Poor Man's Strad - Fullført! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 124
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Ser bra ut dette. Bare resten igjen.

Når regner du med at de spiller?
    Hehe, bare resten igjen ja! Jeg kan få lyd på de idag om det er det, men så var det det med finishen da. Er opptatt hele helgen, så får ikke gjort noe da. Men på mandag blir det å få på plass filter, terminaler og demping, så lukke sidene med listen. Da er de klare for finèring. Det er det jeg er mest spent på!
    Fineren skal beises, det er ikke noe problem, men så tenkte jeg at halvblank klarlakk utenpå kunne være lurt, både for holdbarhet og utseende. Problemet er at jeg har ikke lakkeringsutstyr selv, og har ingen erfaring med det. Så å begi seg utpå det for første gang på et slikt prosjekt tror jeg at ikke er det lureste jeg gjør. Driver å undersøker litt om noen i nærområdet kan gjøre det for meg.. Det er det som kommer til å ta mest tid. Men jeg håper å ha de ferdige innen 19. august senest.

Jeg skal innrømme at i kampens hete med hullsag på en vanlig borremaskin som i tillegg gikk tom for strøm så fann jeg fram denne http://www.tooltrade.co.uk/powertools/te2.jpg og fyrte løs. Fikk gjort jobben, men hullet ble akkurat litt for stort for porten... Kjemisk tre, hvordan funker det, og hvilke merke/type bør man gå for?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, da fikk jeg limt fast komponentene i filteret. Skal inn i ht i morgon, sammen med litt demping og listene på siden.

Jeg ser det er en del som kikker på tråden her, men responsen på spørsmål er ikke akkurat overveldende! Så jeg spør igjen:

Hvilken type kjemisk tre er å foretrekke? Noen som har erfaringer med det?

Hva og hvor mye dempemateriale bør jeg ha i? Jeg tenker skum bak bass og mellomtone men holder det med litt vatt fra biltema i tillegg?
    Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Hei, da fikk jeg limt fast komponentene i filteret. Skal inn i ht i morgon, sammen med litt demping og listene på siden.

Jeg ser det er en del som kikker på tråden her, men responsen på spørsmål er ikke akkurat overveldende! Så jeg spør igjen:

Hvilken type kjemisk tre er å foretrekke? Noen som har erfaringer med det?

Hva og hvor mye dempemateriale bør jeg ha i? Jeg tenker skum bak bass og mellomtone men holder det med litt vatt fra biltema i tillegg?
    Takk
    Bruk akustilux eller mdm3 eller lignende, et par lag bak bass pleier å funke bra. stapp inn litt acoustiq eller hva det heter i mellomtone kammer. Prøv deg frem. Dette kan kjøpes f.eks hos dynabel.
    Slik som på bildet tidligere i tråden ser greit ut, Skum er ut for min del. Rockwool ellr glava funker bedre men er noe dritt å jobbe med
    Biltema vatt er sikkert ok, har ikke testet dette.

Kan du ikke gryte teck 7 eller sika for å fuge rundt portene da?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Bruk akustilux eller mdm3 eller lignende, et par lag bak bass pleier å funke bra. stapp inn litt acoustiq eller hva det heter i mellomtone kammer. Prøv deg frem. Dette kan kjøpes f.eks hos dynabel.
    Slik som på bildet tidligere i tråden ser greit ut, Skum er ut for min del. Rockwool ellr glava funker bedre men er noe dritt å jobbe med
    Biltema vatt er sikkert ok, har ikke testet dette.

Kan du ikke gryte teck 7 eller sika for å fuge rundt portene da?
    Takk for svar

Tenkte bølget skum til å bryte litt stående bølger akkurat rundt bassen, men det er ikke nødvendig?

Jeg leste noe om at glavaen kan legge seg på membranen og legge til ekstra vekt, selv bare pitte litt vil endre kurvene. Feil dette?

Når det kommet til bassporten så er det svært lite som skal til for at bassporten sitte perfekt, eller at den går gjennom hullet. Min går dessverre igjennom hullet :P Jeg kan jo selvsagt bare fuge, men siden dette er på baksiden midt på høyttaleren, men andre ord litt mer synlig enn under den, så vil jeg helst ha det litt pent

Siden det ikke er jeg som er dommeren som dømmer hvorvidt de blir stående i stuen eller ei, så må det nok se relativt strøkent ut :evil:

Delefilterene er også komt i kassene, og etter jobb i morgen blir det lister på sidene!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gjort endel igår. Limte alle komponentene i filterene og skrudde de fast i kassen. La også opp alle kabler inne i kassen slik at det er kun litt finjustering på hullene til portene som gjenstår før finèring.
    -dsc00105-jpg

-dsc00106-jpg

-dsc00108-jpg

-dsc00109-jpg

-dsc00110-jpg
    La litt vatt rundt kablene slik at det ikke blir noe ulyder når de spiller. Det ser ut som det er mer enn det er

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sparkel?

Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Takk for svar

Tenkte bølget skum til å bryte litt stående bølger akkurat rundt bassen, men det er ikke nødvendig?

Jeg leste noe om at glavaen kan legge seg på membranen og legge til ekstra vekt, selv bare pitte litt vil endre kurvene. Feil dette?

Når det kommet til bassporten så er det svært lite som skal til for at bassporten sitte perfekt, eller at den går gjennom hullet. Min går dessverre igjennom hullet :P Jeg kan jo selvsagt bare fuge, men siden dette er på baksiden midt på høyttaleren, men andre ord litt mer synlig enn under den, så vil jeg helst ha det litt pent

Siden det ikke er jeg som er dommeren som dømmer hvorvidt de blir stående i stuen eller ei, så må det nok se relativt strøkent ut :evil:

Delefilterene er også komt i kassene, og etter jobb i morgen blir det lister på sidene!
    PlasticPadding fra clasO skal vel kunne brukes til å fylle ut litt ved porten din? Lett å pusse ned er den også.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    PlasticPadding fra clasO skal vel kunne brukes til å fylle ut litt ved porten din? Lett å pusse ned er den også.
    Ja, tenkte noe slikt jeg også, men så fann jeg noe "wood filler" på den lokale jernvaren og tenkte at siden jeg skal "fylle tre" så kan det jo få en sjanse! Dessuten er det 1,5t å kjøre til nærmeste ClasOhlson. Det er 3 timer med timer med tolmodighet jeg ikke har.

Middelet har fått tørket over natten, så der bær være klart til pussing når jeg kommer hjem fra arbeid idag

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skum bryter ikke bølger i bassen slik jeg har forstått det. Man skal heller ikke ha noe demping på innsiden av baffelen. Du får prøve deg frem og finne ut hva som låter best. Kunne ikke se i farten at Gravesen skrev så mye om demping av denne konstruksjonen heller. Han skrev vel noe om at rommet bassen fikk spille i ble litt mindre enn tenkt, og sånn sett er det bra med litt demping slik at driveren "ser" mer volum.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe demping på innsiden av baffelen? Vil det si på baffelen bak elementet eller på baffelen hvor elementet sitter? Jeg har ikke noe demping på baffelen hvor elementet sitter, bare bak. Har puttet endel vatt i topp og tenkte å ha litt mellom portene i bunn, men selvsagt ikke noe som hindrer luftveier. Skal en tur på biltema idag og handle inn diverse. Skruer, takrag til fineringen og diverse knask.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte PÅ selve baffelen ja.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det jeg tenkte! Leste du tok deg en pils under idèmyldringen din igår, og lurte på om dette var ettervirkninger... "Wood filler" fungerte svært bra. Materialet sitte godt og er knallhardt, men greitt å jobbe med. Ser ut til at jeg slipper å teste ut biltema/clasO. Senere idag blir det å montere listene og gjøre klar for finering.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke SÅ mange i går, så jeg hadde forholdsvis kontroll. Mulig du har nevnt det noen ganger, men hva blir element/delefilter-kostnadene her?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hawt. Ser frem til fortsettelsen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pakken fra J-A kostet 3200dk og 650dk for frakt. Da kommer den på døren. Så kommer det vel staten og vil ha litt av kaka. Så rekner med ca 5000 for kitet, men det inkluderer jo også porter, terminaler, og mer enn nok ledninger. Har vel 2m til overs.

Har vert heldig med mdf - dette får jeg mer eller mindre gratis, sammen med finèr. Men alt i alt, med ting som lim, demping og det som hører med så er det vel ca 6000. Dersom man betaler full pris for MDF og sånt så må man vel kanskje rekne med en tusenlapp ekstra.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var slett ikke ille.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg trodde det skulle bli vesentlig dyrere, iallefall når jeg så på priser på komponentene hos dynabel.
    Jeg gleder meg skikkelig til å høre de! Blir kanskje en liten demo på ene ikveld da jeg driver å limer listene på sidene nå. Litt spent på resultatet da dette er det mest avanserte jeg har bygget.

Jeg har tideligere hatt noen klipsch rf82 på loftet her, men de synes jeg ikke var noe særlig i mitt rom iallefall. Og de høyttalerene jeg har nå bygget uten innsikt, om man får si det slik. Volumet på kassen er for stor, men har prøvd å kompensere med å fylle den med diverse knask. Filteret er noe ferdig-greier. Låter sannsynligvis crap, men det er det jeg er vant med. Mye bass er med på å kompenesere for det
    Håper å høre en klar forbedring med de nye. Skulle bare hatt noe måleutstyr...

Tenker å bygge en enda villere 3-veis med Hivi F7-bassen i frontene som mellomtone og W12-bassen i subene som bass. Vil kunne strekke seg ganske langt ned, og mellomtonen strekker seg til 3-4k før den blir ustabil. Men det får bli en annen tråd en annen gang

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av hvor de skal stå. Det er 4-5 meter til lytteavstand, så den gylne trekanten kan vi droppe tror jeg :/
    Tven som står der er forresten 50", så kan bli morro å se de ved siden av hverandre!
    Det skal også kjøpes teppe, en liten trøst når det kommer til akustiske tiltak.
    -dsc00111-jpg

På bildet står den gamle forsterkeren til kinoen (Pioneer VSX-520). Blir den som skal drive ht i første omgang iallefall. H/K fikk ikke plass i benken, og det var visstnok ikke aktuelt å ha et eget rack til komponenter.
    Vurderer å bruke TV som pre, da den har audio ut, over på dac (da den bare har toslink ut), og så på effekt. Noen som har erfaringer eller innvendinger mot det? Blir vel kanskje litt støy dersom tv brukes som pre? Skal koble opp xbox360, tuner, og kanskje data mot tv.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt meg den friheten at etter alt e limt og komt på plass, så tar jeg meg en liten demo. Førsteintrykket er at dette er mer detaljert i mellomtonen, spesielt på stemmer, og toppen er en helt annen historie i forhold til TN28+F6. Har kanskje noe med at diskanten og mellomtonen er fysisk høyere. Uansett vil jeg si klar forbedring. Bassen er ikke overhvelmende kan man si, men definitivt tilstede. Rekner med de endrer litt karakter etter de er ferdig innspilt.

Stereoperspektivet er også noe helt annet. Roger Wates - Amused to death-albumet (et av mine favorittalbum) er rett og slett kjekt å høre på. Viser og her til plassering av elementer, og kanskje jeg rett og slett har truffet svært bra mtp plassering av ht akkurat her, men det stemmer iallefall godt

Har vært litt flink idag og, har nemlig finèrt topp og bunn på ene. Første møte med finèr, og det gikk greitt. Fikk erfare at det blir mye søl, og at man må være svært forsiktig i kantene da den lett fliser opp og det blir stygt. Man lærer etter hvert!

Bilder kommer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra de vil sikker endre seg med innspilling, så jeg tror ikke du skal legge for mye vekt på førsteinntrykket. Men får du noe særlig glede av Qsound-effektene med høyttalerne plassert slik som du planlegger?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    får du noe særlig glede av Qsound-effektene med høyttalerne plassert slik som du planlegger?
    Ikke slik de vil stå plassert til daglig. Men nå har det seg slik at jeg skal gå på skole på kveldstid og hun skal gå på skole på dagtid. Da står jeg litt friere til å flytte litt ved lytting
    Det største "problemet" mitt er mangelen på skikkelig elektronikk. De fortjener bedre enn Pioneer VSX-520. Skulle gjerne tatt med HK, men så var det jo det at den ikke får plass i tv-benken.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •