DIY Sono sub - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43

Tråd: DIY Sono sub

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja - vi kan sikkert simulere til krampa tar oss...

Det hele munner kanskje ut i smak og behag. Min smak tilsier ikke lang-slag elementer i små kasser i hvertfall, men heller ikke hverken bassrefleks eller lukket kasse låter så bra som åpen baffel. Og slik kan vi fortsette....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Ja - vi kan sikkert simulere til krampa tar oss...

Det hele munner kanskje ut i smak og behag. Min smak tilsier ikke lang-slag elementer i små kasser i hvertfall, men heller ikke hverken bassrefleks eller lukket kasse låter så bra som åpen baffel. Og slik kan vi fortsette....
    Ja det er nok helt riktig, problemet er at det ikke alle som har anledning til å prøve seg frem. Jeg holder selv på med et 4 x tc2+ prosjekt, og opprinnelig hadde jeg bestemt meg for portede kasser, men jeg skal gi lukket kasse en ny sjanse nå. Jeg kan gi en tilbakemelding når jeg har funnet ut mer!

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av culexus
    Denne forsterkeren du har på 40kg kan vel brukes om du legger til et delefilter Siden du alikevell er fast bestemt på at du skal ha alt under 25Hz så er det vel bare å dele slik at du ikke får noe annet. Jeg vet du mister fasefoskjyvning osv men du er da på svært grove greier og klarer det nokk med et enkelt delefilter

Hvilken forsterker er det du har som er 40kg? ble litt sånn forveten på hvilket monster dette var
    Beklager det var ikke 40 kg men "bare" 25,6 kg,,,ops: ops: Sherwood AM-8500B Power Amplifier Other Stereo & Audio for Sale Wickham Portsmouth

Det er denne jeg har.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test av element.

Hmmm... Hentet et TC 12 DVC element igår. Prøvde for moro skyld å koble det til sub forsterker utgangen fra min surround forsterker. En billig kina sak som mange her inne dømmer nedenom og hjem. Selv er jeg imponert over lyden og ganske fornøyd. Blir nok en annen etterhvert. Viser seg at preout sub ikke er volumstyrt og ubrukelig slik jeg ser det. Men.... tilbake til testen.... Jammen ble det uventet mye og mega hurtig bass. Helt på trynet selfølgelig men moro allikevel. 8) . Usikker nå på hva jeg skal bygge. ¨Ser at det er enkelte som sverger til åpen baffel. Men den vil vel bli meeeeeeega stor???? Har jo kjøpt Støpe rør allerede så det blir nok brukt.Dette med bassrefleks eller lukket kasse blir jeg heller ikke klok på. Skjønner at mange av dere sitter på ufattelig mye kunnskap og derfor jeg ønsker innspill. Må påpeke at jeg ikke skal spille drønnhøyt men ønsker detaljert og dyyyp bass i tillegg til fronthøytalerne mine. Sånn ca lese avisa/drikke kaffe volum. Hvordan 25 hz kontra 40hz høres ut tror jeg faktisk ikke jeg helt har greie på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stiller meg fint bak tangen angående slaglengde. foretrekker selv stort arial med kortere slaglengde. det blir mere kontant, og mindre komprimering. krever gjerne større volum. spørs va en kan leve med.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer deg med det lydtrykket du får fra en lukket kasse er nok det det enkleste, men du bør nok ha litt EQ i bunn da. Om èn stk tc2 klarer å gi merkbar bass under 25hz i lukket kasse vet jeg ikke, men kan teste det i morgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått målt litt, alle målinger er gjort fra sweetspot med en digital radioshack. Subben består av 1stk TC2+ 12" DVC i en 110L kasse tunet til 20hz med en 10cm port. Jeg målte meg først frem til maks SPL uten hverken ulyder eller kompresjon med portet kasse, deretter sperret jeg igjen porten og la på EQ. Ingen av oppsettene hadde nevneverdig kompresjon.

Grønn kurve: port åpen, ingen EQ
    rosa kurve: port sperret, 8.2db peak-filter med Q=1.1 ved 20hz.

Her er group delay for oppsettene, den lukkede kommer mye bedre ut:

Her er hva som skjer dersom man presser en portet kasse:

DIY Sono sub-lukket_kompresjon-jpg

Grønn: MasterVolum 34
    Gul: MV 24 (lagt til +10db på kurven)
    Rød: MV 20 (lagt til +14db på kurven)

Konklusjonen min foreløpig er at man kan oppnå ca det samme lydtrykket med begge konfigurasjonene, men man trenger godt over dobbelt så mye effekt med en lukket kasse. Fordelen med lukket kasse er at man får litt lavere Group delay ved lave frekvenser, men om man merker forskjell mellom 50ms og 40ms ved 22hz vet jeg ikke. Fordelen med portet kasse er at man trenger mye mindre effekt, og man slipper EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra dokumentert arbeid!
    Hadde vært interessant å se hvor mye kompresjon du får med lukket kasse også. Det vil nok være noe mindre enn refleksvarianten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra dokumentert arbeid!
    Hadde vært interessant å se hvor mye kompresjon du får med lukket kasse også. Det vil nok være noe mindre enn refleksvarianten.
    Takktakk

Når jeg hadde lagt til EQ med den lukkede kassen var utsvinget veldig stort, på øyemål ihvertfall. Jeg vet ikke om jeg tør å presse den lenger. Jeg kan ta meg litt mer tid senere for å finne maks SPL for lukket vs portet.

Men hvordan tror du at den lukkede kassen vil si fra når nok er nok? Kompresjon, røyk eller et høyt smell? Vil helst ikke ta knekken på elementet i denne testen:P

Ps. Setter stor pris på at du har gjort meg oppmerksom på denne kompresjonen, hadde aldri trodd at den gjorde så mye utav seg! Skal eksperimentere litt mer med port-diameteren også når jeg får sjansen!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dine testmålinger.

Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Har nå fått målt litt, alle målinger er gjort fra sweetspot med en digital radioshack. Subben består av 1stk TC2+ 12" DVC i en 110L kasse tunet til 20hz med en 10cm port. Jeg målte meg først frem til maks SPL uten hverken ulyder eller kompresjon med portet kasse, deretter sperret jeg igjen porten og la på EQ. Ingen av oppsettene hadde nevneverdig kompresjon.

Grønn kurve: port åpen, ingen EQ
    rosa kurve: port sperret, 8.2db peak-filter med Q=1.1 ved 20hz.

Her er group delay for oppsettene, den lukkede kommer mye bedre ut:

Her er hva som skjer dersom man presser en portet kasse:

DIY Sono sub-lukket_kompresjon-jpg

Grønn: MasterVolum 34
    Gul: MV 24 (lagt til +10db på kurven)
    Rød: MV 20 (lagt til +14db på kurven)

Konklusjonen min foreløpig er at man kan oppnå ca det samme lydtrykket med begge konfigurasjonene, men man trenger godt over dobbelt så mye effekt med en lukket kasse. Fordelen med lukket kasse er at man får litt lavere Group delay ved lave frekvenser, men om man merker forskjell mellom 50ms og 40ms ved 22hz vet jeg ikke. Fordelen med portet kasse er at man trenger mye mindre effekt, og man slipper EQ.

Ser jo meget spennende ut det der. Litt avklaring trengs nok for mitt vedkommende. Begrepet "group delay", kan du forklare hva det betyr. er det slik at dette er etterslepet den målte lyden har iforhold til input? eller er det ettersplepet i forhold til andre høytalere som spiller med i oppsettet?

Og 10 cm port er vel diameter på BF røret? hvilken lengde har da røret.? Greit å vite ettersom jeg ikke er like stødig på bruk av div. simulerings programmer. Og hvilken effekt er tilført i målingen ?
    Du har vel selfølgelig trukket fra for BF rør, element og innvendige avstivninger på Kassevolumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petimeter
    Ser jo meget spennende ut det der. Litt avklaring trengs nok for mitt vedkommende. Begrepet "group delay", kan du forklare hva det betyr. er det slik at dette er etterslepet den målte lyden har iforhold til input? eller er det ettersplepet i forhold til andre høytalere som spiller med i oppsettet?

Og 10 cm port er vel diameter på BF røret? hvilken lengde har da røret.? Greit å vite ettersom jeg ikke er like stødig på bruk av div. simulerings programmer. Og hvilken effekt er tilført i målingen ?
    Du har vel selfølgelig trukket fra for BF rør, element og innvendige avstivninger på Kassevolumet.
    Group delay er når ètt frekvensspekter er forsinket i forhold til et annet i samme system. F.eks så ser du at det er lenger forsinkelse i 20-25hz området enn f.eks 50-60hz.

Noen liter fra eller til har lite å si på en såpass stor kasse. Husker ikke den nøyaktige lengden på røret her og nå, men den er ca 40cm. 10cm er diameteren ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Men hvordan tror du at den lukkede kassen vil si fra når nok er nok? Kompresjon, røyk eller et høyt smell? Vil helst ikke ta knekken på elementet i denne testen
    Så lenge elementet beveger seg mye får svingspolen kjøling, så risiko for å brenne elementet er moderat. Uansett bør du kanskje ikke dra på full guffe i mer enn 20-30 sekunder.

Du vil høre når det "gir seg".... da begynner det å låte stygt, og det skjer først når du overstiger Xmax på elementet vil jeg tro. Det skal en del effekt til for å komme dit med disse elementene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge elementet beveger seg mye får svingspolen kjøling, så risiko for å brenne elementet er moderat. Uansett bør du kanskje ikke dra på full guffe i mer enn 20-30 sekunder.

Du vil høre når det "gir seg".... da begynner det å låte stygt, og det skjer først når du overstiger Xmax på elementet vil jeg tro. Det skal en del effekt til for å komme dit med disse elementene.
    Ved så lave frekvenser blir det ikke vanskelig å høre disse ulydene heller, så da skal jeg prøve å guffe på litt mer. Et sveip tar ikke mer enn noen sekunder uansett. Til helgen kan jeg ta en mer nøye test, med flett nytt element og kasse rett fra lakkboksen. Da kan jeg utelukke evt. problem med element og kasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frekvensrespons TC2+

Her kan dere se frekvensrespons målt i rom med radioshack og sinus filer. Dette er 70 liter lukket kasse med Hypex DS4.0, husker ikker om 25 hz boost var på. Tilbudet om kassa er der fortatt "petimeter", du kan jo prøve og bare hive den etterpå om så er.....

Dette elementet spiller veldig kontant og fint i lukket kasse. Nå prøvde jeg aldri å "ødelegge" dette elementet, men det skal mye til å få mest mulig ut av dette med en hypex 4.0. Måtte seriekoble spolene for å få 8 ohms last. 2 ohm takla hypex'en dårlig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kasse

Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Her kan dere se frekvensrespons målt i rom med radioshack og sinus filer. Dette er 70 liter lukket kasse med Hypex DS4.0, husker ikker om 25 hz boost var på. Tilbudet om kassa er der fortatt "petimeter", du kan jo prøve og bare hive den etterpå om så er.....

Dette elementet spiller veldig kontant og fint i lukket kasse. Nå prøvde jeg aldri å "ødelegge" dette elementet, men det skal mye til å få mest mulig ut av dette med en hypex 4.0. Måtte seriekoble spolene for å få 8 ohms last. 2 ohm takla hypex'en dårlig.
    Takk for tilbudet Konrad.Tror jeg avstår. "tuben" min nærmer seg prøvespilling. Det blir et rør på 100 ltr. med bassrefleksrør. Avstiver/støtte for BR røret er på plass, endelokkene laget av 19 mm x 2 er frest ut og limt sammen.
    Irriterende at jeg ikke klarer å legge ut bilder på forumet. Veiledning anyone?? Legge inn bilder for dummies hadde vært passende nivå for meg. :grin: . Driver å regner litt lengden på bassrefleks røret. 10 cm i dia.Havner vel et sted mellom 45 - 55 cm. Innvendig høyde i "røret" mitt er ca 86,5 cm - elementet = ??. Hmmm. må måle litt tror jeg.

Forsterkeriet blir eksternt og dobbelt. dvs at 4 ohms last går fint.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies at det bør være minst 1.5xdiameter fra enden på røret til nærmeste objekt i kassen. Så maks lengde på røret ditt bør være 55cm, noe som ser ut til å passe bra. Tror neppe du hører forskjell mellom 55 og 50cm, så du klarer deg nok fint dersom du bruker 50cm lengde + avrunding på røret.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilde Test.

1

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Funker ikke for meg.

Blir slik:

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det er enklest å lage en konto på: Image hosting, free photo sharing & video sharing at Photobucket
    og laste opp bildene der.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •