Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 121
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Legger ut en simulering fra EDGE av baffelen din med to 15" på. Det viser frekvensresponsen du kan forvente. Som du ser trenger du ca 12 dB EQ ved 50 Hz. Det er helt overkommelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 40 Hz klarer to Beyma 15P80nd ca 100 dB ved Xmax, gitt at baffelen er 500x500 mm. Med en dobbelt så høy baffel vil du antagelig klare noe mer. Det er slett ikke ille!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Legger ut en simulering fra EDGE av baffelen din med to 15" på. Det viser frekvensresponsen du kan forvente. Som du ser trenger du ca 12 dB EQ ved 50 Hz. Det er helt overkommelig.
    Takk for at du tar deg tid Tangen. Setter stor pris på det. (lurte litt på om du ble fornærma for en "furuhelvette-kommentar" jeg hadde på diyaudio for litt siden. Gjaldt diffusorene dine. )

Mener du at jeg har nok krefter i Rotelen? Blir vel parallel-kobling med halvering av impedanse som følge. Altså 4ohm. Da har jeg 500 klasse-D watt tilgjengelig. Følsomheten stiger vel 3db på de to 15" til sammen også om jeg har forstått det riktig. Noe som burde være bra match med Fostexen såvidt jeg har forstått mr.King.

Så kommer fjortis-spm nr 1. Kan jeg spille høyt med dette oppsettet?

Hilsen Frode som sitter å koser seg med "krympe-pils" og ser på Joe Bonamassa-konsert (BD) på nivåer man ikke skulle tro TABAQ klarte. Får hjelp i bunn, men likevel. Imponert.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig tenkte jeg å lage diffusorene i gran, for å slippe akkurat sånne kommentarer.... hehehe. 8) Bare tulla. Nei, her på bøgda synes vi furu er pent vi, dvs jeg. Fruen liker helst at veggene ser ut som glatt kaffe med melk i.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 40 Hz klarer to Beyma 15P80nd ca 100 dB ved Xmax, gitt at baffelen er 500x500 mm. Med en dobbelt så høy baffel vil du antagelig klare noe mer. Det er slett ikke ille!
    Høres bra ut det ja. Og med 4 så stiger det med....3 eller 6db...?

Da spørs det om jeg rett og slett beholder Beyma kontra Eminence.

Noen som trenger Beyma TPL-150H?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig tenkte jeg å lage diffusorene i gran, for å slippe akkurat sånne kommentarer.... hehehe. 8) Bare tulla. Nei, her på bøgda synes vi furu er pent vi, dvs jeg. Fruen liker helst at veggene ser ut som glatt kaffe med melk i.
    He he he. Jeg bor på bøgda selv, men jeg er enig med kona di. hehehe

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå seriøst:

Ja, med to 15" kan du spille høyt, selv i OB. Pass på å ikke dra på for mye EQ, eller prøve å klemme de under 40 Hz.

Følsomheten øker 6 dB når du har to elementer og kobler de i parallell.

Etter mine beregninger trenger du ca. 150W i 4 ohm for å drive to Beyma 15P80nd til Xmax ved 40 Hz.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå seriøst:

Ja, med to 15" kan du spille høyt, selv i OB. Pass på å ikke dra på for mye EQ, eller prøve å klemme de under 40 Hz.

Følsomheten øker 6 dB når du har to elementer og kobler de i parallell.

Etter mine beregninger trenger du ca. 150W i 4 ohm for å drive to Beyma 15P80nd til Xmax ved 40 Hz.
    Ahhh.... Strålende. Plenty altså.

Om jeg kan slenge på 2 spm til her så....

1. Martin King foreslår 2" offsett av Fostex-en. Jeg er jo litt opptatt av det estetiske her også... Har lest at det er ulemper og fordeler med senterplasserte elementer i åpen baffle. Har du noen tanker her? Når du ser jeg er strålende fornøyd med TABAQ (3" Tang Band) så skjønner du at jeg kanskje ikke har de råeste krava.

2. Baffel-tykkelse... Jeg kunne tenkt meg å laga noe rundt 50-60mm da jeg syns litt tykk baffel ser penest ut. Hva sier du? (eller andre for den del)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Offset vil føre til penere respons on-axis (mindre dipol-peak), men forværret respons off-axis. Jeg foretrekker å ikke bruke offsett, og heller bruke EQ for å dra ned dipol-peaken. Pen off-axis respons er viktigere enn de fleste er klar over.

2. Tykk baffel er greit nok for bassene, men absolutt ikke for mellomtone/fulltone. Her ville jeg foretrukket en så tynn baffel som mulig. Aller helst burde du dele baffelen i to separate deler som er isolert fra hverandre.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har lest at det er å foretrekke. Også å "soft-mounte" driverne. Spesielt mellomtone/diskant. Jeg er en enkel sjel, og tviler på om jeg er istand til å høre slike forskjeller. Jeg er også en "firm believer" at ørene/hjernen venner seg til lyd rimelig kjapt.

Ang baffeltykkelse... Som nevnt så er estetikk litt viktig for meg. Hvordan skal jeg forklare dette.... Jeg vil at baffelen skal se tykk ut fra siden også. Bakfra vil folk sjelden se den. Er det "godt nok" at baffelen er tynn rundt fulltonen, men at jeg beholder tykkelsen over og på siden. Altså at fulltonen kun er festet i fremste "baffel-lag", og at det er frest bort et område i resten av baffelen rundt dette? Eller må hele baffelen være tynn i full bredde og høyde i den høyden fulltonen befinner seg?

Forferdelig dårlig forklart, jeg vet... Det jeg vil frem til er vel om det er greit at fulltonen har luft rundt seg bak på baffelen, eller om den må være tynn hele veien...

Du mener altså at dette ikke er en fullgod løsning..
    Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-ob_xover-jpg

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager noob-spørsmål; hva er den praktiske forskjellen mellom infinity baffle og open baffle?

IB er jo egentlig en "uendelig" stor kasse, mens OB har ingen (dvs rommet kan vel kanskje virke som kasse?

Hva er årsaken til at det finnes så få kommersielle OB-løsninger? Er det pga krav til større/flere elementer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bildet der ser helt forferdelig ut for mellomtonens del.

Jeg ville laget en tynn baffel til mellomtonen, men beholdt en ramme rundt som er like tykk som bassene baffel. Det er et duganes kompromiss.

Og når vi først er inne på det, så er baffelen aldeles for bred også.... Optimalt sett burde den vært mye smalere rundt mellomtonen, så smal som mulig egentlig.

Men da går vel estetikken rett i bøtta.....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er om jeg kun kan ha det innenfor den røde firkanten på bildet tynn, eller om hele baffelen i fulltone-høyden må være like tynn...

Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :)-ob_xover-redigert-jpg

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bildet der ser helt forferdelig ut for mellomtonens del.

Jeg ville laget en tynn baffel til mellomtonen, men beholdt en ramme rundt som er like tykk som bassene baffel. Det er et duganes kompromiss.

Og når vi først er inne på det, så er baffelen aldeles for bred også.... Optimalt sett burde den vært mye smalere rundt mellomtonen, så smal som mulig egentlig.

Men da går vel estetikken rett i bøtta.....
    Ja du snakka vel noe om bølgelenge og bredde i en tråd på hfs for litt siden. Men som du sier, da ryker estetikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Beklager noob-spørsmål; hva er den praktiske forskjellen mellom infinity baffle og open baffle?

IB er jo egentlig en "uendelig" stor kasse, mens OB har ingen (dvs rommet kan vel kanskje virke som kasse?

Hva er årsaken til at det finnes så få kommersielle OB-løsninger? Er det pga krav til større/flere elementer?
    På en IB så lukker man bakbølgen ute fra rommet. Det fungerer i prinsipp som en lukket kasse. En OB sende både front og bakbølge ut i rommet. OB er det eneste prinsippet som ikke avsetter statisk trykk i rommet. Dette er en av årsakene til at OB gir mye mindre problemer med romresonanser/stående bølger. Videre har en OB null lydtrykk 90 grader off-axis i alle retninger, som igjen reduserer lydenergien som totalt sendes ut i rommet. Litt populært sagt kan vi si at en OB kun sender lyd rett forover og rett bakover, men en lukket kasse eller reflekskasse sender lyd i alle retninger.

At det finnes få OB løsninger på markedet har sikkert sine årsaker. Det krever i praksis masse EQ, altså bør det helst være aktivt. Aktive systemer er fy-fy innen hifi.... Dessuten kreves det enormt med membranareal, og da blir det stort. Også fy-fy må vite.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppfølgingsspm her Tangen...

Du nevner så liten baffel som mulig til fulltonen....

Jeg sier ikke at jeg vil gjøre det, men hva om man lager et hull i baffelen som er....ja...la oss si 10-15" stort over 15"-erne. Midt i dette hullet plasserer man fulltonen ved hjelp av stag eller lignende. Hva vil dette gjøre med lyden...? Når det gjelder estetikk, kan man jo dekke hele hullet med ht-stoff...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide, gjør det. Evt lag hullet så stort at du sitter igjen med en ramme rundt kanten bare. Og heng elementet i gummistrikk! (ja, seriøst)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok...nå føler jeg vi er inne på noe.

Hva skjer med delefrekvens mellom Fostex og Beyma når fulltonen ikke får hjelp av baffelen lenger...? Ingenting?

Tror vi kan beholde estetikken her og få bedre lyd. Spennende.

Edit: Beyma-ene mister jo endel baffel her. Hva gjør det? Vil 550mm bred baffel utgjøre noe forskjell kontra 500mm feks? At vi kan ta igjen litt i bredden?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500 vs 550 mm baffel har omtrent ikke noe å si. Klart du mister noe i høyden der, men det tror jeg ikke er noe krise.

Jeg ville vel delt rundt 500 Hz tenker jeg, det er peanuts for en 15", og det vil lette jobben for mellomtonen.

Når du ikke bruker baffel på mellomtonen vil den falle av en del nederst, så du må kompensere litt med EQ. Dessuten vil du få en dipol-peak som må tas med EQ. Se simulering.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DA begynner det å ligne et prosjekt med litt potensiale. Du har ikke noen betenkeligheter med å dele så høyt "lydmessig" heller? Ser flere helst vil at fulltonen skal jobbe ned mot 200hz. Nå er vel Beyma knallgod et stykke opp i frekvens, så det betyr vel kanskje ikke så mye?

Forslag til oppheng for fulltonen som ikke er grisestygt bakfra?

Det er ikke superviktig at den er veldig pen bakfra, men nå bør jo open baffle høyttalere stå et stykke fra bakvegg, så alt etter stua den skal stå i, så bør den se litt pen ut fra siden/bakfra. Mine blir lakkert bak også.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •