DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500

    Da blir det bygging av 2 stk nye subber til hjemmekinoen etter at jeg solgte mine 2stk PB10-NSD.

    Valget falt på 2 elementer av Aurasound NS18.
    https://www.madisound.com/store/prod...products_id=82

    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-ns18-jpg
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-ns18_2-jpg

    Elementene er vel ikke så veldig kjente men har fått mye skryt for byggekvalitet og lav forvregning.
    Parameterene ser ut til at den skal kunne greie å yte rimelig bra.
    -----------------------------------------------------
    Aurasound 18" Subwoofer

    Features:
    Frequency Fo to 1.5kHz
    Aluminum Cone - black
    Underhung voice coil
    NRT neodymium magnet system
    Inherently shielded
    Rubber surround
    Frame: 477mm
    Cut out: 426.4mm
    Depth: 287.1mm

    Specifications:
    Fs 20 Hz
    Nominal Imp. 4 ohms
    Power (RMS) 800 W
    Re 3.1 ohms
    Sens. 1W/1m 86 dB
    X-max peak 25 mm
    Qms 7.7
    Qes 0.5
    Qts 0.47
    Vas 322 ltrs
    BL 17 TM
    Mms 400 gr
    Cms 170 mM/N
    Sd 1164 cm2
    Net weight 19.7 kg
    Max Exc. p2p 75 mm
    VC diameter 99.2 mm

    Recommended Enclosure:
    F3 of 35Hz: 4.5 cubic feet sealed and stuffed

    * Le/inductance er 0.68mH (ubekreftet)

    -----------------------------------------------------

    Elementene er en "underhung" konstruksjon som skal være bra oppover i frekvensregistere.
    Lav Le verdi er (visstnok) en stor faktor her. (0.68mH)
    Har lest at de er gode for 200-300hz, men om kvaliteten der blir bra, det gjenstår å se.
    Planen er å dele de på 80hz, men hvis de er kjappe nok så blir det nok deling høyere i frekvens.

    Tanken var at de skulle drives med 2stk EP4000, men skal teste først med 1 og 2 EP2500 for å se hvordan det låter.

    Jeg fått oppgitt at området 130-200liters kasse (lukket) er innenfor anbefalt område.
    Gulvplass har jeg heller lite av og da vil jeg gjøre den kvadratisk i bunnen og heller bygge den litt høyere.

    Har laget et kasseforslag der Volum innvendig er 180liter, og da er avstivere trukket ifra. Volumet som elementet opptar har jeg ikke regnet med her.

    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-kasse_oversikt-jpg

    Kassen er modellert med 25mm platetykkelse og er planagt å lages med MDF.

    Har modellert kassen med mye avstivere pga:
    * Platetykkelse (heller mer avstivere enn tykkere plater)
    * Lukket konstruksjon (mer trykk inne i kassen som kan forårsake vibrasjoner)
    * Elementet har lang slaglengde og dermed større trykk/vakum inne i kassa.

    Slik som kassen er konstruert her så er det nok med 3 plater 1220x2440x25mm MDF plater.
    (Men da er det ikke rom for noe feilkapp. :-| - Ikkje bra... )


    1 kasse med 180liters volum, foret med 800watt blir slik i WinISD:
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-winisd_spl-jpg
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-winisd_excursion-jpg

    25mm er ca 70% av xmech.

    Bolter til feste av element har jeg også anskaffet:
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-bolter-jpg

    Tror jeg må finne på noe på innsiden av kabinettet da det er flere som har påpekt at "gjengesiden" enten dras gjennom MDF platen eller at de faller ut inne i kassa hvis bolten blir presset inn.



    Siden jeg ikke er noen erfaren DIY bygger, kommer jeg til å legge ut noen spørsmål nedover i tråden og håper det er noen som kan ta seg bry til å komme med innspill. :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

  2. #2
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det noen som kan gi meg tilbakemelding på kasseforslaget angående
    konstruksjon? (Tykkelse/avstivninger/volum/materialvalg)


    EDIT:
    En annen ting jeg lurer på er om det holder bare med ekspanderende trelim eller må det skrus i tillegg?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Er det noen som kan gi meg tilbakemelding på kasseforslaget angående
    konstruksjon? (Tykkelse/avstivninger/volum/materialvalg)


    En annen ting jeg lurer på er om det er normalt å skru MDF kasser eller holder
    det med ekspanderende trelim?
    Hadde jeg hatt såpass spenstige/dyre elementer hadde jeg nok brukt kryssfinér fremfor mdf, mye stivere a gitt! Men blir sikkert stivt nok med såpass bra avstiving uansett..

    Ellers har jeg aldri hatt problemer med islagsmuttere og mdf. Men det lønner seg å legge en liten limdråpe på dem før man skrur dem inn.

    Glem skruer, skaff deg lamellfres og benytt vanlig trelim. Ekspanderende er fint hvis det er ujevne plater osv som skal limes, i et prosjekt som dette bør du holde en høyere standard!

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    Hadde jeg hatt såpass spenstige/dyre elementer hadde jeg nok brukt kryssfinér fremfor mdf, mye stivere a gitt! Men blir sikkert stivt nok med såpass bra avstiving uansett..
    Hva slags tykkelse på kryssfiner ville du ha brukt og hvor mye avstivere?

    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    Ellers har jeg aldri hatt problemer med islagsmuttere og mdf. Men det lønner seg å legge en liten limdråpe på dem før man skrur dem inn.
    Har vurdert å lime mutterene, men tenkte kanskje å ha noe hardere tresort på innsiden slik at man ikke drar mutteren så lett inn i MDF veden.
    Det er kanskje ikke noe problem?

    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    Glem skruer, skaff deg lamellfres og benytt vanlig trelim. Ekspanderende er fint hvis det er ujevne plater osv som skal limes, i et prosjekt som dette bør du holde en høyere standard!
    Sorry, det ble litt feil. Selvsagt hadde jeg tenkt å bruke LIM :-)
    Lurte egentlig på om det holdt bare med lim eller om jeg måtte bruke både lim OG skruer.

    Lammellfres, det må jeg se nærmere på, det kan jo være en bra løsning for å unngå skruer.
    Mulig det blir litt mer "knot" med lamellfresen vs skruer, er den enkel å bruke?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror den konstruksjonen du har tegnet er ganske solid i utgangspunktet. Vil du ta den helt ut bruker du kryssfinér i lignende dimensjon, med omtrent samme antall avstivere. Da er du iallefall sikret dønn solid kasse! (Overkill har aldri skadet?)

    Bruker du hardere treslag kan det blir problematisk å få inn islagsmuttere uten at "beina" bøyer seg. Jeg har aldri hatt problem med muttere som blir dratt gjennom treverket, da vil jeg tro man strammer unødvendig hardt! Ei heller med at dem blir presset ut på baksiden. Men det er jo viktig at bolten/skruen entrer mutteren lett, uten å måtte presses inn. Nøyaktig arbeid er vell et stikkord.

    Det er limet som holder kassen sammen, sterkt nok i massevis. Bruk lamellkjeks for å holde platene riktig sammen, det gjør limearbeidet mye enklere! Bruker vell litt tid på å lære seg metoden, men du vil ikke angre senere!

  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    Jeg tror den konstruksjonen du har tegnet er ganske solid i utgangspunktet. Vil du ta den helt ut bruker du kryssfinér i lignende dimensjon, med omtrent samme antall avstivere. Da er du iallefall sikret dønn solid kasse! (Overkill har aldri skadet?)

    Bruker du hardere treslag kan det blir problematisk å få inn islagsmuttere uten at "beina" bøyer seg. Jeg har aldri hatt problem med muttere som blir dratt gjennom treverket, da vil jeg tro man strammer unødvendig hardt! Ei heller med at dem blir presset ut på baksiden. Men det er jo viktig at bolten/skruen entrer mutteren lett, uten å måtte presses inn. Nøyaktig arbeid er vell et stikkord.

    Det er limet som holder kassen sammen, sterkt nok i massevis. Bruk lamellkjeks for å holde platene riktig sammen, det gjør limearbeidet mye enklere! Bruker vell litt tid på å lære seg metoden, men du vil ikke angre senere!
    Takk for gode tips! :-)

    Da blir det nok MDF med lamellkjeks og lim - og masse skrutvinger. ;-)

    Har du erfaringer med at man må forsenke ned elementet i frontplaten pga uønskede resonanser?
    Leste noe om det men slik jeg forstod så var det mer viktig høyere opp i frekvens som f.eks. mellomtone.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Masse tvinger er viktig!

    Nå er du litt utenfor min kompetanse, så dette får noen andre svare på. Jeg tror du har rett at dette gjelder for høyere frekvenser. Jeg ville uansett forsenket elementet av estetiske årsaker!

    Ellers finner du kanskje ut av det her.

  8. #8
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det er nok korrekt at det helst er i høyere frekvenser dette er viktig.
    en annen ting å tenke på med nedsenking er tykkelsen på fronten din.
    om du senker ned dette ellementet, så må du nok ha doble fronter. vis ikke er det jo ingenting igjen å holde ellementet med.

  9. #9
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    det er nok korrekt at det helst er i høyere frekvenser dette er viktig.
    en annen ting å tenke på med nedsenking er tykkelsen på fronten din.
    om du senker ned dette ellementet, så må du nok ha doble fronter. vis ikke er det jo ingenting igjen å holde ellementet med.
    Enig der ang tykkelsen.

    Skal det bli noe så må det bli dobbel frontplate.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

  10. #10
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som har tips til en god forsegling/gummipakning mellom element og kasse?

    Målte element nå og det er vel ca 20mm med kant som kan fylles/dekkes.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

  11. #11
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Isolasjonsteip som brukes på rør på for eksempel kjøleanlegg. Lett å jobbe med og tetter godt. - lar seg lett forme. Brukt det med hell flere ganger.

  12. #12
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Isolasjonsteip som brukes på rør på for eksempel kjøleanlegg. Lett å jobbe med og tetter godt. - lar seg lett forme. Brukt det med hell flere ganger.
    Noe ala slikt?: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=163676593
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

  13. #13
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp. Eventuelt legg dobbelt lag dersom nødvendig. Har brukt det på små lukkede suber og innfelling av forsterker og det blir potte tett

  14. #14
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Innfelling er bare nødvendig på diskanter og mellomtoner. På en sub blir det bare evt av estetiske grunner. Selv har jeg bare brukt kraftige treskruer til å skru inn elementene, uten at det har hvert noe som helst problem. Ekspanderende lim er nok en god ide selv om platene er kuttet perfekt. Da er du ihvertfall helt sikker på at det blir tett. Skruer er overflødig dersom du har nok av tvinger, tunge ting og tålmodighet Kryssfinerplater blir vel kanskje litt for stive\sprø og vanskelig å jobbe med i forhold til MDF, som i større grad demper resonnanser.

    Men det viktigste av alt på et slikt prosjekt... FORSIKTIG MED RYGGEN!

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Innfelling er bare nødvendig på diskanter og mellomtoner. På en sub blir det bare evt av estetiske grunner. Selv har jeg bare brukt kraftige treskruer til å skru inn elementene, uten at det har hvert noe som helst problem. Ekspanderende lim er nok en god ide selv om platene er kuttet perfekt. Da er du ihvertfall helt sikker på at det blir tett. Skruer er overflødig dersom du har nok av tvinger, tunge ting og tålmodighet Kryssfinerplater blir vel kanskje litt for stive\sprø og vanskelig å jobbe med i forhold til MDF, som i større grad demper resonnanser.

    Men det viktigste av alt på et slikt prosjekt... FORSIKTIG MED RYGGEN!
    Du mener: Som i større grad absorberer energi.

    Ja, finér er stivere og har høyere egenressonans. Men er det negativt?
    Har du en god sag er det heller ikke noe problem å kutte i finér..

  16. #16
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Å dempe resonnanser eller absorbere energi er vel strengt tatt akkurat det samme? Faktumet er at MDF er et mer "dødt" materiale, noe som er en fordel i høyttalerkasser. Kryssfiner har en stygg tendens til å sprekke og flise seg. Det er nok en grunn til at spon og mdf med klar margin er de mest brukte materialene som er brukt til høyttalerkasser.

  17. #17
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Innfelling er bare nødvendig på diskanter og mellomtoner. På en sub blir det bare evt av estetiske grunner. Selv har jeg bare brukt kraftige treskruer til å skru inn elementene, uten at det har hvert noe som helst problem. Ekspanderende lim er nok en god ide selv om platene er kuttet perfekt. Da er du ihvertfall helt sikker på at det blir tett. Skruer er overflødig dersom du har nok av tvinger, tunge ting og tålmodighet Kryssfinerplater blir vel kanskje litt for stive\sprø og vanskelig å jobbe med i forhold til MDF, som i større grad demper resonnanser.

    Men det viktigste av alt på et slikt prosjekt... FORSIKTIG MED RYGGEN!
    Takk for nyttige innspill. :-)

    Da blir det ikke noe innfelling.

    Ekspanderene trelim har jeg bestemt meg for.

    Lammellfres og -kjeks skal jeg undersøke nærmere.
    Om ikke jeg kan bruke lameller over alt, så kan jeg ihverftall bruke de
    på ytterplatene.

    Ryggen har jeg lyst å ha i orden ja. Ikke greit å krangle med den. :-(


    Da er det vel snart på tide å få tak i plater og lim da...
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

  18. #18
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Å dempe resonnanser eller absorbere energi er vel strengt tatt akkurat det samme? Faktumet er at MDF er et mer "dødt" materiale, noe som er en fordel i høyttalerkasser. Kryssfiner har en stygg tendens til å sprekke og flise seg. Det er nok en grunn til at spon og mdf med klar margin er de mest brukte materialene som er brukt til høyttalerkasser.
    Jeg hadde litt i tankene å muligens kjøre over ytterkantene med en fres for å runde av kantene slik at de ikke var så "skarpe".

    Da passer det nok bedre med MDF enn kryssfiner også.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

  19. #19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Å dempe resonnanser eller absorbere energi er vel strengt tatt akkurat det samme? Faktumet er at MDF er et mer "dødt" materiale, noe som er en fordel i høyttalerkasser. Kryssfiner har en stygg tendens til å sprekke og flise seg. Det er nok en grunn til at spon og mdf med klar margin er de mest brukte materialene som er brukt til høyttalerkasser.
    Riktig, poenget er jo dette noe man absolutt vil unngå i en subwooferkonstruksjon! Vil du virkelig at kassen skal stjele mye energi, som ellers ville gått til å produsere lyd? At MDF er så fint fordi det er så "dødt" er jo også en missforstått myte. "Dødt" som i mykt ja, er det en fordel her?

    Ja, MDF er lettere å jobbe med. Nei, kryssfinér er ikke umulig å jobbe med.

    Uansett, jeg gidder ikke diskutere dette noe mer, spesiellt med tanke på at trådstarter allerede har bestemt seg for materialevalg. Det blir solid med såpass avstiving uansett.

    Ønsker trådstarter lykke til med byggingen!

    Edit: Grunnen til at mdf og spon er mest brukt går vell heller på pris. Akkuratt som at det ofte spares på delefilterkomponenter, siden det ikke synes så godt.

  20. #20
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    ...Vil du virkelig at kassen skal stjele mye energi, som ellers ville gått til å produsere lyd? At MDF er så fint fordi det er så "dødt" er jo også en missforstått myte. "Dødt" som i mykt ja, er det en fordel her?


    "Dødt" er et meget passende ord, da kassen ideelt sett ikke skal lage noe lyd i det hele tatt. På selv de mest kompromissløse høyttalere blir det brukt mdf. PA-utstyr er det eneste jeg vet om som ofte blir laget av kryssfiner.


    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Jeg hadde litt i tankene å muligens kjøre over ytterkantene med en fres for å runde av kantene slik at de ikke var så "skarpe".

    Da passer det nok bedre med MDF enn kryssfiner også.
    Det er nok lurt å gjøre ja, jeg har selv gjort det samme med alle subber jeg har bygget som skulle lakkes. Kassen vil være mer robust da.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •