DIY Subwoofer, kalkuleringer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Subwoofer, kalkuleringer!

Hei. Vet ikke helt om denne tråden er malplassert, men prøver likevel. Hvis nødvendig, flytt den gjerne ^^

Har for øyeblikket en DIY subwoofer i bagasjerommet på bilen min, men har i det siste blitt mer og mer misfornøyd med konstruksjonen. Jeg bygde den i en lukket 22mm mdf-kasse, og jeg glemte å dempe den. Dette medfører at jeg lever i ett resonanshelvette i bilen, og det skal jeg gjøre noe med.

Elementet er av type Soundstream Picasso PCW12. Det har følgende verdier (som jeg mener er relevant?):

vas = 52,0746 liter
    qts = 0.638
    Fs = 32.87 hz

Jeg har sett litt på nettet, tatt fram kalkulatoren fra vidregående og tastet litt. Jeg kom fram til følgende:

Vb = 236 l = 0.236 m3 volum

Fb = 20,57552974 Hz (egenresonans)

F3 = 16,90572646 Hz (-3dB)

dBpeak = -13,7478

Spørsmålet videre blir da om det optimale er å bygge den som lukket eller med bassport? Skal jeg bygge den nøyaktig etter 0.236 m3 volum? Er form og farge irrelevant? Hvor stor og lang bør bassporten være?

Som dere skjønner er jeg ikke spesielt bevandret i DIY For å optimalisere bruken av bagasjerommet hadde jeg lyst å lage den med en slik form:
    DIY Subwoofer, kalkuleringer!-sketch-jpg

Er dette mulig å gjøre med gode resultater? Og i så fall, er det noen som har noen tips å komme med?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Mangelen på demping er ikke årsaken til "resonans*******t". Demping av basskasser er stort sett helt unødvendig, fordi dimensjonene på kassa er altfor små til at stående bølger skal kunne oppstå. Det er nok helt andre ting som skaper problemer, kunne du forsøkt å gi en mer utdypende forklaring av hva du hører av problemer? Gi oss gjerne linker til et par sanger og forklar når i sangen det oppstår. Og si hva slags bil du har, hva resten av utstyret ditt består av samt hva slags musikk du hører på.

2) Et kassevolum på 236 liter for en moderne 12-tommer høres - mildt sagt - abnormt stort ut. I en bil får man VELDIG god hjelp av kupeen i de nedre frekvensene, så en Fb på 20hz er unødvendig lavt (avhengig av bruksområde, jeg snakker om til normal musikk). Jeg ville sagt 45 liter lukket kasse, gjerne litt større. F3 blir ca 38-40hz (mer enn dypt nok) og Qtc havner på 0.8-0.9. Sistnevnte er litt vel høy i mine ører, men gir det som ofte oppfattes som varm, rund og god bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, sorry for språket Men uansett, hva jeg mener som "resonansH***" er en enorm during som har kilde subwoofer i mange sanger. Eksempelvis Tool - Vicarious og Pink Floyd - Sorrow (Fra echoes plata). Det oppstår når det er lange basstoner spesielt, men hørbart gjennom begge sangene. Bilen er en ford focus 99' mod.

Jeg har sett over konstruksjonen som står i baksetet, klarer ikke finne noen andre grunner til at det skal dure på denne måten (nå som du sier demping er irrelevant). Gikk også over instillingene til sub'en, den skal ikke spille noe under 80 hz.

Jeg har sett litt på ett program som heter WinISD, der får jeg følgende kurver:

DIY Subwoofer, kalkuleringer!-winisd-sub-jpg

Grønn: Vented, 236L, tunet til 23Hz
    Blå: "4th order bandpass", 253,8L, 36Hz tuning
    Gul: Lukket, 236L, Qtc 0.71

Jeg synes noen av dem ser litt utopiske ut ^^

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WinISD tar ikke høyde for en bilkupe. Den regner med at rommet den skal stå i er stort. Av de kurvene du har fått, ville jeg gått for den gule kurven som ruller av ved 50 Hz på grunn av bilkupeen som hjelper de nedre frekvensene ganske mye i en bil.

Mvh Faller

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du tenkt noe på hvor stor kasse 236liter ER? Det er antagelig umulig å lage en slik kasse i en Focus, uten å ofre baksetet.

Sakset fra en annen side, Engen Audio:
    "Soundstream Picasso PCW 12 , 350 W rms. Passer best i lukkete kasser på 14/31 liter. 2x4Ω talespoler."

Av erfaring vil jeg si at om du vil bruke bassrefleks, så blir volumet ca dobblet.
    Så, hold deg rundt 50liter, og få en tuning på 35-40hz, det burde passe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok utgangspunkt i den 14/31 liter anbefalingen fra engen, men synes selv at det ikke ble bra. Jeg tok mål på min idag, ligger rundt 34 liter uten å trekke fra elementet.

Legger jeg kanskje for mye vekt på tallene fra WinISD? Jeg får klart bedre respons på større kasse (I ISD that is), har tegnet meg opp to kasser (en lukket og en vented) etter det jeg klarer lese av grafene og Qtc verdien ^^

Jeg er klart fan av stram, tørr bass istedenfor boomy greier.

50 liter lukket gir en Qtc på 0.91, en F3 på 38,5 HZ.

Takk for svar forresten!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med WinISD-grafene er, som Faller påpeker, at de viser hvordan konstruksjonen spiller i friluft - ikke i en bilkupé som ofte kan ha så mye som 20dB forsterkning ved 20-30 hz.

Ideelt sett bør du (innenfor rimelighetens og slaglengdens grenser) bygge så stor kasse du har plass til for å få høyest mulig følsomhet, lavest mulig Qtc og mest mulig nivå i de nederste frekvensene, og deretter finpusse med EQ for å komme helt i mål. Frekvensgang kan "fikses" med EQ, impulsrespons og følsomhet kan ikke.

Usikker på om WinISD gir deg oversikt over tilført effekt vs. slaglengde, men du bør ha en viss peiling på hva slags effekt som skal til ved hvilken frekvens for å drive elementet til ytterpunktene.

Lek litt med Flexunits' simulator, der kan du legge inn cabin gain (forsøk med +/- 55 hz) og forskjellige kassestørrelser (husk å klikke "custom" for å taste inn egne verdier). Den gir også oversikt over group delay og membranutsving: http://graph.flexunits.com:8080/index.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, gikk tydeligvis rett inn og rett ut det der om gain i kupeen! Men etter å ha sett over tråden, sett litt mer på WinISD og tenkt litt bestemte jeg meg for å prøve å få den kassa jeg har stående til å spille bra.

Jeg har nå brukt 1.5 timer hvor jeg ikke føler jeg har oppnådd noe. Jeg begynner å lure på om problemet ligger mer i spiller og mulighetene der. Jeg begynte med å stille gain på forsterker (LiL' Wonder 1.350) ned til 0, satte passfilteret til maks (bruker lowpass på spiller, DEH4000ub).

Lowpass ble satt til 80 Hz og High Pass ble satt til 80 Hz. Uten noen andre instillinger prøvde jeg kjøre ett par testlåter som er ganske basskrevende (bl.a Tool - Schism og Pink Floyd - Learning to fly). Jeg følte at bassen var for lav, manglet punch og dybde.

Videre begynte jeg med equalizern. 3 bands, med mulighet for primitiv justering av kurvene i etterkant. Her hentet jeg lett det manglende i 10k+ hz området, men i bass sammenheng ble det ikke noen jubel. Enten ble bassen boomy, eller for svak. Dette har muligens sammenheng med hvordan EQ justerer.

Etterpå tenkte jeg at en kombinasjon av lett EQ på bassfronten sammens med lett gainjustering ville gjøre trikset. Her ble resultatet passe på noen sanger, men det falt igjennom på både schism og learning to fly (P.U.L.S.E versjonen forresten).

Så alt i alt blir problemet at det enten blir boomy, eller for lite bass. Duringen er alltid tilstede på sanger med mer enn 2 sekunder med bassgitar. For å beskrive duringen høres det ut som elementet spiller mye høyere frekvenser enn det den skal gjøre, og sliter med det

Tanker? Kasse eller justeringer? Er litt off topic tho. Blir nok ny kasse uansett pga utseende o.l

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve å tette bassrefleksen da?
    Det er mulig denne er tunet til en frekvens som gir deg en skikkelig partypukkel i din bil, og mindre bass på de frekvensene du føler du mangler.
    Tetter du den vil du få en mye slager avrullig som vil begynne litt høyere i frekvens. Og bassen bør bli strammere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh, glemte muligens å si at den kassen jeg har nå er lukket 34 liter.

Ser forresten over trådene dine eMTea, ser det er litt mer komplisert enn å putte tallene inn i en simulator Men dette er påskeferieprosjektet mitt, så er fortsatt ett par uker med research før jeg kommer i gang med byggingen. Kan lære meg litt på den tiden kanskje. Dessuten får jeg djevelsk lyst å bygge denne til møbel for bruk sammens med stuekinoen :P

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg noen rev på dette, men syntes problemet ditt virker vanskeligere og vanskeligere.

Regner med du har prøvd flere plasseringer av den? Foroverspillende, bakoverspillende, evnt oppover?
    Om du sliter med boomy bass, så vil nok neppe en STOR bassreflexkasse hjelpe så mye på resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta meg en runde til i morgen og se om jeg klarer å få det til å stemme litt bedre med den jeg har nå. Kanskje jeg må kombinere alle 3 variablene. Gain, eq og plassering. Spilte kun framover når jeg testet i kveld

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Essential
    Lowpass ble satt til 80 Hz og High Pass ble satt til 80 Hz.
    Om ikke dette er en skrivefeil har vi sannsynligvis problemet her - slik dette er satt opp vil subben nesten utelukkende spille toner på 80hz. Lowpass kutter all informasjon under 80 hz, og high pass kutter all informasjon over 80 hz... Det eneste man står igjen med da er en hysterisk stor pukkel ved 80hz, og avtagende informasjon over og under (siden delefiltere ikke tar BORT alt over/under delefrekvens, bare demper det mer og mer jo lengre bort fra delefrekvensen man kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, mulig jeg har tatt helt feil i tankegangen på instillingene! Jeg tenkte high pass begrenser toner under f. eks 80Hz til front/bak høyttalerene, og low pass begrenser hva toner sub spiller (oppad). Mye gjenstår å lære skjønner jeg

Laster opp manualen til DEH4000ub, se side 22. Under "Adjust subwoofer settings" har jeg stilt spilleren til 80HZ under "cut off frequency". Begrenser denne oppad eller ned?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups, du har helt rett! Jeg blandet, funksjonen ligger jo i navnet. Low pass; lave frekvenser passerer. Ikke meningen å forvirre

Jeg forstod deg som at subben hadde fått både høypass og lavpassfilter, satt til samme frekvens, men om det er høyttalerne som blir høypasset skal det jo være riktig. Tror jeg ville fått noen med peiling til å ta en titt på dette, feilsøking via nett er mildt sagt litt knotete. Og som sagt er det ingen grunn til at monoblokka og subben din ikke skal spille flott.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så. Har justert fram og tilbake. Prøvd en haug med løsninger, men blir ikke helt bra uansett. Skal forklare hvorfor

To forskjellige ytterpunkter melder seg ganske fort for min del.

Første er ved ingen forandringer til signalet. Da måtte gain på forsterker opp 3/4 av maks for å høre sub'en spille.

Det andre tilfellet er ved gain = 0. Da må jeg på med loudness og EQ. Problemet da er det at loudness stiller på 100Hz, samme med EQ. Dette blir jo det man kan kalle en hysterisk stor pukkel ved 100 Hz relativt latterlig ved resten.

Det jeg lurer på da: Er det vanlig at gain må så mye opp for å få det hørbart? Jeg har aldri vært borti noe slikt hos noen andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv og fyll opp kassa med akustilux (kunstfiberull)...slik som gjerne er i dyner.biltema har....da lurer du elementet til og tro det spiller i større kasse enn det gjør....fungerer spess bra i lukkede kasser og ja...lukkede kasser skal ha dempeull!!.....bedre bass.....renere bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

få hz opp til 60+ så skal du se at det meste av risting / buldring blir borte :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle legge inn en kjapp post etter påsken med oppdatering

Før jeg kjørte fra Tromsø til Narvik tok jeg en EU kontroll. Var ikke pene saker. Ende med å måtte bytte begge stabilisatorstagene, begge bremsene bak, alle fire støtdempere og coil. Gjorde arbeidet "selv" ^^ men delene i seg selv ble dyre. Gav dermed opp å bygge ny kasse pga økonomi og tid, men kannibaliserte ett par små puter hjemme og dempet suben litt. Samtidig mekket jeg noen forsterkninger på innside. Forseglet igjen, og resultatet var at det hjalp en del. Virker roligere og dypere, men dog litt tregere.

Har fortsatt problemet at gain må opp til maks for å få "nok" bass (prøver å legge meg i området av hva mine RF-52 spiller). Lurer om det er noe muffens med koblingene.

Dessuten merket jeg noe annet når jeg la om dekk i går. Spilte musikk på greit nivå mens jeg holdt på, alle 4 dører oppe. 1-2 meter unna var det klart bedre balanse mellom bass, mellomtone og diskant. Strange stuff

Forsker videre
    //Essential

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Essential
    . Jeg bygde den i en lukket 22mm mdf-kasse, og jeg glemte å dempe den. Dette medfører at jeg lever i ett resonanshelvette i bilen, og det skal jeg gjøre noe med.
    Får du resonans av å ikke dempe en lukket kasse? Da tror jeg du har gjort noe galt. Hvilke frekvenser spiller subwoofern din a? 3kHz?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •