Oppussing/oppgradering av KEF IQ9! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Etter å ha lest bl.a DENNE TRÅDEN, tror jeg jeg dropper å forandre noe som helst i delefilteret til jeg evt. har måleutstyr og lyst til å bruke mye tid på dette..
    Jeg blir ikke enig med meg selv ang. delefilteroppgradering. Jeg har mailet med Vidar hos Dynabel, og her er responsen fra han:

Det er nok ikke bare KEF som sparer på filterkomponenter. Har sett flere høytroste, og svært dyre høyttalere innvendig. Det er ofte til å gråte av hvor dårlig stelt det er med filterkomponenter. Lenge leve profitt :-)).

Det høres ut som det er et stort forbedringspotensiale i dine KEF i alle fall. Når du først skal puss dem opp, bør du nok ta tak i delefilteret samtidig.

Når vi ser på delefiltere med relativt lite påkostede komponenter, tror jeg neppe at konstruktøren har tatt betydelig hensyn til DCR og ECR. Med høyttalerkabelen, DC-motstand i talespolen på høyttaleren, blir feilprosenten liten hvis du endrer DCR på en delefilterspole fra f.eks 0.4ohm til 0.3 ohm - da endringen totalt sett er 8.4 ohm til 8.3 ohm når alt kommer til alt - en feilprosent på drøyt 1%...

Elektrolyttkondensatorer bør byttes ut med minimum polypropylen. Elektrolyttene tørker nemlig med tiden, og endrer derfor kapasiteten. Ofte har de store toleranser som gjør to "like" delefiltere likevel temmelig forskjellig. Store toleranser og dårlige filterkomponenter blir det ikke homogent, presist og godt stereoperspektiv av.

Finn deg gode filterkomponenter, og gjør en god oppgradering i et viktig område i høyttaleren, og ikke tenkt på at du kommer til å "ødelegge" høyttalerens lydkarakteristikk av hensyn til DCR og ECR. Dette kan bare bli bedre.

Jeg har sett på filtertegningen, men teksten er litt vond å lese. Alle bokstavene er tykke og liksom inni hverandre. Utover dette, så er jo printplata så liten og stusselig at du neppe får plass til å oppgradere stort. Du må i tilfelle benytte et større kort - hullet huntonittplate for eksempel.

PS! Jeg reiser på ferie i dag. Så det blir ikke mulig for meg å følge opp prosjektet før jeg er tilbake.
    Mvh.
    Vidar

Legg spesielt merke til avsnittet i fet skrift. Han har nok et godt poeng, "problemet" er bare at Kef har brukt spoler med så høy DCR at om jeg skal oppgradere kommer jeg jo nesten til å halvere DC-motstanden i spolene, noe som uten tvil vil ha virkning på nivået på de forskjellige elementene....?
    Jeg har simulert litt i LspCAD (som jeg forøvrig har alt for lite peiling på), og det ser ikke ut til at å endre seriespolenes DCR påvirker delefrekvensen mye, men nivået endres en del.

Kan det være så enkelt at om jeg senker DCR på spolene til bassene med totalt 0.5 ohm, så kan jeg fjerne seriemotstanden på mellomtone og diskant (0,5 ohm og 0,47 ohm), og få samme, bare litt høyere nivå på alle elementene?

Jeg kunne selvsagt spurt Vidar om dette, men som man leser nederst i mailen har han nå tatt ferie.

Om noen med god peiling og erfaring leser dette, håper jeg de tar seg tid til å komme med innspill!

Som alt annet jeg foretar meg, så tar dette prosjektet tid også.. :???:
    Nytt i saken:

*Høyttalerne ble grunnet på torsdag, så de lakkeres vel iløpet av uka e.l.

*Ny diskant har ankommet

*En grill er trekt opp med nytt stoff! Jeg brukte smeltelim, og tok små stykker i gangen. På grill nr.2 vil jeg prøve den meget smartemetoden til ESW
    Legger med gammelt og nytt-bilde av grillen:

Slik så de ut:

Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-frontgrill-med-nytt-trekk-2-jpg

Oppussing/oppgradering av KEF IQ9!-frontgrill-med-nytt-trekk-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg garantert prøvd å oppgradere filteret slik du foreslår: nye spoler med lavere dcr, og prøvt meg fram med mindre demping av mellomtone & diskant. Samt nye kondensatorer. Og skikkelige motstander. Med andre ord, nytt filter

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •