Bass-seksjon til Zaph zd5, innspill ønskes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bass-seksjon til Zaph zd5, innspill ønskes!

Heisann,
    Har i snart et år holdt på med mitt første DIY prosjekt, og valget falt på Zaphaudio sine ZD5. En liten lukket kasse med vifa XT25 ringradiator og scanspeak 15w8530 K00. Ting har begynt å komme på plass og de står til prøvespilling nå. Så langt virker dette veldig lovende.

Zaph|Audio - ZD5 - Scan Speak 15W8530K00 and Vifa XT25

Et av de store ankepunktene er bassen som med 1 stk 5" selvsagt har sine begrensninger, selv om de overrasket stort!
    Men ja så til poenget, har fått meg en ide om at det må da være muligheter for å få en ordning på dette. Å gjøre om konstruksjonen til en 3 veis ser jeg på som helt uaktuelt da jeg tipper sjansen for at det blir vellykket er minimal.

Formålet er ikke å lage noe som går hinsides dypt som fungerer like fint til musikklytting og rivningsarbeid. Høyttalerne skal i hovedsak brukes til avspilling av musikk, og noe film, men det er først og fremst musikkavspilling som er prioritert.

Så da er alternativet aktiv bass. Har tenkt det vil være fornuftig å dele hovedhøyttalerne sånn rundt 80-100hZ, fornuftig?

Da jeg ikke ønsker noen klosser av subber stående er det noen klare restriksjoner for hvordan de skal bli seende ut. Og jeg har tenkt at de skal fungere som stativ for ZD5, og har tenkt et par ideer. Men noe av problemet her er å vite jeg kan få plass til og hva som er egnet i forhold til volum. Ved å beholde samme bredde må kassene enten være veldig dype eller veldig høye for å få noe volum noe som gjør dette litt vanskelig. Jeg tenker da det må da være mulig kunne lage dette noe i samme stil som verity audio sine modeller (:: VERITY ::) med bakslående bass.

Har tenkt å bruke hypex forsterkere, DS2.0 eller 4.0, ser også de har Hypex PSC2.400D, kan denne være fornuftig å ta i bruk, fremfor 2 stk DS 4.0?

Alle forslag, innspill og ideer mottas med takk!

mvh Jørgen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bumpidump

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med DENNE 6-tommers bassen fra Tangband?
    Denne er brukt i flere biler som har vunnet konkurranser, og er så liten at den kan frontmonteres på en smal kasse. En eller 2 slike pr. side, samt en forsterker med litt EQ-mulighet er mitt tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske tungdrevne, men Hypex DS 2 eller 4 holder i massevis.

NB: Ikke ferdige!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deler du så lavt som 80-100Hz, kan du også sidemontere basselementet. Dette tillater å bruke litt større elementer som f.eks. 10"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økt membranareal tror jeg er en god idé, man merker fort begrensningene til disse små elementene.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tang Band har jo også en ålreit 8 x 12 i sortimentet. 325,-/stykk fra PartsExpress. Sd på 460 og Xmax på 12mm flytter bra med luft. Usikker på hva slags kassestørrelser den trives i.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar! Sidemontering slik Rojoh er inne på er absolutt aktuelt, men er det fallgruver som er spesielt for en slik løsning ? (sidemontert).
    Ser det anbefales rimelige elementer, noe spesiell grunn til at disse anbefales?

Hadde sett for meg en del høyere prislapp og hadde vel forventet å skulle legge ut opp mot 10k til dette prosjektet inkludert forsterkere til bassene. Om dette ikke er nødvendig for å oppnå høy kvalitet, og noe som spiller bra nok sammen med relevatorene som brukes i høyttalerne er jo det bare ypperlig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tror størrelsen på både element og kasse er til å leve med er nok Peerless XXLS 10 og 12 i henholdsvis 35 og 50 liters lukket kasse vanskelig å slå til samme prisen (selv om jeg ser den har steget noen hundrelapper siden sist jeg sjekket)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynte å ligne noe ja Utifra mine tegninger skal en 10" være mulig å få til samt oppnå volum på 35-40liter. Spørsmålet er da angående å ha den bakoverrettet, er det noen grunn til at dette ikke skal gå bra, bortsett fra at det selvsagt vil kreve litt plass bak høyttalerne?

Mulig seas l26 roy, også kan være et alternativ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig tror jeg det er lite som skiller Peerlessen og Seasen i praksis. Bortsett fra at Seasen koster mer. Men det er uansett et godt element

Endel liker Acoustic Elegances tilnærming med svært lav Le som noen mener skal medvirke til "kjapp" bass. F.eks. TD10S. Gode elementer det også, men jeg kan ikke si noe om hvordan resultatet vil bli i 35-40 liters kasse.

Vil du grave enda dypere i lommeboka kan du fyre en mail til de som lager elementene i Veritys toppmodeller - Audiotechnology, som spesialkonstruerer elementer til deg om ikke de har noe som passer i sortimentet. Priser fra ca. 3500,-/stk. Pluss moms og frakt...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •