Bygging og matching: InConcert Miles

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 70
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging og matching: InConcert Miles

Dette er et langtidsprosjekt, og er enda I planleggingsfasen.

Det jeg har pr. dags dato: MiniDSP(Rev.A), komponenter og materiale til høyttalerne (Miles)
    Jeg flytter midt i august til nytt studiested for å fullføre utdanningen, og inn i en 3roms leilighet. Det er kun madammen og meg, så vil jeg kunne disponere soverom nr. 2 til fritt bruk 8) . Det vil da bli kombinert gjesterom /lytterom.
    Jeg blir å bruke PC som kilde, og dele høyttalerne aktivt(minDSP). <--Edit: De vil bli delt passivt

Så nå lufter jeg ideèr med tanke på elektronikk/drivverk:
    (jeg er særlig åpen for forslag/endringer og tips på oppsett)

Alternativ 1: Planen var først å kjøpe disse produktene fra emotiva : XDA-1 (dac) og XPA-5 (effektforsterker) og bruke dac’en som “forforsterker” Linje ut signalet på XDA-1 er grei match mot MiniDSP, ca 1Volt. – Jeg antar at volumjusteringen foregår digitalt i dac’en, og at det ikke er så heldig med tanke på oppløsningen på signalet?
    PC -> XDA-1 -> MiniDSP-> XPA-5 -> MILES

Alternativ 2: Jeg har aldri opplevd hifi med rør, men har veldig lyst. Miles har høy følsomhet og virker som en veldig kurant høyttaler å parre opp med rør.
    Har sett meg ut MA KT88, grunnet pris og omtale. Siden jeg deler aktivt må jeg ha 2 stk.
    Bi-amping på Miles med Music Angel, lastene er: 4ohm på mellomtonen og 8ohm på hornet. MA er kompatible med både 4 og 8ohm. Men vil det gå i praksis?
    Jeg vil da få dobbel volumjustering.(1 på hver MA) – men det ser jeg ikke på som et stort problem, bare ekstra arbeid ved volumendringer.
    Fra minijack til phono – fra hovedkortet på PC’en er sikkert ikke mye å skryte av, så burde vel ha en DAC i dette oppsettet også. Noen tips til hvilken`?
    PC -> DAC -> MiniDSP -> 2xMA-KT88 -> MILES

Edit: Etter gode tips og mye lesing har jeg bestemt meg for:
    Effekt: Et par av hypex modulene skal bygges (UcD400 eller UcD700) og brukes til effekt.
    Deling: Miles blir delt passivt, ved første omgang. (Kan ved senere anledning bygge ytterlige 2 kanaler og kjøre aktiv deling, visst behov og finansiering er på plass)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette blir bra, all informasjonen finner man på forumet hær og på nettet forøvrig.

Ditt oppsett nr to er nesten identisk til det jeg skal bygge. Bare at det blir en annen høyttaler=)

Er du intresert i superlyd så kan det være en ide å tenke på en PC med Audiolence som fungerer som Kilde, DAC, delefilter og DSP. Da trenger du bare en effektforsterker og høyttaler i tilleg.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vært skeptisk til MA sine forsterkere på så følsome høyttalere .

Du bør finne enn forsterkere som er helt tyst .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raske svar
    Audiolence har jeg ikke noe bekjentskap med, men virker spennende, skal undersøkes nermere. Men jeg har allerede MiniDSP, og muligheten til å dele passivt er også tilstede.

Ja, all egenstøy og slikt vil komme veldig godt fram - et godt poeng jeg ikke hadde tenkt på.. Er det noen rimelige rørforsterkere som kunne være god match?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være mulig å få MA ganske tyst, men det kreves litt justering osv.

De som støyer på en røramp er somregel effektrørene, så vil du ha rørlyd uten støy så kan en hybridforsterker være noe å se på, da er Vincent et merke å vurdere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Røreffekt er litt problematisk på Miles pga følsomheten. Jeg hadde en AN Kit 1 som jo går for å være støysvak, men det var hørbar støy på 2 m avstand likevel. Skal man ha noe helt tyst så er klasse D noe å vurdere kanskje.

Har man mulighet til å kjøre aktivt, så gjør det! :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt sus eller brumm på tomgang gjør vel ingenting?
    rørforsterkere er vanligvis ikke påskrudd med mindre man faktisk har tenkt å lytte.. og da høres det jo ikke ?
    kanskje like mye bakgrunnnstøy på opptaket i segselv
    brummet påvirker ikke lydkvaliteten uansett...såvitt jeg har erfaring med iallefall

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man ha best mulig oppløsning og mikrodynamikk så kan man overhodet ikke ha hørbar støy fra høyttalerne. Det reduserer jo anvendbart dynamikkområde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det nevnes klasse D forsterkere, så tenker jeg først og fremst på Rotel. Den nye serien.
    Er det noen andre merker som er verdt en titt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex. Etter min mening klart bedre enn ICEpower baserte ting som f.eks Rotel.

Link:
    Hypex Electronics B.V. Webshop

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetips! Jeg har ingen erfaring med å sette i hop noe slikt, men er villig til å lære:wink:
    Jeg regner med at pris/ytelse er betydelig bedre, siden det er modulbasert og må kobles selv?
    Fint for musikkelskende studenter

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex har ferdig bygde forsterkere også, de ligger under Complete Products på websiden.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Hypex har ferdig bygde forsterkere også, de ligger under Complete Products på websiden.
    Hvordan syntes du de dyreste ferdigbygde står seg mot annet man får kjøpt. Prisen på i overkant av 10k (pr stk?) + moms og frakt gjør at ett sett kommer opp mot 30k. Og hva blir pris på en selvbygd med samme komponenter, ca?

Hadde vært morsomt å teste, men ikke for 30k.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen anelse om hvordan "butikk-forsterkere" låter, jeg har aldri hatt noe annet enn DIY siden jeg gikk ut barneskolen....

Det er altså mye å spare på å bygge dette her selv ser jeg nå. Dynabel har Hypex moduler, det koster ikke all verden. for 10k får man fint en meget bra stereoforsterker.

Enig i at Hypex er ganske dyrt, men bevares som det låter. Rapporter fra den store verden ellers sier at det låter på høyde med det aller beste uansett prisklasse og konstruksjonsprinsipp.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen anelse om hvordan "butikk-forsterkere" låter, jeg har aldri hatt noe annet enn DIY siden jeg gikk ut barneskolen....

Det er altså mye å spare på å bygge dette her selv ser jeg nå. Dynabel har Hypex moduler, det koster ikke all verden. for 10k får man fint en meget bra stereoforsterker.

Enig i at Hypex er ganske dyrt, men bevares som det låter. Rapporter fra den store verden ellers sier at det låter på høyde med det aller beste uansett prisklasse og konstruksjonsprinsipp.
    Ok. Takk for info.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestemt meg for Hypex, med høyttalerne delt passivt. Så kan jeg bygge 2 kanaler til, ved en senere anledning for så å kjøre aktivt.
    Ang. Hypex modulene, så har jeg ikke bestemt meg helt for UcD400 eller 700.

Men for å få et kit, holder det da med "SMPS1200A700" og "UcD700HG with HxR" + softstart, eller må jeg ha transformatorer og slikt også?

Setter stor pris på all hjelpen:smile:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man ha best mulig oppløsning og mikrodynamikk så kan man overhodet ikke ha hørbar støy fra høyttalerne. Det reduserer jo anvendbart dynamikkområde.
    høh? hvordan reduserer f.eks et lite 50hz brum dynamikkområdet?
    har satt sammen flere forsterkere hvor bare en liten forflytning av de interne kablene (i skala 2-3cm) har ført til sus og støy. men det har hvertfall ikke gitt noen opplevd effekt på dynamikk og lydkvalitet.
    signal/støyforhold sku vær plenty nok i forhold til dynamikkområdet på cdsporet allikavel. ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På ingen måte.

Å utnytte CD-mediets 96 dB dynamikk klarer vi ikke i praksis med mindre vi spiller ekstremt høyt.

Hva slags nivå tror du bakgrunnstøyen i lytterommet ditt har? Legg 96 dB oppå der så vet du hvor høyt du må spille.

Støy reduserer signal-støyforholdet, noe som betyr mindre dynamikkområde; forskjellen mellom det sterkeste (peak lydtrykk) og svakeste (grunnstøyen). Dette burde da være helt åpenbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zaibz
    Jeg har bestemt meg for Hypex, med høyttalerne delt passivt.
    Om du har penger til det, så vil jeg anbefale Hypex PSC2.400 som er ferdig tokanals forsterker med 2xUCD400 moduler, delefilter og programmerbar DSP. Koster litt men allikevel veldig mye elektronikk for pengene, gir en super fleksibilitet og med mulighet for bedre tilpasning av høyttalerne til rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snart er ferien over, og jeg begynner smAtt A vende hjem.

Visst alt gAr etter planen, vil jeg starte pA byggingen av hOyttalerne i begynnelsen av neste uke.:-D Jeg blir A bygge egen Hypex forsterker etterhvert, nAr jeg har kommet til ro i nyleiligheten.

Oppdatering kommer!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •