DIY Rythmik FV15. Ferdig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Rythmik FV15. Ferdig!

I disse regneværsdager har jeg dratt i gang et lite ferieprosjekt: kopiering av Rythmik FV15.

Rythmik har kommet med portede suber i tillegg til de lukkede som har stått på menyen en god stund. Jeg kjøpte en F15 for ca halvannet år siden og har vært veldig fornøyd. Etter å ha lest litt i Rythmik-tråden på AVSforum og omtale av de portede subene, har jeg hatt litt lyst til å prøve. Et kit med forsterker og element kommer på rundt 6 KNOK ferdig momset på døra, og er ikke helt innenfor budsjettet nå for tiden.

EDIT: link til SHOOTOUT! Epik Empire vs HSU VTF-15H vs CHT CS18.1 vs Rythmik FV15 vs eD A7s-450 - AVS Forum

I går sendte jeg en mail til Rythmik og spurte om elementet og forsterkeren i F15 kan brukes i en portet kasse, og Enrico bekreftet at disse går om hverandre. Han anbefalte også å kopiere FV15 siden denne modellen har nøyaktig samme element og forsterker. Så da tok jeg en sjefsavgjørelse i dag tidlig, tegnet og regnet litt og fant ut at et eksperiment kan gjennomføres for under 1000-lappen.

Dessverre får jeg ikke tak i MDF tykkere enn 6 mm, eller kryssfinér tykkere enn 15 mm, dette måtte i så fall bestilles. Løsningen blir da å laminere to stk 12 mm plater til 24 mm, front- og bakplate blir laminert med 3 plater til en total tykkelse på 36 mm. Spiller det bra og fungerer fint i kinoen, så får jeg vurdere å lage en ny kasse i MDF.

I første omgang skal jeg kappe ut platene og lime de sammen. Ingen bilder så langt, kun kapputlegget på plata som skal kappes opp.

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-fv15_utleggoversikt-jpg

Mer bilder kommer.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette! Det å laminere flere tynne plater er meget effektivt i forhold til bra stivhet på kabinettet. Husk å bruke nok lim ved lamineringen!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo bra ut. Jeg har tenkt å bruke vanlig Casco trelim og bruke en fintannet Jordan limsparkel til å fordele jevnt utover platene, og deretter sette det i spenn.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Det høres jo bra ut. Jeg har tenkt å bruke vanlig Casco trelim og bruke en fintannet Jordan limsparkel til å fordele jevnt utover platene, og deretter sette det i spenn.
    Høres meget fornuftig ut!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kveldens økt avsluttet. Én av de to kryssfinérplatene er kuttet til en liten stabel med biter som skal lamineres sammen.

Første jobb var å lage til et bord med passe arbeidshøyde. Det ble ganske enkelt 3 lekter ut fra garasjeveggen. Et par ganger var jeg selvsagt nære på å kappe av hele stativet...

Jeg bruker det verktøyet jeg har for hånden, en liten håndsirkelsag, noen tvinger og en aluminiumsskinne som rettholt.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-anlegg1-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-anlegg2-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-kutt-jpg

Presisjonen blir grei. Jeg skulle absolutt ha fått tak i et nytt blad til saga, men dessverre var det ikke å oppdrive.

Det tok nok ca 3 timer å kappe opp denne stabelen. Det tar ganske lang tid å måle opp og plassere anlegget nøyaktig nok.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-stabel-jpg

En av sidene på kassa er jo egentlig ferdig kappet, så jeg satte i gang med laminering helt på tampen av kvelden. Dekket først hele plata med Casco trelim med en limtannsparkel:
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-laminering1-jpg

Deretter ble det satt i press. Dette har jeg aldri gjort før, og er litt usikker på hvor kraftig press man egentlig trenger og hvor lenge det må stå i press(?). Fint om noen kan gi et lite hint.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-laminering2-jpg

Fortsettelse følger, forhåpentligvis i morgen.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bør nok stå over en natt, og helst med litt varme på( normal romtemperatur). Bruker du stroppene til å sette i press med, eller bare til å holde ting litt på plass? For du kan vel risikere å bøye plata litt opp om du stemmer de til for mye?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette.

Har selv vurdert Rythmik til mitt selvbygg.

La bildene komme... :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    De bør nok stå over en natt, og helst med litt varme på( normal romtemperatur). Bruker du stroppene til å sette i press med, eller bare til å holde ting litt på plass? For du kan vel risikere å bøye plata litt opp om du stemmer de til for mye?
    Ja, bøy i plata er jeg klar over, derfor har jeg brukt 48x48 mm for å fordele trykket og sørge for at plata ikke bøyer seg. Stroppene brukes til press mot midten av plata og tvinger på kantene, har også brukt kiler helt på midten. I tillegg går stroppene rundt arbeidsbordet på undersiden, så jeg tror plata skal holde seg ganske flat. Over natta med varme? Ok, notert.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Spennende prosjekt dette.

Har selv vurdert Rythmik til mitt selvbygg.

La bildene komme... :-)
    Jeg har vært 100 % fornøyd med Rythmik fra dag 1, den spiller flatt ned til 15 Hz og akkurat såpass dypt og kontrollert som jeg ønsker. Men den lukkede versjonen har jo ikke den samme bulder&brak-egenskapen som de store SVS-ene, derfor tenkte jeg nå å teste bassrefleksløsningen.

Så du får følge med, jeg kommer nok til å skrive og måle en del når den blir ferdig

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal bli spennende å følge med på!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke skjedd så veldig mye spennende her egentlig. Det har vært litt stillstand i prosjektet pga. en spontan hyttetur.

I dag har jeg kappet opp resten av platene, limt de sammen og satt de i press. Jeg er egentlig fortsatt usikker på hvor stort press man bør ha, men i mangel av tvinger har jeg brukt jekkestropper, 6 stk. som er spent til bristepunktet. Det begynte hvertfall å tyte lim flere steder, noe som bør tyde på at det er et visst press. Så får de stå slik til litt utpå dagen i morgen.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-stropp1-jpg

Til sammeføyning har jeg tenkt å bore og bruke treplugger og godt med lim. Jekkestroppene blir antagelig brukt der også.

Spørsmål: Kan avstivningene inni kassa være 12 mm kryssfinér eller bør det bære tykkere?

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstivning er mest for å koble de store panelene sammen så derfor er nok ikke 12mm noe problem. Jeg hadde ikke tatt meg bryet med å laminere plater til avstivere i hvert fall. Jeg pleier å bruke 18mm, men det er fordi jeg vil slippe å kjøpe flere dimensjoner.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tenkte nok mest på at selve avstivningsplata kunne vibrere og skape resonanser, men det er kanskje ikke noe problem.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Spørmål: Kan avstivningene inni kassa være 12 mm kryssfinér eller bør det bære tykkere?
    Jøsses.:shock:
    Morsomt å se at det er flere som hygger seg med prosjekter i regnværet!
    12mm bør vel holde ganske greit. De skal jo kun oppta kreftene endemellom platene, og om ikke avstanden mellom disse er for stor, så bør det funke.
    Om du er redd for sideveis bevegelser, så kan du jo kryss-avstive!
    Har du plass til en slik løsning, så kan jo det sikre avstiveren sideveis også.
    Jeg tillater meg å linke til mitt steingamle prosjekt, som antakelig forklarer det hele:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...orening-4.html

Scroll ned til innlegg#72...

Stå på, og ikke vær redd for for mye press i limeprosessen!
    Jo tynnere limfuge mellom platene, jo bedre. ;-)

Newcomer fsmidt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lat som jeg er har jeg ikke sett noe på tegningene til denne kassa, men hvis det er snakk om ett kryss f.eks så vil overflatene som regel bli så små at det ikke burde kunne skje. Eventuelt kan du jo bruke flere avstivere. 20-30cm mellom burde være mer enn nok. Mange overdriver det veldig, men du vil nok neppe høre forskjell på nok og overkill. Samtidig er jo det noe av morroa med å lage noe selv.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstiverende trenger ikke være så heftige, da endel av ressonansene fra kassen kommer fra over og undertrykket i kassen når elementet slår inn og ut. Ettersom du har det samme trykket på hver side av avstiveren, så vil den ikke bli utsatt for like store påkjenninger med tanke på svinginger. Dersom du krysser avstiverene i tillegg så burde du være på sikker side!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jøsses.:shock:
    Morsomt å se at det er flere som hygger seg med prosjekter i regnværet!
    Javisst, noe må man jo finne på. Kan'ke sitte inne å se på TV hele dagen heller :evil:

Ideelt sett skulle jeg sikkert hatt mer press, men det er dette jeg klarer å få til med utstyret som er for hånden. 6 stropper spent så langt jeg tør bør vel også gi ganske bra press?

Ellers takk for tilbakemeldinger. Her er en Sketchup hvor avstivningene slik de er tegnet fra Rythmik er satt inn.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-fv15brace1-jpg

Jeg kan selvsagt gjøre det mer komplisert ved å kryssavstive men hvis det ikke har noen særlig praktisk betydning, bruker jeg ikke unødig energi på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann,

prøver deg på en rythmik du også,

jeg ble veldig fornøyd med min ,helt klart den beste jeg selv har hatt, mangler bare finishen.

lykke til videre.

mvh Jørgen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jørgen_b
    heisann,

prøver deg på en rythmik du også,

jeg ble veldig fornøyd med min ,helt klart den beste jeg selv har hatt, mangler bare finishen.

lykke til videre.

mvh Jørgen
    Så bra Det blir vel gjerne slik at finishen blir nedprioritert når ting spiller

Ja, tenkte jeg skulle prøve en ventilert utgave. Jeg har vært veldig fornøyd med den lukkede utgaven men savner litt mer trøkk helt i bunn.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en regntung dag, ennå økt avsluttet Beklager for øvrig litt dårlige bilder, jeg bruker iPhone-en, men håper de gjør jobben som underholdning.

Det jeg skal huske til neste gang, er å grovkutte platene, lime de sammen og kutte de opp i riktig størrelse etterpå. Det som skjer er jo at man ikke klarer (jeg klarer det hvert fall ikke med dette verktøyet :roll å kutte alle platene fullstendig likt. Dermed blir det en glippe på en mm eller 2, og det gjør at kantene på platene blir unøyaktige. Du ser det spesielt godt på frontplata. Jeg vurderer å renskjære alle platene 2-3 mm på hver kant slik at kantene blir rette. Reduksjonen i volum er ikke større enn at jeg tror vi kan tolerere det. Dessuten bruker jeg tynnere avstivning enn det som er oppgitt på tegningen, 12 mm i stedet for 18 mm, noe som jo kompenserer litt for justeringen. Liker det ikke men jeg tror det må til

Dagen har medført tilskjæring av avstivningen, 2 plater, samt utfresing av hull. Jeg tok jobben med å forsenke elementet. Tegningen sier 9,5 mm, jeg tror det ble mellom 9 og 10 mm et sted, og så la jeg på 1 mm elns for at hullet ikke skal bli for trangt. Håper tegningen stemmer...

Hullene i avstivningene er også akkurat slik tegningen viser, og det bakerste hullet er litt mindre enn det forreste, som også er litt mindre enn elementhullet. Jeg går ut fra at det er noen tanker bak disse dimensjonene.

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-hull1-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-forsenket-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-oppstil1-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-oppstil2-jpg

Ellers venter jeg på svar fra Enrico om lengden på bassrefleksrørene, dette er ikke oppgitt på tegningen, men jeg har hvertfall tatt ut hull i avstivningsplatene for røret. Frontplata er ikke frest ut for rør ennå, siden jeg vil ha flensen i hendene og måle litt først. Litt diverse deler skal bestilles i kveld.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •