Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 121
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenkte å overføre direkte fra iPhone til forumet, men jeg må nok sikkert innom pc ja.

Dette er "ekte kina-vare" og forhandler ser ut til å ha takka for seg, så det spørs om det er så lett å finne T/S på disse.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, selvsagt. Men i den kassen de står i nå, så funker det? Du har ikke målinger på den?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er relativt. Har ikke forventninger om at den skal spille pent ilag med OB-en slik den står nå.

Legger ut noen bilder av denne "subben", så får vi fortsette å snakke OB-litt igjen.

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-img_0526-jpg

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-img_0527-jpg

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-img_0528-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der du! Tabaqen ble tannpirker i forhold

Men ja, tilbake til OB.. Bygger du i mfd eller kryssfiner?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt kryssfiner først, men så har jeg noe mdf stående da... Viktig at det beveger seg minst mulig når det skal lakkes.

Avstiving i bakkant har jeg lyst å få laget av metall, men jeg får se. Hadde jeg hatt verksted selv, så hadde jeg børsta støv av sveise-"kunnskapen" min og laga det selv. Men det er leeeeeenge siden nå... Om det blir metall, så går jeg nok for sort pulverlakkering.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så fryktelig mye erfaring med kryssfiner foruten en sub og fulltonen, men jeg har ikke merket at det har bevegd seg så mye? Iallefall ikke dersom du laminerer 3-4 lag? Har sett noen som bruker metallstenger til støtte bak? Eventuelt kunne det jo vært kult om du hadde fått hendene på noen tykke aluminiumsplater for eksempel, og laget noe slikt i bakkant:

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der traff du ganske bra. Er akkurat noe slikt jeg kunne tenkte meg. Det som hadde vært stilig (og muligens bra lydmessig) var om toppen på bakstøtta gikk til overkant av hullet til fulltonen, og at fulltonen hang fra denne. Litt usikker på om det vil bli mindre eller mer vibrasjonsoverføring på den måten..

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, dersom du har en ganske tjukk baffel (2-3") så vil vel det i samarbeid med en slik avstiving i bakkant gi en relativt stiv konstruksjon? Nå er det vel ikke jeg som er eksperten av oss her, så om det blir fare for resonans og slikt så får andre tenke på det, men jeg vil tippe det skal gå bra. Fostexen skal jo henge helt fritt uansett, så det vil vel bli minimalt med påvirkning dersom du allikevel har pittebittesmå vibrasjoner?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstremistene blir aldri fornøyd Andsor.

Vil gjerne ha baffelen stiv, men med estetikken i behold. Vi skal nok få til noe.

Kona kom hjem fra føden for litt siden. Såg YH-501 i stua. "DEN skal bort".

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe! Så OB blir ikke stående i stuen med andre ord ?
    Alt står bra til med gjengen forøvrig?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt står bra til ja.

OB skal i stuen. Akkurat det er ikke tema. Men jeg forstår forsåvidt at hun ikke vil ha den doble 12" kassen i stua. Vi leier nå, men er stadig på husjakt. Satser på litt større stue der.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke verst.. OB til daglig, på tv osv eller kun til spesielle stunder?

Ja, jeg synes jeg så noe om krøll med tomt og noe greier?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OB blir hovedanlegget ja. Både tv-lyd, stereo og en og annen BD-konsert.

Håper Fostex dukker opp snart. Ble sendt fra Madisound 20.juli... Tracking fra US Postal stoppa i USA, så jeg aner ikke hvor de er.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går å venter selv. Min ble sendt fra polen igår!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Jeg har ikke så fryktelig mye erfaring med kryssfiner foruten en sub og fulltonen, men jeg har ikke merket at det har bevegd seg så mye? Iallefall ikke dersom du laminerer 3-4 lag? Har sett noen som bruker metallstenger til støtte bak? Eventuelt kunne det jo vært kult om du hadde fått hendene på noen tykke aluminiumsplater for eksempel, og laget noe slikt i bakkant:
    Ikke at jeg på noen måte er noen ekspert, men det er vel en bedre ide å bruke mdf enn aluminium da mdf er et mye dødere materiale, prøv å slå hammeren i en alu plate og en mdf plate og se hva som gir mest klang.??

spennende prosjekt du har på gang Teddy! denne skal følges med argusøyne.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skjønner hva du mener. Men se for deg at du slår på kanten av røret eller kanten på plater i samme retning som materialet går. Da vil det vel ikke bli like mye vibrasjoner? Rekner med å fylle eventuelle rør med noe solid så det flexer enda mindre. Kan vise til for eksempel jamo referance som jo er OB. Mener de har en lignende løsning? I tillegg vil jo fulltonen henge løst. Det kommer vel an på om materialet ressonerer med på gitte frekvenser. Og akkurat det er jeg helt grønn på Det er godt mulig jeg tar feil, men det er iallefall slik jeg har forstått det Correct me if I'm wrong

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet lenge med vibrasjoner i dipolbafler, på et system der jeg hadde en 21" bass. Mer stivhet og masse hjalp noe, men det løste ikke problemet i bunn og grunn. Klart, en 200 kg baffel hadde sikkert vært bra, men løsningen skulle vise seg enklere: avkobling. Jo "friere" baffelen er til å vibrere, jo mindre vibrerer den faktisk. Det høres idiotisk ut, men det er det ikke.

Den beste formen for avkobling er å henge hele baffelen i en lang pendel, i praksis å henge den i wirem kjetting eller tau fra kroker i taket. En annen måte som fungerer er sette ekstremt myk avkobling under; en luftpute. Praktisk måte å løse det på er en sykkelslange som så vidt er pumpet opp.

Hvorfor fungerer dette da?

Jo, tenk at vi har en linjal av plast, og holder den ene enden fast i bordet med den andre enden i fri luft. Slå an linjalen med hånd... den vibrerer som bare det, ikke sant? Det gjør den fordi den holdes fast, akkurat slik en baffel vil vibrere hvis den står på gulvet. Det neste du kan prøve er å henge linjalen i snor fra taket og så prøve å få den til å vibrere like kraftig...... nemlig, det går jo ikke i det hele tatt. Det samme skjer med en baffel som er opphengt på samme måte.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres logisk ut det ja. Jeg kommer slengende med estetikken igjen jeg da. Sykkelslangen er helt klart gjennomførbar, og vil helt klart bli vurdert. Om man hadde hatt en stor nok "kule-fres" så kunne man felt den inn litt i basen slik at den kom svært nærme gulvet. Innbiller meg at konstruksjonen vil stå litt stødigere også. Men dette er flisespikkeri.

Nye spm.
    1. Bør fulltonen henge helt fremme i åpningen? Altså i linje med baffelen?
    2. Du snakket om demping i åpningen. Du tenker på demping av "kuttflaten" inne i åpningen regner jeg med? Forslag til type demping?

Driver å "spiller inn" minstemann som kom hjem fra sykehuset i går. Gidder ikke å liste oss, så her legger vi støynivå og musikknivå noenlunde høyt. Uten hørselsskader som følge selvsagt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at det ikke er nødvendig med avstiving/støtte i bakkant?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting gikk veldig fort i kveld, og det kan se ut som vi får kjøpe et hus av en bekjent uten å gå via visning/budrunder. Håper det ordner seg. Vi har blitt skuffa før, så vi tør ikke juble helt enda. Ikke en kjempestor stue der, men langt større en her vi leier nå. Der er en liten kjellerstue som man har mulighet til å utvide til ca 20m2. 4 soverom, 2 bad og grei hage. Litt nær riksveien, men helt greit mens vi venter på drømmehuset.

Fant ut at jeg har mdf nok til 2stk baffel a 57mm. Da slipper jeg å kjøpe mer. Kapper til helga tenker jeg.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •