Poor Man's Strad - Fullført! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 124
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Har fått gjort littegrann idag, ettersom jeg dimmet igår
    Fant ut at jeg slisset et par ekstra spor i de to platene jeg ikke hadde bøyd. På den måter blir det litt enklere å bøye, og kurven blir litt finere. De platene som allerede er bøyd blir nok bak på hver sin høyttaler.
    -img_1622-jpg

Fikset den platen som var litt for lite bøyd. Slisset opp igjen det innerste sporet, lim og så i klem igjen. Funket fint.
    -img_1621-jpg

Kjøpte også noe kontaktlim til fineren idag. Mannen på butikken sa det var akkurat det samme greiene som casco s9, bare i en større boks og annen etikett. Erfaringer anyone?
    -img_1623-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk spennende prosjekt - inspirerende!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Etter en lang dag med flytting inn i leilighet ble det litt tid til litt mekking.
    Jeg hadde allerede lim de to siste platene, så de er nå tatt fra hverandre igjen, og skal pusses rene for maling og sånt imorgen. Prøvde her en annen lime-teknikk enn tideligere, da jeg limte begge to på en gang. Dette viste seg å gå bra, men det ble mye mer søl. Limet rant mye mer utover og gjorde slik at avstiverene ble mer eller mindre permanent limt fast til platene. Her måtte det hammer og huggjern til for å få det løs.

Under flyttingen måtte ting kjøpes inn, derav en tur på Ikea. Der kom jeg på noe jeg hadde sett tideligere. To treskåler limt sammen, og et fulltone-element. Jeg har to stk TB W3-781 som jeg skal bruke. Skålene er 20cm diameter. Ligger i press med vanlig trelim i dette øyeblikk, og skal ta en nærmere titt på det i morgen.

Bilder kommer.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Må først og fremst beklage dårlig bildekvalitet på bildene som kommer nå, da kameraet mitt reiste til Spania en tur. Først et par bilder fra limingen av de to siste platene og hvordan de så ut etterpå:
    -dsc00025-jpg-dsc00027-jpg
    Slik så de ut etterpå. Det var litt jobb å få bort alt, men med et kvast huggjern gikk det greit.
    Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle gjøre det med tanke på sidene, å få det tett. Løsningen på problemet var å rett og slett skru alle avstiverene fast i den ene baffelen der de skal være, og så bare skru den andre baffelen på med et par skruer. Da er står alt slik det skal til syvende og sist. Så tok jeg turen til den lokale trevareforhandleren og lånte en svær bordsag og rett og slett sagde av sidene slik at når listen legges på til slutt så er det helt potte tett.
    -dsc00040-jpg

I mellomtiden har jeg også hatt litt andre prosjekter:
    Treskåler fra Ikea: 20cm diameter.
    Hadde litt problem med å få alt tett, men med litt sicaflex på innsiden og litt pu-lim i skjøten så fikk jeg det som jeg ville. De er fylt med watt, men med litt pusterom bak elementet.
    -dsc00029-jpg
    Terminaler og fulltone-element
    -dsc00035-jpg-dsc00038-jpg
    Spilte overraskende stort til å være så smått!
    Og så måtte det gjøres noe med finishen på sonosuben. Mdfen var tideligere ubehandlet.
    -dsc00036-jpg-dsc00037-jpg

Og til slutt: fikk og en liten pakke i posten idag..
    -dsc00041-jpg

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner og ligne noe. liker den skål ideen

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Skålene var unnagjort på 3-4 timer inkludert tørking av limet, kan anbefalest.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de skålhøyttalerne var artige. Jeg har faktisk 3 sånne TangBand-elementer liggende fra et tidligere prosjekt. Noterer bak øret.

Ellers ser det ut til å bli veldig bra, keep it up!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de var litt stilige, og ikke minst en svært enkel måte å utvide til et enkelt surround-oppsett.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, legger ved en liten oppdatering.
    Har fått limt fast avstiverene til frontplaten. Blir greiest å lime de på frontplaten først og ikke bakplaten slik at jeg kan styre på med kabler og filter og det som må til, med ganske god tilgjengelighet. Har også limt sammen en brei (9cm) og en litt smalere list (5cm) list. Dere skjønner tegningen regner jeg med.
    -dsc00048-jpg -dsc00049-jpg

Det som gjenstår nå er:
    - frese ut hull til elementene
    - kjøpe kit fra jantzen og lodde filter
    - trekke kabler
    - slenge på bakplate, terminaler og bassporter
    - lister på sidene
    - føtter (kom gjerne med ideer)
    - finère og lakke
    Det er iallefall det jeg kom på i farten..

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oj

Sitat Opprinnelig postet av Andsor

I mellomtiden har jeg også hatt litt andre prosjekter:
    Treskåler fra Ikea: 20cm diameter.
    Hadde litt problem med å få alt tett, men med litt sicaflex på innsiden og litt pu-lim i skjøten så fikk jeg det som jeg ville. De er fylt med watt, men med litt pusterom bak elementet.
    Vedlegg 80944
    Terminaler og fulltone-element
    Vedlegg 80945Vedlegg 80948
    Spilte overraskende stort til å være så smått!
    Heisan.

De skålene fra Ikea så da utrolig lekre ut.
    Trur nok jeg stjeler den ideen av deg, for skal skaffe meg bakhøyttalere som jeg kan henge oppe under taket og peke nedover. Da vil disse passe perfekt.

Hvordan kappet du av det du måtte for å "flate" ut buen der du har festet elementet?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, til elementene brukte jeg bare hullsag med passe diameter slik at elementet får plass, deretter må du kanskje slipe ned kanten rundt hullet litt, slik at du kan få på plass en pakning mellom skålen og elementet. Pass på at du ikke sliper for mye da, slik at du ser at det er flatt der elementet er. Jeg synes iallefall det er penest når man får en sømløs overgang.

Det største problemet med disse høyttalerene var faktisk terminalene og kabelen fra terminalene til elementet :P Jeg limte før jeg gjorde dette, og som et resultat ble det svært trangt da jeg måtte inni høyttaleren med hele hånda for å få skrudd fast terminalene. 3" er ikke stort merket jeg.. Men på en annen side ser jeg ikke noen bedre måte å gjøre det på, da det blir vanskelig å sette skålene i press med terminalene allerede på plass. Kan kanskje prøve med en sånn rundt "terminalkopp" fra biltema/clas ohlson, selv om de er litt større enn ideelt.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkurat ja

Hei, til elementene brukte jeg bare hullsag med passe diameter slik at elementet får plass, deretter må du kanskje slipe ned kanten rundt hullet litt, slik at du kan få på plass en pakning mellom skålen og elementet. Pass på at du ikke sliper for mye da, slik at du ser at det er flatt der elementet er. Jeg synes iallefall det er penest når man får en sømløs overgang.

Det største problemet med disse høyttalerene var faktisk terminalene og kabelen fra terminalene til elementet :P Jeg limte før jeg gjorde dette, og som et resultat ble det svært trangt da jeg måtte inni høyttaleren med hele hånda for å få skrudd fast terminalene. 3" er ikke stort merket jeg.. Men på en annen side ser jeg ikke noen bedre måte å gjøre det på, da det blir vanskelig å sette skålene i press med terminalene allerede på plass. Kan kanskje prøve med en sånn rundt "terminalkopp" fra biltema/clas ohlson, selv om de er litt større enn ideelt.
    Takk for det, får se om jeg får til å montere 6,5" jeg da. Trenger ikke sa dyp lyd fra kassa, dessuten er det bare bakhøyttalere jeg skal lage.

Også får jeg vel skru i terminaler før jeg limer dem sammen, så jeg slipper knot med det etterpå. Ikke sikkert jeg må det da, siden elementene jeg hadde planer om er en del større. Da kommer jeg også tilbake til utgangspunktet. Siden hullet blir en del større. Jaja.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags element tenker du å bruke? De har jo større boller på Ikea også..

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært en "Liker" knapp her så skulle jeg trykt på den

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Coax?

Hva slags element tenker du å bruke? De har jo større boller på Ikea også..
    Har noen Focal Coax høyttalere jeg skulle ha i bilen, frem til jeg fant ut hvordan Honda har gjort festeanordningen til høyttalerne i bilen. Og mangel på fagfolk som kan gjøre dette fint i området, gjør at de bare ligger. Har også et 2-veis sett fra Focal som kan brukes. Bare lite problem med diskanten og hvor delefilteret skal hen.

Er vel aldri noen fordel å ha "bilanlegg" i stua, men som bakøyttalere montert oppunder taket som noe satellitter kan det vel ikke være feil?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er nok ikke den første som har tenkt på det. Men hva med 3-veis med TB som mellomtonen? Det var jo tross alt 3 størrelser på skålene... Kanskje litt scandyna podspeaker rip-off, men litt kult.

delefilteret kan du jo legge ved forsterker og trekke to kabler i en nylon-strømpe? Da ser det jo litt fancy ut og

Angående PMS så går jeg og venter på dimmepengene, så jeg forhåpentligvis får realisert høyttaleren før skolestart. Min økonomiske status pr dags dato kan oppsummer slik: I dag fikk jeg solgt unna noen høyttalere av den nette sum av 1000 kr. Det var nødvendig da det kom en regning på 163,98 kr på telefonen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte å tenke på hva den skal stå på idag. Kom frem til at det blir en slags T, så det blir tre kontaktpunkter. Ingen vagling. Jeg har ikke mer mdf liggende, og jeg gidder ikke ta meg bryet med i finere denne delen. Hobbyplate funker nok greitt, så lenge man forsterker litt. Laget slit at høyttaleren blir tiltet 5 grader bak når den står på. De bygge 10cm fra bakken, noen som har noen innvendinger på om det er nok?

Da skulle man få noe slikt:
    -dsc00050-jpg -dsc00052-jpg-dsc00053-jpg
    Ligger å tørker akkurat nå, så får skrudd det sammen i morgen, og ser om det fungerer. Blir nok til at jeg beiser foten.

La også på plass demping bak elementet til bassen. Skal vel også legge bitumen på store flater og demping i topp og bunn. Slik som dette

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Stått litt stille en stund grunnet arbeid osv. Forsøkte meg på listene som skal tette på sidene, disse skulle være runde. Planen var å være flink med høvel og enda flinkere med sparkel. Dette gikk dårlig. Ytte sit formål, men estetisk lite pent dessverre. Går da for en enkel ''fjøl'' i stedet for buen. Føttene ble ikke like vakre som planlagt, kommer tilbake til løsning der.

Fikk også bestilt elementer og komponenter idag. Litt knotete å bestille fra jantzen da de ikke har en nettbutikk, men man må fortelle hva man søker, få tilsendt priser, sende en ordre via mail og overføre penger til deres bank. Det virker unormalt tingvingt, så håper jeg har gjort det riktig Det er jo flere versjoner, men den jeg skal ha er med CA22RNX, MCA15RCY og 27TFFC.
    Det var oppført fraktpriser opptil 12 kg, men i og med at min pakke er på 14 kg så er jeg spent. Jeg venter pakken en gang neste uke forhåpentligvis når det kommer til delefilteret så skal jeg prøve mitt beste, men jeg lener meg litt på kunnskapen til det kloke folket her på forumet!!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er oversikten over alt som følger med i pakken, og prisen. Overkommelig pris i forhold til å bestille hos Dynabel som kom på over 6 000 mener jeg. Nå påstår jeg ikke at delefilterkomponentene er bedre enn hos dynabel, men det er vel ikke akkurat søppel man får hos jantzen?
    Moms kommer jo i tillegg, så rundt 5000 fra Danmark.
    Vedlegg 81257

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •