Proson rv2050 - bytte kondensator

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Proson rv2050 - bytte kondensator

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en proson rv2050 - for så å bytte kondensatorer i kondensatorbanken, slik at det blir litt mer headroom på den dersom jeg presser på litt. Det jeg lurer på er hvilken type kondensatorer vil fungere best? Kan man plukke ut en hvilken som helst kondensator som takler de volt som påkreves og bare øke uF, eller må man også passe på at kondisene har andre audio-egenskaper også? Har lest at proson-en har 6000uF standard, så dersom jeg øker til si 20 000 så vil det fungere fint, og ikke gjøre forsterkeren "treig" i bassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Hei

Jeg vurderer å kjøpe en proson rv2050 - for så å bytte kondensatorer i kondensatorbanken, slik at det blir litt mer headroom på den dersom jeg presser på litt. Det jeg lurer på er hvilken type kondensatorer vil fungere best? Kan man plukke ut en hvilken som helst kondensator som takler de volt som påkreves og bare øke uF, eller må man også passe på at kondisene har andre audio-egenskaper også? Har lest at proson-en har 6000uF standard, så dersom jeg øker til si 20 000 så vil det fungere fint, og ikke gjøre forsterkeren "treig" i bassen?
    En større kondensator vil nok garantert ikke gjøre forsterkeren "treig" i bassen nei.
    Min mening er at en kondensator i en forsterker kan sammenlignes med en RAM(minne)brikke i en pc som jobber/leverer betydelig raskere enn harddisk som den henter data fra. Overført til din forsterker så jobber/leverer en kondensator raskere enn strømforsyningen (som den henter strøm fra) i forsterker.
    Mulig eg tar feil her, men eg vil tro at å oppgradere kondesatorer til noen med høyere microfarad(uF) blir litt det samme som å oppgrader RAM i en pc.
    Synes at kondensatorer med totalt 6000uF høres veldig lite ut, min Vincent har 40 000uF.
    Vil tro at du trygt kan oppgradere kondensator til en med 20 000uF, så lenge Volt kravene er oppfyllt. Sjekk først med en radio/tv reperatør, så er du på den sikre side.
    Er det ikke enklere å kjøpe en forsterker med kraftigere strømforsyning og kondensatorer, først som sist ?
    Lykke til

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enklere å kjøpe kraftigere - jo.
    Dyrere - ja.
    Penger - nei.
    I tillegg er det ikke krise dersom jeg gjør noe jeg ikke burde gjort. Da har jeg ikke kastet halvparten av studiepengene mine i dass.

Men tilbake til kondensatoren. På forsterkeren er det 4 stk. Kan jeg koble ut den ene av de her, og smette inn en større, og legge den et annet plass i kabinettet der det er bedre plass? Eller bør jeg bytte alle sammen mens jeg først er på gli?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?