DIY Rythmik FV15. Ferdig! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 121
    Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det ikke like greit å ta reinkappingen som en nødløsning, og se hvordan det blir etter sparkling og sliping a? Eller blir det sykelig mye sliping da kanskje? Uansett så ser det jo virkelig ut som en voksen sub! Kult prosjekt og iPhone-bildene duger i massevis.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg vet egentlig ikke hvor mye sparkling det blir. De platekantene som blir "synlige" fra fremsiden er fronten og toppen på sidene. Bakplata kommer på innsiden av sideplatene. Jeg har tenkt å bruke overfres med et fresestål med ganghjul nederst, for å tilpasse sideplatene mot topplata og bakplata (skjønner tegninga?), da blir det helt flush kant-i-kant. Frontplata er såpass tykk at fresestålet ikke er langt nok, så der blir det noe pussing, men med en båndsliper tror jeg det skal gå greit. Hjørnene blir også avrundet slik som på originalen

Alt dette forusetter at den spiller bra og integrerer fint i rommet. Hvis ikke blir kassa forkastet, og elementet og forsterker blir satt tilbake i originalkassa. Men sant og si har jeg ganske store forventninger

Den blir ganske voksen ja (hxbxbd) 63,2 x 47,2 x 62,6 cm.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag var planen egentlig å finskjære platene for bedre passform, men etterhvert som jeg begynte å se over platene, måling av vinkler og samlet platestørrelse, fant jeg ut at det ville bli mye jobb. Hvis jeg begynte å justere på én, måtte den tilstøtende også justeres, og så den neste osv, dermed er ballet i gang. Så i stedet begynte jeg å prøvemontere platene med plugger, og det viste seg at det egentlig var behov for noen ørsmå justeringer på 1-2 mm på de verste platene. Dette ble justert under prøvemonteringen, og det ble etter hvert ganske tighte skjøter.

Nå er det hvert fall limt litt sammen: bakplata, de indre avstivningene og den ene sideplata. Jeg vet at det skulle vært mer press på, og at man bør bruke flere tvinger, men det er dette jeg har for hånden og såpass lange tvinger var dessverre ikke å oppdrive i nærområdet.

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-lim1-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-lim2-jpg

Baklpata ble trukket noen få mm inn i kassa, og til slutt skal dette justeres inn med overfres slik at det blir helt i flush. Det samme gjelder også for sideplatene, men der er det kun snakk om en ørliten mm på hver side.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-lim3bakplate-jpg

Ellers har jeg fått svar fra vår medforumist jørgen_b om lengden på bassrefleksrørene:
    "A set of two double flared ports,3-1/2" in diameter and 19" in length".

Dette tilsvarer 8,89 cm mens rørene jeg har bestilt fra Dynabel er 10 cm innvendig, så jeg må antagelig justere lengden litt. Er det noen med spisskompetanse som kan komme med forslag til hva den nye lengden bør være?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje jeg fant svaret på rørlengden. Jeg har forsøkt med forskjellige kalkulatorer, men ble egentlig ikke helt klok på svarene. Ved simulering med to porter ble simulert lengde ca 90 cm, altså dobbelt så langt som originalt. Men ved å redusere til ett rør ble svaret omtrent som virkeligheten, altså ca 45 cm lange når portdiameteren er 8,89 cm. Ved å øke diameteren til 10 cm blir lengden 55 cm.

Dette kan kanskje stemme med tanken bak konstruksjonen, siden den er konstruert for å kunne tunes ved å stuffe en av portene.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice oppdatering! Hvor mye koster en slik sub?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker alkar, hyggelig å se at noen leser litt her også

Element og forsterker koster ca 6000,- ferdig momset og levert hjem. Man får også en kraftigere forsterker, den koster ca 1500,- mer. Jørgen_b har den komboen. Rythmik Audio 15" servo subwoofer " DS1500 Custom Installation subwoofer Og så kommer jo materialer i tillegg. Det er ikke det billigste på markedet men jeg velger å tro man for det man betaler for. Jeg har jo element og forsterker fra før.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger råd om tuning av kasse

Etter 2 og 3/4 dag med godvær og hagearbeid, har jeg fått gjort litt på suben.

Måtte først lage en sirkeljig, og brukte modellen som andsor brukte. Til info: jeg brukte et tynnere fresestål enn det som sitter i fresen på bildet.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-sirkeljig1-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-sirkeljig2-jpg

Sentrerings"tappen" er en maskinskrue må 4 mm som er skrudd fast med mutter. Ved fresing borer jeg et 4 mm hull samt et litt større hull for å romme mutteren. Dette ble utrolig stabilt og fint. Selve fresen kan man flytte langs føringsstengene og feste med de fresens innebygde skruer til riktig radius. En helt genial innretning, bare synd jeg ikke fant på dette selv...
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-sirkeljig3-jpg

Etter noen runder ble det slik. Jeg måtte frese fra begge sider siden fresen selvsagt ikke klarte 36 mm dybde.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-flarecut-jpg

Så en liten prøvemontasje av frontplata med røret i.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-rmont1-jpg

Jeg tar med noen simuleringer av bassrefleksrørene og kasseavstemming. Har brukt ISD online. Rythmiks egen design er basert på 3,5" (Ø=8,89 cm) rør på 44 cm lengde. Disse rørene vil spise 5,4 liter av kassa så netto volum blir 124,6 (ikke medregnet element). Dette gir en tuning på ca 17 Hz med ett rør lukket, begge rørene åpne gir tuning på 24 Hz.

Mine rør er på 10 cm. Skal jeg oppnå samme tuning med ett rør lukket må jeg opp i 59,5 cm rør. Disse vil spise ca 8,5 liter av kassa så volumet blir da netto ca 121 liter.

Men, og det er her jeg er usikker: hvis jeg går ned til 45 cm rør, dvs at jeg ikke trenger bend på røret (kassa er 55 cm dyp innvendig) og netto kassevolum går litt opp, får jeg tuning på 19 Hz i stedet for 17. Blir dette egentlig hørbart?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøvemontering av element

Da er frontplata limt, og jeg har tatt hull til forsterkeren. Jeg kommer til å måle litt mtp. rørlengden og porttuning. Den siste sideplata blir festet midlertidig med stropper og gummipakning, slik at jeg kan prøve med forskjellige rørlengder. På formiddagen i dag har jeg tatt hull til forsterkeren bak og sjekket om elementet passet i hullet (eller omvendt). Må vel kunne si at det ble tilnærmet perfekt, elementet kunne muligens vært en mm eller to lavere.

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-elementflush1-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-elementflush2-jpg

Hullet til forsterkeren er plassert så langt opp på kassa som mulig, slik at ikke forsterkeren skal komme i veien for et evt. bend og forlengelse av røret oppover.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-elementkasse1-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-elementflare-jpg

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var pene saker! Spent å høre hvordan dem spiller
    Min tråd

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så lekkert ut! pent arbeid også blir spennende og høre åssen den låter

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker karer

Er spent selv også. Håper jeg får tid til noen målinger i morgen, i så fall blir det en del grafer her. Planen er å ta med pc og måleutstyr ut på plenen for å få så lite refleksjoner som mulig.

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult

Er spesiellt imponert over arbeidsbenken du lagde utfra veggen :grin:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo meget bra ut! Likte meget godt frese jiggen du hadde laget deg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker folkens

Ok da har jeg målt litt (innimellom regnskurer og tordenskrall). Sideplata ble midlertidig montert med stropper og tetningslist. Dette blir et langt innlegg med bilder og grafer. Så trekk pusten dypt

Egentlig hadde jeg tenkt å bruke ARTA til å måle med, men siden dette krever noe tilvenning og forbredelser i form av kalibrering, brukte jeg REW som jeg er kjent med fra før. Derfor blir det ikke "høyttalerkonstruktør"-målinger, men enklere former for frekvensamplitudeplott målt ved elementet og bassrefleksportene. Dessuten har jeg brukt RadioShack til disse målingene, og har lagt inn kalibreringsfil får RS, samt kalibreringsfil for lydkortet. Grunnen til at jeg bruker RS og dette lydkortet, er at jeg ville ha med loop back for timing referanse, slik at jeg også fikk målt groupdelay. Jeg har ikke fått analysert dette noe særlig ennå, men dataene ligger hvertfall her.

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-sub-linger-004-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-sub-linger-006-jpg

Her er bendet til 55 cm-alternativet
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-sub-linger-009-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-sub-linger-012-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-sub-linger-014-jpg

Så over til målingene.

Her er resonansfrekvensen i 45 cm rør, begge åpne og ett tettet. Her ser vi tydelig resonansfrekvensen: ett rør tettet gir ca. 17,5 Hz mens med begge åpne blir den nesten 22 Hz.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-port-45-stuffed-vs-jpg

Her er frekvensresponsen til elementet, lyseblå: begge åpne, rød en tett og grå begge tette.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-driver-45-jpg

Dessverre har jeg ikke vært flink nok til å passe på å ha kort nok avstand fra mik til elementet, slik at amplituden til elementet har blitt for lav i forhold til porten, men her kan man hvertfall se hvordan porten ruller av og elementet tar over. Dette er med en port tettet.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-port-element-45-stuffed-jpg

Så noen målinger med 45 vs. 55 cm rør. Her er elementet målt med begge porter åpne, blå er 45 og sort er 55 cm rør:
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-45_55-driver-jpg

Her er elementet målt med 1 port tettet, rod er 45 og sort er 55 cm rør.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-45_55-driver1st-jpg

Som vi ser er det ikke noen stor forskjell for elementutslaget. Skal vi kikke på tuningen i porten. Her målt ved portmunningen med begge porter åpne, sort er 45 cm rør:
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-port-45_55-jpg

Så sjekker vi måling av portåpning med en port tettet. 45 vs. 55 cm lengde, lyseblå er 45 cm rør.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-port-45_55-stuffed-jpg

Konklusjon 45 vs. 55 cm rørlengde. Det som er pussig er at forskjellen skulle vært større og annerledes. Med 55 cm rør skulle tuningen vært rundt 17 Hz mens med 45 cm skulle tuningen vært høyere, ca 19 Hz. Det kan muligens skyldes lekkasjer eller utettheter noe sted. Bendene bakerst i kassa er type avløpsrør og de passet ikke helt med rørene fra Dynabel. Derfor måtte dette monteres sammen med tetningslist og gaffatape. 45 cm røret er hvertfall tight montert sammen, og når tuningen blir på 17 Hz med de korteste rørene, tror jeg vi sier at det er passe. Ja, med forbehold om at resten av kassa er noenlunde tett, noe jeg antar at den ikke er 100 %

Jeg har en for øvrig drøss med målinger, så hvis noen er interessert i noen spesielle kombinasjoner, så si i fra.

Det var målinger av selve kassa, og alle målingene er tatt med dempningsinnstillingen på 14 Hz, dempningsfaktor satt til High (Q=0,5). Mer om dette i neste post.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som gjør Rythmik litt spesiell er servokontrollen og muligheten for å justere dempningsfaktor ved 3 forskjellige hjørnefrekvenser: 14, 20 og 28 Hz. Jeg har altså målt alle mulige kombinasjoner: dempningsfaktor på high, medium og low ved 14, 20 og 28 Hz, både amplituderesponsen til elementet og portene, og med begge åpne versus en port lukket. Kun med 45 cm rør, dog...

Den som er interessert i å lese mer om insstillingene kan finne det her: Rythmik Audio • Servo subwoofer products

Alle målingene av elementet er tatt uten å flytte mikrofonen eller andre endringer, så forskjellene i kurvene skyldes ene og alene hvordan Q-settingen på forsterkeren påvirker membranvandringen. Jeg skal komme litt tilbake til dette når jeg begynner med kalibreringen inne.

Vi ser på elementet først, en port lukket, frekvensen satt til 14 Hz og dempningsfaktoren innstilt på low, mid og high, (respektivt Q på 0,9, 0,7 og 0,5). Lyseblå er med high, rød med low
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-driver-st-14-jpg

Og ved 20 Hz, lilla er high, gul er low.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-driver-st-20-jpg

Og ved 28 Hz, rød er high, grønn er low:
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-driver-st-28-jpg

Så kan vi sammenligne elementutslaget ved innstillingen Low ved de tre frekvensene. Lyseblå 14 Hz, svart 28 Hz.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-driver-st-142028lo-jpg

Samme ved medium, gul er 14 Hz, sort 28 Hz.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-driver-st-142028mid-jpg

Og det samme med høy dempningsfaktor (dvs Q på 0,5), samme rekkefølge her også:
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-driver-st-142028hi-jpg

Osv... Igjen, så har jeg måling av de fleste kombinasjoner.

Vi tar med en måling ved portmunningen også. Dette er ytterpunktene. Den grønne er med dempningsfaktor high på 14 Hz, mens den sorte er dempningsfaktor på low, hjørnefrekvensen satt til 28 Hz. Begge er med en port lukket.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-port-st14midopen28lo-jpg

Alle målingene er gjort utendørs, men jeg har ikke hatt mulighet til å måle noe inne. Men jeg fikk så vidt slept kassa innendørs før regnet skyllet ned. Den er en del større enn den originale kassa, og strengt tatt litt for høy slik kinoen er nå, men håper er at dette skal endres i løpet av høsten. Og selvsagt har jeg kjapt koblet den opp og prøvespilt et par basstunge spor.

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-sub-linger-015-jpg

Det største problemet akkurat nå, er at den midlertidig monterte sideplata slamrer ved litt pådrag, så det er ganske store krefter ute å går. Tetningslist rundt elementet og bassreflestussene mangler også, rørene og rørstussene er heller ikke limt sammen, og de må også festes inni kassa. Jeg håper at alt dette er med på å skape en hel del støy, for slik det er nå kan det ikke være meningen at det skal være. Den blafrer og puster noe vederstyggelig når jeg drar på litt. Men dette tatt i betraktning, så har den en helt annen tyngde og pondus enn sin lukkede halvbror. Så jeg er litt spent på fortsettelsen. Euforien har ikke tatt helt tak riktig ennå.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig limt og testet

Avbrutt av en liten tur på hytta, har jeg nå fått limt sammen kassa, montert alle ting med tettelister osv, slik at det skulle være tett. Kort sagt hjalp det betraktelig på all støyen jeg hadde ved forrige testkjøring, og optimismen er en del høyere nå. Men vi må vel ha litt bilder.

Som nevnt, hyttetur, men før vi dro rakk jeg å sette kassa til liming slik at den skulle være klar ved hjemkomst. Først ble rørene fuget slik at de ikke lå løst inni kassa.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-rfug-jpg

Deretter ble de innvendige flensene på rørene limt med PVC-lim, slik man bruker til å lime sammen rør til sentralstøvsuger.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-limstuss-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-limkasse-jpg

Så bar det av gårde. Vi fikk en fantastisk kveld ved fisketjernet, rødvin (den kresne gane vil sikkert protestere og undres over på vinvalget) sprellende fersk ørret og røe rett på ei steinhelle over bålet. Livet er herlig i slike stunder.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-kveld1-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-kveld2-jpg

Vel hjemme har jeg frest bort overskytende platekanter og dratt over med en båndsliper. Mulig jeg er kresen, men pent ble det ikke. Dersom dette blir en permanent løsning, må jeg ganske enkelt bygge en ny kasse. Men mye kan sikkert gjøres med sparkel. Som nevnt så er den litt stor til kinoen. Til sammenligning er benken 50 cm høy og 50 dyp, så får du en viss formening om størrelsen.
    DIY Rythmik FV15. Ferdig!-ikino1-jpg

DIY Rythmik FV15. Ferdig!-ikino2-jpg

Og lyden? Vel, nå har jeg skrudd opp gain ganske mye, bare for å se hva den klarer og for å sjekke evt. ulyder. Foreløpig har jeg testet med ett rør proppet, siden dette gir den laveste tuningen, men jeg skal eksperimentere litt ved kalibrering senere. Ved kraftig pådrag, dvs. når rommet gir fra seg lyder som ikke har vært der før så er det noe støy fra røret. Jeg har rett og slett aldri hatt maken til trøkk i kinoen tidligere. Testet med noen Yello-spor, Pete Belasco, Chris Jones osv, spor som er svært basstunge og på et helt urealistisk nivå i bassen, og så langt har den innfridd. Det er lett å høre noen hull i frekvensresponsen, man hører det ganske tydelig på bassdropene, f.eks. JuniorB. Men den er veldig kontant og musikalsk, akkurat som jeg håpet, man kan lett følge basstonene selv ved de laveste frekvensene på Pete Belasco - Deeper og på No Sanctuary Here med Chris Jones, uten at det oppstår noen form for rumling.

Kona er ikke like fornøyd, hun påstår det skrangler i kaffemaskinen på kjøkkenet

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får'n si, kompis! Synd du ikke er fornøyd med kassa, men på bildene ser det jo voldsomt svært ut! Kult at førsteinntrykket er så bra av lyden, men hva er egentlig galt med kassa? Blir det evt MDF neste gang?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser kjempebra ut dette.

Hva med å finere? Da blir det til og med helt "flush" med elementet som du nevnte kunne vært litt dypere i kassa.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker gutter

Joda, jeg har flere alternativer mtp finish. Finér er jo ett, men det blir for litt dyrt. Nå har jeg også i et litt forhastet øyeblikk avrundet kantene, og da blir det kanskje plundrete med finer(?). Siden jeg har brukt kryssfinerplater, så blir det mye småhull og småflis rundt kantene. Dette går det sikkert an å sparkle så det blir helt slett? Grunntanken var egentlig å male den matt sort. Siden den skal stå i en dunkelt belyst kino, så er ikke kravet til finish så fryktelig høyt.

En annen ting er at kassa er litt stor, og siden det er store sjanser for at det blir noen forandringer her i kinoen utover høsten, så går jeg med en idé å endre det hele til en sonosub. Men før jeg setter den planen ut i livet, så må jeg prøve meg frem med plassering i hjørnene først. Vi får se

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette ble jo flotte greier, tols1! Om det må sparkles litt så må man jo det på de fleste bygg. Bruk gjerne stålsparkel til dette.
    Synes ikke du skulle bygge nytt. Skal den stå skjult hadde jeg nok bare brukt maling og rullet på noen strøk. Har du derimot planer om å vise den frem hadde jeg nok valgt finering. Slike kasser er meget enkle å finere, og det hadde du greit fått til.

Ellers må jeg si at dine målinger er spennende lesing, selv om ikke alt er så lett å forstå. Også spennende at du bygger med tanke på justeringsmuligheter av rør underveis, det gjør hele prosjektet mer lærerikt! :-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •