oddi gjør noe han ikke kan: bygge sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

oddi gjør noe han ikke kan: bygge sub

Hei
    kjøpte for en tid tilbake noen B&W CM1 høyttalere. Jeg syns disse manglet litt bass, og ville bygge meg en sub. Kjøpte da en dynabel 15" og bygde en kasse fort og greit. når det gjelder deling brukte jeg et aktivt filter fra reckhorn, et slikt:

Funker finfint det! Suben ble seende slik ut (den skal få en bedre finish, skal jo ha forholdsvis høy waf her)

Jeg valgte en lukket løsning rett og slett fordi det er enklest å få til, men et kassedesign med bassporter i ca samme størrelse hadde jo ikke vært feil
    Syns riktignok ikke den gikk så dypt som jeg ønsket, og siden det var overraskende gøy å bygge og jeg faktisk har forsterkerier til å drive en ganske grei sub ønsker jeg forslag på noe bedre.
    suben har en fysisk størrelse på 50x50x50, og nettovolum er ca 102 liter. Den er bygget i 19mm mdf, og jeg fikk kuttet materialene på maxbo. sparte meg ca 100 timers arbeid vil jeg tro

Siden hele stasen har kosta meg ca 1500 kr, kunne jeg godt tenke meg å bygge noe annet som gikk litt dypere og var litt mer "hifi-ish" Brukes primært til musikk, lite film. Ser at dynabel har endel suber i sitt sortiment, men dette er kun aktive? Jeg er som sagt ute etter noe passivt.. finnes det gode/gratis dataprogrammer som kan simulere en grei sub? Noen her som har konstruert noe som har funket overraskende greit?

mvh oddi

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Hvor nøye har det søkt gjennom eldre tråder her og på andre lignende forum? Masse informasjon og gode tips der ute!

Dynabel har jo haugevis av løse subelementer. Ett populært er Peerless XXLS 10 og 12.

WinISD er et fint gratisprogram til å simulere forskjellige løsninger. Uansett er det ingen simuleringsprogram som gir deg konkrete svar på hva som fungerer best for akkurat DEG, med mindre du vet hva du simulerer mot. Derfor synes jeg du bør lese deg opp på andres prosjekter/erfaringer og finne noe som høres ut til å passe ditt bruk, som en start.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    Hei! Hvor nøye har det søkt gjennom eldre tråder her og på andre lignende forum? Masse informasjon og gode tips der ute!

Dynabel har jo haugevis av løse subelementer. Ett populært er Peerless XXLS 10 og 12.

WinISD er et fint gratisprogram til å simulere forskjellige løsninger. Uansett er det ingen simuleringsprogram som gir deg konkrete svar på hva som fungerer best for akkurat DEG, med mindre du vet hva du simulerer mot. Derfor synes jeg du bør lese deg opp på andres prosjekter/erfaringer og finne noe som høres ut til å passe ditt bruk, som en start.

Lykke til
    takk for bra svar! når det gjelder å søke igjennom, har jeg da tatt etpar runder her Var her jeg fant ut at det kunne være lurt med et stort PA-element og lukket kasse Ellers er det jo like mange meninger som poster når det gjelder ting her inne, derfor jeg har eksperimentert litt selv denne gang Driver og pusler med suben as we speak, med litt ekstra topp, bunn og frontplate, + at jeg fant masse dempemateriale i garasjen, det kan nok komme godt med! Må fyke og kjøpe sparkel nå, siden dette er første gang går det nok endel sparkel ja;S

mvh oddi

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •