Tabaq

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46

Tråd: Tabaq

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tabaq

Ble dårlig med dokumentering av byggeprosess, men det er rimelig rett frem om man følger oppskriften.

http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf

Jeg bruker Tang Band W3-871 (foreløpig uten filter) og er utrolig fornøyd. Helt utrolig hva disse småtassene får til. Fulltone-verdenen er spennende og det blir slett ikke siste prosjekt. Dere får unnskylde kabel-rotet. Jeg driver å tester litt forskjellig og skal ordne opp i det straks. W3-ene får hjelp i bunn av en SVS SB12-klone. Den skal få samme finish. Skal også bygge en lukket sub med dynabel PA1550 for å teste hvordan den er.

PS: dette er kun første strøk.

Tabaq-cimg1002-medium-jpg

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Flott resultat, og bare første strøket?
    Hva slags maling og rulle/kost bruker du?

Ser ut som de står alene ved tv'en? Betyr det at du tenker bruke de som fronter med en sub? Tåler de så mye juling?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tåler litt mer juling når man deler de høyt. Deler på 120hz nå, men skal teste litt forskjellig. Når det er sagt så spiller de ikke grisehøyt, men høyere enn jeg forventet etter diverse kommentarer på nett. Bruker disse framme nå, men kommer muligens til å bygge noe med 8" fulltone på sikt.

Ang maling, så lyver bildet endel. Bruker hvit gulvmaling påført med skumrulle. Ikke spes fornøyd med det tipset. Brukte fordriver, men kommer til å pusse lett og bare rulle på neste strøk.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende konstruksjon, ser ut som du har fått til rimelig bra finish også! Mtp lydtrykk, klarer disse 90-95db målt fra 1 meter? Har fulgt trådene på sentralen og har hatt lyst til å forsøke meg på noe lignende (evt cyburg). Er litt skeptisk til hvor bra de vil fungere om man slenger på en film (selvsagt i spann med sub delt rimelig høyt). Noen kommentarer eller tanker? Ser du jo at du kjører med en diy sub nå og tenker fremover med litt større varianter på den fronten også.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshacken ligger hos gamlingene, så jeg får ikke sjekka lydtrykk. Kan si at jeg har spilt høyere enn jeg trodde jeg kunne. Dette sier ikke deg eller andre så mye da vi har forskjellige preferanser. Såg film i går og det funket meget bra, men det var ikke Transformers for å si det slik.

Det er "hel" på Sentralen som inspirerte meg. Har mye spennende for seg.

Det som slår meg (og kona for den del) er hvor "riktig" det høres ut med fulltone. Det var nesten et sånn "ja selvsagt-øyeblikk". Hvertfall for vår del. Neste prosjekt blir sannsynlig noe med Sigma-serien til Fostex.

PS:elementet i min Tabaq sitter høyere enn på tegningene, men konstruktøren har bekreftet at det går bra så lenge man demper mer.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags dempemateriale har du brukt?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Hva slags dempemateriale har du brukt?
    Acousto-Q fra dynaBel

Newcomer johime sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

har veldig lyst å prøve meg på et DIY høyttaler sett å dette ser ut som noe for meg, billig og lett Har en gammel yamaha stereo forsterker på 2*95w liggende å støve ned, mitt spørsmål e da.. vis jeg bygger disse høyttalerne, må jeg bygge delefilter og da siden jeg ikke kan justere delingen på forsterkeren slik som på reciver??

ps: er veldig fersk på dette med selvbygg :P

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører uten filter nå og det låter fint. Det anbefales likevel et BSC-filter til de fleste fulltoner. Om du ser nederst på siden i linken i første post, så ser du hvordan det ser ut. Det skal til og med du og jeg klare.

Sett igang og bygg! Jeg syns det låter helt fantastisk. Spesielt med litt hjelp i bunn. Noe spl-monster er det selvsagt ikke, og det er ikke all musikk som låter like bra. Knopfler, Dybdahl, Melua osv låter kjempe.

Jeg har ett par til + ett sett med Tang Band 4". Lurer på hva neste prosjekt blir...... Jeg kjøpte også Fostex Fe168e Sigma i går. DE gleder jeg meg til å høre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom liten sak den TangBanden, jeg har vel et par sånne liggende faktisk. Sant og si så har jeg denne linken i bokmerkesamlingen: HiFiForum.nu - En utmanande högtalare? og har hatt lyst til å prøve i lang tid. Blir litt oppildnet av å lese slike tråden som denne også

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du gi noen eksempler på hvilke genre som faller helt igjennom? Hører selv aldri på metall\hardrock osv, men hva med litt lett listepop (f.eks Michael Jackson fra glansdagene)? Har lest litt om de som har brukt beyma sin 15" Coax, men det blir brutalt å dra med inn i den lilla stua jeg disponerer. Ser kanskje for meg en lettere modifisert TABAQ med 5" som HEL på sentralen har vært innom.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg skal ekskludere hele genre. Dersom det skjer for mye i lydbildet høres det rotete ut. Jeg kaller det "metning av elementet". Muligens bare meg som skjønner hva jeg mener her, men det er slik det høres ut for meg. MJ har jeg ikke hørt, men Donkeyboy funket glimrende.

Lurt mer enn en gang på å bygge "The Caveman" med Beyma sin 15". Tror det hadde vært rått.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner godt hva du mener, forøvrig var det akkurat den konstruksjonen der jeg tenkte på. Litt av en høyttaler det der! Ser frem til ny tråd når du får kommet igang med byggingen av Fostex.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Skjønner godt hva du mener, forøvrig var det akkurat den konstruksjonen der jeg tenkte på. Litt av en høyttaler det der! Ser frem til ny tråd når du får kommet igang med byggingen av Fostex.
    Har snakka med Ingvar og det skulle være mulig å få tegninger, og å kjøpe delefilter-komponenter fra de. (de har jobba endel med filter til disse)
    Laser-graverte skilt med logo på er også tilgjengelig. Beyma er veldig billig hos avshop, så man får mye ht for pengene der.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Jeg kjører uten filter nå...
    Teddy uten filter?
    Tabaq-teddy-jpeg
    (sorry, bare måtte)

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. De som kjenner meg mener akkurat det.

Teddy uten filter=Tabaq.....?

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Artig

Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ble dårlig med dokumentering av byggeprosess, men det er rimelig rett frem om man følger oppskriften.

http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf

Jeg bruker Tang Band W3-871 (foreløpig uten filter) og er utrolig fornøyd. Helt utrolig hva disse småtassene får til. Fulltone-verdenen er spennende og det blir slett ikke siste prosjekt. Dere får unnskylde kabel-rotet. Jeg driver å tester litt forskjellig og skal ordne opp i det straks. W3-ene får hjelp i bunn av en SVS SB12-klone. Den skal få samme finish. Skal også bygge en lukket sub med dynabel PA1550 for å teste hvordan den er.

PS: dette er kun første strøk.

Tabaq-cimg1002-medium-jpg
    Hei! Artig å bygge fulltonehøytalere. 8) .Bygde et par selv i fjor med TB 4" elementer. 1 i hver kasse.ca 11 liter volum. 1 stk 10" dvc sub bass i lukket kasse på ca 25 ltr. sørger for bassen. Receiveren deler ved ca 100 HZ.Funker som fjell det. Ikke kjellerdyp bass men nok til å få rokkefot. Detaljert og bredt lydbilde.Manglet noe i toppen. Dette var uten delefilter.

Bygde så BF/zobel og notch filter; Fikk hjelp til å beregne dette via Dynabel. Da ble diskanten mere åpen og mellomtonen trakk seg tilbake endel, alt i alt ikke engasjerende i det hele tatt.
    Holder på med nye ting og disse blir lagt på hylla en stund. Tror at et supplemang med en liten åpen diskant ville vært tingen. Mindre spoler, kondenstatore og motstanderr mellom forsterker og høytaler element er i mine øyne det beste.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke følt behov for filter enda, men det blir nok prøvet ut. Får mer og mer sansen for disse småtassene. Fått et strøk på SVS-klonen også og både jeg og kona er fornøyd. (hadde noen stygge Infinity SM155 her før)

Kommuniserer med en "guru" fra USA ang Fostex 168 Sigma og 2x Eminence Alpha 15A pr side i OB. Spennende.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er meget spennende med OB, har jo tatt litt av på sentralen og det. Skulle likt å fått en lytt og dannet meg et bilde av hva det er snakk om lydmessig. Billige elementer og lite effekt er jo også et stort pluss. Forresten så må du vel virkelig ha fått sansen for fulltone siden beyma settet ditt ligger ute?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang Miles så handler det mer om plass (og estetikk). Vi ble lovet tomt her i bygda i ett år før vi fikk kontra-beskjed. Da hadde vi tegna hus og det var både stor stue og hjemmekino inntegnet. Nå ser det ut til at vi må kjøpe hus, og da er sannsynligheten for å finne et hus med egnede rom mindre. Men ja, jeg har fått sansen for fulltoner.

Har fått tilbakemelding fra Martin King ang Fostex 168 Sigma og Eminence. Tror det blir bra.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •