Gulvstående med fulltone og "sub"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvstående med fulltone og "sub"

Hei!
    En liten presentasjon av mitt planlagte prosjekt. Jeg har noen erfaring med DIY høyttalere, men kan for lite om teorien bak en god konstruksjon. Jeg har vel sett at veien til å lykkes er å bygge velprøvde konsepter, men har "dessverre" gått i fellen med å kjøpe elementer som ikke inngår i et kit.

Tanken var i første omgang å bygge et ML-TQWT med Fostex FX120 fulltone element. Fostex FX120 DIY ML-TQWT (Transmission Line) Speaker Project

Kan hende jeg fortsatt ender på dette prosjektet, men fikk lyst å prøve en annen vri først. Tanken er å bruke FX120 i en lukket kasse på ca 5 liter for å dekke mellomtone og diskant. I utgangspunktet er denne uten filter, men må visstnok vurdere BSC (Baffle Step Compensation)-filter. Bassen dekkes av en bakmontert (evt. sidemontert) Tang Band W6-1139SI sub/bass i en bassrefleks kasse på ca 11,5 liter. Denne tunes til 38hz og krever da et bassrør på ca 33 cm ved 5 cm diamenter. Denne deles med et low-pass filter.
    Vedlegg 78501
    Dette er tanken, men kom gjerne med gode råd og innspill.... :-?

Kassen bygges i 18mm MDF med dobbel front baffle.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leker meg mye med samme tanken, men da en open-baffel-greie, men sub med high-pass filtrering. ser vel for meg ett lite problem mtp overgang sub/front.. Men men.. bare så lenge det låter bra så skal jeg ikke klage

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket litt på denne for en stund tilbake:
    Loudspeakers by Emil Attlid
    Ser veldig interessant ut, hadde vært helt perfekt hvis man kunne sidemontert bassen for å fått den enda tynnere

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sett, og vurdert, oppsettet til Emil Attlid. Kan hende den er en løsning, men skal prøve en noe mer kompakt design først.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFinord
    Hei!
    En liten presentasjon av mitt planlagte prosjekt. Jeg har noen erfaring med DIY høyttalere, men kan for lite om teorien bak en god konstruksjon. Jeg har vel sett at veien til å lykkes er å bygge velprøvde konsepter, men har "dessverre" gått i fellen med å kjøpe elementer som ikke inngår i et kit.

Tanken var i første omgang å bygge et ML-TQWT med Fostex FX120 fulltone element. Fostex FX120 DIY ML-TQWT (Transmission Line) Speaker Project

Kan hende jeg fortsatt ender på dette prosjektet, men fikk lyst å prøve en annen vri først. Tanken er å bruke FX120 i en lukket kasse på ca 5 liter for å dekke mellomtone og diskant. I utgangspunktet er denne uten filter, men må visstnok vurdere BSC (Baffle Step Compensation)-filter. Bassen dekkes av en bakmontert (evt. sidemontert) Tang Band W6-1139SI sub/bass i en bassrefleks kasse på ca 11,5 liter. Denne tunes til 38hz og krever da et bassrør på ca 33 cm ved 5 cm diamenter. Denne deles med et low-pass filter.
    Vedlegg 78501
    Dette er tanken, men kom gjerne med gode råd og innspill.... :-?

Kassen bygges i 18mm MDF med dobbel front baffle.
    stiller meg litt usikker til en såpass lang tynn bassport, med tanke på blåselyd.
    tror jeg hadd lagt en plan B i tillegg. med en kortere port og da en høyere tuning. eventuelt en port med større diameter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja.. er forsåvidt enig i den.. Har jo en beregning av "vent mach". Denne skal være under 0,16 for å unngå blåselyd. Min beregning ble 0,08. Slik de enkle modellene i WINISD viser, så vil tuning opp mot 45-50hz gi en liten peak i dette frekvensområdet (ikke glatt kurve). Jeg regner med dette er uønsket.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja.. er forsåvidt enig i den.. Har jo en beregning av "vent mach". Denne skal være under 0,16 for å unngå blåselyd. Min beregning ble 0,08. Slik de enkle modellene i WINISD viser, så vil tuning opp mot 45-50hz gi en liten peak i dette frekvensområdet (ikke glatt kurve). Jeg regner med dette er uønsket.
    det der er litt prøve og feile område, ettersom rommet og plassering bidrar mye i nedre frekvens. og vet ikke hvor høyt du tenkte å dele bassene. dette er noe winISD ikke tar hensyn til.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen mulighet som jeg tenkte på er å snu setup'en litt. FX120 kjøres da som bassrefleks i ca 11 liter kasse. Denne løsningen er vel utprøvd og fått mye skryt. TB-bassen må da legges i en lukket kasse på ca 6 liter (for å holde oppsettet så kompakt som mulig). En slik kasse vil gi en tuning på ca 65hz. Er jo ikke sub lengre, men kanskje en tight og fin mellombass som supplerer den slanke bassen til fx120.

Fordeler:
    - FX120 trives bedre i bassrefleks
    - unngår utfordring med potensiell blåselyd fra sub/basselementet.

Bakdel:
    - Går ikke like dypt
    - kan lukket kasse gi "bokslyd"?

Innspill??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg i gang.. kommer med bilder etterhvert. Oppsettet blir Fx120 i bassreflekskasse og TB-bassen i en liten lukket kasse. Er litt usikker på hvor jeg burde dele av bassen, men ble anbefalt et filter fra Dynabel som deler på 280hz. Fulltonen deles ikke i bassområdet, så vi får se hvordan disse elementene matcher. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor kasse skal du ha til W6? Det er mye krefter i denne suben, jeg hadde vurdert slaver eller bassrefleks, evnt en relativt stor lukket kasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt spent på denne selv, men kjører den faktisk i en lukket kasse på ca 6 liter. WINISD beregnet denne som "optimal" og den passer mitt krav til kompakte mål.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt spent på denne selv, men kjører den faktisk i en lukket kasse på ca 6 liter. WINISD beregnet denne som "optimal" og den passer mitt krav til kompakte mål.
    Tuningen av denne kassen er 63hz

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gir en f(-3) på 67 hz. Smått, men jeg er spent på hvordan det fungerer for deg.

Jeg har bygget to stk lukkede kabinetter på 15 L med hver sin W6 (snart ferdig). Har testet, men er litt for tidlig til å si noe om resultatet enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en slik dobbel folded sak? 60cm høy 40cm dyp 20cm bred

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Har 2 stykk W6-1139SI, 1 pr kanal i en slags resonator kasse.
    Blir vel egentlig som en eneste lang bassrefleks uten noe slags kammer.

Har flat respons uten noen form for eq fra ~21hz til nesten opp mot 80hz.
    Kan se om jeg finner målene dersom det er noen som ønsker det.

Kjører uten delefilter mot en W4-655SH tror jeg det var, i en liten kasse på toppen, bare moro. Ikke så veldig presist uten filter, men du verden så gøy.
    W6-1139SI klarer mye mer juling enn jeg klarer å gi de i disse kassene, tror ikke jeg har vært over 3mm hver vei enda (en del room gain)

Vurderer kanskje å lage flere slike kasser, da med evt aktivt filter. Aldri hatt så heftig bass før, forrige bassløsning var med 2x12" per kanal i en slags semi åpen dipol. Neste bassløsning er under planlegging, da blir det ille.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Heisann.

Kjører uten delefilter mot en W4-655SH tror jeg det var, i en liten kasse på toppen, bare moro. Ikke så veldig presist uten filter, men du verden så gøy.
    W6-1139SI klarer mye mer juling enn jeg klarer å gi de i disse kassene, tror ikke jeg har vært over 3mm hver vei enda (en del room gain)

Vurderer kanskje å lage flere slike kasser, da med evt aktivt filter. Aldri hatt så heftig bass før, forrige bassløsning var med 2x12" per kanal i en slags semi åpen dipol. Neste bassløsning er under planlegging, da blir det ille.
    Jeg ønsker å se kassedesign/mål av denne!

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tofter
    Jeg ønsker å se kassedesign/mål av denne!
    Jeg og!

Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Jeg og!
    Ditto!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KaffiMann
    Heisann.

Bumper denne og slenger meg på ønskene om kassemål og litt mer info!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor