Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 121
    Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er spennede og følge med på. Er en del her jeg aldri har tenkt på.

En baffel høyttaler blir nesten som en diapol som Martin Logan, med tanke på lydspredning da, men med vanlige elementer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert en H-baffel for bassene også. Litt ala dette her:

Oppheng... to kroker i toppen av baffelramma, strikker, bolter i skruehullene på chassiet. Eksempel:

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    DA begynner det å ligne et prosjekt med litt potensiale. Du har ikke noen betenkeligheter med å dele så høyt "lydmessig" heller? Ser flere helst vil at fulltonen skal jobbe ned mot 200hz. Nå er vel Beyma knallgod et stykke opp i frekvens, så det betyr vel kanskje ikke så mye?

Forslag til oppheng for fulltonen som ikke er grisestygt bakfra?

Det er ikke superviktig at den er veldig pen bakfra, men nå bør jo open baffle høyttalere stå et stykke fra bakvegg, så alt etter stua den skal stå i, så bør den se litt pen ut fra siden/bakfra. Mine blir lakkert bak også.
    Hvorfor ikke bruke 2 litt smale eike staver som du fester oppe og nede i baffelen, på hver side der du kunne tenkt deg elementet. Eik er jo forholdsvis hard og tåler litt belasting (med tanke på at de ikke vil knekke om noe kommer bort i de). stavene kan jo freses inn i en av lagene til baffelen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk stoff på baksida også, så gjemmer du "galskapen".... Kan bli riktig så pent det faktisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Dette er spennede og følge med på. Er en del her jeg aldri har tenkt på.

En baffel høyttaler blir nesten som en diapol som Martin Logan, med tanke på lydspredning da, men med vanlige elementer?
    En åpen baffel høyttalere ala det vi snakker om her ER en dipol, faktisk i enda større grad enn en bred panelhøyttaler ala ML.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Med stoff bak begynner det å ligne store "kasser" i stua igjen.

Vet jeg får endel ekstra i bunn med h-rammer, men da ryker estetikken ut døra gitt.

Jeg må ha estetikk, kombinert med så bra lyd som mulig innenfor "mine rammer" her. Jeg utelukker ikke at jeg med tid og stunder blir open baffle-gal jeg også. Tror du 16stk 21" blir nok Stig Erik...? hehehe

Ang festing av Fostex-en... Der skal jeg nok finne noe pent og smart.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått med deg det der ja. Jo, jeg planlegger line-source H-bafler med 8 stk 21" per side. Elementene har jeg liggende, bare baflene og ekstra forsterkere mangler nå.... 8)

En slik løsning vil kunne gjengi 20 Hz med full autoritet og høyt lydtrykk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Joda, man leser da litt rundt omkring selv om man ikke føler seg kompetent nok til å kommentere så mye. Ditt navn dukker jo opp på endel forum når man leter etter open baffle/dipol.

Håper jeg kan få litt hjelp når jeg kommer til EQ og slikt også. Har ikke drevet noe med det, og trenger nok litt hjelp. Nå angrer jeg på at jeg solgte målemic i fjor.... En ting er simulteringer, men det er nok en fordel å måle in-room.

Om jeg ikke er helt fornøyd med lyden, så er det bare å drikke mer. Det er en undervurdert tweek.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk hva som skjer når du ER fornøyd med lyden, og så hiver innpå litt pappa-brus ? hehe.

Måleutstyr er utrolig kjekt å ha når man driver med høyttalere, det gjør at man mye raskere kommer nær målet med frekvensrespons, EQ og deling. Vil anbefale at man får gjort målinger.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Tenk hva som skjer når du ER fornøyd med lyden, og så hiver innpå litt pappa-brus ? hehe.

Måleutstyr er utrolig kjekt å ha når man driver med høyttalere, det gjør at man mye raskere kommer nær målet med frekvensrespons, EQ og deling. Vil anbefale at man får gjort målinger.
    Uante høyder er nær!!! He he.

Hadde Behringer ECM8000. Er den god nok? Hva mer trenger jeg uten å blakke meg helt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer mic holder. Du trenger en PC med lydkort. Software finnes gratis, f.eks HolmImpulse.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel et eksternt lydkort sist, men husker pokker meg ikke hva det het.... M-audio eller noe...? Slet med å få det til å funke tilfredsstillende hvertfall.

Får se hva jeg finner her.

Edit: lurer på om det var M-Audio Mobile Pre jeg brukte.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen baffelforslag her. Det sorte området er ment å illustrere et hull med høyttaler-stoff foran. Vil forslagene gi store forskjeller lydmessig? Meningen er at Fostex FE168Sigma skal henge midt i åpningen. Tegningene er gjort i Paint i full fart, og er ikke tegnet etter mål. Rundingene er de to 15"-erne.

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-prosjekt-2-jpg

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-prosjekt-3-jpg

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-prosjekt-4-jpg

Hvor stramt må Fostexen henge? Skal den ikke kunne bevege seg om man trykker lett på det?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for forslag 1 med den firkantete åpningen. Sikkert lurt på dempe kanten innvendig for å unngå refleksjoner.

Fulltonen bør henge så løst som overhodet mulig, da får du best mulig vibrasjonsavkobling. Den skal "hoppe og danse" når du tar på den med fingertuppen. Anbefaler å henge den opp bare fra toppen, ingen oppheng fra sidene eller fra bunn.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Likte igrunn den versjonen best også så da er jo det greit.

Har jo lurt litt på hva som skal hjelpe til helt i bunn her. Kom på jeg hadde en bunndel til YH-501 stående etter et mislykket senter-prosjekt. Den huser 2 stk 12" og er ganske pen. Foreløpig plan er å bytte elementer, vurdere lukket eller BR og lakke den i samme farge som baffelene til OB-ene.Har regna meg fram til ca 130liter, men er vanskelig å måle da den har buede vegger og de er tykke. Forslag til element og lukket/BR mottas med takk. Den er et lite monster, men det hjelper at den går i høyden. Står å spiller på siden av TABAQ nå. De ble veldig små gitt. Har ikke kamera her (ligger naturlig nok på sykehuset ) men slenger ut et produktbilde og link til 501-tråden. Jeg har tatt bildene på første side og der får man litt perspektiv på størrelse. Minner litt om JL Gotham, helt uten sammenligning forøvrig selvsagt.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...vpris-net.html

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-artikel_38_stor-jpg

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Likte igrunn den versjonen best også så da er jo det greit.

Har jo lurt litt på hva som skal hjelpe til helt i bunn her. Kom på jeg hadde en bunndel til YH-501 stående etter et mislykket senter-prosjekt. Den huser 2 stk 12" og er ganske pen. Foreløpig plan er å bytte elementer, vurdere lukket eller BR og lakke den i samme farge som baffelene til OB-ene.Har regna meg fram til ca 130liter, men er vanskelig å måle da den har buede vegger og de er tykke. Forslag til element og lukket/BR mottas med takk. Den er et lite monster, men det hjelper at den går i høyden. Står å spiller på siden av TABAQ nå. De ble veldig små gitt. Har ikke kamera her (ligger naturlig nok på sykehuset ) men slenger ut et produktbilde og link til 501-tråden. Jeg har tatt bildene på første side og der får man litt perspektiv på størrelse. Minner litt om JL Gotham, helt uten sammenligning forøvrig selvsagt.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/8...vpris-net.html

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-artikel_38_stor-jpg

Det der var en svært sak! Det er jo nesten litt synd å ødelegge så pen høyttaler Skal du kjøre mono eller stereo sub? Minidsp kan vel ordne stereo sub?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ødelegger ikke. Jeg gjør den penere. Toppene må du se bort fra. Jeg har to stk topper men elementene er herpa. De tålte ingenting. Dessverre var det delefilterene (og mangel på sådanne) som ødela mest for yh-høyttalerne. Toppene er også svære, og det blir muligens et annet prosjekt langt frem i tid. Lage ny baffel på de da jeg ikke helt ser poenget med 2stk diskanter.

Bunndelen med 12" har jeg en stk av. Den står å spiller nå. Yamaha RX-V765->Behringer CX2310->Rotel RB-1572->YH501. Ikke kjempepent da jeg deler litt høyt mot TABAQ, men jeg må til stadighet justere gain. Det spiller høyt nok.

Blir nok mono-sub foreløpig hvertfall. Jeg bruker alle utgangene på miniDSP til OB, men planen er å gå for en miniDSP med flere utganger senere. Kjører på LFE fra Yamaha til å begynne med.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, gjør den penere ja. Men da så Ja syns jeg så noen bilder av filteret. Ikke mye å skryte av så det ut til. Du kan jo rett og slett sage toppen i to, så har du plutselig to identiske kasser! Du skal ikke se bort ifra at de hadde det i planene da de designet den.

Tanker om hva element/konfigurasjon du skal ha i suben?

Litt off-topic: Noen tanker om Behringer DSP1124P som eq?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt ang elementer her. Tenker lukket for å få det kjapt nok, men da får jeg kanskje problemer med å få den til å gå dybt nok..? Selv med 2stk 12"?

Skrudde ut ene elementet i kassen nå. Slett ikke liten magnet og byggekvalitet generelt virket bra. Det er 2 porter i kassen nå. De er ikke lenger enn 10-15cm hver, så det er mulig mye kan gjøres med mer avstiving, fjerning av delefilteret som sitter der og kun bruke CX2310, og tune portene (eventuelt fjerne de) Skulle likt å hatt databladet til elementene. Det verste er at de er noe av det peneste jeg har sett også.... Minner om sorte kevlar-element. Det er det nok ikke.

Går det an å laste opp bilder fra iPhone her...?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å laste opp bilder fra iPhone her...?
    Du må kanskje redusere størrelsen litt. Enten redusere bildekvaliteten eller redusere størrelsen på en data. Jeg bruker Fast-stone, det er veldig enkelt og greit.

Kan vel kontakte produsent for info på elementene?

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •