Trafolyd i Hypex DS 2.0

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trafolyd i Hypex DS 2.0

Har i det siste lagt merke til en svak 50 Hz during i suben min. Mener at denne ikke har vært hørbar tidligere. Mulig at det er innbilning, men det virker som duringen har blitt litt "kraftigere", selv om det fortsatt er såpass svakt at det kun er hørbart i lytteposisjon når lyden er mutet.

Dersom jeg trykker på membranen (presser den forsiktig inn) så forsvinner duringen et par tidels sekund, for så å bli sterkere et øyeblikk når jeg slipper og den. Snodig.

Er dette et tegn på f.eks. uttørkede kondensatorer i strømforsyningen? Plateforsterkeren er sikkert 5-6 år gammel nå, og er godt brukt. Er dette noe å bekymre seg over, eller er det bare å dundre videre? Eller kan ytelsen også være redusert (sikkert innbilning, men har tenkt tanken om ikke suben hadde mer punsj og gikk dypere før...) og at forsterkeren bør overhales? Evt. kjøpe ny...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er på rett tankegang når det gjelder kondensatorer. MEN. min erfaring er at den type støy vil ligge godt opp i frekvens. og 5-6 år på en klasse D er jo ingenting. kondensatorene i en slik konstruksjon bør iallefall holde 15-20 år når det er kvalitet. derimot, så kan det skyldes løse trafoviklinger. om det da i det hele tatt ligger i strømforsyningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    du er på rett tankegang når det gjelder kondensatorer. MEN. min erfaring er at den type støy vil ligge godt opp i frekvens. og 5-6 år på en klasse D er jo ingenting. kondensatorene i en slik konstruksjon bør iallefall holde 15-20 år når det er kvalitet. derimot, så kan det skyldes løse trafoviklinger. om det da i det hele tatt ligger i strømforsyningen.
    Takk for synspunkt!

Nå har jeg lagt øret inn til subelementet og hører at brummingen nok ikke er 50 hz som jeg først sa. Snarere en 50 Hz "overtone", sånn "snerring" en kan høre når en går under en høytspentlinje. Spørs om det kan være relatert til strømforsyningen på en eller annen måte da. Men suben virker jo greit, så jeg tror jeg kommer til å se det an en stund.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •