Mid-bass prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mid-bass prosjekt

Lurer veldig på å forbedre lyden i området mid-bass området.
    Har noe mindre db output/trykk i området 80-300hz i forhold til resten.

Å flytte på fronter og sub'er er uaktuelt.
    Fronter og sub har jeg jobbet mye med og nå føler jeg at jeg har nærmet meg det "optimale" av det rommet og plassering av HT tillater meg.

Etter en del lesing har jeg kommet frem til en mulig løsning, men trenger litt feedback av dere som har erfaringer.

På utsiden av H+V fronter har jeg mulighet til å plassere en mid-bass modul hver.

Jeg kan bruke 2 kanaler i XPA-5 til å dra disse modulene i stereo sammen med frontene.
    Frontene vil ha HP på 80Hz (deling i receiver)
    Receiver vil ta over bak-kanalene.

Til deling, fase og EQ av modulene, lurer jeg på å bestille miniDSP 2in4out m/2ch Advanced Plugin.

Så har jeg sett litt på drivere til mid-bassene og kommet over
    Peerless SLS263 - 830668 til 785,- på dynabel.no
    Tenkte å kjøre 4 stk drivere totalt, dvs 2 drivere pr side/midbassmodul.

Har sett for meg en lukket kasseløsning med 50-80liter pr. kasse (med 2 drivere pr kassemodul så blir det 25-40liter pr element)

Har kjørt disse inn i WinISD og sett litt på mulighetene.
    For meg så ser det meste greit ut men jeg stusser litt på QTC verdien.

Kunne tenkt meg å ha så små kasser som mulig uten at det går for mye ut over lydkvaliteten.

Slik som jeg har simulert her så er det pr midbassmodul, dvs 2 drivere, 150w og lukket konstruksjon.

1. Hvordan vil volumet iht QTC'en påvirke lydbildet i disse simuleringene? (Positivt/negativt)
    2. Er det OK med QTC rundt 1?
    3. Er det andre elementer som vil gjøre en bedre jobb iht prisen?
    4. Er det andre ting her som er åpentlyst feil eller ser det "OK" ut?

Kassevolum og QTC ser dere i bildene.
    La også ved en graf med excursion.

Mid-bass prosjekt-sls263_spl-jpg

Mid-bass prosjekt-sls263_excursion-jpg

1. Hvordan vil volumet iht QTC'en påvirke lydbildet i disse simuleringene? (Positivt/negativt)
    2. Er det OK med QTC rundt 1?
    3. Er det andre elementer som vil gjøre en bedre jobb iht prisen?
    4. Er det andre ting her som er åpentlyst feil eller ser det "OK" ut?

.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde tenkt å foreslå PA elementer, men det kan bli litt knapt med så "små" kasser tror jeg...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gul eller rød ser bra ut. Kommer an på hvor mye du vil ha rundt 60hz. Den røde ser ut som den har en "partyboost".
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange PA-elementer som vil fungere, men jeg ville nok i såfall valgt bassrefleks, det ville jeg vel egentlig valgt uansett. 10" i Centurion er delt ved 60, tunet til 60 og har ca 30 liter pr stk. Det er jo ikke så langt fra målet ditt, og det er mange liknende elementkonstruksjoner på markedet som kan gi deg de ytterligere 10Hz ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger egentlig ikke noe lengre ned en 80hz, men selvfølgelig så er det greit med litt ekstra i bunnen hvis jeg f.eks. vil dele på 60Hz.

Party boom er jo greit det, men det er ikke målet mitt.
    Har blitt mer og mer obs på at peaker ødelegger mye av lydbildet og at detaljer forsvinner.
    Har sett det gang på gang og kommet til konklusjon at jevn kurve er noe jeg foretrekker.
    Kommer til å EQ litt hvis det blir behov for det.

Det jeg lurer mest på er om QTC verdien blir for høy i 70L kasse og eventuelt hva slags problemer det vil medføre.
    Har lest litt ang QTC og frekvensresonanser og slikt men har ikke funnet ut hvordan dette vil slå ut når QTC er opp mot og rundt 1.

Noen som har noen linker til PA elementer som kan duge i 70L portet/lukket kasse?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo legge ut en frekvensmåling av system slik jeg har det idag.

Dette er da 603s3 med 2xPB10-NSD i et rom på 16kvm.

Mid-bass prosjekt-frekvensm-ling-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det blitt noe feil i beregningene.
    Av en eller annen grunn har xmax på de første beregningene blitt på 8,5.

Etter at jeg lukket WinISD og åpnet nytt prosjekt så har den endret seg til 15,5 i grafen.

Når jeg sjekker Parameters så stemmer dette.

Da ser grafen litt anderledes ut....

Mid-bass prosjekt-ny_xmax-jpg

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pro-element i portet kasse får min stemme. Selv tester jeg nå ut en pro-12" i ~25L reflekskasse tunet til ca. 65Hz.

Selvsagt vil en lukket konstruksjon også fungere, så det kommer an på litt av hvert. Selv tenker jeg f.eks. Seas L26rfx (10") burde kunne fungere godt som mellombass. Qtc=0,7 i 50L lukket. Synes portede pro-elementer har litt mer sting og attack.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt Eminence 3015LF (15" Pro) i portet kasse som bass/midbass (40-300) i mitt frontsystem. Disse skal kunne fungere greit i portet kasse ned mot 100l, og kanskje ennå mindre hvis man ofrer litt nivå under 50Hz. Har ikke hørt bedre og tørrere bass i mitt rom noensinne.

Kan kjøre en simulering for deg om det skulle være interessant?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å heller løfte nivået i problemområdet med EQ i stedet? Det er i hvertfall en smule enklere.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Har du vurdert å heller løfte nivået i problemområdet med EQ i stedet? Det er i hvertfall en smule enklere.....
    Jeg har vurdert dette, men siden jeg noen ganger spiller høyt - opp mot grensa av hva frontene klarer, så tror jeg at frontene kommer til å knele en del fortere.

Det er noe som jeg selvfølgelig kan veie for og imot men i utgangspunktet er det å presse frontene ytterligere - noe jeg vil prøve å unngå.

Har vurdert andre høyttalere også, inkludert storebror 604s3.
    Det kunne jo kanskje ha vært et bedre alternativ sammen med EQ.

Jeg har jo forsterkerkraft tilgjengelig, plassen har jeg til mid-bass moduler.
    Spørsmålet er jo bare om 2stk peerless 10" i 70ltr kasse er "bomskudd" eller om det er verdt å satse på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •