DIY diffusor - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 77

Tråd: DIY diffusor

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok ikke "bare-bare" å støpe noe sånt på hobbybasis i hvertfall. De fleste slike ferdige isopor diffusorer er da også laserskjært fra en hel blokk, sikkert for en god grunn. Jeg har sett tilsvarende custom diffusorer også, de var alle skjært til med laser eller CNC fres.

Jeg tenkte over dette når jeg begynte å lage diffusorer i fjor sommer, og fant at det enkleste og billigste var å bruke trestaver. Vekta blir ikke så gæren egentlig.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg drev på med Custom bilstereo laget man av og til spesialdeler ved hjelp av former og støping. Det er utrolig mye arbeid bak det og man trenger utrolig mye utstyr skal man kunne drive med det i større skala.

Skulle man støpt diffusorer måtte man hatt en form laget i et spesial materiale som hadde gode slipp evner i forhold til materialet man skulle støpe med. Formen måtte vært freset ut ved hjelp av CNC fres og i tillegg kunne deles opp i flere mindre biter for å kunne ta ut det ferdige resultat. Med andre ord mye jobb! Såpass mye at det heller vil være enklere å kutte opp noen klosser av 2x2"

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordenstam har en blogg på Gearslutz.com der han viser bygging av diffusorer i blå styrofoam (32kg/kubikkmeter). Virkningsgraden oppgir han til å være ned til 500Hz med den typen han har bygget. I tillegg får man også en viss absorbsjon i mid/low området.
    Diffusorene blir kuttet med varmetråd. Og han er rimelig godt fornøyde med virkningsgraden disse gir, men om det er særlig mindre arbeid enn å bygge dem i tre vites ikke...

Styrofoam 2D diffusor - Gearslutz.com
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen enkel jobb å kutte med varmetråd. Fordelen er jo at den blir betraktelig lettere i forhold til å bygge i tre.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt med isopor da. Veldig bra link Hunsbeth 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet om et lydstudio i Portugal der man dekket tak og vegger fullstendig med diffusorer i isopor. Alle 12000 bitene som ble brukt ble skjært ut med CNC fres og montert for hånd... galskap. Men det låt visst sinnsykt bra der!

En annet enda mer sinnsykt studio: George Massenburg sitt Blackbird Studio. MDF diffusorer så det rekker og vel så det....

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Jeg vet om et lydstudio i Portugal der man dekket tak og vegger fullstendig med diffusorer i isopor. Alle 12000 bitene som ble brukt ble skjært ut med CNC fres og montert for hånd... galskap. Men det låt visst sinnsykt bra der!

En annet enda mer sinnsykt studio: George Massenburg sitt Blackbird Studio. MDF diffusorer så det rekker og vel så det....

Hehe, morsomt at du rakk å legge ut dette bildet før meg! :-D
    Hadde selv en link til dette fantastiske Blackbird Studioet blant andre linker i akustikk-mappa mi som jeg hadde tenkt å vise. Noen går jo virkelig til verks, må jo være noen kubikkmeter med tre der inne! Tror også at jeg leste et sted om dette at diffusorene er veldig dype, godt over meteren?...

Allikevel er jo dette er jo noe BEF lett kunne ha ordnet på et par uker, med hans arbeidvilje!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn omtrent ser "drømmerommet" mitt ut, men jeg er nesten på dette nivået rent akustisk, selv om et er løst litt enklere enn dette.

BEF hadde fiksa dette på en langhelg han....

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal i gang med akustiske tiltak i eget rom i sommer. Diffusorer a la BEF blir neppe det første jeg begynner med. Satser på det enkle i første omgang. De er sannsynligvis for store for mitt rom også. Mon tro om det går an å lage noe hensiktsmessig til bakre sidevegger og bakvegg som er mindre med samme byggeteknikk. Får vel fikle litt med Aqoustic Calculator til de "enkle" tiltakene er unnagjort

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustiske tiltak

Hei, jeg legger ut 3 bilder av lyden i min stue, målt med XTZ room analyzer.
    Synes selv det låter veldig bra.
    Rommet er relativt ubehandlet, men med noen Paroc akustikkplater for å fjerne det som ble liggende igjen i lufta. Bruker også noe kunst som diffusorer. Kan noen anbefale meg videre tiltak, hvis det er behov? Føler selv det ikke mangler noe, bortsett fra sub bassen. Men den skal byttes ut med en IB løsning når jeg får det til å fungere tilstrekkelig...

Mvh meg

Newcomer Tool80 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hehe, morsomt at du rakk å legge ut dette bildet før meg! :-D
    Hadde selv en link til dette fantastiske Blackbird Studioet blant andre linker i akustikk-mappa mi som jeg hadde tenkt å vise. Noen går jo virkelig til verks, må jo være noen kubikkmeter med tre der inne! Tror også at jeg leste et sted om dette at diffusorene er veldig dype, godt over meteren?...

Allikevel er jo dette er jo noe BEF lett kunne ha ordnet på et par uker, med hans arbeidvilje!

Jeg kopierte bare det er fant i en artikel om det studioet.

Her er litt stats:

"Construction of the new room utilized 1,532 sheets of one-inch–thick medium-density fiberboard (MDF). Ninety tons of MDF were cut and milled to a final cut weight of 40 tons. Beginning with a room footprint of 36' x 25' x 27', the one-inch square MDF pegs come out of the walls and ceiling in lengths that vary from 6 to 40 inches — and no two of the hundreds of thousands of “tines” are the same length. The room uses 2D diffusion, whereby two-dimensional diffusers offer depth variation in two perpendicular directions, forming a lattice of divided cells or steps of varying depth. “Studio C utilized the largest prime number sequence that has ever been actualized in a room,” notes Massenburg. “Our prime number is 138,167.”

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvordan effekten av en slik diffusor vil bli hvis man bytter ut klossene med rør? Grunnen til at jeg tenker på dette, er at jeg har ubegrenset tilgang på plastrør i alle mulige dimensjoner. Vil ikke dette kunne fungere mon tro?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Lurer på hvordan effekten av en slik diffusor vil bli hvis man bytter ut klossene med rør? Grunnen til at jeg tenker på dette, er at jeg har ubegrenset tilgang på plastrør i alle mulige dimensjoner. Vil ikke dette kunne fungere mon tro?
    Rør kan du ikke bruke. Det må være en hard flate på toppen, for lydbølgene skal brytes opp i stav mønstret.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkte det var et eller annet som ble feil. Blir vel som å ha mange helmholtzer da...som ikke tar lave frekvenser...:P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir i hverfall ikke en diffusor nei.... men kan du tette igjen rørene i enden på en enkelt måte så skulle dette kunne fungere det.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan man jo, men da er det jo like greit å bruke klosser. Enklere å feste klossene i forhold til rørene. Eneste er at man kunne spart litt vekt.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for ikke og glemme at han får de gratis. Jeg hadde i alle fall sett om jeg ikke kunne fått plugget hullene. Hva koster i grunn 2"x 2" pr meter?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette her var helt sinnsykt fett, bra jobba på diffusorer

Ser pent ut

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    48x48 mm furu koster 7,90 kr per meter hos Byggmax. Det er ikke så gærent egentlig. Selv BEF sine 50 cm dype diffusorer blir ikke spesielt dyre å lage. Med bakplate og ramme av MDF tipper jeg en diffusor havner under 400 kr i materialer.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på å lage et par slike diffusorer for så å male dem for å få opp WAF'n litt. Tenkte da på et par på 60*60 evt noen på 30*30.

Tenkte å begynne på en høyere frekvens også )f.eks 1250hz for rett og slett å øke WAF. Blir de redusert litt i dybden, ser de med ett mye bedre ut.

Noen som har målt hvor bra virkning disse har? Jeg vurderer enten slike, eller planeler ... ala 5cm rockwool plater.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •