Min hvite tv-benk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min hvite tv-benk

Hei alle! Som noen kanskje har sett så har jeg spurt om noen har erfaring med hifi klubbens Unnu serie. Svært lite tilbakemeldinger egentlig og jeg har etterhvert funnet ut at den ikke er dyp nok. Derfor har jeg bestemt meg for å lage meg en ny en med egne mål med inspirasjon fra frislev, unnu og justracks..

Jeg bruker 16 mm mdf plater siden det var det jeg hadde liggende.
    Målene er 160cm lang, 55cm dyp ,50 cm dyp innvendig og ca 35 cm høy + 9 cm sokkel. Sokkelen er 1 cm høyere enn gulvlistene mine, slik at benken kommer over lista og inntil veggen. Grunnen til at den blir 50cm dyp innvendig er for å få en bakplate slik at jeg kan feste et støpsel med 6 kontakter bak den. På den måten blir det minimalt med kabelrot. Den blir tredelt med to stoffdører og åpen midt. Hyllene blir av sort herdet glass mest sannsynlig. Dette er for å gjøre det litt lettere for meg selv og for å få et litt mer "kjøpt" preg på benken.

Dørene skal ligge inne i benken og ikke på utsiden som en standard skapdør. Problemet her er å finne hengsler som passer, men disse er nå bestilt fra en kjøkkenleverandør på Møre.

Det første jeg gjorde var å grovkappe topp og bunnplate og sideplatene. Det er vanskelig å gå et fint kutt på sirkelsaga når platene er så store så jeg kappa de på 60 cm bredde og finkutta de på 55cm senere. Mener plata var på 300x180 og veide over 50 kg. Deretter grovkutta jeg sideplatene og midplatene. Midtplane er 5 cm kortere enn endeplatene for å få trekke bakplata 5cm inn i benken. Jeg har sprikret hele benken med spikerpistol og limt den med polyuretan lim. Den ekspanderer når den tørker og limer grisegodt.

Når hele benken var spikret og limt godt sammen sparklet jeg alle kanter og skjøter med hussparkel. Det viste seg å være en blemme! Den tørker drittsakte og sitter megadårlig. Måtte gå over med bilsparkel etterpå og det gjorde susen! Nå er den lakkert ett strøk med oljemaling i fargen ncs 0500 n, som er fargekoden på mine SA Explorer. Jeg har gått over og finsparklet småsår og skader og den er nå grunnet på nytt med sprutesparkel og klar til siste/nest siste strøk med oljemaling. Jeg bruker vanlig standard oljemaling for treverk som jeg tynner ut ca 20% med white spirit og sprøyter den med lakksprøyte. Dørene har jeg også laget av MDF. Jeg kuttet de litt mindre enn hullet i benken for å få plass til stoff etc. Jeg laget en helt enkel firkantet plate som jeg skar hull i etterpå med stikksak og borret opp med 35mm hullbor. Jeg kjøpte høyttalerstoff som er veldig veldig likt stoffet på SA explorer. Både i farge og mønster. Dette la jeg dobbelt når jeg trekte dørene for å unngå at dioder etc skulle lyse gjennom. Spent på resultatet her senere. Spesielt Hegel'en har veldig sterke lys (dessverre).

Hittil har benken kostet:
    - MDF plate ca 300 kr
    - Hengsler ca 200 kr
    - Sprutesparkel x 2 = ca 200 kr
    - Oljemaling 1 liter ca 200 kr
    - Sparkel fra biltema under 100 kr.
    - Glassplater til hyller ca 600 kr
    - Høyttalerstoff til dørene ca 100 kr.

Totalt ca 1600 kr for å få en benk akkurat slik jeg vil ha den! Kunne spart meg 600kr om jeg gadd å lage hyllene av MDF også

Legger ved noen relativt dårlige bilder enn så lenge! Skal få tatt noen skikkelige når benken er ferdig. Nå må jeg dessverre en tur på jobb og blir vekke en ukes tid før jeg får tatt sluttstrøket.

Bilder nr 1 forklarer seg selv. Bilde nr 2 viser sokkelen, bilde nr 3 og 4 viser hvor matt den er i lakken. Det er akkurat det jeg vil. Høyglans blir så fettete og avslører pusseriper og andre feil alt for raskt. Bilde 5 viser skjøtene hvordan de blir.

Har glemt å ta bilde av dørene dessverre.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lovende ut dette! Kult at du tilpasser benken fargemessig til høyttalerne. Ser du fant en løsning på hengselproblematikken. Hvis ikke så har jo NIBU det meste, og de har forhandlere over hele landet. Tipper du skulle hatt "CS 100/15 Nexis Impresso" fra GRASS. 8)

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ser lovende ut dette! Kult at du tilpasser benken fargemessig til høyttalerne. Ser du fant en løsning på hengselproblematikken. Hvis ikke så har jo NIBU det meste, og de har forhandlere over hele landet. Tipper du skulle hatt "CS 100/15 Nexis Impresso" fra GRASS. 8)

DrE

Takker for svaret DrErling og du har helt rett, det er den hengslen jeg skal ha. Faktisk så tror jeg det er den jeg har fått bestilt. Bestilte via en kjøkkenleverandør og tegningen jeg så når jeg bestilte var helt lik den du spesifiserte.

Jeg tror også det blir kult med fargetilpasset tvbenk. Gleder meg virkelig til å få fortsette på denne! Jeg lurer også på å montere 4 stk vifter, en til hvert bur på sidene som får strøm fra USB som jeg kobler til en stikkontakt med uttak for USB, men det får bli i neste fase :-) Må først bare få denne opp og gå.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trulsen
    Jeg lurer også på å montere 4 stk vifter, en til hvert bur på sidene som får strøm fra USB som jeg kobler til en stikkontakt med uttak for USB, men det får bli i neste fase :-) Må først bare få denne opp og gå.
    Det anbefaler jeg deg å gjøre! Det blir for tett uten kjøling. Jeg gjorde dette på en TV-benk jeg kjøpt fra Hilmers Hus. Tror jeg la ut bilder på den også her en plass... Husk støvfilter på viften(e) som suger inn. Bruk 120mm vifter beregnet for 12V og kjør de på 7. Nexus har stillegående vifter. Tror 5V (usb) kan bli for lite for en god del vifter, så det bør du sjekke hos produsenten av viften du kjøper.

Overtrykk i skapet (vifte med filter som suger inn) er bedre enn bare uttrekk. Da slipper du at støv suges inn gjennom alle krinker og kroker.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det blir for tett når midtdelen er åpen og det er stoffdører på sidene, men skal se på om det blir for tett litt på sikt:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var hjemme et par dager før jeg reiste på jobb igjen så da rakk jeg å gjøre litt mer. Fikk tatt siste finsparklingen på benken og siste strøket. Spent på hvordan det ble når det tørket for det får jeg ikke sett på før torsdag eller noe sånn..

Fikk festet sokkelen og i mangel på noen form for beslag ble det en list som er skrudd i benken og i sokkelen. Enkelt, gratis og gjør jobben godt nok

Fikk også laget meg noen eikelister som ligger inni dørene. Vurderer å lakkere disse enten sorte eller hvite for matche litt bedre. Men de gjør hvertfall jobben sin, skjuler stiftene stoffet er festet med. Er ikke heeelt ferdig med dørene og det gjenstår å klippe bort litt overflødig stoff. Blir hvertfall helt OK resultat.

Lover bedre bilder når den er ferdig!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøpte du stoff? Jeg holder på med ett prosjekt selv og trenger hvit stoff...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av objorgan
    Hvor kjøpte du stoff? Jeg holder på med ett prosjekt selv og trenger hvit stoff...

Jeg kjøpte på Bass Brothers AS i butikken så aner ikke om det ligger på nett. Meg bekjent så har han bare sort stoff.

Ljudia har sort og lysegrå om det hjelper deg? Frontstoff lysegrÃ¥ - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Ellers har ebay til deg om du ønsker det: NEW White Speaker Grill Cloth Loudspeaker Front Fabric | eBay

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Tv-benken din ser veldig bra ut.
    Jeg har selv sett på møbler fra Frislev og Clic men det blir fort dyrt, så jeg har også bestemt meg for å prøve og lage et tilsvarende møbel selv, omtrent likt som det du lager.
    Hvordan får du de forskjellige kablene inn i benken? Borer du et hull i bunnplaten bak bakveggen som sitter 5 cm inn i møbelet?
    Her har du noen tips til bakveggen din fra clic-møblene.
    clic bakvegg

Hvilken glans brukte du på oljemalingen som du lakkerte benken med?

Jeg synes også disse benene fra Clic er veldig fine. Er det noen som vet hvordan man kan få tak i tilsvarende ben? Man kan bestille fra Clic men de koster 1400 kroner for 4 stk.
    clic vinkelben

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobbeltseng
    Hei.

Tv-benken din ser veldig bra ut.
    Jeg har selv sett på møbler fra Frislev og Clic men det blir fort dyrt, så jeg har også bestemt meg for å prøve og lage et tilsvarende møbel selv, omtrent likt som det du lager.
    Hvordan får du de forskjellige kablene inn i benken? Borer du et hull i bunnplaten bak bakveggen som sitter 5 cm inn i møbelet?
    Her har du noen tips til bakveggen din fra clic-møblene.
    clic bakvegg

Hvilken glans brukte du på oljemalingen som du lakkerte benken med?

Jeg synes også disse benene fra Clic er veldig fine. Er det noen som vet hvordan man kan få tak i tilsvarende ben? Man kan bestille fra Clic men de koster 1400 kroner for 4 stk.
    clic vinkelben

Heisann og takk for hyggelig tilbakemelding Dobbeltseng!

Fra bakplaten og til veggen min er det 5 cm klaring. Der har jeg montert et støpsel med 8 stikk som er ca 4,2 cm bredt. Da får jeg skjult absolutt alle kabler bak bakplaten. Som du ser på bildet mitt er stikket i veggen inni benken så alt blir skjult, bortsett fra høyttalerkablene som kommer til å bli litt synlig. Jeg bruker 15 i glans på malingen jeg har lakkert den med. Jeg ønsker minst mulig glans for å være ærlig.

De benene der fra Clic var meget pene! Jeg ønsket sokkel, fordi da bærer den konstruksjonen. Om en slik tung tv-benk skal hvile på 4 ben, må den være bedre avstivet enn det min er. Sokkel er pent, skjuler alt av kabler og du slipper å vaske under den

Jeg har gjort meg noen få erfaringer underveis, så neste gang ville jeg lagd den på en annen måte. Men, det får bli med erfaringen og så huske på det på neste møbel.

Jeg er nå "ferdig" med benken. Det gjenstår å lakkere bakplaten og feste dørene. Det tar jeg i morgen, men siden det var så ekstremt labert med tilbakemeldinger her så blir nok dette en av de siste postene i denne tråden!

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke sett denne tråden før.

Dette var interessant lesing. Liker løsningen med stikk-kontakten. Lurer på hvordan du løser dette med kjøling.

har forsøkt på innebygget strøm og tenker på kjøling i min Mosjø som blir kokenes varm. Hvordan gjorde du med vifter?
    Har fått trukket strøm langs veggen og fått inn en "padde" med 6 stikk i benken. dårlig gjemt dessverre.

Om tid og stunder må jeg også prøve på noe som dette. resultatet blir jo kjempe også

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Dette ble veldig pent. Har selv sett meg ut "UNNU" fra hifiklubben, men vurderer å bygge selv tilsvarende ditt til en brøkdel av prisen.

Kan du fortelle noe om hva du ville gjort annerledes, og hvordan du kjøler ned/lager overtrykk i kabinettet?

Takk for svar!

-Alex

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for tilbakemeldinger

Jeg har ikke noen vifter i mitt rack og det blir på ingen måte varmt. Det er god utlufting gjennom nettingen på dørene og forsterkeren som står i midten har også god kjøling.

Jeg ville gjort et par ting annerledes, bla brukt fine mdf plater ikke noen gamle jeg bare hadde liggende. Disse jeg brukte var skadet og det tok vanvittig mye ekstra tid for å sparkle vekk skadene for få det helt 100%.

Det neste jeg ville gjort er å la sokkelen gå helt ut på sidene, ikke 6 cm under benken slik som min gjør nå. Jeg tror det ville vært mer estetisk riktig mtp design.

Jeg ville også brukt bare akrylsparkel og ikke tokomponent som jeg brukte mye på min. Da hadde jeg spart ekstremt mye tid på dette prosjektet her. Det er vell det jeg ville forandret på. Jeg har allerede planlagt V2, men først har jeg noen andre ting jeg må få laget ferdig. Bl.a vitrineskap og en databenk.

Mvh Truls

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •