Subbwolfer bedre en MGR 1708 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Husk at et 200watts element eller et 800watts element er bare en indikasjon på hva som enten er annbefalt eller max effekt et element tåler. Det er hva forsterkeren din leverer som avgjør hvor mye effekt elementet får.
    Revox: Ok, skal jeg motbevise effekten her.

Zachry D-250 (Trykk på bass knappen) her, så tør jeg garantere i 90% av tilfellene at effekten på 200 watt RMS/ 800 watt PEAK er langt fra sann.

Kanskje man maks kan komme opp i tilsvarende 200 watt forsterker strømbruk (real god 40 watt lyd ut av elementet?)

Selv prøvde jeg dette med JBL 10" element som skulle klare en 500 watt, jeg prøvde uten kasse, og på et teppe, for å ungå dårlig lyd som mulig.

Men faktisk måtte jeg ikke skru opp lyden mye før elementet låtet som en forferdlig viberator som hørers veldig sprengt ut.
    Elementene tok ikke skade, samme med MGR men lyden ble helt forferdelig.

Anner ikke hva slags lydnivå det blir (4x av loudness effekt?) men uansert så tviler jeg på en 18" av topp kvalitet klarer å gi den trykkken uten å låte dårlig. Men et 18" element har helt klar større fordel her å låte bra i dette tilfelle.

Etter hva jeg vet om bass, finnes det ikke mulighet å måle hvor mye trykk det er mulig å få av element til å kunne sammenligne om elemenetet er kraftig eller ikke uten å ha hørt elementet spille.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jøss låt det dårlig når elementet lå på teppet? hadde jeg aldri trodd:-? vibrasjonene blir vel halvert da du putter elementet i en kasse, og ikke minst mye mer bass, er en grunn til at man har kasser!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LMH1: ta deg en bolle, og forstå at ting ikke er slik du ser for deg at det er.

Lydtrykk måles i dB (decibel)
    Følsomheten (f.eks 90dB/1watt) og effekttåliget (watt) gir deg en pekepinn på hvor høyt et element er i stand til å spille før det tar skade. Watt/følsomhet sier overhodet INGENTING om lydkvaliteten.

En 8" i en 8 liters bassreflekskasse vil aldri kunne gi deg kjellerdyp filmbass.
    Den kassen, aller helst lukket med passende element, vil kanskje spille pen og ren bass for å hjelpe noen små stativhøyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Revox: Ok, skal jeg motbevise effekten her.

Zachry D-250 (Trykk på bass knappen) her, så tør jeg garantere i 90% av tilfellene at effekten på 200 watt RMS/ 800 watt PEAK er langt fra sann.

Kanskje man maks kan komme opp i tilsvarende 200 watt forsterker strømbruk (real god 40 watt lyd ut av elementet?)

Selv prøvde jeg dette med JBL 10" element som skulle klare en 500 watt, jeg prøvde uten kasse, og på et teppe, for å ungå dårlig lyd som mulig.

Men faktisk måtte jeg ikke skru opp lyden mye før elementet låtet som en forferdlig viberator som hørers veldig sprengt ut.
    Elementene tok ikke skade, samme med MGR men lyden ble helt forferdelig.

Anner ikke hva slags lydnivå det blir (4x av loudness effekt?) men uansert så tviler jeg på en 18" av topp kvalitet klarer å gi den trykkken uten å låte dårlig. Men et 18" element har helt klar større fordel her å låte bra i dette tilfelle.

Etter hva jeg vet om bass, finnes det ikke mulighet å måle hvor mye trykk det er mulig å få av element til å kunne sammenligne om elemenetet er kraftig eller ikke uten å ha hørt elementet spille.
    det her er så langt utpå jordet at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne å rette deg opp.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zachry D-250 leverer 120watt i 8ohm kontinuerlig noe som ikke er umulig i det heletatt. Om du trykker inn bassknappen eller hva enn du velger å gjøre med den vil den aldri levere mer eller mindre enn 120watt kontinuerlig. Den kan derimot i noen veldig korte øyeblikk levere noe som kalles en dynamisk effekt som kan være høyere enn 120watt. Merk deg her ordene dynamisk og kontinuerlig. Dynamisk måling er det forsterkeren klarer å levere fra kondensatorbankene. Kontinuerlig effekt er det forsterkeren klarer å levere fra strømforskyneren.

Spiller du en 30sekunders sinustone på 30Hz vil forsterkere levere 120watt. Spiller du derimot en rolig sang som har et kort bassslag et og annet sted vil den muligens levere det dobbelte i effekt akkurat her fordi den har ladet kondensatorene sine i de rolige periodene.

Og skru på bassknappen eller trykke på en loudness knapp gjør ofte mer skade enn nytte da det kan sende en forsterker inn i forvrengning/klipping. Og dette kan skade høyttalerene

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker jeg blir irritert,frustrert,sint,oppgitt,målløs,lattermild og forbanna på samme tid.. Er det mulig å stille så mange ulogiske spørsmål og få relativt gode svar for så å være uenig... vokn opp!!! tror ikke Lyd og bilde er det rette for deg!

Newcomer redline3 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er bare vittig.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg prøver meg på et lite svar.

1)
    Finn ut hva resultat du vil ha.

2)
    Finn element som passer til oppgaven og har ønskede egenskaper.

3)
    Beregn kasse som er "optimal" for ELEMENTET, ikke hva du selv ønsker. Som regel må du inngå et kompromiss mellom størrelse og ytelse.

4)
    Finn forsterker og delefilter som passer til Elementet.

Watt regnes ut fra Følsomheten på den ferdige kassen. Har du 90 db 1w/1m, så må du doble watten for å spille 3 db høyere.
    90 db= 1w
    93 db= 2w
    96 db= 4w
    99 db= 8w
    102 db= 16w
    105 db= 32w
    108 db= 64w
    111 db= 128w
    114 db= 256w
    117 db= 512w
    120 db= 1028w

Så du må ha et utgangspunkt når du bruker watt.

Lydkvaliteten må du selv bedømme. Som jeg har nevnt i noen av de andre trådene på DIY forumet, så se hos Dynabel. RING de. SNAKK med de. BESØK de. Da vil du sikkert få mye mer kunnskap enn å sitte her å kverulere, og ikke forstå noe som helst av det vi sier. For så og si samtlige her kommer med gode råd og tips. Spesielt de som har god peiling på DIY!

Dersom du betaler, kan jeg lage deg en ferdig MDF kasse med et Peerless element og en plateforsterker, så kan du selv bedømme om det er bedre enn "Logitech-Insert-MGR-Jallamekk" kasse. Så skal vi se om 500W hopper bortover gulvet, eller står i kassen sin slik det skal. For å sette det på spissen.

Jeg har et SVS 12.2 element og Bash 500 som jeg er villig til å selge til deg. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lest noe tråder som ts har startet nå. mesteparten av de er blir lukket av admin. denne også snart sikkert. begynner nesten å bli sikkert på at et medlem her inne har en multikonto->LMH1, og sitter å ler seg skakk av folk som lar seg irritere. kan ikke være mulig for en normalt interesert AV person å stille så mange (skrev egentlig en laaang rems stygge ord her) dårlig formulerte spørsmål i helt feil sammenheng og rekkefølge

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker det samme. Dere skal ha cred for fine svar i alle fall

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne brukeren er på flere forum så jeg har sett, å det er i samme stil det fremtreder seg dær.

Det slår meg som en som troller, da et individ som er såpass ulogisk faktisk ikke skal kunne finne fram på et forum.

Hvis det jeg skriver ikke er fakta så beklager jeg i forveien til TS.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er.... fasinert...!
    Stue stereo`en:

DIY Dayton RS/RSS fronter - DIY TC sounds LMS ultra 18" (blir 2 stk) - 2x Adyton SP400 - 2x Adyton XP3 - Onkyo 805

Byggetråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...-Dayton-rss-rs

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble et:

Kode:
    Peerless SLS-213-830667

8" subbass. Optimert for lukkede kasser 15-25 liter. Fungerer også bra i bassrefleks 25-35 liter. SLS-serien er førsteklasses basselementer for subbass. Eff. 200 Watt. Følsomhet 86,8 dB. Frekv.omr. 25-2000 Hz. Imp 8 Ohm. Anbef.delefrekv. 80-1600 Hz. Qts 0,51. Vas. 37,9. Fs 34,4 Hz. Ytterm. 213 mm. Baff.hull: 177 mm. Dybde: 102 mm.
    Syns det ikke ble så værst selv, ble jo litt billigere en jeg hadde bestilt på ljudia med frakt.

Når jeg snakket med selger, som skulle få i oppgave å anbefale en subwoolfer til en (21x21 CM) stor kasse ca 18 liter mente selgeren det var. Sa han at Peerless sine 200 watt er mere en nok i den kassen da det er lite vits å dra på mere element.

Så jeg lurer på om ekspertene kan svare, ble jeg lurt? Eller er det en god sammensettning?

Jeg syns resultatet ikke ble så ille, en del bedre en MGR A serien i vertfall.

Hva mener dere burde jeg heller gått for
    JBL GTO804 (Maxeffekt: 800 Watt
    Effekt (RMS): 200 W RMS) disse effektene høres bedre ut.
    Men spørs om jeg faktisk hører forskjell med en så liten kasse? Hva mener dere?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bry deg om watt, det sier ingenting om lyden!!! Watt er viktigere på lyspærer!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ikke bry deg om watt, det sier ingenting om lyden!!! Watt er viktigere på lyspærer!
    Hva med LED lamper og sparepærer?

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ELSKER denne tråden!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det en liten pc- basser du skal ha eller?

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær så snill, lær deg å skrive SUBWOOFER , ikke SUBWOLFER

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Hva med LED lamper og sparepærer?
    De låter vel ikke like bra som glødepærer...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    er det en liten pc- basser du skal ha eller?
    Ja, følger du med?

Høytalleren ser omtrent slik ut med 8" basselement nå bare elementet er helt svart.
    Istedenfor innebygd 4" element.

LED hadde vært deilig å ha i subwoolferen, men nok om de.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •