Skal til å bygge store høytalere.. Trenger hjelp med info og delefilter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noe av fordelen med TPL-150 er at man kan dele så lavt at en egen mellomtone ikke er nødvendig. 2veis, eventuelt 2 1/2 veis vil jo forenkle ting bittelitt.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KG Service
    Prøver å få kontakt med Beyma får å bli forhandler.
    ? :shock:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bli forhandler må du vel kanskje ha butikk, og kjøpe inn stort kvanta. Samt du sikkert må ha et forhandler nettverk..
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at TPL-150H er den ideelle diskanten til en toveis høyttaler.

2xJBL 2226H pr. side, i en 300 liters kasse, tunet lavt, delt passivt ved 800-1000Hz, kombinert med TPL-150H fra 1 Khz og opp. Der har du en lettdrevet høyttaler med følsomhet over 100dB fra 20Hz - 20Khz in-room, kontrollert spredning og plenty av headroom. Ja takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo

2xJBL 2226H pr. side, i en 300 liters kasse, tunet lavt, delt passivt ved 800-1000Hz, kombinert med TPL-150H fra 1 Khz og opp. Der har du en lettdrevet høyttaler med følsomhet over 100dB fra 20Hz - 20Khz in-room, kontrollert spredning og plenty av headroom. Ja takk!
    Snakker vi -10db ved 20hz etter at rommet har gjort sitt da eller?
    En simulering med 300L og 30hz tuning gir ivertfall -19db ved 20hz.

Selv hadde jeg tenkt mer på 200L og ca 38hz tuning og hjelp i bunnen av et antall subwoofere

Jeg kom langt nok til å anskaffe 4 stk 2226, men trynte skikkelig på det kjøpet, i prinsipp må alle 4 recones om det skal være bryderiet verdt å bygge et større prosjekt med dem, for se om jeg sender inn en om gangen for å spre kostnadene til et mer håndterlig nivå

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det du beskriver her er inConcert Miles, det er ikke JBL elementer med Beyma elementer.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KG Service
    En dessiner tegner kassene i 3D nå
    De blir 204 cm høye og 48 cm dype

og i hver kasse blir det

6 stk 8" Beyma 8G40 low - mid
    1 stk 6,5 Beyma 6MI80 mid
    1 stk TPL-150H Pleated diaphragm tweeter whit horn

jeg legger ut tegning så fort den er ferdig

3 8" i topp
    1 tweeter i midten
    1 6,5 mid i midten
    3 8" i bunn

Avskilt kammer til hvert element

Vil ha tilbake melding fra dere. er dette en ok ting å gjøre?
    Hva med å gå for 8stk 8G40? Da kan du ha et oppsett med 4 under og 4 over TLP-150H. Du vil få en stor linjekilde av bass/mellomtone og en enklere konfigurasjon i forhold til impedans. Alle elementene kan stå i samme kammer og noen solide bassporter i baken på kassa.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det du beskriver her er inConcert Miles, det er ikke JBL elementer med Beyma elementer.

Både ja og nei. Det blir en slags modifisert versjon. Grunnprinsippet er det samme, bortsett fra at inConcert Miles er laget for å ha hjelp av en subwoofer i bunn. JBL-elementene er bedre egnet til denne konstruksjonen. De har jevnere respons opp til 1 kHz, jevnere avrulling, tidligere avrulling og spiller dypere i en tilsvarende kasse. Med en littegrann større kasse og lavere tuning får du en høyttaler som spiller over et enda større frekvensområde, som ikke trenger hjelp av en subwoofer.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Snakker vi -10db ved 20hz etter at rommet har gjort sitt da eller?
    En simulering med 300L og 30hz tuning gir ivertfall -19db ved 20hz.

Selv hadde jeg tenkt mer på 200L og ca 38hz tuning og hjelp i bunnen av et antall subwoofere

Jeg kom langt nok til å anskaffe 4 stk 2226, men trynte skikkelig på det kjøpet, i prinsipp må alle 4 recones om det skal være bryderiet verdt å bygge et større prosjekt med dem, for se om jeg sender inn en om gangen for å spre kostnadene til et mer håndterlig nivå
    Har du vurdert å recone selv? Med originale reconekits ender du fortsatt under 5000 kr for hele pakka.

Okok, jeg må jenke meg littegrann på tallene. I en 300 liter kasse avstemt til 30 Hz vil du med hjelp av rommet og litt EQ ved 30 Hz kunne oppnå flat respons til 25 Hz. Jeg vet at "grelv" på forumet har akkurat en slik bassløsning.

Hvis du tuner for høyt vil du kanskje ende opp med en basspukkel ved 50-60 Hz, og deretter rask avrulling. Jeg ville tatt utgangspunkt i en lavere tuning. Et sted mellom 200 og 300 liter kasse er ok.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beyma 8G40 har høy resonansfrekvens og vil gi litt manglende respons nedover. Du kan avstemme kassa slik at du får respons ned til 40Hz, men deretter får du rast avrulling. Altså burde du ha en subwoofer i tillegg.

Hvis du derimot kjører 8 stk. 8BR40N AVshop.no / Beyma 8BR40N Low&Mid Frequency Driver, 2 og 2 i serie og parallell, så ender du opp med >100 dB følsomhet. I en stor lukket kasse får du en slak avrulling fra 100 Hz, og du kan strekke responsen ned til 30 Hz i rommet, kanskje til og med enda lenger. Kassa kan være så stor som du gidder. Eneste ulempen med dette elementet er at det strekker seg ganske langt opp i frekvens, og har noe ujevn avrulling. Altså trenger du et litt mer komplekst delefilter, sammenlignet med et større element. Du får også et større hopp i spredningen ved delefrekvensen. Men dette er i alle fall et konsept som er mulig å gjennomføre.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei. Det blir en slags modifisert versjon. Grunnprinsippet er det samme, bortsett fra at inConcert Miles er laget for å ha hjelp av en subwoofer i bunn. JBL-elementene er bedre egnet til denne konstruksjonen. De har jevnere respons opp til 1 kHz, jevnere avrulling, tidligere avrulling og spiller dypere i en tilsvarende kasse. Med en littegrann større kasse og lavere tuning får du en høyttaler som spiller over et enda større frekvensområde, som ikke trenger hjelp av en subwoofer.
    Jeg kikket kjapt over det, bassresponsen er så og si identisk hvis man sammenligner de to elementene i samme volum og tuning. Uansett så blir det vanskelig å få både høy følsomhet OG dyp bass samtidig..... dessverre.

Om JBL 2226 er mer egnet oppover i mellomtonen vet jeg ikke, jeg har aldri brukt dette elementet over 100 Hz selv.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett! Jeg husket at 2226H hadde lavere Fs... men tok jeg feil.

JBL 2226 har litt flatere respons uten noen store ujevnheter, og ligger innenfor +-2dB der Beyma-elementet ligger innenfor +-5dB. 2226 ruller av ganske pent ved 1,5 kHz, mens Beymaen strekker seg helt opp til 5 kHz før det begynner å rulle av. Du kan med andre ord slippe unna med et enda enklere filter på JBL-elementet og samtidig få mindre overlapp oppover i frekvens. Ellers er de veldig like. Likere enn jeg trodde.

Hvis rommet tillater hjørneplassering kan du avstemme høyttaleren en del lavere og dermed tyne litt mer bassrespons ut av det hele, uten å miste følsomhet.

Et tredje element som er forholdsvis likt disse to er FaitalPro 18HP1040. Jeg har et ønske om å prøve disse i en tilsvarende kasse, delt ved 500 Hz. Men det får bli når skattepengene kommer.

Nå er vi vel kanskje litt vel langt off topic, og trådstarter ser ut til å ha mistet interesse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessa högtalare blir stora! Ska bli mycket intressant o följa tråden o se resultatet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å recone selv? Med originale reconekits ender du fortsatt under 5000 kr for hele pakka.
    Jo, har jo tenkt på det, men besparelsen går fort i vasken om en mislykkes med 1, og blir støvhette monteringen en eneste skjemmende limklyse, kan en jo ikke klage på det om en gjør jobben selv!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •