DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har vurdert kryssfiner som byggemateriale, men kan ikke skjønne annet enn at 25mm MDF må holde her siden det er såpass med avstivere.

Største overflate uten avstivere blir ca 23x23cm som ligger i toppen/bunnen av kassen.

Det er ikke store biten...

Men jeg alltid åpen for tilbakemeldinger. :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Jeg har vurdert kryssfiner som byggemateriale, men kan ikke skjønne annet enn at 25mm MDF må holde her siden det er såpass med avstivere.

Største overflate uten avstivere blir ca 23x23cm som ligger i toppen/bunnen av kassen.

Det er ikke store biten...

Men jeg alltid åpen for tilbakemeldinger. :-)
    Jeg er helt sikker på at den kassen din blir mer enn stiv nok Selv for et så kraftig element!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDF er det som vil gi best lyd. Da det er mest dødt. Mye avstivning er viktig. MDF tåler mindre enn kryssfiner, og veier MYE mer. Tåler også mindre vann.

Kryssfiner brukes hovedsaklig innen PA. Er veldig lett å arbeide med. Koster en del mer enn mdf, som regel.

Vær forsiktig med hjørner og nært kanter når du skrur i MDF, da hjørner er ganske porøse, og er lett for at noe går gale.

Islagsmuttere og maskinskruer kan fåes på biltema. Det pleier å være tilgjengelig i flere størrelser. Dersom du ønsker innfelling så kan du bruke en plate utenpå den orginale frontplaten. Slik at fronten blir dobbelt så tykk.

Jeg har akkurat kjøpt noen store tvinger fra Jernia. "Ironside". 80 cm lange ca. Funker veldig bra. 8)

Vil det ikke være mulig å få den litt dypere i frekvens ved bassrefleks?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    MDF er det som vil gi best lyd. Da det er mest dødt. Mye avstivning er viktig. MDF tåler mindre enn kryssfiner, og veier MYE mer. Tåler også mindre vann.

Kryssfiner brukes hovedsaklig innen PA. Er veldig lett å arbeide med. Koster en del mer enn mdf, som regel.

Vær forsiktig med hjørner og nært kanter når du skrur i MDF, da hjørner er ganske porøse, og er lett for at noe går gale.
    Boring før skruing er vel stikkorder her.
    Tror nok jeg holder meg til skruing midt på platene som f.eks. inn i avstivere.

Islagsmuttere og maskinskruer kan fåes på biltema. Det pleier å være tilgjengelig i flere størrelser. Dersom du ønsker innfelling så kan du bruke en plate utenpå den orginale frontplaten. Slik at fronten blir dobbelt så tykk.
    En ekstra plate utenpå er alltid en løsning. :-)
    Kommer til å avvente litt og se hvordan det ser ut med elementet i kassen.
    Kan jo også lage en pyntering med fals hvis det skulle trenges.

Jeg har akkurat kjøpt noen store tvinger fra Jernia. "Ironside". 80 cm lange ca. Funker veldig bra. 8)
    Takk for tipset. Min far har mye ustyr i verkstedet sitt så jeg tror ikke det trengs, men hvis ikke, så vet jeg hvor jeg får tak i det.

Vil det ikke være mulig å få den litt dypere i frekvens ved bassrefleks?
    Kan nok få "boostet" mer i bunnen hvis jeg hadde hatt behov for det, men siden jeg har et lite rom på 15kvm så tror jeg ikke jeg trenger noe mer en lukket konstruksjon.

Lånte en PC13 Ultra og testet i alle moduser i rommet mitt.
    Fikk en rimelig flat kurve i rommet med "sealed" ned til 8Hz før den droppet.
    Mener det var kun 40 Hz som er dempet her. Ingenting "boostet"
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-pc13_ultra_sealed_eq-jpg

Når man ser på målinger av PC13 Ultra i sealed mode i "Free air":
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-pc13ultra_sealed_freeair-jpg

så er det ikke så veldig ulikt:
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-winisd_spl-jpg

Håper at 2xNS18 i hver sin lukket kasse skal gi meg nok headroom.
    :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha denne suben i et 15 kvm rom? Bør bli ganske heftig trøkk! Og høy funfactor på film. Litt misunnelig da jeg flytter på hybel og bort fra kinoen min, mens andre oppgraderer.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Skal du ha denne suben i et 15 kvm rom?
    Nei, han skal ha 2

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha denne suben i et 15 kvm rom? Bør bli ganske heftig trøkk! Og høy funfactor på film. Litt misunnelig da jeg flytter på hybel og bort fra kinoen min, mens andre oppgraderer.
    Denne subben? Det blir da 2... :-D

Blir nødt til å ha 2 subber etter jeg har blitt vant med 2xPB10 i hvert sitt motsatt hjørne.

Jeg kunne høre med en gang når 1 sub var i bruk og det var ikke "pent" høre på i forhold til 2.
    Har testet et par andre subber der kun 1 har vært i bruk om gangen og samme situasjon der.
    Det er mange som sier at man ikke kan skille ut hvor subben kommer ifra, og mulig det, men jeg hører forskjell i mitt rom.

Målet er å få så et så stort frekvensspekter som mulig og samtidig beholde en mest mulig kvalitet på lyden. Så får vi se hvor dette bærer.

Det blir nok litt DIY akustikk også etterhver, må bare bli ferdig med et par andre prosjekter først.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Nei, han skal ha 2
    Hehe, sinnsyk type skulle gjerne opplevd dette oppsettet. Når omstendighetene tillater det så blir det nok noe i lignende skala håper jeg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne subben? Det blir da 2... :-D

Blir nødt til å ha 2 subber etter jeg har blitt vant med 2xPB10 i hvert sitt motsatt hjørne.

Jeg kunne høre med en gang når 1 sub var i bruk og det var ikke "pent" høre på i forhold til 2.
    Har testet et par andre subber der kun 1 har vært i bruk om gangen og samme situasjon der.
    Det er mange som sier at man ikke kan skille ut hvor subben kommer ifra, og mulig det, men jeg hører forskjellen.
    Enig der! Jeg kjørte også 2 suber en stund, men da jeg ville prøve sonosub og brukte et av to elementer der, lot det seg ikkje gjøre med 2 suber mtp plassering og tuning.. Når (merk NÅR, ikke om) jeg skal bygge kino i eget hus, og ikke kapre loftet hjemme, så blir det heller 2 til prisen av 1 enn 1 til prisen av 2, om du skjønner

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der! Jeg kjørte også 2 suber en stund, men da jeg ville prøve sonosub og brukte et av to elementer der, lot det seg ikkje gjøre med 2 suber mtp plassering og tuning.. Når (merk NÅR, ikke om) jeg skal bygge kino i eget hus, og ikke kapre loftet hjemme, så blir det heller 2 til prisen av 1 enn 1 til prisen av 2, om du skjønner

Skjønner veldig godt! ;-)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med sykt bra element, hadde tilsvarende 15" og det er noe av det aller beste jeg har hørt. 15" krever relativt liten kasse så jeg ble litt forundret over at 18" krever så stor lukket kasse? Dersom du har plassproblem tror jeg heller jeg ville vurdert mindre kasser og heller bruke litt EQ i bunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Gratulerer med sykt bra element, hadde tilsvarende 15" og det er noe av det aller beste jeg har hørt. 15" krever relativt liten kasse så jeg ble litt forundret over at 18" krever så stor lukket kasse? Dersom du har plassproblem tror jeg heller jeg ville vurdert mindre kasser og heller bruke litt EQ i bunn.
    Takk for det. Høres bra ut at du var fornøyd.

EQ vil jeg prøve å holde meg unna så langt jeg klarer, men regner selvfølgelig at noe justeringer må til.

Elementet er anbefalt i kasser fra 130 til 200 liter.
    På nettsiden så står det anbefalt 130liter
    Snakket med en av de på Madisound og hvis dypbass er prioritet så
    er det 200 liter som er anbefalt.

Uansett så sa de at det er lite som skiller "output" innenfor 130-200 liter.

Kassene blir 55cm x 55cm som opptar gulvplass og da er det ikke så mye å gå på når vi skal ha plass til et 18" element.

Valgte heller å bygge kassen noe høyere (82cm) istedet for en kube.
    Da blir kassen ca 180liter som er vist som Gul Graf.

Alle er simulert med 800watt inn.
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-ns18_spl_diffvol-jpg

DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-ns18_excursion_diffvol-jpg

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalkuleringene ser lovende ut, tenker du å begynne på byggingen snart?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalkuleringene ser lovende ut, tenker du å begynne på byggingen snart?
    Kalkuleringene tror jeg er OK.
    Har tenkt litt på om jeg skal lage kassen noe mindre og heller bruke EQ i bunn om det trengs, men da må jeg presse forsteker og elementer mer.

Kommer nok ikke i gang før om 3-4 uker med selve byggingen av kassene.

Har akkurat begynt på gang/trappeoppgang i huset der jeg skal male trapp/tak/vegger og legge belegg på gulv.
    Skyvedørsgarderobe skal også opp.

Men nå begynner det å "verke" for å komme i gang med bygging av subkasser. :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, du har nok å ta fatt i.
    Du får vel et rimelig greit resultat selv med litt eq. Suben blir kanskje ikke den begrensende komponenten i oppsettet ditt?
    Gleder meg til å se utviklingen iallefall!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalkuleringene tror jeg er OK.
    Har tenkt litt på om jeg skal lage kassen noe mindre og heller bruke EQ i bunn om det trengs, men da må jeg presse forsteker og elementer mer.
    "Alle" fabrikkbygde suber med lukket kabinett bruker en eller annen form for EQ så jeg ville ikke vært så redd for akkurat det, og med så mye effekt vil heller ikke det være noe problem.

Aurasound er ikke elementa en kjøper for max lydtrykk men synes selv mine NS15 gav absolutt akseptabelt lydtrykk selv om det ikke gir helt "SVS følelsen" i bunn... Men det de evt mangler på lydtrykk tar de igjen i kvalitet, for bedre lyd skal en lete LENGE etter

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alle" fabrikkbygde suber med lukket kabinett bruker en eller annen form for EQ så jeg ville ikke vært så redd for akkurat det, og med så mye effekt vil heller ikke det være noe problem.
    EQ MÅ jeg ha uansett blant annet pga en peak @ 40Hz.
    Den er "nasty"... :-(

Aurasound er ikke elementa en kjøper for max lydtrykk men synes selv mine NS15 gav absolutt akseptabelt lydtrykk selv om det ikke gir helt "SVS følelsen" i bunn... Men det de evt mangler på lydtrykk tar de igjen i kvalitet, for bedre lyd skal en lete LENGE etter
    Jeg har fått følelsen at Aurasound har fokusert på et kvalitets-element og ikke bare SPL ja. Det er ikke feil det. :-D

l mitt lille rom så håper jeg at jeg kan få godlyd ved normal
    lytting og også kunne dra på litt hvis det skulle være nødvendig.

Baldrick, hvordan låter NS15 i øvre/nedre frekvensregister?
    God dynamikk og lite forvregning?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kjøpt inn MDF og diverse verktøy til bygging av kassene.

Kappingen har jeg begynt på og kommet et godt stykke på vei.

Det tar tid når man skal grovkappe og "fin" frese over til slutt.
    Spesielt når det er 42+ deler som skal kappes ut.

Jeg legger inn noen bilder fra byggingen så langt.

Måtte lage meg en arbeidsbenk. Da er det greit å ha 2x4 liggende. :-)
    Her er bilde uten gulvsponen som ble lagt på etterpå.
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-bygge_arbeidsbenk-jpg

MDF liggende på tilhenger - Godt stroppet sammen.
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-mdf_tilhenger-jpg

Ny overfres er kjøpt inn. Fungerer greit og er fornøyd foreløpig.
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-ny_overfres-jpg

Klart til grovkapp med håndsirkelsag.
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-klart_til_kapp-jpg

Klart til fresing.
    Måtte legge på et vater som ekstra støtte til landet. Landet fjøret mer enn jeg ønsket på midten.
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-klart_til_fresing-jpg

Fresing gikk smertefritt :-)
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-fresing-jpg

De første platene ferdige kappet
    En liten test måtte til for å se hvordan de passet og det så heldigvis bra ut.
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-ytterplater-jpg

Hjørnene så slik ut:
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-hj-rne-jpg

Etter å ha fått jobbet et par/tre dager så er status nå slik:
    (Mangler et par små plater som skal lages til skruterminalene bak)
    DIY - Bygging av 2x18" - Aurasound NS18 - Test av EPX4000 vs EP4000/2500-status_pr_140811-jpg

Neste som gjenstår er å:
    * kappe ut hullene i avstiverene.
    * frese ut hullene til elementene (mulig jeg gjør dette etter at frontplaten er på plass også)
    * frese ut hull + forsenke en plate til høyttalerterminalene

Ny Lamellfres er også kjøpt inn og skal tas i bruk etterhvert.

Mer info / bilder kommer etterhvert som jeg får gjort mer.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Godt å få komt igang med bygging? Leste du brukte håndsirkelsag til kutting, men det kan da nesten se ut på bildet at du brukte fresen? Isåfall: blir det ikke unødvendig mye sagstøv utav det?
    Ellers ser det jo svært bra ut hittil, spent på fortsettelsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Godt å få komt igang med bygging? Leste du brukte håndsirkelsag til kutting, men det kan da nesten se ut på bildet at du brukte fresen? Isåfall: blir det ikke unødvendig mye sagstøv utav det?
    Ellers ser det jo svært bra ut hittil, spent på fortsettelsen
    Godt å komme i gang ja. :-)

Testet først med å kappe med overfresen, men det tok tid og så greide jeg å knekke en 6mm bor ganske kjapt.
    Derfor gikk jeg raskt over til håndsirkel først og så "finjustering" med overfresen etterpå. (oppgradertil til 8mm fresebor)

Håndsirkelen kutter ikke så bredt spor og jeg tar av bare 2-3mm med fresen så det skal ikke bli noe mer støv av dette.

Kappe/fresestøvet bryr jeg meg lite om da hele garasjen blir nedstøvet uansett.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •