diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer

Planlegger å bygge en center inn i stereobenken. Skal ikke bruke sidene i benken, slik som her: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...mmel-benk.html, men bygge en separat kasse som kan tas ut av benken.

2 Alternativer på kassestørrelse, avhengig av om jeg bruker hele høyden, eller kun bruker øverste hyllen i midtseksjonen.

- Hele midtseksjonen: høyde 29 cm, bredde 58 cm, dybde opptil 37 cm. Med 22mm mdf blir innvending volum 44.3 ltr.
    - Øverste hylle på midtseksjonen: høyde 11,5 cm, bredde 58 cm, dybde opptil 37 cm. Med 22mm mdf blir innvending volum 13,41 ltr. Dette ligner i størrelse på Tols1 sin løsning, og det virker som det ble i snaueste laget i tråden hans.

Går derfor for å bruke hele midtseksjonen.

Siden stereobenken er lav, må baffelen vinkles for at elementene skal spille rett mot sweetspot, som er 250 cm fra benkens fremside, 80 cm over bakken. Midten på baffelen vil være 30 cm over gulvet, altså er det 50 cm i differanse. Ved å bruke denne: Right Triangle Calculator and Solver, kommer jeg fram til at baffelen må vinkles 11,3 grader.

Har flere alternativer til elementer:

Alt.1: Fulltoner. Det er plass til 10 stk 3". Winisd gir dette et volum på 20,11 med lukket kasse, så da blir kasse veldig bred og høy, men grunn. Det er kanskje ikke optimal kasse?

diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-center-1-gif

Alt.2: 2 stk woofer, 1 stk diskant. Feks 2x Tang Band W6-1139, 1xW3-871.

EDIT: Alt.2,5:
    Sitat Opprinnelig postet av epifant
    Hva med å bruke hele midtseksjonen, ha en W6 på hver side og to W3 plassert over hverandre? Begge W3ene spiller like langt ned, mens bare en av dem spiller over 4-5000 hz. Altså en litt utradisjonell 2,5-veis konstruksjon.
    diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-center-2-gif

Alt.3: 2 stk woofer, 1 stk horndiskant. Noen som har ideer til horn/drivere som kan fungere?

Alt.4: 2 stk woofer, 1stk omnidireksjonal diskant.
    Dette er det jeg har mest lyst til å gjøre, men sliter med å finne god info på å bygge omnidireksjonale ht. Av de selvbyggene jeg har sett virker det som om alt kan brukes som diffusor. Linkwitz's Pluto har jo et rør vertikalt over elementet Pluto construction, og det fungerer tydeligvis. Så jeg er litt fristet til å prøve alternativ 4, og evt. bare bruke elementene til å lage alternativ 2 om det ikke funker. Men er det noen som har noen gode forklaringer på hva som gjør en god diffusor til omnidireksjonale ht?

Har prøvd å søke her på forumet, og google bruk av omnidirectionale ht i surround, men finner lite om det. Har bare sett en "min hjemmekino" med det her på forumet. Jeg ser for meg at det må da være ønskelig å ha omnidireksjonale ht i surround-sammenheng, i alle fall i center og bak ht?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spredningsmønsteret er viktig å huske på. 10 fulltoner i en kasse kan bli... kaotisk. Usikker på hvordan en liggende MTM med fulltone stiller seg spredningsmessig i forholdt til vanlige løsninger med mellomtone/diskant. De sliter nemlig med en dip i frekvensgangen som skyldes kanselleringer fra de to ytterste elementene. Vil tro man får samme problem, bare ved lavere frekvenser?

Hva med å bruke hele midtseksjonen, ha en W6 på hver side og to W3 plassert over hverandre? Begge W3ene spiller like langt ned, mens bare en av dem spiller over 4-5000 hz. Altså en litt utradisjonell 2,5-veis konstruksjon.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    ja det var vel derfor Tols1 endte opp med å skulle bruke 5 fulltoner (ble vel bare plass til 4).

Takk for forslaget om 2,5 veis!

Men har du noen erfaring med omni?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epifant, er bare nysgjerrig, hvordan tror du spredningsmønsteret er på slike basskabinett som dette:
    High Power Bass Cabinet or Travel Bass Speaker Cabinets from Phil Jones | Phil Jones Pure Sound

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok bra til sitt bruk. Samtidig skal basskabinetter bare gjengi ett instrument, og under helt andre forhold og forutsetninger enn i en normal stue. Kastelengde, spredningsvinkel og dynamikk unna er nok langt viktigere faktorer enn kamfiltereffekter og annet "fintføleri"

Har ingen erfaring med omni dessverre.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk.
    Phil Jones amper og kabinett låter vanvittig detaljert og dynamisk i alle fall
    (Man bør ha litt teknikk for å spille på de, for de avslører slurv).

Hva tror du om å bruke Seas FA22RCZ fulltone og lukket kasse på denne senteren?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FA22 i lukket kasse hørtes ikke dumt ut. Norcad har bygget kinohøyttalere med dette elementet, og kom frem til at sweetspot var litt begrenset. Men som regel er man uansett ganske alene om å bry seg spesielt om slikt. Sånn er det ihvertfall her i huset

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken! Mye god info der.

Har behov for en bredere sweetspot, det er derfor jeg har allermest lyst til å lage en omni. Så da tror jeg at Seas fulltonen utgår.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var sommerlekene i gang.

Bad om råd på Dynabel, og endte opp med 2,5 veis løsning med elementer fra SB acoustics:
    2 x SB Acoustics SB15NRXC30-8 Bass/mellomtone
    SB Acoustics SB15NRXC30-8 Bass/mellomtone - dynaBel AS

1 x SB Acoustics SB29RDC-C000-4 Diskant
    SB Acoustics SB29RDC-C000-4 Diskant - dynaBel AS

Dette var brukt i deres byggesett SB2.5, og skulle kunne fungere godt i mitt prosjekt.
    Det blir spennende å høre.

Har begynt med delefilteret, bilder kommer.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-bilde-052-jpg

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-img_0172-1-jpg

Da er kassa bygd og på plass for første gang. Den ble akkurat litt for bred, så jeg har stått med feinsaga og slipt sidene nå, og jeg fikk akkurat truet den inn. Så den må slipes mer før lakkering, ellers blir det ikke plass.

diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-img_0174-1-jpg

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Hvordan går det med denne centeren?
    Fått deg noen elementer og begynt montering snart?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,
    ja, nå er elementene i, og den spiller.

diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-028-jpg

Valget av elementer ble som sagt dynabel sb2.5, og den har jo fått vanvittig skryt. Enten har jeg dempet kassen for hardt, bygd den feil, eller så må de ha langt mer innspilling enn de har nå, for det låter.. ikke så imponerende som testene av sb2.5. Men, den har jo akkurat blitt tatt i bruk, så det er klart det må innspilles mer før jeg evt. river ut dempematerialet.
    diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-004-jpg

Min første surroundreceiver kom på tirsdag, dette har jeg gledet meg til. Onkyo Tx Nr-808. Denne kunne ikke vært 1mm dypere eller bredere, da ville den ikke fått plass!

diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-025-jpg

Diy-lowfi-lowcost-mantarhvamanhar-surroundht:
    diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-022-jpg

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Pen integrering av senteren i benken der! Det er vel ikke så trangt at om du maler eller finèrer den så passer det ikke?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!

Jo, på sidene er det så trangt at jeg må virkelig dytte og lirke den inn. Så selv om ikke lakk bygger så mye, så kan det rett og slett ikke bygge noe mer enn nå, da får jeg den ikke inn

Uansett lagde jeg dørene litt for brede (igjen, bare mm det er snakk om), så den til venstre skraper borti centeren. Da er det enklere å slipe litt på siden av centeren og få den 2mm smalere. Men... nå har jeg endelig fått alt opp og det spiller, så det får jeg ta når arbeidslysten har kommet tilbake.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skumle saker det der å ta det når arbeidslysten melder seg. Så snart man får lyd på det så melder lysten seg ytterst sjelden dessverre

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herreavdelingen:
    "Hos oss har en del prosjekter fått status "midlertidig permanent". Det vil si at de forblir slik de ble avsluttet."

Men mdf-brun er jo ikke en nydelig farge, så den må jo lakkes. En gang.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo en god løsning, antagelig mye bedre enn den jeg hadde i vår benk. Den var også "midlertidig permanent". Vi har for øvrig den samme benken ennå, men med skuffen tilbake på plass.

Ble det bedre med mindre dempning i kassa?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke revet ut dempingen ennå, det får evt bli i forbindelse med lakkering, når elementene skal ut.

Jeg vil la den få mye mer innspillingstid før jeg gjør noe også, muligens ta den med til dynabel og høre på hvordan kitet "skal" låte og sammenligne.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik så det forresten ut når både center og ny receiver var på plass:
    Bananbenk!

diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-img_0181-1-jpg

Her måtte gammel visdom tas i bruk:
    diy center i stereobenk, 4 alternativer til elementer-img_0182-1-jpg

Ekstra hjul er kjøpt inn, men da må jeg jo ut med alt sammen igjen for å montere.. tas til vinteren. Snorre får ligge der han ligger en stund til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •