Poor Man's Strad - Fullført!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 124
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Poor Man's Strad - Fullført!

Hei, jeg har kommet fram til at jeg vil ha noen fronter som klarer seg relativt greit uten en subwoofer. Poor Man's Strad ser ut som noe som kan passe, da jeg ikke har allverdens dybde på rommet, og jeg kan plassere disse realtivt nær bakvegg. I tillegg er de en lett last for forsterkeren.

Når det gjelde konstruksjonen så har jeg et par spørsmål. Hvordan er det best å gjøre det med tanke på å få det helt tett i sidene? Er det best å la bafflene møtes, elles legge inn en list? Jeg ser også at noen velger å bygge et skjelett og så legge baffelen rundt, mens andre bare legger avstiverene inni, noen tips eller triks?

Også - Hvilket lim er best å bruke til å fylle i rillene i baffelen når den skal formes? Fungerer vanlig trelim godt nok? (selv om den trekker seg en del sammen)

Newcomer Tool80 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Jeg også holder på med bygging av denne HT. Har begynt på den ene men er ikke helt fornøyd med kun tre stk slisse spor. syntes det blir formye knekk og jeg tror det ikke passer helt ihht den finéren jeg kommer til å bruke. så jeg kommer til å lage skjelletet først for så å slisse flere spor slik at overflaten blir mere avrundet. Har bare ikke regnet meg fram til hordan avstiverne blir i forhold, for jeg vil ikke minske volumet i kassen.

Når det kommer til lim har jeg bukt vanlig tre lim type hvit. Har litt delte meninger om det, så jeg tror jeg kommer til å prøve meg på PU lim til neste HT. BEF her inne har en smart løsning meg å legge en tynn stripe med PU for så å spraye en dusj med vann over limet. Det vil da aktivere seg fortere.

Hr du tenkt på hva slags komponenter du vil bruke i delefilteret??
    Kommer du til å kjøre papp eller exel elementer.

-A-

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående delefilter er jeg litt uerfaren, så lurer på å gå for et ferdig delefilter, eller få noen til å gjøre jobben for meg. Det blir å ta vann over hodet å begi seg utpå et slikt delefilter om man skal gjøre det selv for første gang. Blir nok fort gjort at det faller i grus da, så å gå for noe jeg vet fungerer, selv om det ikke fungerer like godt som det kunne gjort, føler jeg er det beste.

Du kjører skjelett og kler etterpå ja. Hvordan gjør du det da? Legger du lister imellom avstiverene helt ute på sidene, slik at når baffelen legges på så er det tett, eller legger du inn avstivere mot midten, der kurven på baffelen slutter?

Jeg kommer nok til å kjøre papp, ettersom økonomien er ganske stram. SuperPoor Man's strad, om du vil. Leker også litt med tanken på bånddiskant, da jeg har lyst å prøve noe utenom domediskanter. Beston RT002A Ribbon Tweeter for eksempel. Da er det vel bare å sette inn en 2ohms motstand i delefilteret, så går det fint?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Som Troels sier på siden om PMS, så får du kjøpt alt av innholdet i HT hos Jantzen audio. De ligger i danmark og er veldig behjelplig. Jeg har enda ikke handle dele filter komponenter da jeg er midt i et annet prosjekt nemlig benken, som skal stå i stil men HT.

Var nede å så på det jeg allerede har laget når det gjelder høytalerene og ser at jeg har bommet litt på målene på avstiverene. Så jeg må nok tilbake til tegnebordet.

Kommer nok til å lage en ekstra list på sidene ja. tror det blir lettere og penere. Drar du platene helt ut vli det jo bli litt endring i volumet. Hvor mye det har å si vet jeg ikke.

Jeg har allerede kjøpt inn elementer og skal bruke de i papp da jeg tror det passer best til både forsterker valg og musikksmak.
    Spar heller opp litt penger å gjør deg i flid med prosjektet da du kommer til å få igjen for det senere pluss at det er jo veldig gøy å kunne si at du har laget det selv.
    Selv om de hater Poor Man trenger det jo ikke å bli Welfare Man :-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips om Jantzen, skal høre med de om det er mulig å få et ferdig bygget filter, eller iallefall gode retningslinjer slik at jeg får filteret som er ment å være der.

Jeg har bestilt mdf uten å tatt med listene på siden med i reknestykket, men det er ikke så farlig. Kan vel bare lage til noe i kryssfiner. Når det kommer til volum, så er det vel ikke så veldig kritisk om man får litt ekstra volum, da jeg mener å huske bassen trivdes best i litt større kasser enn den får i pms? Mulig jeg tar feil der.

Grunnen til at jeg ikke har kjøpt elementer er at dersom jeg har de for hånd så vet jeg med meg selv at jeg kommer til å lage kassen i en fei, få lyd på det hele og aldri komme tilbake til en god finish. Derfor tar jeg kassen først. Jeg kommer definitivt til å bruke både bassen og mellomtonen, da jeg ikke trenger allverdens forsterker for å drive ht. Det eneste spørsmålet er diskanten.

For tiden er jeg stasjoner på Haakonsvern i Bergen, under førstegangstjenesten. Jeg skal på skole til høsten, og flytter i den anledning hjemmefra. Det sier seg selv at jeg ikke er noen rik mann :P Men som du sier, så venter jeg heller til jeg har muligheten til å gi høyttaleren det den fortjener, i stedet for å rote sammen noe møl som jeg kommer til å være halvveis fornøyd med. Kassen er heldigvis ikke så dyr, da!

Får sannsynligvis ferdig kappet 22mm mdf til helgen, får det kappet på lokal møbelfabrikk, så nøyaktigheten er toppers. Det eneste problemet er avstiverene. Det må jeg nok stikksage opp en, og kopifrese resten. I den anledning: har noen et tips om en god fres til overkommelig pris?
    Legger ut bilder når mdf kommer.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært å hentet finèr. Det ble nøtt, ettersom jeg vil ha en litt mørkere farge. De hadde dessverre ikke i hele ark, så måtte syes sammen. Den er ganske tynn, og knekker lett. Fikk jeg beskjed om. Han som skulle skjære til mdf til meg har dessverre ikke hatt annledning til å gjøre det, men han lovte å gjøre det ferdig til neste helg. Her er iallefall bilder av fineren jeg fikk:
    -finer1-jpg
    -finer2-jpg
    Noen forslag til hvilken finish jeg bør ha, lakk, beis eller olje?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overfresen fra biltema er faktisk ganske bra. Har hatt min gjennom 5 år, 6 subber og 9 høyttalere.

Jeg tror Madisound.com kan lage kretskort til delefilteret ditt. Da blir det en smal sak å lodde på komponentene. Du kan jo sende en mail og høre med de ihvertfall.

Hva diskanten angår, så må du for all del ikke endre til bånddiskant uten å endre delefilteret. Og tro meg, den jobben vil du ikke ta på deg uten erfaring! Gå for de elementene som Troels har valgt ut, ellers så blir det ikke en PMS.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg var akkurat ute å handlet fres, så det er litt sent. Det ble en Bosch (grønn) POF 1400 ACE. Den ser grei ut, og jeg fikk en god pris på den. Verdt å prøve iallefall. POF 1400 ACE - Router - Bosch Power Tools For Do-It-Yourselfers

Det aller enkleste hadde jo vert om jantzen kunne loddet alt ferdig sammen, men dersom det ikke går så kan det jo ikke være så allverdens vanskelig å lodde det selv? Det er jo ganske detaljerte tegninger på troels sine sider. Jeg har loddet en del, men det er mer det å se hvor alt skal høre hjemme.

Og angående diskanten så tar jeg heller å prøver den ut senere, og følger elementene og delefilteret slavisk. Da får jeg forhåpentlig noe det samme resultatet som er ment! :-D

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Fin finer du har fått tak i.
    Morro å starte?

Grunnen til at du bør lage skjellettet først er for om du lager slissene i mdf´n å limer de sammen uten at de er i pass i skjelletet kommer det ikke til å passe.
    Anbefaller å bruke PU lim silk at fugene tetter seg.

Kan legge ut noen bilder av det jeg gjorde feil når jeg kommer meg hjem til bildene mine.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det er godt å få fart på ting, da jeg har planlagt en stund. Klør virkelig etter å få tak i mdf'en! Den lokale jernvaren hadde ikke fresen jeg skulle ha på lager, så den kommer nok til helga. Da har jeg forhåpentligvis både fres og mdf.
    Men er dersom jeg følger tegningene slavisk, kan jeg ikke da bare slisse i vei? Hvordan vil du si er best å gå fram? Jeg tenker å gå etter tegningene til Troels, slisse mdf, frese hull, lage til avstivere, legge lim i slissene, og bøye den rundt avstiverene med stropper. En side om gangen. Når alle sidene er ferdige; feste avstivere til det som skal være frontplate. Legge inn asfaltmatter, delefilter, bassrør, og fyllmateriale. Legge på bakplate, jevne kanter, finere, beise, lakke, kontakter on føtter. Til slutt sette inn elementer.

Holder PU-limet fra biltema/clas ohlson, eller må man hardt til verks med noe skikkelig heavy?

Last gjerne opp noen bilder av byggingen din, alle erfaringer er gode å ha i bakhodet når jeg skal sette igang. :wink:

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny fres

Da har jeg vert å hentet ny fres! Har ikke fått prøvd den ut enda, men byggekvaliteten virker god. Nå trenger jeg bare noen fresejern for kopiering!
    Vedlegg 80452 Vedlegg 80453
    Kjøpte også med en flaske PU-lim fra casco. Den burde vel holde?
    Vedlegg 80454
    Her er forresten den gamle fresen. Europris-fresen holdt til 3 suber og et par fronter før den viste svakheter
    Vedlegg 80455

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig begynt!

Da har jeg endelig fått kloa fatt i litt herlig mdf! Fikk hentet den i 10-tida, og har tegnet opp linjene jeg skal kutte etter i morgen, da det er litt sent å begynne å bråke nå. Legger ved et par bilder:
    -img_1581-jpg -img_1585-jpg
    Var innom et par jernvarehandler idag, men det var ingen som hadde noen form for kopieringstål. Jeg har ett, men det er for smalt, da det kun kan kutte opp til 15-16mm tykt materiale. Å kutte til alle avstiverene med stikksag, håndsirkel-eller bordsag, kan bli litt tungt og unøyaktig. Så dersom det er noen i området Kvam - Hardanger som har lyst å låne bort fresestål som takler 22mm, så fyr løs.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dagens økt

Da er dagens gode gjerning gjort, og ting begynner å ta form.
    Fikk lånt meg et fresestål av en nabo, han hadde tilfeldigvis akkurat det jeg trengte. Flaks det der. Begynte med å lage avstivere, først en mal og kopiere resten. Bosch-fresen funket forresten ypperlig!
    -img_1587-jpg-img_1588-jpg -img_1590-jpg-img_1592-jpg

Prøve å se hvorvidt ting passet med linjene på baffelen, og få en liten forsmak på hvordan den faktisk kommer til å se ut inni.
    -img_1591-jpg
    Ting ser bra ut

Slisset spor i mdf-en. Slisset først et spor og gikk over en gang til for å få et litt breier spor, slik at det ikke kommer i klem når jeg skal kle den rundt avstivere.
    -img_1593-jpg

Prøver meg på å bøye den første platen
    -img_1595-jpg
    Det var suksess og PUlimet bobler opp og tetter alle sprekker.
    Da er det bare å begynne på neste :-D

Tegnet opp på resten av platene
    -img_1598-jpg

Og slisset på samme måte
    -img_1599-jpg

Bøyer en til
    -img_1604-jpg

Litt avvik er tillatt
    -img_1609-jpg

I mangel på stropper og lim ser det ut til at det som kan gjøres for helga er gjort, og nå er det bare å vente. Men vi rydder selvsagt opp etter oss.
    -img_1600-jpg

Jeg har også kommet på at det er på disse tider feriepenger og skattepenger kommer inn på konto. :idea: Kanskje det blir innmat i ht og snart?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk arbeids økt og utrolig bra resultat... Veldig gode bilder :-)

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Er fornøygd sålangt. Kjøpte dessverre for lite PUlim, så får nok ikke limt noe mer før tideligst neste helg. Hva var det egentlig du hadde problemer med på dine, som du hadde nevnt tideligere? Legg gjerne ut bilder av dine

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se du ikke har valgt underdimensjonerte stropper på kassen til høyre på bilde 1601

Gleder meg til å se de ferdige. Har du satt en deadline?

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en tråd jeg må følge med på. ser spennende ut dette her.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, man tar det man har. Såg ikke så nøye etter der og da, men det kan se ut som det er 4tonns
    Tok akkurat av stroppene, og prøvde på fineren. Det ser ut til at jeg har mer enn nok.
    Jeg har ikke satt meg noen deadline nei. Det er en del som skjer de kommende helgene, så jeg skal få prøve å ta kassene når jeg får tid. Satser på å ha de klare til jeg flytter til Bergen til høsten. Det alt står på er økonomi, dessverre.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Tok som sagt av stroppene i går og pusset litt der mdfen er bøyd. Pusset også bort overflødig lim på innsiden.
    -img_1610-jpg-img_1611-jpg

Prøvde å sette inn avstiverene idag og fant ut at den ene baffelen ikke er nok bøyd. Det er med andre ord en liten glipe mellom baffelen og avstiveren. Det er bare et problem i et av hjørnene.
    -img_1612-jpg -img_1613-jpg
    Det er bare et par millimeter, men nok til at det skaper problemer. Slik jeg ser det kan jeg enten redusere avstiveren litt på midten, slisse opp igjen littegrann og bøye den litt mer, eller grave litt ut i baffelen der avstiveren skal ligge.
    Dersom jeg reduserer avstiveren vil jo det skape problemer når bakplaten skal på, så det baller på seg. Dersom jeg skal slisse et spor til, så vil jo det bety en til knekk på baffelen, eller så kan jeg slisse opp sporet jeg allerede har slisset( tenker da på det innerste sporet) . Dersom jeg graver ut i baffelen så vil det jo bli det samme som å redusere avstiveren.. Så for meg virker det mest logisk å slisse opp et spor til. Innvendinger? :-|

Mens jeg grublet over dette kom jeg på at jeg kunne frese ut lufting i avstiverene.
    -img_1614-jpg Hvor er luftingen...?
    -img_1615-jpg Der er den!

Slik ser det ut nå! Venter med å lage hull til bassporten frem til jeg har eksakt dimmensjon på røret.
    -img_1616-jpg

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke har vært i kontakt med jantzen så send meg en pm med email så kan jeg sende deg pris liste og info for 2011. fikk alt på mail for noen dager siden.,

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •