DIY Sono sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43

Tråd: DIY Sono sub

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Sono sub

Hei! Etter å ha funnet dette forumet har det blitt mye lesing og konstant grubling på artige ting med lyd. Planlegger nå en sub woofer som skal tre inn ved laaaave frekvenser. Dere vet, i en film eller på spesiell musikk med informasjon laaaangt der nede i frekvens. Det blir mye skumlere, mye artigere og mye mer til irritasjon for naboen. :-D .
    Altså; Støperør av typen 148 cm langt og 40 cm i diameter innvendig er handlet inn.
    MDF plater skaffes en av dagene.Fres og sag og andre nyttige ting har jeg stort sett. Loddebolt trakteres med stor iver og Samboeren er bekymret for neste kreasjon.
    Hvilket element og eventuellt subforsterker anbefaler dere?? Har en 40 kg`S stereo effektforsterker stående men denne er jo uten delefilter. Sub utgangen på receiveren er delt på 100 hz. Ønsker at dypbassen skal komme inn ved 25-30 hz og gå så dypt som mulig.8) Midbass og "dypbass" har jeg fra før i 2* 6.5 " pr.side.
    Ideas anyone??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får så vidt plass til en 15". AV shop har en fin Beyma 15SW1300Nd som skulle gi greit med puff, under forutsetning at du lager bassrefleks ut av dette her. Bassport i andre enden av røret altså.

Forsterker: F.eks Hypex DS 4.0. Den har delefilter og EQ innebygget. Forhandler: Dynabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forsterkeren du har på 40kg kan vel brukes om du legger til et delefilter Siden du alikevell er fast bestemt på at du skal ha alt under 25Hz så er det vel bare å dele slik at du ikke får noe annet. Jeg vet du mister fasefoskjyvning osv men du er da på svært grove greier og klarer det nokk med et enkelt delefilter

Hvilken forsterker er det du har som er 40kg? ble litt sånn forveten på hvilket monster dette var

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=77403&cat=27
    Dersom du er rask, klarer du kanskje å få kjøpt ett av disse elementene. Det er nok ett av de beste dypbass-elementene du får tak i her i norge. Ellers blir det å importere noe større fra f.eks TCsounds,som du får tak i fra partsexpress.com.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av culexus
    Denne forsterkeren du har på 40kg kan vel brukes om du legger til et delefilter Siden du alikevell er fast bestemt på at du skal ha alt under 25Hz så er det vel bare å dele slik at du ikke får noe annet. Jeg vet du mister fasefoskjyvning osv men du er da på svært grove greier og klarer det nokk med et enkelt delefilter

Hvilken forsterker er det du har som er 40kg? ble litt sånn forveten på hvilket monster dette var

Må hjem å veie i efta. Vil jo ikke skryte på meg noe . Det er en Sherwood fra 90 tallet. Ble aldri solgt i Norge men en kompis importerte den fra frankrike. Fantes også en tilhørende Surround forforsterker, men denne ble solgt til en annen.
    Effekt trinnet er blytungt og har to Stooooore trafoer og en drøss med kondensatorer av voksen karakter. Oppgitt til 250 W 8 ohm, 460 W 4 ohm.
    Ble sammenlignet med en DP (dynamic precision ??) og var forbausende god i lyden. Litt mindre åpen selvfølgelig men dog.....

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Du får så vidt plass til en 15". AV shop har en fin Beyma 15SW1300Nd som skulle gi greit med puff, under forutsetning at du lager bassrefleks ut av dette her. Bassport i andre enden av røret altså.
    Er det ikke bedre med et element med lengre slaglengde når den skal brukes utelukkende under 30 Hz?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=77403&cat=27
    Dersom du er rask, klarer du kanskje å få kjøpt ett av disse elementene. Det er nok ett av de beste dypbass-elementene du får tak i her i norge. Ellers blir det å importere noe større fra f.eks TCsounds,som du får tak i fra partsexpress.com.
    Epic 12 var utsolgt og forventet inn først i september hos TC sounds.

Har kikket litt på Tang Band 12" hos dynabel som har en hyggelig pris. Lav Fs også. 20 Hz. Tror ikke 15" er aktuell da jeg ikke har funnet noen saftige elementer tilgjengelig her i nærheten.(Norge, Sverige ....).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Er det ikke bedre med et element med lengre slaglengde når den skal brukes utelukkende under 30 Hz?
    Ikke med bassrefleks. I praksis vil bassporten komprimere så mye at den ikke lenger fungerer, lenge før elementet gir opp. Med lukkede kabinetter kan saken stille seg noe annerledes.

Etter min mening er lang-slag elementer i bassrefleks bare tull og bortkastede penger.

F.eks BEF har på forumet har kastet ut sine TC sounds til fordel for Beyma 18" med mer normal slaglengde, med langt bedre resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og likevel består noen av de mest kjente "jordskjelvgeneratorene" av portede kasser med longthrow-elementer...

Dessuten vil denne komprimering skje ved frekvenser som èn 15" i lukket kasse knapt vil nå med et fornuftig volum, dersom kassen er riktig tunet og bygget. Ved disse frekvensene er også "hørselen" vår svært lite følsom for f.eks forvrenging og kompresjon.

I Petimeter sitt tilfelle vil nok et longthrow element i en bra konstruert bassreflekskasse gi den beste dypbassen. Man må over et visst volum ved så lave frekvenser, for å i det hele tatt merke at den er der. Jeg er ikke så sikker på om ètt 15" PA-element vil klare dette.

Men dersom man har mulighet til å bruke nok 18" "PA"-elementer i lukkete kasser, for å nå volumet man er ute etter, er dette helt sikkert den beste løsningen.

edit:
    Etter en rask simulering av en TC2+ lukket vs. portet i bassbox pro:
    begge kassene er 150L, og den portede er tunet til 18hz med 2x10cm porter.
    portet: 101db @ 15hz @ 200W - lufthastigheten i porten er 10.7m/s noe som er mer enn akseptabelt. Elementet holder seg innenfor 11mm utslag.
    lukket: 98db @ 15hz @ 400W - Elementet er nå helt på xmax-grensen, noe som fører til et langt lavere BL-produkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du T/S parametrene til dette TC elementet noen plass?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O Audio - TC Sounds TC2+ Subwoofer Drivers - 10", 12", and 15"

Slik, han skrev ikke hvilket element han benyttet riktignok.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Da skal jeg se på en simulering av en 12" SVC driver i 150 liter refleks. Grafer kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Her kommer simulering av en TC2+ 12, single voice coil. 150 liter, 20 Hz. To porter på 10 cm diameter. Den er gjort i LSPCad, som kan simulere for tap i porten, kalt "port nonlinearity".

Første graf er ved 1 W inn. Den neste er ved 200 W inn. Som man ser går porten i metning og man mister 6-7 dB output ved 20 Hz med 200 W inn. Dette er kompresjon, av verste sort. Jeg hevder at dette er på grensen til ubrukelig....

Det hadde vært mye bedre å bruke to elementer og sette de i lukket kasse. Det hadde gitt samme max output ved 20 Hz, og langt mindre kompresjon. Det hadde også krevd 200W input, det samme som ett element i bassrefleks.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke med bassrefleks. I praksis vil bassporten komprimere så mye at den ikke lenger fungerer, lenge før elementet gir opp. Med lukkede kabinetter kan saken stille seg noe annerledes.

Etter min mening er lang-slag elementer i bassrefleks bare tull og bortkastede penger.

F.eks BEF har på forumet har kastet ut sine TC sounds til fordel for Beyma 18" med mer normal slaglengde, med langt bedre resultat.

Hva med å bruke PR?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PR / slave er kanskje bedre med tanke på kompresjon, men slaven må være mye større enn elementet, da outputet fra slaven i teorien kan bli 3-4 ganger større enn fra elementet. Da man kan like gjerne bruke flere aktive elementer synes jeg, og bruke lukket kasse og litt EQ.

Må legge til at BR kan fungere bra, men det forutsetter MEGET store porter for å redusere kompresjonen. Helst bør portarealet være like like stort eller større enn elementet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir dette på konstruksjoner som ikke er designet for å gå så dypt, som f.eks Duke og Miles?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt annen situasjon, siden tuningfrekvensen er veldig mye høyere, faktisk 42 Hz på Miles vs 20 Hz i simuleringen av TC 12".

På Miles har jeg fått plass til relativt store porter også, så det blir ikke så veldig mye kompresjon før man virkelig spiller høyt. Det er først når man passerer 115 dB at det begynner å skje ting. Det er da 10 dB mer enn en enkelt 12" TC klarer ved 20 Hz, og enda er det lenge igjen til Xmax....

Skal man lage et subwoofersystem som kan matche Miles i lydtrykk så må man nok opp i 4x18" i refleks eller kanskje mer. Per side.. Og legger vi til at LFE kanalen i kinosammenheng skal ha 10 dB mer max output er vi virkelig ute og sykler... men heldigvis spiller man aldri så høyt i praksis som Miles er i stand til. Tror BEF målte godt over 130 dB på sine i lytteposisjon.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kremt, 4*18" per front-ht er jo pent. Ikke noe du ser hver dag i en enebolig.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Her kommer simulering av en TC2+ 12, single voice coil. 150 liter, 20 Hz. To porter på 10 cm diameter. Den er gjort i LSPCad, som kan simulere for tap i porten, kalt "port nonlinearity".

Første graf er ved 1 W inn. Den neste er ved 200 W inn. Som man ser går porten i metning og man mister 6-7 dB output ved 20 Hz med 200 W inn. Dette er kompresjon, av verste sort. Jeg hevder at dette er på grensen til ubrukelig....

Det hadde vært mye bedre å bruke to elementer og sette de i lukket kasse. Det hadde gitt samme max output ved 20 Hz, og langt mindre kompresjon. Det hadde også krevd 200W input, det samme som ett element i bassrefleks.
    Ser ikke ut som denne simuleringen tar hensyn til Le (induktansen) i driveren, og denne er veldig stor på disse elementene.

Flott med stor xmax, men dessverre følger det som oftest med en del ulemper..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tc2+ 1" dvc jeg har simulert, samme element som jeg linket til tidligere.
    Din simulering viser at elementet når xmax ved 20hz @ 200w. Min simulering viser betydelig mindre utslag ved samme input, og da er det jo klart at lufthastigheten blir mindre i porten.

Men vi kan simulere hverandre til vi blir blå i trynet, uten at det hjelper. Jeg vil heller prøve en real-life test. Jeg vil da kjøre sinus-sveip med stegvis økende amplitude, for å finne når frekvensresponsen begynner å endre seg. Det gjør jeg først uten, deretter med plugger i bassportene.

Men uansett vil man med lukket kasse støte på en annen begrensende faktor mye tidligere enn portet. Så da spørs hvilken konfigurasjon som mister lydkvalitet først, portkompresjonen til portet kasse eller det økte utslaget til den lukkede kassen. Det er uansett en fordel å holde seg på så lavt utslag som mulig, og dette klarer den portede kassen bedre enn den lukkede, innenfor arbeidsområdet sitt. Og jeg må spesifisere at jeg nå snakker om lydstyrke, og ikke tilført effekt.

Da kunnne man like gjerne brukt to elementer i portet kasse igjen

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •