Billig bass!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Billig bass!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig bass!

Dynabel har tilbud på 12" Audio-System subwoofer denne uken, noe som gir en god mulighet til de som ønsker seg billig bass i hjemmekinoen.

Kjøp (minst) 2 stk (kun 398.- pr stk denne uken), få fatt i passende støperør og og bygg deg to sonosuber på 100L. Endelokk lager du i (minst 22mm) spon eller MDF. Bruk et 100mm (4") rør med lengde 30cm til bassrefleksport. Det vil gi en avstemming rundt 25hz, og med litt hjelp fra rommet og rett plassering er bra output med til 20hz innen rekkevidde.

Eller kjøp 4 og bygg deg 4 lukkede kasser på ca 50L, det vil gi deg et system med lav Q og slak avruliing nedover. Kan fungere "as is" i mindre rom, men forvent å måtte benytte eq/bassboost om du vil ha full guffe ned til 20hz.

Dette er 4 ohms elementer, så 4 stk er ypperlig for å seriekoble to og to, og benytte en stereo effektforsterker til å drive de.

Vil nok ikke bli noen SVS killer, men vil bli nær uslåelig når man tenker lyd pr krone. Med flere elementer vil belastningen og konsutslaget pr element bli så begrenset at forvrengningen også burde holde seg på et akseptabelt nivå.

Her ser man simulert frekvenskurve for bassrefleks vs lukket UTEN rompåvirkning:

Billig bass!-audiosystem-sub-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Havnet vel feil denne kanskje, burde ligget under DIY. Kanskje det er en moderator som kan flytte den om ønskelig.

Moderator edit: Done!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul anbefaling Norcad. Hvor høyt ville det klart å spille med 300 watt inn? omtrent 114 Db? Vurderer å kjøpe meg 2 eller 4 stk, men litt usikker enda.

Mvh Faller

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette virker som mye for pengene.

Hadde jeg hatt bedre tid, så hadde jeg uten tvil testet et slikt prosjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, har tenkt og kjøpe meg denne og bygge den sylinder kassen, har en del spm siden jeg er noob på dette :neutral:
    skal røret på den være av pvc plast?
    skal subben være vendet nedover og bassporten i endelokket? :roll:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte så brukes det sonos-rør som man får tak i på maxbo, byggmax eller lignednde. De er laget av papp hvis jeg ikke husker helt feil. Elementer peker mot bakken, og bassrørene, inni kassen, peker oppover. Er det noen fler spørsmål er det bare å lage en ny tråd hvor du spør

Mvh Faller

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abonnert tråd

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ville dette fungert med bare 2 lukkede subber egentlig? Budsjettet er ikke det helt store om dagen, så har nok ikke så mye å gå på for lommebokens del.

Mvh Faller

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så enkelt å svare (enkelt) på Faller.
    Det kommer veldig an på hvor heldig du er med roomgain og plassering av subene kontra lytteposisjon.
    Hvis det viser seg at du trenger heftig eq for å få med den nederste oktaven (20-40hz) vil jo det begrense hvor mye effekt du kan dra på med og derav lydtrykket.
    Mye av svaret ligger i hvor høyt du spiller, hvor mye bass du liker og hvor kravstor du er til lydkvaliteten.
    Jeg har ingen kjennskap til dette elementet og vet ikke hvordan det takler membran utsving over x-max.

Simuleringen av dette elementet er veldig nær frekvensresponsen og Q til Peerless XLS12 i lukkede kasser derav forslaget.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt dette, jeg postet et skremmende likt forslag rundt dynaBel dB12 for ganske lenge siden. Tror det var på Bilstereoforumet, finner ikke igjen posten.

Støperørene fra Biltema koster 229,- og er 2,9 meter lange. Altså et innvendig volum på 205 liter, akkurat nok til to subber.
    Fire tolvtommere og nok rør til fire 100-liters kasser havner altså på straks over 2000 kroner...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad: Jeg forstår. Så du har egentlig brukt XLS12 T/S-parametre? Men skjønner at du heller foreslår BR-kasse

epifant: Bra forslag med støperøret fra Biltema

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Norcad: Jeg forstår. Så du har egentlig brukt XLS12 T/S-parametre? Men skjønner at du heller foreslår BR-kasse

epifant: Bra forslag med støperøret fra Biltema
    NEI NEI NEI, selvfølgelig ikke!
    Jeg tar da ikke parametre fra et element for å anbefale et annet :shock:
    Det ville bli som å anbefale deg en bil utfra tekniske data på en annen.......

TS parametrene er iofs ikke SÅ like på dette elementet og XLS, men resultatet i en lukket kasse er ikke langt unna, når vi kun snakker om simulert frekvensrespons.
    Peerless har en kraftigere motor men også en tyngre membran bl.a.
    Slaglengden er også 12,5 mot 8mm, slik at XLS12 vil tåle omtrentlig dobbelt så mye effekt ved 20hz enn MX12 i en lukket kasse.
    Derfor var forslaget å benytte 4 elementer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, da er jeg med Må jo spørre. Jeg får se hva jeg gjør da. Det frister, men mulig jeg heller venter til jeg får litt bedre råd. Elementene er ikke så dyre normalt heller.

~Faller

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, hvordan er cone sag på disse montro? To 150 cm lange rør med et element i hver ende bør jo passe ganske fint på høykant mtp kobling til rommet...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •