kablene så godt som mulig. Mest lyst å få den laget i metall, men er redd for at det skal "synge med". Som nevnt, om noen har design-ideer, så kom med de. Skal ha base også, der kablene kobles til, for så å fortsette skjult til respektive elementer. Et sammenhengende design der altså.

Subber er også et tema her. Kunne tenkt meg to stk "små" som gikk ned til ca 20-25hz. Helst under 50-60liter. Frykten er at de ikke blir kjappe nok. DIY selvsagt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henter fram et "gammelt" design jeg har hatt lyst å teste lenge. Det gjør at subbene kan være mellom 100-120 liter. Det burde hjelpe noe. Gjerne litt mindre om det går an, men 100-120l går helt fint konstruksjonsmessig.

Altså:
    Lukket
    100-120 liter
    12" eller 15"
    20-25hz

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke bilder her kommer jeg personlig nedover til dalstroka innafor og tar bilder

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er selvsagt hjertelig velkommen når som helst Per Anders. Og om jeg vil ha skikkelige bilder, så vet jeg hvem jeg skal ringe ja.

Er ute etter noe spesielt festemateriell. Leter etter noe som er litt kraftigere enn en vanlig sylindermutter, men som fungerer på samme måte. Mammut-senga til junior (ikea) hadde noe som virket litt kraftigere, men finner ikke noe slikt selv.
    Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-241256-jpg

Det andre jeg leter etter er også noe JEG ville kalt sylindermutter. Når jeg skal feste elementene, så vil jeg ikke ha t-mutter på baksiden, men forbore og få festet en "sylindermutter" nedi hullet. Da får jeg skjult feste til maskinskrue. Anyone?

Edit: var vist "muffe" jeg var ute etter.

RAMPAMUFFE
    Rampa innskruingsmuffe er en sylindrisk mutter med utvendige tregjenger, og innvendig metriske gjenger. Finnes i flere ulike modeller og dimensjoner.

Muffen brukes ofte når en vil oppnå en skjult sammenføyning, og brukes ved montasje av bord, stoler, sofa osv., og gir en sterk løsning.
    Kan brukes sammen med alle typer metriske skruer.
    Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-7965rampa_1-jpg

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om baffelen blir like tykk som på bildet, kan man jo nedsenke hull på baksiden til noen islagsmuttere (Skruer og bolter - dynaBel AS bunnen av siden) for så og proppe hullene. Etter lakking vil ingen kunne se det og man får et godt feste til elementet.

En slik baffel må vel lages i flere lag. Hvorfor ikke bare frese kanaler i et av lagene for ledninger? Leg inn de lendingene du kunne tenkt deg før du limer et nytt lag, så trenger man ikke slite med trekking av kabler i etterkant.
    Når det blir så tykt som på bildet, kan sikkert også delefilet felles inn i baffelen eller kanskje i foten, slik at man har tilgang til delefilteret om man legger høyttaler på siden (en åpen bunn på foten).

Den tykke baffelen hvitlakkert med en tykk fot som stod i stil, tror jeg ville blitt veldig fint. Med ideen din om tilkobling i foten, så ville det hele se veldig proft ut tror jeg.
    Skal bli spennende å følge dette prosjektet. Hadde jeg hatt mer penger, så skulle jeg også ha kjøpt det tangen prosjektet du har til salgs

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil den rampamuffen fungere? den ser litt tykk ut og vil komme veldig nære veggen til element hullene. Men det er vel bare å kjøpe noen og prøve på en plate.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart et godt spm ErikE. Nå tar jo t-muttere (klomutter, islagsmutter) endel plass også, men må teste før jeg ødelegger baffelen. En mulighet er å feste (og senke den ned litt i plata) t-muttere på baksiden av fremste plata før jeg limer den sammen med resten.

Usikker på om kabler stikkende ut mellom to lag i baffelen vil se pent ut... OB må et stykke ut på gulvet, og da er det litt viktig hvordan det ser ut der bak. Om jeg bruker en pen kabelstrømpe fra avstiver og bort til element, så kan det se pent ut innbiller jeg meg.

Jeg går for aktiv deling (miniDSP) så jeg slipper å skjule delefilter i foten.

Ang inConcert Miles. Hiv deg i bilen.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang hive meg i bilen... Jeg sjekket avstanden til deg når jeg så de til salgs... 8 timer en vei! Jeg har ferie, men damn... Det er jo langt. ikke hadde jeg fått kassene inn i bilen min heller tror jeg, om de er limt sammen. Har jo bare en BMW 1 serie :P

Få utgangen til ledningene i baffelen runde og med en fin strømpe, så vil det se veldig bra ut tenker jeg.

Edit: If all else fail, kan du jo legge in en blikkplate på en 0,5 mm (typisk brukt til reprasjon av bilskader) i et av lagene og bruke grovgjenget skruer. borrer man med et tynt bor (på tykkelsen med kjærnen i skruen), vil skruene gripe godt i plata.
    Dette vil jo heller ikke synes. problemet kan jo være å få grove skruer med et pent hode.
    Slenger bare ut ideer her jeg da

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Passat stv og de går nok ikke inni den heller.

Det er det med "pent hode" som bekymrer meg også. Dessuten så må elementene ut og inn noen ganger, og da foretrekker jeg maskinskruer.

Idemyldring er bare fint. Keep`em coming.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge sidan sist Frode!

Du får seie ifrå om du er gira på Peerless XXLS 12", har dei to kassene eg laga ståande med foreldra mine, vart litt for store for leilegheita vi har kjøpt dessverre

En god del mindre enn det du er ute etter muligens, men dei slår bra frå seg!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Lenge sidan sist Frode!

Du får seie ifrå om du er gira på Peerless XXLS 12", har dei to kassene eg laga ståande med foreldra mine, vart litt for store for leilegheita vi har kjøpt dessverre

En god del mindre enn det du er ute etter muligens, men dei slår bra frå seg!
    Grattis med leilighet Jo Andre.

Om elementene passer til mitt bruk, så er det helt klart interessant, men det får andre vurdere. Kassene bygger jeg selv.

Apexene ferdige nå?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å bruke Eminence Alpha 15A, men jeg har Beyma 15P80Nd liggende. De har langt lavere Qts..... Hva vil jeg miste, og hva vil jeg få om jeg går for Beyma her...?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at "OB-folket" har ferie for tiden...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "OB-folket" er vel på en kvinneportal et eller annet sted.

o.b.® - know yourself (TM)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he.

(ble mange redigeringer av innlegget mitt her).

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •