Litt flaut elektrospørsmål om transformatorer og slik

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt flaut elektrospørsmål om transformatorer og slik

Jeg har en DAC som skal ha 12-0-12v ac inn. Kan man da bruke en trafo med to*12v utganger, koble 12v fra første utgang til 12v på dac, koble begge 0v til 0v på dac og koble 12v fra andre utgang til den andre 12v på dac?

Eller er jeg på jordet nå? Skal man heller bruke en 0-12-24v trafo og koble 0 til 12, 12 til 0 og 24 til 12?

Begynner å bli en stund siden elektrofag :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vert greit å vite hva slags utstyr du jobber med her navn og nummer på DAC

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes ikke noe navn på det, men 12-0-12v... Hva betyr det? kan man i teorien bruke samme 12v på begge 12v inngangene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, uten at jeg er heeelt sikker uten å se den selv så vil jeg tro at det er 2 stk 12 volt innganger og ett 0 punkt, dette virker litt meningsløst.

Det kan også om man ser rent mattematisk på det så kan det være +12V , 0V og -12V

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    + og - er jo irrelevant i ac, men kanskje det er tanken... Vil det isåfall fungere å bruke samme 12v til begge eller må de ha motsatt fase?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvfølgelig, tenkte på DC jeg, men da er det nok 12 volt på begge 12 voltene og 0 på 0.

Det kan virke som at du kobler rett til likeretter broen. slik :
    http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...Jit1Px2V6C&t=1

Da vil 0 bli jord.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da må vel 12v inn ha motsatt fase for at likeretteren skal fungere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du søker 12-0-12 transformer på google får du mange eksempler feks http://www.elecpod.com/uploads/allim...03S21130-0.png

http://images.elektroda.net/15_1257966965.gif

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de 2 sekunder viklingene skal seriekobles (atså 0 fra ene sekunder til 12v på andre sekunder) og sammen koblingspunktet skal
    tilkobles 0 på DAC'n

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvfølgelig har du rett, audiosan... Jeg trenger en trafo med to 12v sekundærviklinger eller evt. med 0-12-24v

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    + og - er jo irrelevant i ac, men kanskje det er tanken... Vil det isåfall fungere å bruke samme 12v til begge eller må de ha motsatt fase?
    Strøm og spenning er farlig å leke med.

Om du bruker samme ledning på begge inngangene så vil jeg tro du kortslutter DACen din.

La en person som er kyndig innen elektro ordne dette for deg. Kommer til å ende i noe brannfarlig dette her..

12 - 0 - 12 sier meg at du har +, -, og jord. jord er viktig ja. er kun apparater merkt med en firkant inni en annen firkant som ikke skal ha jord.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123

Om du bruker samme ledning på begge inngangene så vil jeg tro du kortslutter DACen din.

La en person som er kyndig innen elektro ordne dette for deg. Kommer til å ende i noe brannfarlig dette her..

12 - 0 - 12 sier meg at du har +, -, og jord. jord er viktig ja. er kun apparater merkt med en firkant inni en annen firkant som ikke skal ha jord.
    Tja dette med at det bare er apparater som er dobbelisolert (firkan i firkant) ikke trenger jording er en sannhet med modifikasjoner, om du ser bak på forsterkere/cd spillere/tv og lignende så kan man se at det ofte ikke følger en jordledning i til stikk kontakten blant annet.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123

Her snakker vel du om jording av primær siden av en transformator og at ikke dobbelt isolerte apparater trenger jordding. Tror trådstarter snakker om +12 0 -12 ut av sekundær viklingene i en transformator, noe som blir litt anderledes.

Er forøvrig enig med deg at man bør vite hva man driver med, samt tenke på brannfare osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    selvfølgelig har du rett, audiosan... Jeg trenger en trafo med to 12v sekundærviklinger eller evt. med 0-12-24v
    nei. 2x12V eller 12-0-12V.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har 0-12-24 ut og bruker 12v som 0v punkt vil jo det bli nøyaktig det samme som 12-0-12v?

Man har et punkt som man bruker som 0-punkt og to andre punkter 12v fra dette punktet som er 180grader faseforskjøvet i forhold til hverandre, hva er det jeg ikke får med meg her? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det kommer ann på konstruksjonen, men en 12-0-12 trafo på en likeretter bro vil gi 24 V inn på likeretterbroen og 0 vil være jordingen (nullpunkt i trafoen)
    Om du bruker 12V som 0 så vil du mest sansynelig sette 12 V i hele konstruksjonen.

http://images.elektroda.net/15_1257966965.gif

Der er en god beskrivelse av hva som skal skje, der ser du hver av 12 V punktene på trafoen er koblet til hver sin del av likeretter broen.

Du kan gjøre dette med 2 stk 12V trafoer også

Det som skjer med 12-0-12 over en likeretter bro er at man får +12V i forrhold til 0 og -12V på den negative siden av broen. Altså totalt 24 V

Om man bruker en 12 volt trafo med 12V og 0V vil minus være 0 og pluss være 12V

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •