Liten, aktiv sub som spiller høyt i frekvensregisteret. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flotte,spennende høyttalere Joakim!

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    850 watt per side trøkker vel bra

Det var pene ht, "mdf-kunstner" var ikke å overdrive. Har han noen profil her inne, kunne vært artig å høre om arbeidsteknikkene hans.

Helt OT, men kan jeg spørre hvilke komponenter du brukte til delefilter på bilanlegget du gjorde det så bra med i fjor, som står omtalt på Dynabels hjemmesider?
    "Tang Band komponentsett. W6-1139, W3-871 - PAR"

"3" fulltonene ble delt ved 100Hz 48dB/okt
    6.5" subwoofer ble delt ved 110Hz 18dB/okt"

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Flotte,spennende høyttalere Joakim!
    Takk for det!

Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    850 watt per side trøkker vel bra

Det var pene ht, "mdf-kunstner" var ikke å overdrive. Har han noen profil her inne, kunne vært artig å høre om arbeidsteknikkene hans.

Helt OT, men kan jeg spørre hvilke komponenter du brukte til delefilter på bilanlegget du gjorde det så bra med i fjor, som står omtalt på Dynabels hjemmesider?
    "Tang Band komponentsett. W6-1139, W3-871 - PAR"

"3" fulltonene ble delt ved 100Hz 48dB/okt
    6.5" subwoofer ble delt ved 110Hz 18dB/okt"
    I "reservebilen" ble det brukt en Audison bit one som prosessor den gangen, nå sitter det TB W4-1320SJ i stedet for W3 og prosessoren er byttet ut med en Pioneer DEX P99RS spiller med innebygget prosessor. Bruker fortsatt W6-1139SI og har i tillegg til de to foran, en 50L lukket kasse med 4 W6 bak. Denne bilen er bare "kastet" sammen for å ha litt billig moro og for å ha godlyd i pendlervraket, mens oppbyggingen av konkurransebilen min foregår.. Passiv deling på W6 fungerer ikke, siden den skal deles så lavt (LP på 80hz/12db). Den spiller ikke spesielt vakkert oppover, selv om den har grei respons opp til ca.800hz, bør den ses på som en sub og ikke brukes over 100hz. W4 har HP på 63hz/36db. LP på subbene bak er på 40hz/12db.

Dag lager mye snadder i tre, han er møbelsnekker og dyktig i faget sitt, samtidig som å ha en brennende interesse for lyd og høyttalerkonstruksjon! Han har mange frekke konstruksjoner på samvittigheten! Det er alltid like gøy å få kasser fra han, for de er alltid 100%.
    Tror ikke han har bruker her, han kaller seg dag johansen på bilst***forumet.no - ligger litt bilder av div. der.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Feilinfo.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svingte innom Biltema tidligere idag for å plukke med meg et støperør (#86861). 190mm innvendig diameter og 120 cm lengde gir et volum på ca 35 liter, med andre ord som skapt for å ha en 1139 i hver ende!

Kun forsterkeri som gjenstår, ikke helt enkelt å bestemme seg...

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer...

Ok..
    da har det dukket opp noen skjær i sjøen.

Har nå satt sammen kassa og testet. Det første som slo meg var vanvittige blåselyder fra porten. Der hadde du rett, Joakim. Når jeg tok ut bassporten ble det bedre, men når jeg delte ve 100hz kom det fortsatt noe blåselyd med bare hullet i kassa, så det må økes. Men jeg har bare 1 cm å gå på. Hullet er nå 7,1 cm i diameter, så 8,1 cm monteringsdiameter er maks.
    Hvordan beregner og finner jeg riktig bassport?

Vurderte å bare lime en bit bak hullet og sparkle igjen for å få lukket kasse, men når jeg holdt hånden over porthullet for å høre, kom det "blåselyder" fra elementet når basstromma slo, men bassgitar låt helt fint. Hva er det som skjer med elementet, mister det kontrollen på basstrommeslagene?

I tillegg skrangler forsterkeren. Jeg trodde først det var fra ting som lå på bordet mitt, men neida, det er noe inni forsterkeren som skrangler på visse frekvenser.

Epifant:
    Knallbra! Får jeg ikke skikk på porten fyrer jeg opp kassene i peisen og kjøper støperør!
    Har du montert det ennå? Hvordan skrur du elementene til røret?
    Ble spent på det prosjektet der altså!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen timers lytting er det ikke så ille som først antatt. Ved forrige post hadde jeg hørt kun sub alene, og da skrudd volum høyt opp (dog kun kl 10-11), og ampen er nok såpass kraftig at det ble litt vel mye for elementet?

Amp: RCM Detonation DT 150
    - output: 150 Watt continuous / 300 Watt programme / 4 Ohm
    RCM Detonation DT150, Digital Class D Amplifier

Når jeg lytter med resten av anlegget låter det ikke så ille, da skrur jeg ikke høyere enn kl 8-9 på ampen.
    Men det låter ikke så pent å dele høyt, jeg må dele ved 80-90 hz for at det skal låte best.

Målet var jo at den skulle spille så høyt i frekvens som mulig for å spille sammen med de to bokhyllehøyttalerne på bildet.
    -img_0155-1-copy-jpg

Det spiller ikke sømløst, og det høres ut som det er en stor dip i frekvensgangen, i mellomtonen et sted.
    Men det blir spennende å høre hvordan alt spiller når det er innspilt, og på forskjellige forsterkere.

Men bassporten må det gjøres noe med. Vet at biltema hadde bassporter før, men har de det nå? Finner ingenting på nettsidene deres. Kunne tenkt meg å få fikset dette i helgen, og det kryr ikke av steder som selger bassporter her i byen.

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe vanlige avløpsrør og frese porten fin og avrundet på utsiden. Andre siden av røret kan du ta å tre på en vinflaske eller lignende (Noe som har en traktet form) og så kan du se om du får tak i en varmluftpistol. Varme røret og forme etter objektet. Da får du en såkalt flare i begge ender. Litt mer arbeid enn å gå å kjøpe en ferdig, men sannsynligvis billigere om du har verktøyet, og du har muligheten til å justere lengden selv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Har du montert det ennå? Hvordan skrur du elementene til røret?
    Ble spent på det prosjektet der altså!
    Ikke montert ennå nei, venter på deler til forsterker, Powercon-terminaler og div. småplukk. Elementene festes i utfreste plater av kryssfinér e.l som matcher innerdiameteren i røret og limes fast. Bildet under her gir forhåpentligvis en viss idé. Lager nok prosjekttråd når ting er mer på plass.

Spørs om ikke dippen du har skyldes at ikke 3-tommerne spiller langt nok ned til å møte subben. Tilgang til måleutstyr hadde nok kunnet hjelpe deg endel på vei. Selv en iPhone-app vil være nøyaktig nok til å identifisere hvor problemene lå. Blåselydene fra elementet er sannsynligvis luftlekkasjer rundt monteringsflensen. Har du noen form for pakning mellom element og kasse?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andsor-takk for tipset! Jeg får se om jeg kjøper eller lager selv, må finne ut størrelsen først uansett hvilken vei jeg skal ta.

epifant- gikk forbi gummimatter og pakningsmateriale flere ganger denne uken, men ta det med i handlekurven? ehh.. nei, tar det senere. Pakning skal sjekkes ut når biltema åpner på mandag.

Etter jeg skrev siste post kastet jeg meg i bilen for å se om biltema hadde bassporter. Det hadde de ikke, men inspirert av epifants bilde tok jeg med et støperør og strøyk avgårde til snekkerverkstedet. Det kan leses om her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1707064

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ny port, Innvendig diam. 75 mm. Lengde 128 mm, art.nr: 571104 hos Ljudia ble det litt mer orden på lyden. Veldig lite blåselyd på normalt volum, og greit med dypbass.
    Men sonosubben jeg kastet sammen låter fortsatt mye bedre. Så jeg kan ikke si disse kassene ble noen stor suksess.

Har nå lukket den ene, og det låt mye bedre enn med portet, så begge skal lukkes. Har lyst til å forsøke med to elementer i samme kasse, setter det andre på siden. Noen som har erfaring med passiv kontra aktiv slave? (Heter det slave når begge elementene spiller?)

Har forsøkt å finne passiv slave til elementet (w6-1139) men har ikke funnet noe.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har begge subene bli lukket, og fått spilt seg inn. Har til enhver tid hatt en i stua og en på sløyden nå, de skal sparkles, pusses og lakkeres til jul.

Og du verden, de spiller langt heftigere nå. På film gjør de en meget god jobb, det er naboskapet som setter grenser for mengden bass i stua mi, ikke suben. Den heftige slaglengden gjør opp for størrelsen på elementet og kassa. Så innspillingen av elementene har nok gjort veldig mye, i tillegg til å lukke de.

Samtidig er de jo ikke så gode på dypbass som sonosuben. Så det er den som skal få bli i stua.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig! Hva er kassevolumet?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    14,17 liter minus element og amp (har ikke beregnet dette, men la oss si at det tar 3 liter?).

Ja, artig at de ble brukbare til slutt, så litt mørkt på det en stund. Mangler amp til den ene, vurderer Hypex ds2.0 eller en brukt hypex hs200.

Har du realisert sonosuben din, epifant?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

w6-1139si i 6 liter lukket

Jeg har prøvd denne i 6 liter lukket kasse. Mulig elementet trenger mer innspilling, men denne var skuffende. Meget lav effektivitet og mye bokslyd. Delingen var på ca 280hz. Mener du at disse trenger aktiv deling?

Sitat Opprinnelig postet av Joakim Skovlund
    Vil ikke anbefale å bruke så lite som Ø5cm port på disse elementene. Skal man ha en "altetende" sub, så foretrekker jeg en noe mere bredbåndet refleksport, derfor anbefaler jeg slisseport til disse. Tuning på 30hz fungerer utmerket!

Lukket kabinett på 15liter er også fint, om man har eq muligheter! Har flere konstruksjoner med disse elementene på lur. Bla. 4stk. i 50liter lukket, 2stk. i 30liter lukket, 1stk. i 12liter med slave, 1stk. i 20liter med slisseport og en mini på ca. 6liter lukket.. Alle fungerer mere enn overaskendebra, noen bedre enn andre, men hver til sitt bruk.

Den jeg personlig liker best er en diy aktiv gulvstående, med 2stk. W6-1139SI i 30liter lukket, sammen med en W4-1320SJ drevet av en hypex psc 2.400d m/dsp i hver høyttaler. Denne spiller utrolig morsomt! Superkraftig kasse i 50mm mdf! Den har gjennomgått mye tweaking og justering for å låte som den gjør nå, men har tilgode å høre en høyttaler av tilsvarende størrelse, spille så stort og lekkert!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFinord
    Jeg har prøvd denne i 6 liter lukket kasse. Mulig elementet trenger mer innspilling, men denne var skuffende. Meget lav effektivitet og mye bokslyd. Delingen var på ca 280hz. Mener du at disse trenger aktiv deling?
    Alt til sitt bruk, som Joakim sa. Prøv 6-literen i bil med +/-300 watt, så skal du se den spiller helt annerledes enn i ei normal stue.

Og innspilling hjelper visst ganske mye på disse ja.

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde en i 6 liters lukket med ganske tynne vegger og ble overrasket over hvor bra det spilte i en så liten kasse, men så klart langt fra som i 15-literen. Men da delte jeg ved 100 hz og lavere.
    280 hz? Det høres jo veldig høyt ut.

Du lurer på om disse trenger aktiv deling, og hvis det betyr at du ikke hadde mulighet til å justere delefrekvensen, så ja. Det må du ha mulighet til.

Jeg tok 6-liters kassa og limte på noen ekstra baffeltykkelser på to av sidene for å teste hvordan den vil spille med to elementer i en så liten kasse. Litt inspirert av Scansonic-suben. Den spiller dypt og høyt i forhold til størrelsen.
    Men enn så lenge har jeg ikke fått plass til begge elementene, magnetene stikker så langt bak på disse elementene.

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6 liter delt på 280hz MÅ låte boks...

Dette er et element som fungerer utmerket til SUB og pr. min definisjon er sub under 60hz... Ikke at den ikke kan spille høyere opp, men da låter det ikke hyggelig. De aller fleste høyttalere kan klare å spille ned mot 60-80hz, så å dele å høyt bør ikke være nødvendig.

"bokslyd" inntreffer gjerne ved frekvenser mellom 150-300hz og har defor lite å gjøre i en basskasse. Ikke det mest effektive elementet i seg selv, men alt avhenger av kassekonstruksjonen. I litt mer romslig kasse, spiller disse knall i forhold til størrelse!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joakim:

I din 30 liters kasse med dobbel w6-1139. Har du disse som pull-pull, eller push-pull?

Jeg har 2 stk av 1139, og lurer på den beste kassen for disse. Er mer opptatt av stramhet (er til musikk) og moderat kassestørrelse, enn spl.

Er dette et oppsett som vil kunne fungere?

Sitat Opprinnelig postet av Joakim Skovlund
    Vil ikke anbefale å bruke så lite som Ø5cm port på disse elementene. Skal man ha en "altetende" sub, så foretrekker jeg en noe mere bredbåndet refleksport, derfor anbefaler jeg slisseport til disse. Tuning på 30hz fungerer utmerket!

Lukket kabinett på 15liter er også fint, om man har eq muligheter! Har flere konstruksjoner med disse elementene på lur. Bla. 4stk. i 50liter lukket, 2stk. i 30liter lukket, 1stk. i 12liter med slave, 1stk. i 20liter med slisseport og en mini på ca. 6liter lukket.. Alle fungerer mere enn overaskendebra, noen bedre enn andre, men hver til sitt bruk.

Den jeg personlig liker best er en diy aktiv gulvstående, med 2stk. W6-1139SI i 30liter lukket, sammen med en W4-1320SJ drevet av en hypex psc 2.400d m/dsp i hver høyttaler. Denne spiller utrolig morsomt! Superkraftig kasse i 50mm mdf! Den har gjennomgått mye tweaking og justering for å låte som den gjør nå, men har tilgode å høre en høyttaler av tilsvarende størrelse, spille så stort og lekkert!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å kuppe tråden din Rocke-Rolf, men kanskje hyggelig å dele litt erfaringer..

Jeg har nå bygget en sub etter designet ovenfor. Dette innebærer, 2stk w6-1139si montert ovenfor hverandre (sidevegger). Kassen har indre mål 25x25x25, bygget i 22mm spon. Magnetene har kontakt med hverandre via indre avstiver, og elementene er montert via gjennomgående gjengestang. Invendig demping er bitumen og dempeull.

Forsterker er Hypex DS 1.2 og elementene er seriekoblet for 8ohms belastning. Forsterkeren er i utgangspunktet lekk som sil, men har brukt mye tid på å tette den med silikon.

Har kjøpt miniDSP, så får tune litt etterhvert..

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •