DIY diffusor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77

Tråd: DIY diffusor

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY diffusor

Det å bygge en diffusor er ikke så vanskelig som man skulle tro. Det krever bare litt tid og tålmodighet. Fordelen med å bygge en diffusor selv kontra å kjøpe en ferdig er jo hva man sparer av penger på det og ikke minst man kan tilpasse den bedre til rommet sitt enn med å kjøpe en ferdig diffusor.

Kort litt teori om en diffusor. Arealet på stavene bestemmer hvor høyt opp i frekvens den diffuserer. Jeg har bruk 48x48mm til min diffusor her og da tar den opp til 3580Hz. Lengden på klossene bestemmer hvor langt ned i frekvens diffusoren går. Selve utregningen for diffusoren finnes det flere programmer på nett som kan hjelpe til med, jeg personlig bruker AcousticCalculator.

Beregningen for aktuell diffusor ser slik ut

Selve byggingen, jeg kutter opp alle klossene først. Her kan det være kjekt med en kapp/gjerdsag som har et godt blad så man slipper for mye flising av veden. Jeg slipper alle klossene på en båndsliper slik at de er glatte og pene. Jeg har brukt 12mm MDF som montasje plate for klossene, legger først opp hele raden som skal monteres slik at jeg vet hvor hver kloss skal på raden. Pensler godt med lim på bunnplaten og på siden av klossen som de skal monteres inntil, dette for at alle klossene skal limes godt inntil hverandre og ingen løsner på sikt. Så setter jeg klossen opp, trykker dem godt ned i limet . Slik gjentar man rad for rad. Når limet har tørket på diffusorene, pusser man over ujevnheter langs kantene. Vis man skal ha flere diffusorer stablet på hverandre kan det være lurt å lage en ramme av 12mm MDF uten på slik at de får et stødig fundament å stå på.

Klossene ferdig kuttet og pusset, klart for montering

DIY diffusor-_mg_3463-jpg

Monteringen har startet

DIY diffusor-_mg_3483-jpg

Ny rad legges opp og godt med lim pensles på

DIY diffusor-_mg_3484-jpg

DIY diffusor-_mg_3485-jpg

DIY diffusor-_mg_3486-jpg

En ferdig diffusor

DIY diffusor-_mg_3487-jpg

Her er flere diffusorer stablet på hverandre, uten MDF ramme rundt.

DIY diffusor-_mg_3494-jpg

DIY diffusor-_mg_3538-jpg

Dette er bilder fra testing i min egen kino, her er det montert på MDF ramme rundt diffusorene.

Her er en hel diffusor bakvegg. De er satt opp som en såkalt "diffraktal", dvs en slags 2-veis diffusor

DIY diffusor-diff01-jpg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En heeeelt vanvittig jobb du har utført her BEF!

Vurderte en gang å lage det samme, men meldte pass nå jeg så antall meter glattkant man måtte hente, kjøre, kappe og lime.

* bøye seg i pussestøvet *

Resultatet ble overbevisende. Hører du selv signifikant forskjell før/etter? I så fall; hva?

Slike tråder er svært motiverende, og kanskje jeg revurderer aversjonen jeg har mot "hente, kjøre, kappe og lime."

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    En heeeelt vanvittig jobb du har utført her BEF!

Vurderte en gang å lage det samme, men meldte pass nå jeg så antall meter glattkant man måtte hente, kjøre, kappe og lime.

* bøye seg i pussestøvet *

Resultatet ble overbevisende. Hører du selv signifikant forskjell før/etter? I så fall; hva?

Slike tråder er svært motiverende, og kanskje jeg revurderer aversjonen jeg har mot "hente, kjøre, kappe og lime."

Hehe, takk for det. Kan love deg at det blir endel pussestøv, jeg har spon avsug og det er helt uvurderlig ved en slik jobb.

Når det gjelder lydforbedringen med disse diffusorene så blir ting mye mere oppløst, detaljene kommer mere fram, en helt annen ro i lydbildet og bassen blir mye mere stram. For det om disse diffusorene har "laveste" frekvens 573Hz hjelper de til langt nedover i frekvens og impuls responsen i rommet blir betydelig forbedret.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vekten på én av de fire bakerst?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hva er vekten på én av de fire bakerst?
    Det er søyler med 4 diffusorer i hver. Veide ikke diffusorene, det er 22,06meter 2x2" i en diffusor + ca 0,7m2 med 12mm MDF. Kan tippe på ca 30kg pr.stk. Så en søyle veier da ca 120kg.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe bra arbeid BEF! Fin guide som jeg kommer til å bruke senere når jeg får meg eget sted
    Min tråd

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefin byggeguide! Selv om det nok er mye arbeid å lage et såpass stort areal diffusorer, går det sikkert rimelig fort når man legger opp til "masseproduksjon" slik du har gjort. Mesteparten av tiden går vel med til saging og pussing vil jeg tro. Med ett nytt og skarpt blad på kappsaga går det vel sikkert rimelig fort allikevel. Saget du flere med samme lengde samtidig?

Jeg er fortsatt litt i tvil om hva jeg skal ha på bakveggen i min egen kino. Det står mellom godt tusen LP-plater (som jo også har litt diffusor-virkning) eller diffusorer. Finner nok ut av det etterhvert, og lysten på å få til tre-fire kvadratmeter med diffusorer ble jo ikke mindre etter å ha lest og sett opplegget du skal ha! :-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Kjempefin byggeguide! Selv om det nok er mye arbeid å lage et såpass stort areal diffusorer, går det sikkert rimelig fort når man legger opp til "masseproduksjon" slik du har gjort. Mesteparten av tiden går vel med til saging og pussing vil jeg tro. Med ett nytt og skarpt blad på kappsaga går det vel sikkert rimelig fort allikevel. Saget du flere med samme lengde samtidig?
    Takk for det.

Av tidsforbruk er det ca 4-5timer på en diffusor med kapping, pussing og liming, av det går nok 3/4 av tiden til kapping og pussing. Jeg kapper 2 klosser samtidig, flere tar faktisk mere tid og du får dårligere resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne bakveggen som er dekket med diffusorer er hjemme hos meg. Jeg har bygd 12 stk av disse sjøl, og BEF har vært så ufattelig grei å bygge 10 stk til for meg. Fantastisk hyggelig gjort av deg BEF! :-D

De er satt opp som en såkalt "diffraktal", dvs en slags 2-veis diffusor. De "små" diffusorene danner en større en kan du si. Total dybde er 1,2 meter, og den er faktisk effektiv ned til 40 Hz.

Lydmessig: Ingen kommer til å tro effekten av noe sånt før de har hørt det. Selv så lite som 2 stk på bakveggen ble helt hakeslepp for min del. Det låter mye renere, smoothere, mer oppløst og dynamisk når refleksjonen fra bakveggen blir brutt opp med en diffusor. Med den størrelsen jeg har på diffusoren så blir også bass og midbass mye tighere og definert.

Da er det bare å snekre folkens! Ingen ting å lure på...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Denne bakveggen som er dekket med diffusorer er hjemme hos meg. Jeg har bygd 12 stk av disse sjøl, og BEF har vært så ufattelig grei å bygge 10 stk til for meg. Fantastisk hyggelig gjort av deg BEF! :-D

De er satt opp som en såkalt "diffraktal", dvs en slags 2-veis diffusor. De "små" diffusorene danner en større en kan du si. Total dybde er 1,2 meter, og den er faktisk effektiv ned til 40 Hz.

Lydmessig: Ingen kommer til å tro effekten av noe sånt før de har hørt det. Selv så lite som 2 stk på bakveggen ble helt hakeslepp for min del. Det låter mye renere, smoothere, mer oppløst og dynamisk når refleksjonen fra bakveggen blir brutt opp med en diffusor. Med den størrelsen jeg har på diffusoren så blir også bass og midbass mye tighere og definert.

Da er det bare å snekre folkens! Ingen ting å lure på...
    Siden disse også er bygget av BEF hadde det vært utrolig gøy å se bilder av oppsettet du har også! Slik jeg forstår det virker de lengre ned i frekvens desto dypere de er, stemmer det?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden disse også er bygget av BEF hadde det vært utrolig gøy å se bilder av oppsettet du har også! Slik jeg forstår det virker de lengre ned i frekvens desto dypere de er, stemmer det?

Dette er hos Tangen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det ser utrolig gjennomført ut! Ser også at det er montert andre typer diffusorer på bakvegg og i tak. Ikke mange her i landet som går like langt som Tangen for å oppnå gode betingelser for lyden fra anlegget. Regner med at her er forholdene virkelig bra også for testing av forskjellige høyttalere...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De andre diffusorene er de som er hvite. Dette er ferdige greier fra Vicoustic, som er laget i isopor. De er lette og enkle å lime fast på vegg og spesielt i taket. Men de har mye mindre dybde og en ikke like avansert oppbygning som de hjemmelagede, så de har ikke like god effekt. Men de er langt bedre enn ingenting så klart.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine diffusorer. Eeh, snekret de sammen på noen timer. Not.

Bra jobbet BEF og Tangen!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De andre diffusorene er de som er hvite. Dette er ferdige greier fra Vicoustic, som er laget i isopor. De er lette og enkle å lime fast på vegg og spesielt i taket. Men de har mye mindre dybde og en ikke like avansert oppbygning som de hjemmelagede, så de har ikke like god effekt. Men de er langt bedre enn ingenting så klart.
    Ok! Må bare spørre litt om disse brune rørene (Papp/forskalingsrør?) som henger i taket også, er det Helmholtz-resonatorer som er tunet på forskjellige frekvenser, eller har de en annen funksjon?

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk!

Dette gjorde det mer forståelig enn når jeg leste bygge tråden din BEF (ja, jeg leste HELE! Det tok alt for lang tid :P )

Dette inspirer jo til og prøve det samme selv. Vet ikke om jeg skal lage like store som du har, men det er fristende og prøve meg. Vil vel fungere best sammen med demping av rommet andre steder?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Må bare spørre litt om disse brune rørene (Papp/forskalingsrør?) som henger i taket også, er det Helmholtz-resonatorer som er tunet på forskjellige frekvenser, eller har de en annen funksjon?
    Ja. Beregnes slik: Acoustic resonance - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 30 cm støperør fra Biltema ja.... aaaltfor billig til å være high-end vettu..... ;-)

Dyre kabler hjelper nok langt mer.

NOT!!!!

hehe

Newcomer Tool80 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe artig lesning. Sitter å leser hoved tråden din, brukt 3 dager nå og kommet til sider 141, puhh... Kommer tilbake med noen spm, men først skal jeg lese meg mere opp under temaet.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 30 cm støperør fra Biltema ja.... aaaltfor billig til å være high-end vettu..... ;-)

Dyre kabler hjelper nok langt mer.

NOT!!!!

hehe
    Greit med Biltema av og til også:-D

Men hvordan beregner man hvor slike rør skal plasseres?

Selv har jeg en peak på ca 53-54 hz i stua mi,og den verker som er der uansett hvordan jeg har høyttalerne og sub! Skulle gjerne ha redusert denne med 7-8 db!
    Oppsettet står på ene kortveggen!

Hvor stort må et(el fler) sånt rør vere for å kunne gjøre noe med dette?
    Kan det f.eks legges bak en sofa langs en langvegg?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •