DIY diffusor - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 77

Tråd: DIY diffusor

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Det er 30 cm støperør fra Biltema ja.... aaaltfor billig til å være high-end vettu..... ;-)

Dyre kabler hjelper nok langt mer.

NOT!!!!

hehe
    Ok, takk for svar! Veldig informativ og fin tråd dette her!

Og apropos dyre kabler: Hvor mange kunne ikke ha spart seg for å bruke flerfoldige tusener av hardt opptjente kroner på dyre hokuspokus-kabler (som ikke hevder seg i blindtester mot rimelige og fornuftige sådanne), om de hadde visst hvor mye bedre lyden blir med relativt enkle og billige akustiske inngrep...?

Greit nok at ikke alle kan ha dominerende diffusorer, absorbenter og Helmholtzer i stua si, det er jo såå mye flottere og bedre lyd med en selvlysende jåle-forsterkerrigg til en halv mill...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Greit nok at ikke alle kan ha dominerende diffusorer, absorbenter og Helmholtzer i stua si, det er jo såå mye flottere og bedre lyd med en selvlysende jåle-forsterkerrigg til en halv mill...
    Såååå, du tar sjansen på og banne i kirka leser jeg! :shock:

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Høy WAF på det rommet der!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Greit med Biltema av og til også:-D

Men hvordan beregner man hvor slike rør skal plasseres?

Selv har jeg en peak på ca 53-54 hz i stua mi,og den verker som er der uansett hvordan jeg har høyttalerne og sub! Skulle gjerne ha redusert denne med 7-8 db!
    Oppsettet står på ene kortveggen!

Hvor stort må et(el fler) sånt rør vere for å kunne gjøre noe med dette?
    Kan det f.eks legges bak en sofa langs en langvegg?
    Best effekt får man der de stående bølgene har max trykk, i praksis et hjørne der to vegger og tak eller vegg møtes.

Slike resonatorer senker etterklangstiden, de gjør ikke så veldig mye med nivået sånn sett. Kanskje kan du klare 2-3 dB max.

Jevnest mulig bass i rommet oppnås kun på en måte: riktig plassering av høyttalere og lytteposisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Bare hos de som har svaksynte koner!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best effekt får man der de stående bølgene har max trykk, i praksis et hjørne der to vegger og tak eller vegg møtes.

Slike resonatorer senker etterklangstiden, de gjør ikke så veldig mye med nivået sånn sett. Kanskje kan du klare 2-3 dB max.

Jevnest mulig bass i rommet oppnås kun på en måte: riktig plassering av høyttalere og lytteposisjon.
    Takker for svar:-D
    Høyttaler og lytteposisjon er så optimalisert som det kan bli i forhold til muligheten jeg har her i stua nå føler jeg! (Har prøvd det meste)

Men den peaken på 53-55hz har fulgt meg "overalt" i rommet!

Så det er etterklangstiden den virker mest på altså?
    Men det vil vel virke positivt inn uansett,men tanke på at bassen vil bli noe mindre "boomy" ved nettopp denne frekvense vil jeg anta ??

Skal et sånt rør vere åpent i ene enden,og lukket i den andre da eller?
    F.eks stå i et hjørne bak i rommet, med åpningen opp?

Hva blir dimensjonen for et sånt rør i mitt tilfelle da?

Mange spørsmål her nå,men dette er helt nytt "terreng" for meg:???:
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo nevne at material kostnadene for DIY diffusoren i Post.1 er ca.320,- pr.stk.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Såååå, du tar sjansen på og banne i kirka leser jeg! :shock:
    Hehe, du tok meg der ja...! Men jeg har altså VELDIG sansen for rimelige DIY-løsninger som virkelig funker. Selv om det av og til kan ta litt av...

Kanskje lurt å banne litt i kirka innimellom slagene...:razz:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den peaken på 53-55hz har fulgt meg "overalt" i rommet!

Så det er etterklangstiden den virker mest på altså?
    Men det vil vel virke positivt inn uansett,men tanke på at bassen vil bli noe mindre "boomy" ved nettopp denne frekvense vil jeg anta ??

Skal et sånt rør vere åpent i ene enden,og lukket i den andre da eller?
    F.eks stå i et hjørne bak i rommet, med åpningen opp?

Hva blir dimensjonen for et sånt rør i mitt tilfelle da?
    Ja det vil bli langt mindre boomy, utvilsomt.

Røret skal være lukket i ene enden og åpent i den andre. Den åpne enden må plasseres så nær et hjørne som overhodet mulig for å maksimere effekten. F.eks kan det stå oppreist, men da må åpningen være tett opp mot taket eller gulvet (10-15 cm avstand), og helt inne i hjørnet.

Bruker du et 300 mm diameter rør er riktig lengde 1,45 meter for en avstemningsfrekvens på 54 Hz.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det vil bli langt mindre boomy, utvilsomt.

Røret skal være lukket i ene enden og åpent i den andre. Den åpne enden må plasseres så nær et hjørne som overhodet mulig for å maksimere effekten. F.eks kan det stå oppreist, men da må åpningen være tett opp mot taket eller gulvet (10-15 cm avstand), og helt inne i hjørnet.

Bruker du et 300 mm diameter rør er riktig lengde 1,45 meter for en avstemningsfrekvens på 54 Hz.
    Kjempeflott - takker så mye:-D

Men går det an å bruke et rør på f.eks 25cm diameter,og som er noe lengre?
    Hvor mye lengre i så fall?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Bare hos de som har svaksynte koner!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott - takker så mye:-D

Men går det an å bruke et rør på f.eks 25cm diameter,og som er noe lengre?
    Hvor mye lengre i så fall?
    Ja. Lengden bør økes ørlite grann til 1,47 meter. 8)

Jeg må legge til at disse rørene har veldig høy Q, dvs de absorberer i et ekstremt smalt frekvensbånd. Det må litt eksperimentering til for å treffe riktig, men når man først treffer er effekten formidabel.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må legge til at disse rørene har veldig høy Q, dvs de absorberer i et ekstremt smalt frekvensbånd. Det må litt eksperimentering til for å treffe riktig, men når man først treffer er effekten formidabel.
    Å,så det blir ikke større forskjell altså?
    Da er det altså ikke volum i L som bestemmer dette?

Siden det er en stue det er snakk om her,så hadde vert greiest at diameteren var så liten som mulig,og heller gått opp på lengden!

Finnes det en tabell for å regne ut rørene da eller?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden det som du sier gjerne må det gjerne litt eksperimentering til for å finne den rette lengden på røret. Jeg tenkte da at man kanskje kan starte med et rør som er litt for langt, og korte det inn etter hvert som man tester. Og for å slippe å kutte av røret for mye, er det da mulig å lage en flyttbar propp i den ene enden som skyves lengre inn etterhvert som man tester? Er proppen laget av for eks MDF skulle det jo ikke være så vanskelig å få til...

En annen ting; hvordan, og med hva måler man rommet for å komme frem til problemfrekvensene? Jeg tenker da spesielt på toppene i bassområdet man gjerne vil få ned? Forstår at det kan være fornuftig å skaffe seg en kalibrert mikrofon og pc-software, er dette den eneste (beste?) måten å finne problemområdene på?

BEF: Beklager at det blir litt mye omkring Helmholtzene her, det er jo diffusorene du har laget tråden egentlig dreier seg om. Håper det er ok med litt OT...
    PS: Vi kunne kanskje ha laget en ny tråd for resonatorer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å,så det blir ikke større forskjell altså?
    Da er det altså ikke volum i L som bestemmer dette?

Siden det er en stue det er snakk om her,så hadde vert greiest at diameteren var så liten som mulig,og heller gått opp på lengden!

Finnes det en tabell for å regne ut rørene da eller?
    Det er lengden som i hovedsak bestemmer ja, men diameteren påvirker det littegrann. Matematikken for å regne det ut er helt eksakt, og du finner den her:

Acoustic resonance - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Siden det som du sier gjerne må det gjerne litt eksperimentering til for å finne den rette lengden på røret. Jeg tenkte da at man kanskje kan starte med et rør som er litt for langt, og korte det inn etter hvert som man tester. Og for å slippe å kutte av røret for mye, er det da mulig å lage en flyttbar propp i den ene enden som skyves lengre inn etterhvert som man tester? Er proppen laget av for eks MDF skulle det jo ikke være så vanskelig å få til...

En annen ting; hvordan, og med hva måler man rommet for å komme frem til problemfrekvensene? Jeg tenker da spesielt på toppene i bassområdet man gjerne vil få ned? Forstår at det kan være fornuftig å skaffe seg en kalibrert mikrofon og pc-software, er dette den eneste (beste?) måten å finne problemområdene på?

BEF: Beklager at det blir litt mye omkring Helmholtzene her, det er jo diffusorene du har laget tråden egentlig dreier seg om. Håper det er ok med litt OT...
    PS: Vi kunne kanskje ha laget en ny tråd for resonatorer?
    En flyttbar propp i ene enden kan være mulig ja.

De frekvensene man bør håndtere er der man har stående bølger i rommet. Det går an å regne seg fram til faktisk, f.eks med denne:
    Room Mode Calcultor

Lager man resonatorer for de tre første aksielle stående bølgene, og for de første tangentiale og oblikke så har man dekket det meste vil jeg tro. Det er i hvertfall hva jeg har gjort, og det funker glimrende.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lengden som i hovedsak bestemmer ja, men diameteren påvirker det littegrann. Matematikken for å regne det ut er helt eksakt, og du finner den her:

Acoustic resonance - Wikipedia, the free encyclopedia
    Takker så mye for linken,men tror det lå ett hakk for høyt for meg - hvertfall ved første øyekast!

Men takker uansett for hjelpen - tror nok kanskje jeg skal prøve meg med en slik en etterhvert!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål til diffusorene. Er det avgjørende hvilket matriale de lages av? BEF bruker jo tre mens Tangen sine ferdigkjøpte er av isopor.

Dette vil jo ha mye å si for vekten og andre matrialer vil jo kunne bety enda mer lettvint produksjon. ( hvis en kunne avstøpt en mal i et egnet matriale kunne en vunnet mye)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Har et spørsmål til diffusorene. Er det avgjørende hvilket matriale de lages av? BEF bruker jo tre mens Tangen sine ferdigkjøpte er av isopor.

Dette vil jo ha mye å si for vekten og andre matrialer vil jo kunne bety enda mer lettvint produksjon. ( hvis en kunne avstøpt en mal i et egnet matriale kunne en vunnet mye)
    I utgangspunktet har ikke materialvalget noe å si, så fremt at det er et fast materiale som luft ikke kan trenge gjennom.

Så er fult mulig å lage en støpe mal og masse produsere disse. Problemet med støping er at det krever endel utstyr....

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    I utgangspunktet har ikke materialvalget noe å si, så fremt at det er et fast materiale som luft ikke kan trenge gjennom.

Så er fult mulig å lage en støpe mal og masse produsere disse. Problemet med støping er at det krever endel utstyr....
    Er det ikke bare og lage en som er speilvend av det du har, det som stikker ut, går i tilsvarende inn i stede osv, behandle den innvendig med noe isopor ikke fester seg til (ikke vet jeg hva det skulle være) og bare fylle på med isopor, glassfiber eller noe annet som blir fast form.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •