Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!

Som omtalt i byggetråden min har jeg fått tak i et par IQ9 hvor den ene høyttaleren hadde veltet i butikk, og fått skade i grillen og kabinettet. I tillegg var den ene diskanten trykt inn av nysgjerrige fingre, så høyttalerne har behov for litt kjærlighet.

Det som skal gjøres er sparkling og lakkering av kabinettene, omtrekking av grillene, bytte diskant, samt dempe kabinettene med bitumen. De er godt avstivet i tillegg til at de ikke har paralelle flater, men man hører at de "synger" litt om man tar knoketesten på den nederste delen, basskabinettet.

Til sist skal jeg dempe skjermekoppene på elementene. På tross av at elementene ser skikkelig påkostet ut, så er de utstyrt med skjermekopper som synger som ei kirkeklokke om man knipser på de:shock:
    Jeg ser for meg at dette vil gi uønskede resonanser og lyder, så de blir dempet med bitumen de også.

Jeg leverte kabinettene til sparkling og lakkering forrige uke, de er antakelig ferdige denne uka. Det har uansett ikke hastverk, all den tid jeg ikke er ferdig med rommet de skal inn i.

Jeg håper noen med god peiling kan ta et titt på delefilterskjemaet og komme med tips til om jeg bør oppgradere noen komponenter og i tillfelle hva (og hvorfor).
    Til info så er alle motstander trådviklet, seriespolene har jernkjerne(EDIT:hadde skrevet luftkjerne) , og alle kondensatorene er elektrolytiske.

Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-delefilter-iq9-png

Skaden på høyttaleren:
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-skadet-frontgrill-jpg

Når man tar av grillen ser man at diskanten er utsatt for hærverk:
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-skadet-yttaler-og-diskant-jpg

Uni-Q-elementet (koaxial). Det ser ut til at KEF har lagt mye ressurser i elementene;støpt kurv, lufting under spideren (slik seas har på sine beste elementer), titan/polypropylen sandwich-membran.
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-uni-element-jpg

Basselementene:
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-basselement-jpg

En av de indre avstivningene:
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-avstivning-jpg

Delefilteret. I mine øyne ser det ut som KEF har spart inn på komponenter her, samt internkabling.
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-delefilter-jpg

Et av basselementene uten pynteringen. Pynteringen festes med 3 gjennomgående skruer, så elementene sitter med 6 skruer totalt.
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-basselement-kabinett-jpg

Eget kammer til Uni-Q elementet:
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-uni-kabinett-jpg

Jeg tok aldri noe full-figur bilde av høyttalerne før demontering, men slik ser de ut fra fabrikk:
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-iq9-original-jpg

Her er de ribbet og klare for lakkering.

Og her er fargen de skal lakkeres i. Mørk, mørk metallic grå, med matt klarlakk. Forhøyningen på toppen blir lakkert matt svart, for å matche frontgrillene.
    Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-farge-kef-yttalere-jpg

Senterhøyttaleren skal lakkeres i samme finish.

Hva tror dere?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatert med masse bilder.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert litt forskjellige meninger om delefilterkomponenter, men jeg ville
    vurdert trafospoler med mye lavere RDC på de to seriespolene til basselementene,
    slik du har tegnet delefilteret har du faktisk 2 ohm (RDC)
    med orginalspolene i serie med basselementene, her er vil jeg påstå at
    det er veldig mye å hente på å komme ned så lavt som du vil betale for,
    (0,2-0,3 ohm).
    Dette vil nok gi en helt annen basskontroll, og mindre effekttap i filter, litt
    høyere følsomhet.
    Men ang. din tegning, er det riktig at det sitter en effektmotstand
    på 1,2ohm før LPfilteret til basselementene?

Du kan vurdere det samme på mellomtonespolen (0,9mH) men her ville jeg kanskje
    vurdert en bra spole uten kjerne (luftspole). Men vær forsiktig med å bruke
    foliespoler da disse er veldig kapasitive så resultatet blir ofte at høyttaleren
    spiller mye lysere en tidligere.

Serie kondensatorenen til diskant ville jeg nok også skiftet ut med noe
    bedre en elektrolytt, en eller annen filmtype f.eks. polypropylen.

F.eks. Mundorf har mange fine Trafospoler osv. de har en katalog på
    web. bl.a. Dynabel skaffer dette. Ang. filmkondensatorene til diskant så
    synes jeg at Mundorf er dyrt, ville kanskje funnet noe annet her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    ----
    (0,2-0,3 ohm).
    høyere følsomhet.
    Jeg reagerte også på den store DC-motstanden til seriespolene (2 ohm), og ikke minst seriemostanden på 1,2 ohm. Dersom bassene har en nominell impedans på ca. 4 ohm, så forsvinner jo nesten halvparten av tilført forsterker-effekt i filteret... Så det burde være mulig å øke følsomheten i bassområdet betraktelig! Spørsmålet er om filterkomponentene og den høye DC-motstanden er valgt bevisst av KEF? Og om du risikerer å få for mye bass, endret Q i bassystemet etc....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er å skifte ut til bedre komponenter i filteret, en annen ting er å oppnå forbedring lydmessig. En skal ikke se bort ifra at f.eks motstanden til seriespolen er tatt høyde for i konstruksjonen, byttes denne ut med f.eks en trafospole skal en ikke se bortifra at det vil låte annerledes, men om det blir bedre er en annen sak.. Ang. kondensatorene er det ejo en mulighet å prøve andre typer uten at det koster skjorte, dynabel fører nå bla jantzen audio som er finfint priset, og holder høy kvalitet. Utbytte av komponenter i filteret vil ta mye mer plass enn det originale, og du må nesten regne med å plukke filteret helt fra hverandre for å sette det sammen igjen på en mer egnet plate.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    En ting er å skifte ut til bedre komponenter i filteret, en annen ting er å oppnå forbedring lydmessig. En skal ikke se bort ifra at f.eks motstanden til seriespolen er tatt høyde for i konstruksjonen, byttes denne ut med f.eks en trafospole skal en ikke se bortifra at det vil låte annerledes, men om det blir bedre er en annen sak.. Ang. kondensatorene er det ejo en mulighet å prøve andre typer uten at det koster skjorte, dynabel fører nå bla jantzen audio som er finfint priset, og holder høy kvalitet. Utbytte av komponenter i filteret vil ta mye mer plass enn det originale, og du må nesten regne med å plukke filteret helt fra hverandre for å sette det sammen igjen på en mer egnet plate.

Viktig det du sier der, en skulle tro at ingeniørene hos Kef vet hva de holder på med. Samtidig er det godt mulig at delefilteret ser ut som det gjør mest pga pris, og for å distansere høyttaleren fra serien over, som jo har mye av den samme teknologien i driverne..?
    Jeg reagerte selv på at de bruker seriemotstander på både bass, mellomtone og diskant, men det er vel en mening med det også..?

Er klar over at jeg må plukke filteret fra hverandre, men det er jo en smal sak.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sikkert litt forskjellige meninger om delefilterkomponenter, men jeg ville
    vurdert trafospoler med mye lavere RDC på de to seriespolene til basselementene,
    (0,2-0,3 ohm).
    høyere følsomhet.

Du kan vurdere det samme på mellomtonespolen (0,9mH) men her ville jeg kanskje
    vurdert en bra spole uten kjerne (luftspole). Men vær forsiktig med å bruke
    foliespoler da disse er veldig kapasitive så resultatet blir ofte at høyttaleren
    spiller mye lysere en tidligere.

Serie kondensatorenen til diskant ville jeg nok også skiftet ut med noe
    bedre en elektrolytt, en eller annen filmtype f.eks. polypropylen.

F.eks. Mundorf har mange fine Trafospoler osv. de har en katalog på
    web. bl.a. Dynabel skaffer dette. Ang. filmkondensatorene til diskant så
    synes jeg at Mundorf er dyrt, ville kanskje funnet noe annet her.

Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Jeg reagerte også på den store DC-motstanden til seriespolene (2 ohm), og ikke minst seriemostanden på 1,2 ohm. Dersom bassene har en nominell impedans på ca. 4 ohm, så forsvinner jo nesten halvparten av tilført forsterker-effekt i filteret... Så det burde være mulig å øke følsomheten i bassområdet betraktelig! Spørsmålet er om filterkomponentene og den høye DC-motstanden er valgt bevisst av KEF? Og om du risikerer å få for mye bass, endret Q i bassystemet etc....

Filtertegningen kommer fra servicemanualen til IQ9, så den skal stemme 100%.

Supert at det kommer forslag her, kjør på!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ser nøye på delefilterskjemaet ser man at +-tilkoblingen er tegnet inn etter denne motstanden. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men om man ser på bildet jeg la ut av delefilteret ser man faktisk at denne motstanden ikke er der.... (Kun 5 motstander, 6 i skjemaet om man teller med den på 1.2 ohm).

Lenger ned i servicemanualen er det tegning av printkortet, og der er heller ikke denne motstanden tegnet inn......

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Om man ser nøye på delefilterskjemaet ser man at +-tilkoblingen er tegnet inn etter denne motstanden. Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men om man ser på bildet jeg la ut av delefilteret ser man faktisk at denne motstanden ikke er der.... (Kun 5 motstander, 6 i skjemaet om man teller med den på 1.2 ohm).

Lenger ned i servicemanualen er det tegning av printkortet, og der er heller ikke denne motstanden tegnet inn......
    Kanskje denne 1,2ohm motstand bare er en antatt (simulert) sum av utgangsimpedans på forsterker + motstand i høyttalerkabel i skjema?
    (at den er spesifisert til 11W kan kanskje være at tegne/simuleringsprogammet som er brukt, krever at det legges inn en max effekt når det legges inn en motstand)

Uansett, sitter ikke denne 1,2ohm motstanden fysisk i filterert ditt, foreslår
    jeg at du bare glemmer hele motstanden og heller ser på de andre
    komponentene i filteret ditt

Seriemotstandene på mellomtone og diskant er bare standard dempeledd,
    som du jo kanskje vil fjerne hvis du får mer/bedre bass?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriemotstandene på mellomtone og diskant er bare standard dempeledd,
    som du jo kanskje vil fjerne hvis du får mer/bedre bass?
    Jeg tror en skal være forsiktig med å fjerne seriemotstandene til f.eks. mellomtonen, slik filterkonstruksjonen ser ut. For da vil vel en endre på hele impedansen til kretsen, og således vil også filterkarakteristikken endres. Seriespolen og seriekondensatoren vil "se" en høyere motstand, og da vil delefrekvensene flytte seg: høypass knekkfrekvens vil flyttes nedover (mellomtonen spiller lavere i frekvens) og lavpassfrekvensen vil flyttes oppover (mellomtonen spiller høyere opp i frekvens).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av latentfreak
    Jeg tror en skal være forsiktig med å fjerne seriemotstandene til f.eks. mellomtonen, slik filterkonstruksjonen ser ut. For da vil vel en endre på hele impedansen til kretsen, og således vil også filterkarakteristikken endres. Seriespolen og seriekondensatoren vil "se" en høyere motstand, og da vil delefrekvensene flytte seg: høypass knekkfrekvens vil flyttes nedover (mellomtonen spiller lavere i frekvens) og lavpassfrekvensen vil flyttes oppover (mellomtonen spiller høyere opp i frekvens).
    Ja enig i det, i og med at motstandene er 0,5 og 0,47 ohm vil delefrekvensene kanske flytte seg ca 10-12% hvis de fjernes,
    ser ut som om mellomtonen er 4 ohm, de bør nok sitte der, eventuelt må kanskje mye andre verdier endres i filteret.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg begynne å ta bort komponenter/forandre verdier må jeg vel til med måleutstyr om jeg skal komme i mål. Jeg tenkte mer på å bytte ut komponenter med samme verdi, bare høyere kvalitet.
    Er det kun kondensatorene til diskanten som kan byttes uten fare for å forandre delefrekvens e.l?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bytte til bedre kvalitet betyr det større komponenter som du ikke får plass til på det originale printet, mm du lodder noen ledninger fra printet til kondensatorene.

Kondensatorene i mellomtonen kunne helt sikkert lønt seg å skiftet til f.eks polyprop visst du vil legge litt penger i det.

Mid: (165uf f.eks 100 +68 ) polyprop eller glattfolie f.eks fra dynabel og en 15uf +1 for å vere pirkete. ser de orginale har 10% toleranse så da er det slingringsmon kunne sikkert holdt med en 15uf istedenfor 15+1.....

5,6 og 15 uf polyprop i diskant.

Jeg personlig hadde beholdt de originale filteret intakt. Bygget nye filtere på en tynn plate og brukt noen lapper i delefilter komponenter. Med samme verdier som originalt men bedre komponenter og større spoler spes til bass.

Mvh
    Kjell

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kondensatorene i serie eller paralell for å legge sammen verdien på de?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Paralell

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg rett i at "mest for pengene" er å oppgradere seriekondensatorene til mellomtone og diskant? Bør jeg ta med seriespolen til mellomtonen også, og bytte denne til en luftspole, eller er det liten forskjell på luftspole og jernkjerne i praksis?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Har jeg rett i at "mest for pengene" er å oppgradere seriekondensatorene til mellomtone og diskant? Bør jeg ta med seriespolen til mellomtonen også, og bytte denne til en luftspole, eller er det liten forskjell på luftspole og jernkjerne i praksis?
    Tror du har mest igjen for pengene ved bedre demping av kabinett, spikes, akustikk tiltak og skifte de i serie med mellomtone og diskant ja. Hva er planen ang plassen på det originale filteret da? her blir det lite plass til nye store komponenter..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Tror du har mest igjen for pengene ved bedre demping av kabinett, spikes, akustikk tiltak og skifte de i serie med mellomtone og diskant ja. Hva er planen ang plassen på det originale filteret da? her blir det lite plass til nye store komponenter..
    Forlenger med kabel.

Kabinettet skal dempes med bitumen, spikes er allerede på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok andre boller ja!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest bl.a DENNE TRÅDEN, tror jeg jeg dropper å forandre noe som helst i delefilteret til jeg evt. har måleutstyr og lyst til å bruke mye tid på dette..

Jeg for holde meg til demping av kabinett i første omgang!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •