mitt første diy prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mitt første diy prosjekt

Hei godtfolk

Eg har litt lyst å prøve å bygge meg ein 2veis stativhøytaler, men skulle hatt litt hjelp og tips.

har sett føre meg desse to frå Seas sin Prestige serie og lurer på om desse kunne vere ein bra kombo?

Seas 27TBCD/GB-DXT - http://www.mamut.net/dynabel/SE%2019...0-%20H1499.PDF

Seas H1288 - http://www.mamut.net/dynabel/SE%2050...0-%20H1288.PDF

Så er det det med kassevolum, og det med lukka eller bassrefleks.. syns det hadde vore spennandes med lukka om det er ein mulighet.

Så er det neste problem delefilter.. er det noko nokon kan hjelpe meg med eller gjere Dynabel det for meg for noken kr ekstra??

Og til slutt lurer eg på kva som er bra å ha inne i kassen av dempemateriale.

På førehand takk for all hjelp, info og tips

Newcomer Kenneth1979 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evhel83
    Hei godtfolk

Eg har litt lyst å prøve å bygge meg ein 2veis stativhøytaler, men skulle hatt litt hjelp og tips.

har sett føre meg desse to frå Seas sin Prestige serie og lurer på om desse kunne vere ein bra kombo?

Seas 27TBCD/GB-DXT - http://www.mamut.net/dynabel/SE%2019...0-%20H1499.PDF

Seas H1288 - http://www.mamut.net/dynabel/SE%2050...0-%20H1288.PDF

Så er det det med kassevolum, og det med lukka eller bassrefleks.. syns det hadde vore spennandes med lukka om det er ein mulighet.

Så er det neste problem delefilter.. er det noko nokon kan hjelpe meg med eller gjere Dynabel det for meg for noken kr ekstra??

Og til slutt lurer eg på kva som er bra å ha inne i kassen av dempemateriale.

På førehand takk for all hjelp, info og tips
    Dette er ganske nær det du vil ha:

Zaph|Audio - ZA-SR71

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygge høyttaler er ikke det enkleste man begir seg ut på. Har man ikke veldig stor erfaring med det å bygge høyttaler kan det være lurt å gå i gang med et byggesett som har ferdige tegninger og delefilter. Man lærer utrolig mye av det. Så kan man heller ta skrittene videre litt etter litt.

Her på AVforum har vi denne tråden, Nyttige linker for DIY., der det er masser av nyttige linker og tips. Jeg vil spesielt trekke fram siden til Troels Gravesen fra Danmark , DIY Loudspeaker Projects Troels Gravesen, her er det masser av meget bra konstruksjoner.

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse sidene finner du mange av. Her er en til:Speaker Design Works

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei men det kan vell ikkje vere så vanskeligt å få til noko som lyder bra. meir spennades å prøve å lage alt sjølv enn å bruke andre sine oppskrifter. veit at det er masse bra forslag til høytalere hos Loudspeaker Projects Troels Gravesen. trur ikkje du det er muligt å få til noko bra ut i frå desse komponentane om eg får nokon til å lage eit delefilter som deler på rundt 2500hz?

Newcomer cleo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit å bruke et ferdig projekt som utgangspunkt dersom du ikke har gjort dette før. Finn noe som er i nærheten av det du ønsker og prøv deg fram. Bruk gjerne sukkerbiter når du prøver deg fram med delefilteret, det gjør det enklere å bytte komponenter. Her er en til:Asterion

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evhel83
    nei men det kan vell ikkje vere så vanskeligt å få til noko som lyder bra. meir spennades å prøve å lage alt sjølv enn å bruke andre sine oppskrifter. veit at det er masse bra forslag til høytalere hos Loudspeaker Projects Troels Gravesen. trur ikkje du det er muligt å få til noko bra ut i frå desse komponentane om eg får nokon til å lage eit delefilter som deler på rundt 2500hz?

Det er akkurat dette som er kunsten, å klare å lage et delefilter som deler akkurat slik man ønsker. Få den karakteristikken på høyttaleren man ønsker. Det er ikke bare å kjøpe endel spoler og kondensatorer, å tro at det skal bli bra. Er så utrolig mange små detaljer som skal på plass. Du trenger også en måleutstyr skal du klare å lage et godt delefilter. Det er ikke noe nederlag å bruke en allerede utviklet konstruksjon. Du bygger den uansett selv fra grunnen av!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Seas ER18DXT ported two way

Jeg ville bygget denne. Alt annet kunne fort vise seg å være bortkastet tid og penge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh takker Rojoh virka som eit kjempe forslag! Trur faktisk at eg går for den der.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det er akkurat dette som er kunsten, å klare å lage et delefilter som deler akkurat slik man ønsker. Få den karakteristikken på høyttaleren man ønsker. Det er ikke bare å kjøpe endel spoler og kondensatorer, å tro at det skal bli bra. Er så utrolig mange små detaljer som skal på plass. Du trenger også en måleutstyr skal du klare å lage et godt delefilter. Det er ikke noe nederlag å bruke en allerede utviklet konstruksjon. Du bygger den uansett selv fra grunnen av!
    Jeg bare har et spm som jeg har lurt på en stund. Hvordan vil det være å først bruke aktiv deling med DSP eller lignende for å få den lydsignaturen og delingen man er ute etter, for så å bygge et delefilter så likt som mulig. Da vil du ha fordelen med å kunne justere opp og ned og justere det meste. Eller er det noe som kommer i veien for denne fremgangsmåten?

Jeg er for det å sette seg inn i hvordan man bygger delefilter og prøver og feiler før man begir seg på et stort prosjekt. Da lærer man meget mye.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback