Open Baffle- Fostex & Beyma. Innspill og forslag mottas med takk. :) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 121
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det virker som diy-folket generelt er litt fraværende. Spennende prosjekt, Teddy, blir artig å se hva du får til.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke slik ja tols1. Er ikke så flink til å kikke innom andre tråder selv alltid heller. Kikker på din og Poor Man Strad-tråden eneste. Følger med,men har ikke så mye å bidra med.

Hadde nok fått flere svar på et annet forum, men jeg trives best her da. Håper de som henger begge steder stikker innom om ikke alt for lenge.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har fulgt tråden hittil, men som du sier så har jeg ikke så mye å bidra med dessverre. OB er helt uprøvd og uhørt (har bokstavlig talt ikke hørt det), men det virker spennende

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt open baffle selv, så dette blir noe helt nytt for meg også.

Stilig du prøver noe fra Troels. Selv har jeg hatt lyst å bygge DTQWT lenge.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nok et medlem i arverekka Frode! Blir vel nok å henge fingrene i nå?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen

Stilig du prøver noe fra Troels. Selv har jeg hatt lyst å bygge DTQWT lenge.
    Ditto Er spent på resulatet andsor.

Jeg sliter med den samme fristelsen selv ang. DTQWT. Troels har jo kommet med en matchende center også, og da blir det ekstra fristende.

Edit: Jaså, nytt familiemedlem? Gratulerer så mye Frode!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Joda, takk for det. Jonathan kom kl 12.04 i går. Tar med meg størstemann på sykehuset nå snart. Er ikke verdens største fødeavdeling, men fikk enerom i går. Da var de 3 stk på 5 rom og alt var fint. Fikk sms av kona for litt siden. Det hadde vært 4 fødsler i natt og 2 til på vei. Vet ikke hva som skjedde den helga for 9mnd siden her i området men...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Har du forsøkt deg på simulering av Beyma i OB?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid interessant med en OB-tråd...

Kommentar ang å bruke elementer med lav Q: konsekvensen er at du må bruke noe mer EQ. Fordelen er at elementer med lav Q normalt også har mye høyere følsomhet, så det går ca opp i opp.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Joda, takk for det. Jonathan kom kl 12.04 i går. Tar med meg størstemann på sykehuset nå snart. Er ikke verdens største fødeavdeling, men fikk enerom i går. Da var de 3 stk på 5 rom og alt var fint. Fikk sms av kona for litt siden. Det hadde vært 4 fødsler i natt og 2 til på vei. Vet ikke hva som skjedde den helga for 9mnd siden her i området men...
    Det sies at det sjelden har vært så mange fødsler som i sommer, så det er tydelig at det har vært en kald vinter. Jeg for min del må skylde på at vi gikk tom for ved i starten av november.....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Alltid interessant med en OB-tråd...

Kommentar ang å bruke elementer med lav Q: konsekvensen er at du må bruke noe mer EQ. Fordelen er at elementer med lav Q normalt også har mye høyere følsomhet, så det går ca opp i opp.
    Vil det ha noe å bety for selve baffelen om jeg velger å gå fra Eminence til Beyma? Forslaget til Martin King er 20" bredde og 40" høyde. Forskjellen på E og B er 3-4db følsomhet mener jeg å huske. Vil SQ gå opp med B etter din mening? (mener å huske at du ikke har hørt E, men jeg spør likevel)

X-max på B er nesten det doble av E i dette tilfellet. Det vil vel hjelpe noe på eq mulighetene. Men hva med fs? Er ikke den litt høy på B? (tror det hadde noe å bety i ob?)

Takk for innspill.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Gratulerer!

Har du forsøkt deg på simulering av Beyma i OB?
    Jeg har svært begrenset teknisk innsikt, så nei. Satser på god hjelp her.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Det sies at det sjelden har vært så mange fødsler som i sommer, så det er tydelig at det har vært en kald vinter. Jeg for min del må skylde på at vi gikk tom for ved i starten av november.....
    He he he. Nå flirte vi godt her. Jordmødre og sykepleiere er rimelig slitne her nå. Forståelig nok.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg forstå! Nei, satser på at avkommet er mageboer en liten stund til, så ikke far nyser bort hele fødselen

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske spent på resultatet selv faktisk! DTQWT-serien kan jo være noe å ha i baktankene til en kino senere..?
    Jeg venter iallefall i spenning på at du kommer igang med OB prosjektet, slik at jeg kan stjele din lærdom til senere forhåpentligvis

Og gratulerer så mye med en liten Frode! Håper alt står bra til.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Det står bra til med alle involverte.

Har forstått det slik at elementene ikke bør presses noe særlig under fs-frekvensen...? I så fall imponerer ikke Beyma 15P80Nd. Eminence ligger bedre an der, men jeg regner med at kvaliteten på elementene ikke helt kan sammenlignes. Hva med Fane? Noen som har inntrykk av byggekvalitet her? De ligger på omtrent samme pris som Beyma (noe over da avshop faktisk er veldig billige på Beyma generelt) Det skiller kun en 100-lapp på 15" og 18" hos thomann.de på Fane Colossus XB-serien. Tar frem denne da den var nevnt i OB-sammenheng på nett.

15":
    Qts: 0,32
    Fs: 38hz
    X-max: 7,5mm
    http://www.fane-acoustics.com/downlo...15XB_Specs.pdf

18":
    Qts: 0.337
    Fs: 33hz
    http://www.fane-acoustics.com/downlo...18XB_Specs.pdf

De tåler mye effekt og med grei x-max så burde ikke eq være noe problem. Grunnen til at jeg lurer på om dette er noe, er som nevnt Fs. Ser penere ut på disse enn på Beyma, men jeg vet for lite om det har noe (nok) å si...

Edit: ser det er mange Fane-drivere som har like specs som dette. Noen er billigere enn de over, men tåler litt mindre effekt. Denne så litt bedre ut mht Qts..
    http://www.fane-acoustics.com/downlo...8500_Specs.pdf

870,- norske før frakt og moms. Er vi inne i "Eminence Alpha-territorium" nå? Kan jeg like godt gå for de?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Det står bra til med alle involverte.

Har forstått det slik at elementene ikke bør presses noe særlig under fs-frekvensen...? I så fall imponerer ikke Beyma 15P80Nd. Eminence ligger bedre an der, men jeg regner med at kvaliteten på elementene ikke helt kan sammenlignes. Hva med Fane? Noen som har inntrykk av byggekvalitet her? De ligger på omtrent samme pris som Beyma (noe over da avshop faktisk er veldig billige på Beyma generelt) Det skiller kun en 100-lapp på 15" og 18" hos thomann.de på Fane Colossus XB-serien. Tar frem denne da den var nevnt i OB-sammenheng på nett.

15":
    Qts: 0,32
    Fs: 38hz
    http://www.fane-acoustics.com/downlo...15XB_Specs.pdf

18":
    Qts: 0.337
    Fs: 33hz
    http://www.fane-acoustics.com/downlo...18XB_Specs.pdf

De tåler mye effekt og med grei x-max så burde ikke eq være noe problem. Grunnen til at jeg lurer på om dette er noe, er som nevnt Fs. Ser penere ut på disse enn på Beyma, men jeg vet for lite om det har noe (nok) å si...

Edit: ser det er mange Fane-drivere som har like specs som dette. Noen er billigere enn de over, men tåler litt mindre effekt. Denne så litt bedre ut mht Qts..
    http://www.fane-acoustics.com/downlo...8500_Specs.pdf

870,- norske før frakt og moms. Er vi inne i "Eminence Alpha-territorium" nå? Kan jeg like godt gå for de?
    Du bør vel ikke presse elementene så mye under fs, da blir det vel kort vei til xmax og gjerne forbi det, etter det jeg har forstått? Men var det ikke snakk om sub i bunn?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fs kan man se litt bort i fra synes jeg. Uansett vil luftloaden i baffelet senke Fs og øke Qts noe.

Hvor høyt en OB kan spille på en gitt frekvens avhenger ikke av Fs eller Q. Om man velger å "presse" driveren under Fs eller ikke spiller overhodet ingen rolle her, den eneste konsekvensen er at man må legge på noe mer EQ og det kreves mer effekt under Fs. I praksis bør man neppe drive en OB med 2x 15" i et begrenset baffel noe særlig lavere enn 35-40 Hz.

Det er altså kun membranareal og slaglengde som egentlig er interessant så lenge man kan korrigere frekvensresponsen med EQ, og har nok effekt tilgjengelig (som regel aldri noe problem). Dobbelt så mye Xmax er derfor en god ide.

I en OB øker membranvandringen med 8 ganger for halvering av frekvensen. Skal man til 20 Hz så kreves det altså 8 ganger så mye membranareal og/eller slaglengde som ved 40 Hz.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fs kan man se litt bort i fra synes jeg. Uansett vil luftloaden i baffelet senke Fs og øke Qts noe.

Hvor høyt en OB kan spille på en gitt frekvens avhenger ikke av Fs eller Q. Om man velger å "presse" driveren under Fs eller ikke spiller overhodet ingen rolle her, den eneste konsekvensen er at man må legge på noe mer EQ og det kreves mer effekt under Fs. I praksis bør man neppe drive en OB med 2x 15" i et begrenset baffel noe særlig lavere enn 35-40 Hz.

Det er altså kun membranareal og slaglengde som egentlig er interessant så lenge man kan korrigere frekvensresponsen med EQ, og har nok effekt tilgjengelig (som regel aldri noe problem). Dobbelt så mye Xmax er derfor en god ide.

I en OB øker membranvandringen med 8 ganger for halvering av frekvensen. Skal man til 20 Hz så kreves det altså 8 ganger så mye membranareal og/eller slaglengde som ved 40 Hz.
    Ditto.
    Man lærer stadig noe

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kommer jeg ned i 40hz med totalt 4x15" så er jeg fornøyd jeg. Hvordan vil du si "det ser ut" med 2stk Beyma 15P80Nd pr baffel på 20"x40" Tangen? Planen var å bruke en Rotel RB-1572 som jeg har til å drive bassene. (2x250w 8ohm/2x500w 4ohm) Hva kan jeg forvente her? miniDSP blir brukt til EQ.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •