En bedre oppgradert høytaller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En bedre oppgradert høytaller

Hvis man har 3x8" bass elementer og Motorola Piezo diskant

Kit 2400 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning bare øket denne med 2 stk basser totalt.

Kan noen si hvordan jeg kan få denne å låte bedre hvis jeg bytter diskantene her?

Tenker på noe lingende som:
    $12.00 - High Power 120W Car Dome Tweeter Speakers (Pair) - Car Audio Systems

$23.40 - 180W Coaxial Two Way Flush-Mount Car Speaker (Pair) - Car Audio Systems

Det burde vel bli langt mere behagelig å høre på? Burde jeg kjøpe et billig delefilter også hvis jeg bytter?

Forstår dere mener dette er en billig høytaller, men personlig syns jeg låten er helt grei nok for et lite rom.
    Ønsker mye bass, diskant uten at det låter som støy. Mellomtone hadde vært fint også men fortrekker å kunne spille høyt, så da måtte jeg hatt en motstand som gjør at jeg ikke sprenger elementene.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordet "car" sammen med ljudia byggesett låter ikke så bra i mine øre. :???: Se litt på dynabel. Der er det mange diskanter som er gode.

Hvilken deling er det på denne ferdige kassen?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg disse høytaller elementene til en pc høytaller.

For min del syns jeg det låter behagelig, selv om utsendet ikke passer så godt inn.

Hvis du skulle velge mellom P.audio PHT-408 eller Vifa XT19TD 00-04 hva foretrekker du?

Regner med begge disse er langt bedre en "High Power 120W Car Dome Tweeter Speakers (Pair)" på lydegenskaper og måten lyden den gir ut?

dynabel tror jeg er litt for høy pris.
    Men ljudia er nok mere passe der jeg bor.

deling? Tenker du på "Hz" eller kasse størrelse?

Foreldene mine har et P.audio PHT-409 diskant, og selv personlig syns jeg denne låter litt tynt, blir omtrent å sette sammen 18" bass med en liten domediskant på 5 watt. Blir jo helt feil.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du skriver at du tror dynabel har litt høy pris. Har du faktisk sjekket nettsiden deres? De har diskanter fra 98 kroner

Jeg er ganske sikker på at ostemannen snakker om Hz utifra sammenhengen.

Mvh Faller

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvilken deling er det på denne ferdige kassen?
    3500 hz

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faller: En diskant til 100 kr? Nå er jeg langt i fra ekspert, men jeg tror å kombinere den med bare 2x 8" basser er en dårlig idee. Da blir det å koble en subwoolfer sammen med en mellomtone uten diskant og senere påstå man har en god høytaller.

Hvis det er "SAMMI MT-15" du tenker på så er kanskje den sikkert greit å kombinere med et 5" til 6,5" bass element?
    Men ellers tror jeg nok denne låter for smått.

Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    3500 hz
    Hvorfor er delingfrekvensen viktig her?

Kan noen anbefale med en diskant som tåler litt trøkk, låter ganske så bra, og mye bedre lyd en piezo diskant?
    Pipe/rasling lyder syns jeg blir litt for ubehagelig, spesielt når lyden er for tynn i tillegg.

Størrelsen er ikke noe problem, kunne fint få plass til en 4" diskant/horn isteden.

Litt dumt spørsmål, siden jeg tror jeg vet svare.
    Foretrekker dere "metaldome diskant" eller membran diskant?

Altså den delen som lager lyden? Jeg syns dealextreme sine diskanter låter utrolig bra, men så tåler disse ikke så veldig mye heller. Og må nesten bruke superlim eller skru diskanten på utsiden av kassen og det blir ikke så pent. Hvis jeg går for den. Måtte da kjøpt 3 stk og seriekoblet disse, så da tror jeg lyden ikke blir så veldig god totalsett?

Nå er det ikke så viktig med mellomtone, siden bassen kommer nok å skjule den mellomfrekvensen uansett.
    I tillegg ville mellomtonen vært den delen som gjør høytalleren spiller dårligere på grunn av effekten.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Faller: En diskant til 100 kr? Nå er jeg langt i fra ekspert, men jeg tror å kombinere den med bare 2x 8" basser er en dårlig idee. Da blir det å koble en subwoolfer sammen med en mellomtone uten diskant og senere påstå man har en god høytaller.

Hvorfor er delingfrekvensen viktig her?

Kan noen anbefale med en diskant som tåler litt trøkk, låter ganske så bra, og mye bedre lyd en piezo diskant?

Størrelsen er ikke noe problem, kunne fint få plass til en 4" diskant/horn isteden.

Litt dumt spørsmål, siden jeg tror jeg vet svare.
    Foretrekker dere "metaldome diskant" eller membran diskant?

Altså den delen som lager lyden? Jeg syns dealextreme sine diskanter låter utrolig bra, men så tåler disse ikke så veldig mye heller. Og må nesten bruke superlim eller skru diskanten på utsiden av kassen og det blir ikke så pent.
    Det er ikke størrelsen på et element som sier noe om det kan spille mellomtone eller ei, men parametrene. det finnes mange 18" elementer som er som mellomtone å anse, bla.a pga høy Fs og lav Mms.

Delefrekvensen er viktig fordi du må finne en diskant som passer til det delefiltret du har og de elementene du allerede har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr dette jeg bør se etter:

Diskant:
    • 20 000 Hz
    • 4 Ohm motstand
    • Minst 100 watt RMS

Nå vet jeg ikke mere jeg bør ser etter? Kanskje et stort horn er bedre her?

Bør jeg kjøpe et annet delefilter? F.eks 2-veis proff delefilter 5000 H - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning hva tror dere om det? Nå er det ikke vits å bruke mye penger på delefilter hvis lyden ikke blir bedre.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du finne en diskant du vil tro du liker. Delefilter er for at flere elementer i en høyttaler deler på det totale frekvensområdet. Store elementer for de laveste frekvensene, og mindre elementer for de høyeste. Enkelt forklart. Delefilteret bør passe sammen med diskanten. Det skal være med et datablad. Der de viser en graf, og hvor du ser hvor du bør dele og hvor andre alternative delinger finnes.

Delefilteret beskytter også elementer mot frekvenser de ikke er laget for å spille.

Siden delingen er på rundt 3500 så kan du ta det som en start. Finn delefiltre som deler ved rundt denne frekvensen. +-100 hz. Piezo ville jeg ikke brukt så lavt.

Delefilter 3500 Hz - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Delefilteret beskytter også elementer mot frekvenser de ikke er laget for å spille.
    Nå kan man nok bruke en bass, som et fulltone element.
    Muligens lyden blir ikke så god, og låter overstrengt ut. Og elementer tåler mindre, men ja det er mulig, mellomtone taper effekt, mens dome diskanten ryker.

Men hvis vi skal dele frekrevensen blir det slik?

Diskant < 20k | > 40k (Over 20 000 hz| mindre en 40 000 hz)
    Mellomtone = 5000 hz
    bass > 300 hz (Under)

Vil det låte bra? Får man da grei deling?

Nå er det sikkert ikke så vanskelig å lage et greit delefilter, selv hvis man har tid og lyst til det, er vel stort sett en motstand og kobberkjerne man trenger?

Kan du forklare hvorfor kan ikke kan bruke delefilter på et Piezo diskant?
    Jeg antar da man får høy motstand at diskanten eksplorer i lydtrykk.
    Blir sikkert så høy/skarp lyd at alle vinduene i mil omkrest ryker. Omtrent som en lydbombe?

Av det delefilteret du kom med, så er det litt dyrt.
    Delefilter 3500 Hz - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning er vel kanskje mere fornuftig hvis man ser på prisen.

Newcomer Snekkerstuen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kun bruker disse til data, hvorfor ikke laste ned en equaliser å prøve å trimme lyden som kanskje allerede er tilgjengelig i den ferdige høyttaleren du har?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt å skrive noe som har med troll, utestengelse, kommet tilbake, fortsatt troll, men tok meg i det.

Velkommen tilbake til forumet LMH1, prøv å les hva folk svarer og skriver til deg denne gangen, så kommer du til å lære mye på kort tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hadde tenkt å skrive noe som har med troll, utestengelse, kommet tilbake, fortsatt troll, men tok meg i det.

Velkommen tilbake til forumet LMH1, prøv å les hva folk skriver til deg denne gangen, så kommer du til å lære mye på kort tid.
    Det er jo litt show/gøy med han også da :-)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Nå kan man nok bruke en bass, som et fulltone element.
    Muligens lyden blir ikke så god, og låter overstrengt ut. Og elementer tåler mindre, men ja det er mulig, mellomtone taper effekt, mens dome diskanten ryker.

Men hvis vi skal dele frekrevensen blir det slik?

Diskant < 20k | > 40k (Over 20 000 hz| mindre en 40 000 hz)
    Mellomtone = 5000 hz
    bass > 300 hz (Under)

Vil det låte bra? Får man da grei deling?

Nå er det sikkert ikke så vanskelig å lage et greit delefilter, selv hvis man har tid og lyst til det, er vel stort sett en motstand og kobberkjerne man trenger?

Kan du forklare hvorfor kan ikke kan bruke delefilter på et Piezo diskant?
    Jeg antar da man får høy motstand at diskanten eksplorer i lydtrykk.
    Blir sikkert så høy/skarp lyd at alle vinduene i mil omkrest ryker. Omtrent som en lydbombe?

Av det delefilteret du kom med, så er det litt dyrt.
    Delefilter 3500 Hz - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning er vel kanskje mere fornuftig hvis man ser på prisen.

Alt er relativt. Det er godt mulig du vil finne elementer som er bedre egnet til en ting, enn andre.

Først må du se på hele konstruksjonen. Her er det flere forskjellige måter å gjøre alt på:

2 Veis: Deling mellom diskant og mellomtone. Mellomtonen tar seg av bass også.

3 Veis: Deling mellom diskant, mellomtone og bass.

5 Veis: Deling mellom "super tweeter" Diskant, mellomtone, øvre bass, og nedre bass.

Finnes også mange andre måter å dele på. Dali Ikon 6 er 2,5 veis. Der det er en diskant og 2 basselementer. Der det ene basselementet spiller høyere frekvenser enn det andre.

For å ta det helt basic: 1 høyttaler spiller frekvensene mellom 0-20 000 HZ. Som er det hørbare registeret. Å gi noe fasit på hvilke deling som skal brukes kan ikke gies. Akkurat som det ikke kan gies en fasit på hvilke høyttaler man skal kjøpe. Alt er relativt, og inviduelt.

Grunnen til at jeg ikke vil anbefale Pieco til deg i nå er pga det vil gjøre alt mer komplisert, og føre til større utgifter for deg. De pleier å ha en deling fra 6-10 KHZ. Det går selvfølgelig ann å bruke delefilter på Piezo. Du bør lese det jeg skrev, en gang til!

Det delefilteret er beregnet for bil. Er usikker på om det virker på 230V, men skulle i grunn tro det. Har ikke prøvd slike.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for dobbel post, men gjør det for å gjøre det mer oversiktlig:

LES beskrivelsen, og se i manualen på dette elementet:MGR DT-4 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

1.25” diskant. Dome av coatet silke gir lav forvrengning og en svært rett frekvensgang, diskanten har praktisk talt rett frekvensgang mellom 1000-30000Hz. Anbefalt deling for maks beskyttelse: over 3000Hz 12dB/okt og over 4000Hz 6dB/okt. Hvis du ikke skal spille svært høyt kan du gjerne dele 2500Hz 12dB. Nydelig diskant som gir en svært luftig og veloppløst topp. Eff. 150 Watt. Føls. 91 dB. Frekv.omr. 900 - 32000 Hz. Imp. 8 Ohm. . Ytterm 109 mm. Baff.hull 85 mm. Dybde 30 mm. Vekt 0.6 kg.
    Dette elementet spiller 1000 - 30 000 hz. De anbefaler at du deler ved en frekvens som er over 3000 hz.

Slik informasjon pleier det å stå ved ALLE diskanter som ligger til salgs. Som regel pleier det også å være en graf med. Men ikke til denne. For å kunne kjøpe nye deler og "oppgradere" høyttalere bør du ha litt basic kunnskap høyttalere.

Ser nå at det ikke er noen graf i manualen. :roll:

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •