DIY diffusor - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 77 av 77

Tråd: DIY diffusor

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bruk av diffusorer handler veldig mye om å få en god "soundstage", bredde og dybde i lydbildet, uten at man registrer høytaleren som to punkter i rommet.

Det er som regel en fordel at diffusorene går ned til ca 500hz, men enkelte ganger så er det ikke mulig grunnet for lite avstand.

Geometriske diffusorer (f.eks avrundet utforming) kan normalt plasseres nærmere enn matematiske (staver, med brønner e.t.c).

Rockwool e.t.c brukes for å begrense kolorering p.g.a refleksjoner, forkorte etterklangstid, og temme bass , det kreves store tykkelser for at bredbåndsabsorbenter skal ha effekt under 100hz.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    acosticCalc vil ha passord når jeg skal installere? står at det er en "free" versjon

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    acosticCalc vil ha passord når jeg skal installere? står at det er en "free" versjon
    QRDude: Quadratic Residue Diffuser calculator

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare for å dra fram tråden jeg fant da jeg søkte på noe helt tilfeldig som "diy treramme" på google, så sto det at passord var 001-002-003 :-D
    har lasta den ned nå jeg
    vil lage et par akustikkplater til!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Startet på en slik skyline diffusor selv i dag. Rakk 40min med kapping frem til kl 23. Tomannsbolig, så sikkert lurt å slutte kl. elleve pga. naboen. Jobbet med håndsag fram til kl tre på natten en gang da jeg bygde Kinnen og ble dagen etter bedt om å slutte tidligere da vår tidligere nabo hadde hørt det veldig godt. Var igrunn bra da jeg valgte å lyddempe enda mer.

Da jeg ikke har en kappsag, brukte jeg nå en hånd-sirkelsag og la 5 2x2" ved siden av hverandre slik at jeg kunne kappe 5 kapp i gangen. Ble 70 kapp på 40min og kanskje det går enda raskere i morgen når jeg har kommet inn i det. Synes det var veldig lurt å kappe flere av gangen. Mulig det ikke blir helt like perfekt som med en kappsag men ble overrasket over at det går såpass fort. Pussingen kommer sikkert til å ta litt tid.

Skal lage 2 60cm x 60cm plater med samme lengder som BEF i første post. Tenker å henge de på bakveggen. Trolig med akustikkplater rundt.

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på med et lignende prosjekt til min dedikerte hjemmekino. Lærern spurte om vi hadde lyst til p lage noe ut av 2*2 så jeg grep sjansen og produserte diffusorer.

Har et par spm angående dette. Denne eller dise diffusorene skal henge i taket mitt, og da lurer jeg på festemetoder. Det er dobbel gips i taket med lufting, det er også lydbøyler montert. Hvordan skal jeg på best mulig måte feste denne slik at den kan henge trykt. Veier jo en del disse greiene, og det at jeg bruker trykkkimp. gjør det ikke noe bedre.

DIY diffusor-image-jpg

Så lakkering. Skal ha disse mart svarte. Hva kan dere anbefale å lakkere trykkimp i? Gode tips mottas med takk.

Så til slutt ser jeg BEF har slike tøffe lys som sitter inni diffuorene for å skape en kul effekt. Hva slags lys er dette, og kan man få montert noe tillsvarende i min?

Takker på forhånd, håper det ikke er for OT8)

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tips :?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trykkimpregnert må "vær" behandles når det brukes på hus vertfall, det er salter og andre stoffer i impregnereingen som trekker ut over tid, derfor må huskledning stå i vær og vind noen månder før det males, så jeg vil nok anbefalle å grunne treverket før du maler/lakker det.
    Folkene på din lokale byggevarehandel kan nok dette bra

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    trykkimpregnert må "vær" behandles når det brukes på hus vertfall, det er salter og andre stoffer i impregnereingen som trekker ut over tid, derfor må huskledning stå i vær og vind noen månder før det males, så jeg vil nok anbefalle å grunne treverket før du maler/lakker det.
    Folkene på din lokale byggevarehandel kan nok dette bra
    Takk for det, skal gjøres men hvordan er det med festing av dette her. Lurer på om min veier rundt 60kg, og da vil man gjerne at det sitter godt. Kan jo ta liv av folk. Kunne ekspansjonsbolter vært en løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke overflate skal dette festes på ? tak/vegger/mur/stendere ?

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke overflate skal dette festes på ? tak/vegger/mur/stendere ?
    Den/disse skal festes i et tak på 2.70m høyde. Her er det dobbel gips med luft over. Vet ikke hvor høyt opp det er til stendere, men det kan jeg finne ut. Hvis du studerer bildet ser du at jeg har tatt høyde for CC60, så det er fikset.

Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør prøve å få satt noen bolter i stenderene, gips er ikke den beste plassen å feste tunge ting, spesielt med tanke på vibrasjoner ol.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør prøve å få satt noen bolter i stenderene, gips er ikke den beste plassen å feste tunge ting, spesielt med tanke på vibrasjoner ol.
    Så sant, så sant. Skal prøve og se hvor høyt oppe de er plassert. Hvis ikke, så har jeg ingen annen mulighet til å montere diffusorene på vegger der stender avstand og plassering av de er bevisst.

Kommer tilbake med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.fischernorge.no/PortalDat...sk_H_ndbok.pdf

blir vel muligens litt reklame de der men googlet "forankring gips" å kom over dette, der er en god del om vekt forankringene i gips tåler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips er at du ikke fester diffusorene i taket i det hele tatt, men bruk de heller i bakdelen av rommet. Takrefleksjonene er best å dempe så sant du ikke har takhøyde på mange meter.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Mitt tips er at du ikke fester diffusorene i taket i det hele tatt, men bruk de heller i bakdelen av rommet. Takrefleksjonene er best å dempe så sant du ikke har takhøyde på mange meter.
    Virkelig :O tenker du bare å sette de langs bakveggen stående, eller feste de på vegg, har full mulighet til dette, hvis det er det som er optimalt. Takhøyden er på 2.75 hvis det skulle hjelpe.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Virkelig :O tenker du bare å sette de langs bakveggen stående, eller feste de på vegg, har full mulighet til dette, hvis det er det som er optimalt. Takhøyden er på 2.75 hvis det skulle hjelpe.
    På bakveggen i ørehøyde er det beste. Kle gjerne hele bakveggen med diffusorer. Ca. 30-40 cm over gulvet eller omtrent slik at midten av diffusorene er i ørehøyde. Under diffusorene trenger du bassdemping. Og det samme hvor vegg møter tak hvis du skal dra strikken langt.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •