DIY subwoofer: selvbygg vs kjøp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY subwoofer: selvbygg vs kjøp

Hei DIY-ere.

I påsken har jeg begynt å leke med tanken om å bygge en sub istedet for å kjøpe ferdig.

Dette må bli et sommerprosjekt da jeg vil være endel på gård istefet for i en liten oslo leilighet.

Målet er å bygge en sub som skal spille tight men kraftig. Den skal være så kompakt som mulig og maks element størrelse er 12". Den skal være god på musikk men jeg vil at den skal kunne sparke fra seg i film også. Jeg vil gå for en lukket sub da jeg liker lyden av disse bedre enn sub med port. Dette vil også bidra til at den fysiske strørrelsen er mindre.

Alternativet til å bygge selv er mest sannsynlig en B&W CM sub. Prisklassen for selvbygg vil ligge i området 6-8000 nok.

Men før jeg bestemmer meg vil jeg gjerne få svar på noen spørmål.

1) hva er hovedargumentet for å bygge selv?
    (får man mye bedre komponenter som gir en mer high end som sluttresultat? Er det mest for hobbyens skyld?)

2) hvordan velger man komponenter?
    Jeg har tittet litt på avshop sine nettsider men ender opp med å ville ha det dyreste for å være sikker på at det blir bra resultat.

3)
    Er det mye ekstra teknologi i en kjøpesub eller ligger det meste av teknologien i forsterker og element?

4)
    Noen falluker man bør tenke på før man setter igang?

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen000
    1) hva er hovedargumentet for å bygge selv?
    (får man mye bedre komponenter som gir en mer high end som sluttresultat? Er det mest for hobbyens skyld?)
    I forhold til pengene du legger i det får du mye for pengene om du bygger selv, men regner vi timer på arbeidet blir det dritdyrt. Er derfor viktig du syns det er gøy med håndverk! Også gir det unike tilpasningsmuligheter.

2) hvordan velger man komponenter?
    Jeg har tittet litt på avshop sine nettsider men ender opp med å ville ha det dyreste for å være sikker på at det blir bra resultat.
    Er du usikker på hva du skal velge bør du bruke forumet for hva det er verdt. Mye kompetanse her inne.

3)
    Er det mye ekstra teknologi i en kjøpesub eller ligger det meste av teknologien i forsterker og element?
    En sub (i motsetning til en høyttaler) er en veldig enkel konstruksjon. Er derfor man som regel anbefaler nye DIY'ere å begynne med en sub Det du kan finne av ekstra teknologi i noen kjøpesubber er en DSP i forsterkeren, og i tilfellet Velodyne, et servosystem som gjør at forsterkeren får feedbackdata på hva elementet foretar seg (senker forvregning).

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elementer og forsterker

Tusen takk for svar!

Når det gjelder valg av komponenter har jeg sett at AVSHOP har endel utvalg her.

På forsterkersiden må det være plate (leilighet og sub'en må være kompakt og integrert).

Da står det mellom:
    AVshop.no / Dayton SPA1000 1000W subwoofer plateforsterker
    AVshop.no / Dayton HPSA500 500W subwoofer plateforsterker

Jeg ser for meg at i en lukket konstruksjon vil det være ekstra lurt å ha en så kraftig forsterker som mulig sammenlignet med en åpen konstruksjon (er det en rett antagelse?)

Når det gjelder elementer har jeg ingen aning og skulle gjerne hatt litt innspill.

Eksempel på elemnter jeg har sett på:

AVshop.no / Dayton Dayton TIT320C-4 12" Titanic Mk III Subwoofer 4 Ohm
    +Ikke så dyr (fallhøyden for fiasko er ikke like stor)
    +En av Daytons mest populære
    +Stivt elemement
    +Passer til lukkede konstruksjoner

- Vet ikke hvor bra denne er

AVshop.no / TC Sounds LMS-R 12" DVC Subwoofer
    +Ser ut som en veldig solid konstruksjon
    +funker bra til lukkede konstruksjoner
    +/- Dyr, men får man det man betaler for?
    -Står at det anbefales Crown (ekstern) forsterker da denne krevet mye. Vil Dayton plateforsterkern holde eller blir dette elementet uaktuelt i en integrert konstruksjon?

AVshop.no / Beyma 12SW1300Nd Low Frequency Transducer
    + Ser ut til at det er flere "proffe" her som bruker Beyma elementer (kvalitetstegn?)
    +/- Ser ikke ut som om vandringen er særlig stor (er dette en fordel eller ulempe i en sub?
    -Står lite om denne er beregnet til sub'er eller til høyttalere

Jeg hadde satt pris på om noen kunne kommet med innspill på elementer og om det finnes gode alternativer til forsterkeren!

Hilsen Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal spille musikk er du ute etter en rask sub vil jeg tro. Da er PA elementer meget gode! 12" er ikke veldig stort, jeg ville ikke gått for noe mindre enn 15" i en sub. Et 15" PA element av god kvalitet sammen med for eksempel dayton forsterkeren du linker til vil kunne spille meget bra. Jeg ville også sett mer på Oaudio 500w forsterkeren(www.oaudio.com), denne kommer på 1350kr+moms og er av meget god kvalitet. Jeg bestilte akkurat en slik selv til et JBL PA element jeg fikk tak i billig(brukt).

Det finnes mange elementer som nok vil fungere helt topp. Jeg ville sett på 15" over en 12", størrelsen på subben trenger ikke bli så mye større selv om selve elementet er 15".

Jeg skal bestille noen elementer fra acoustic elegance i USA etter hvert(til sommer prosjekt), de har flere som kan egne seg til en slik sub du planlegger. Send meg eventuelt en PM om det er interessant, så kan vi bestille sammen og spare frakt/få rabatter

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm. her var det snakk om en kompakt sub, var det ikke?
    da hadde jeg ikke valgt PA ellementer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen har nevnt, du bør nok påregne en DSP eller bruke en forsterker med DSP.

Du trenger ikke mer effekt til en lukket sub enn til en portet om du ikke presser kassevolumet ekstremt.

Du får ikke en "mer musikalsk" sub om den er lukket. De elementene du ramser opp egner seg stort sett best i bassrefleks. Til lukket kabinett bør du ha høyere Qts.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for svar.
    Det stemmer at målet er en kompakt sub, 12" er og blir en maks..

Er det noen som vet hvilke plateforsterkere som har DSP integrert?

Er det noen som vet/anbefaler noen elementer som har høy QTS?

Grunnen til jeg ønsker lukket er at jeg ikke liker bassport-lyden av sub og jeg liker lyden av lukkede kabinett bedre (av de jeg har hørt).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg for mye opp i lukket/ikke lukket. I en god bassrefleks hører du ikke noe av "bassportlydene" som kan være i rimeligere ferdigsubber.

Peerless har noen elementer i XXLS serien som passer bra i små lukkede kasser.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Som noen har nevnt, du bør nok påregne en DSP eller bruke en forsterker med DSP.

Du trenger ikke mer effekt til en lukket sub enn til en portet om du ikke presser kassevolumet ekstremt.

Du får ikke en "mer musikalsk" sub om den er lukket. De elementene du ramser opp egner seg stort sett best i bassrefleks. Til lukket kabinett bør du ha høyere Qts.
    Det er jo veldig vanlig å høre at folk får bedre resultat med lukkete suber enn portede til musikk. Jeg tror årsaken ligger i sitatet under. Det er selvsagt mulig å lage en bassrefleks sub uten disse problemene, men det er åpenbart mange produsenter som ikke klarer det.

First of all ported subs have a few drawbacks. One of them is the possibility of port noise at higher volumes (or when poorly designed). This happens when the air going through the port is making friction noises because of its high speed. Secondly ported subs are tuned to perform optimally until a certain frequency. Below that frequency there is a large decay. This can be audible, especially with smaller subwoofers, who often are tuned relatively high (30Hz or even higher). This leads to the third problem, necessary to tackle the above mentioned issues, being you need a big volume. Size does matter, but not everybody can appreciate a big subwoofer in their room.

A closed subwoofer does not have these drawbacks. There is no port, so no port noise. There is no tuning frequency, so there is a very gently decay possibly offering a more relaxed sub. The main drawback of a sealed subwoofer is that it has less output at the lower frequencies. This means it will provide less sound pressure at the low end.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, det blir jo som å si at en av ulempene med bil er at man kan krasje. Løsningen er da å ikke ha bil...

I det området en fornuftig designet BR-sub bidrar med 180 grader decay vil en lukket sub ikke spille noe som helst. I det området der den lukkede suben har 90 grader decay har BR-suben omtrent det samme. Forøvrig er ikke dette spesielt interessant da rommet gir mer decay enn subene selg gjør, og den som kan plukke ut decayproblemer med subwoofere i området rundt 20Hz ved hjelp av ørene er virkelig et menneske utenom det vanlige, han skal få en karamell av meg.

Å snakke om portstøy som et generelt problem er omtrent like interessant som å snakke om lukkede kasser som lekker som et problem.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hmm, ja, det blir jo som å si at en av ulempene med bil er at man kan krasje. Løsningen er da å ikke ha bil...

I det området en fornuftig designet BR-sub bidrar med 180 grader decay vil en lukket sub ikke spille noe som helst. I det området der den lukkede suben har 90 grader decay har BR-suben omtrent det samme. Forøvrig er ikke dette spesielt interessant da rommet gir mer decay enn subene selg gjør, og den som kan plukke ut decayproblemer med subwoofere i området rundt 20Hz ved hjelp av ørene er virkelig et menneske utenom det vanlige, han skal få en karamell av meg.

Å snakke om portstøy som et generelt problem er omtrent like interessant som å snakke om lukkede kasser som lekker som et problem.
    Det må da åpenbart være mange lite fornuftige designete BR-suber på det kommersielle markedet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest om folk som ikke har har fått til portede suber til musikk. Og opplevd at når de byttet til lukket kasse, så har det fungert langt bedre. Jeg vet ikke hva årsaken er, men det hadde jo vært interessant å finne ut hvorfor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det henger nok sammen med at de fleste produsenter lager subwoofere for å levere mest mulig SPL ved lave frekvenser. Om man tar et gitt element med en gitt kapasitet, også gir man den perfekt avrulling fra 80-100Hz og ned til 20 så mister man fort 6dB max SPL ved viktige frekvenser. Da må man altså kjøpe 2 suber for å få "det like moro". Ergo, produsentene prøver ikke å lage den beste suben, men den mest impnerende hva SPL angår.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også en vesentlig årsak er at BR kan være mer krevede å kalibrere, ganske enkelt fordi det tilfører en oktav til. En oktav som med litt nivå får bassen til å virke tung og treg.

Tror mange sliter med dette, for så å prøve en lukket subb og oppleve at den låter mye tightere og mer musikalsk, uten å forstå at det er frekvensresponsen som gjør det, ikke det faktum at den er lukket...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig gode poenger fra begge.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Tror også en vesentlig årsak er at BR kan være mer krevede å kalibrere, ganske enkelt fordi det tilfører en oktav til. En oktav som med litt nivå får bassen til å virke tung og treg.

Tror mange sliter med dette, for så å prøve en lukket subb og oppleve at den låter mye tightere og mer musikalsk, uten å forstå at det er frekvensresponsen som gjør det, ikke det faktum at den er lukket...
    Skulle til å skrive det samme, men får nøye meg med +1.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det har vært endel diskusjon her. Skjønner at det kan være vanskelig å få til en optimal opplevelse.

I mellomtiden har jeg surfet litt rundt på nettet og sett at passive radiator design er en alternativ som også kan vurderes.

Er det noen som har erfaring med dette?

Er det mulig å bygge med et 10" element i front og med en drone som peker mot gulvet?

eks på elementer:
    https://www.madisound.com/store/prod...roducts_id=686
    https://www.madisound.com/store/prod...oducts_id=8867

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse tips og lærdom her (på denne sida) hvis du gidder å lese.
    Her kan du også bestille DIY.
    Disse er også servostyrte og jeg har ikke DIY,men synes den er grisegod til musikk.
    Kan velge hvor stramt og dypt (14 hz,20hz eller 28 hz) du vil at den skal spille.Jo dypere og strammere-jo mindre tåler den,men penere.
    Her kan du også lese om fordeler og ulemper med trykkammer vs bassrefleks og visa versa.

Rythmik Audio • Subwoofer enclosure plans

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd med frem litt med både slave, refleks og lukket. Alle har sin funksjon i mitt rom men her fungerer slave og refleks best med resten av høyttalerne som large, lukket fungerer mer sømløst med small.
    Dette er vel og merke ikke når jeg spiller film :-D
    Som musikksub er det lettere og, i mine ører, bedre med en lukket.

Har både en Brontesversjon fra Dynabel ( 12" Peerless på ca 50 liter ) og en Argesversjon ( 10" Peerless på ca 30 liter ), disse spiller sammen med god punsj og lekende går de relativt dypt her i heimen. Har i hvertfall et godt nivå til 18 Hz.

Hadde denne før, Build your own 10" subwoofer, a detailed how-to - Introduction

Denne konstruksjonen er relativt enkel, og rimelig, å bygge og gir MYE og relativt presis bass i liten innpakning :-)
    Slave er ikke å anbefale mot gulv da tyngden på membranet gjør at den vil "henge" for langt ned, bedre med en konstruskjon à la Sunfire ( rygg mot rygg ) og plassere i et hjørne med en "blindside" mot selve hjørnet. Dette vil koble elementene mer i rommet.

Uansett er det sinnsykt moro å prøve, ingen rom er like....ei heller ører og smak :-)

Jan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •