6x9-tommere for hjemmehøytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6x9-tommere for hjemmehøytalere?

Funderte nettopp på å bruke 6x9-tommere i en hjemmehøytaler, da disse er fulltone og jeg slipper å tenke på crossover og matchende elementer. Enkelhetens skyld altså.

Mitt store spørsmål er da om dette er en latterlig idé og ingen vits i å forsøke (ikke le av meg hvis det er det :-P ).

Mitt neste spørsmål er, forutsatt at dette kan fungere, hvor viktig det er med en stor kasse? Jeg tenker å mekke dem i bokhyllestørrelse, og det blir dermed ikke mange literne inni. Hvor mye vil dette påvirke frekvensresponsen?

Forøvrig skal de stå i en hybel, så er ikke store rommet de skal spille i.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fungere vil det alltids. hvor bra? umulig og si.
    med rett 6x9" i rett kasse kan det faktisk bli morro. men glem liten knøtt bokhylle sak. det vil kreve litt volum. jeg prøvde JBL decade i 40L krykkkammer kasser en gang. det spilte rimelig morro.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller, aller fleste 6x9-tommere er konstruert for å bruke hele bagasjerommet som kasse, "kutt to hull og vips". I små kasser vil du oppleve veeeldig tidlig avrulling av bassen (har du T/S-parametre kan du simulere deg frem til et kassevolum som gir flat respons ned til ca 80 hz og dele mot en sub) og ikke minst veldig høy Qts - dårlig transientrespons. Så vær forberedt på en ganske tynn og unøyaktig gjengivelse eller voksen størrelse på kassa. 40 liter som Audiosan nevner er nok et greit utgangspunkt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •